1. Far Cry 2 (PC)

Far Cry 2 (PC)

‘Een levend wezen streeft er bovenal naar zijn kracht uit te oefenen. Het leven zelf is wil tot macht. Niets anders doet ertoe.’ Aldus luidt de waarschuwing die de speler van Far Cry 2 te horen krijgt in de introductie van het spel, wanneer hij, in de huid van een huurling, wordt toegesproken door een beruchte wapenhandelaar, genaamd The Jackal. Dit citaat bevat naast een dreiging aan de huurling, ook een belofte aan de speler: het verhaal van deze game wordt diepgaand.

De setting van Far Cry 2 leent zich daar perfect voor. De speler kruipt, zoals gezegd, in de huid van een huurling die naar een Afrikaans land wordt gestuurd. Er woedt namelijk een burgeroorlog en The Jackal heeft aan alle twee de strijdende partijen wapens geleverd. Hij moet dus uitgeschakeld worden. Om dichter bij de snoodaard te komen, moet de speler echter klusjes opknappen die net zo onethisch zijn als de praktijken van The Jackal zelf.

Een dergelijk uitgangspunt vraagt om een verhaal dat (á la Fallout of Bioshock) diepe morele kwesties behandelt. Van enige filosofische citaten of vraagstukken is na de introductie echter geen sprake meer. Er wordt nauwelijks moeite gedaan om het verhaal interessant te maken, in script noch personages noch voice-acting. Het script voelt aan als een excuus om de speler constant op vrijwel contextloze missies te sturen. De personages – met name de buddies die je kunt hebben – zijn karikaturen die geen enkele emotie oproepen behalve verveling. De ‘kers op de taart’ is de voice-acting die onnatuurlijk snel klinkt.

Contextloos of niet, missies moeten er nu eenmaal zijn. De variatie daarvan ligt niet in het doel, maar in de omgeving – Far Cry 2 is immers een sandbox shooter. De speler wordt naar alle uithoeken van de kaart (50 km2) gestuurd om mensen te vermoorden. Verschillende locaties zoals een fort, een oase of een dorp op palen brengen stuk voor stuk een verschillende aanpak met zich mee. In dit opzicht slaagt de shooter; de omgeving is constant een factor van belang in de gameplay. Op basis van mogelijkheden om je te verbergen, vuur te gebruiken of dingen op te blazen moet je een strategie bepalen: wordt de benadering subtiel of bruut?

Snipers, RPG’s en andere speeltjes die daarbij komen kijken, zijn in grote variatie beschikbaar bij wapenhandelaren. Je moet hen echter een dienst bewijzen door zijmissies te volbrengen om de meest geavanceerde wapens te kopen. Dat is geen ondankbare bezigheid, want er zijn relevante verschillen tussen de wapens en het gebruik ervan is fijn.

De vijanden die je tegenkomt in Far Cry 2 zijn het daar schijnbaar niet mee eens; zij vinden de wapens verschrikkelijk om te gebruiken, anders zouden ze wel beter kunnen vechten. Ook voertuigen hebben een zeer vervelende wegligging volgens de bad guys, aangezien zij de rijvaardigheden vertonen van een dronken blondine – meerdere malen heb ik soldaten doodleuk van een klif zien rijden. Kortom, de A.I. is slecht.

Omdat het begaanbare terrein zo weids is en omdat missies zich op uiteenlopende plaatsen afspelen, zul je veel tijd kwijt zijn met reizen. Op zich is dat geen probleem, ware het niet dat militaire checkpoints alom aanwezig zijn. Men schiet daar eerst en stelt zelfs daarna geen vragen. De wachtposten zijn praktisch niet te omzeilen en worden, als je er alle militairen vol lood hebt gepompt, binnen een paar minuten weer voorzien van nieuw kanonnenvoer. Dit is een herhaaldelijke bron van ergernis.

Een herhaaldelijke bron van genot is de grafische prestatie van Far Cry 2, die door middel van de Dunia-engine is bereikt. Vuur verspreidt zich realistisch en explosies zijn bevredigend. De savanne, de jungle en de krottenhuisjes zijn allemaal gedetailleerd en mooi om te zien. Technisch is er – enkele pop-ups daargelaten – weinig om over te klagen. Ik vind het persoonlijk wel jammer er maar weinig diersoorten zijn; er zijn bijvoorbeeld geen leeuwen (en Afrika zonder leeuwen is als Thailand zonder hoeren).

Conclusie en beoordeling

Far Cry 2 is lastig te beoordelen. Het is duidelijk dat dit een grootse productie is, waar veel moeite inzit. Een paar ergernissen en gemiste kansen halen de ervaring echter naar beneden. Voor mensen die een algehele zwak hebben voor shooters, is dit een heel aardige keus. Voor mensen die op zoek zijn naar een interessant verhaal; volgende keer beter.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Omgevingen
  • Schieten
  • Wapens
  • Graphics
  • Minpunten
  • Verhaal
  • A.I.
  • Militaire checkpoints

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren