1. Red Dead Redemption (PS3)

Red Dead Redemption (PS3)

Iconische western games zijn er eigenlijk niet of nauwelijks in de game-industrie. Tot voor kort dan, want Rockstar Games en Rockstar San Diego trekken dit keer met een sequel op het weinig gedenkwaardige Red Dead Revolver alles uit de kast om deze setting en open world games eer aan te doen. Maar valt er onder die enorm hoge productiewaarden van Red Dead Redemption ook genoeg speelplezier te beleven?

De game begint met protagonist en voormalig outlaw John Marston, die door twee andere ongure types wordt begeleid naar het treinstation. Dankzij subtiele pianomuziek gevolgd door een typisch wild west-deuntje, weet het introfilmpje direct de sfeer er goed in te brengen. Terwijl de trein zich naar het zuiden richting New Austin begeeft en je allerlei conversaties krijgt te horen over de huidige ontwikkelingen, weet je dat dit het begin is van een groots avontuur. Want dit is het tijdperk waarin de technologie en de maatschappij in een sneltreinvaart vooruit gaan, maar waarin tegelijkertijd de beschaving in de mens nog ver te zoeken is. Het zal je dan ook waarschijnlijk niet verbazen dat je in plaats van een warm welkom de ruigere kant van het Wilde Westen zal aantreffen. En een heleboel shootouts.

Al snel zul je merken dat Red Dead Redemption eigenlijk ontzettend veel overeenkomsten vertoont met Rockstars meest succesvolle franchise. Van de missiestructuur tot de clichématige personages die allemaal jouw hulp nodig hebben, als je een beetje bekend bent met de Grand Theft Auto-serie (en wie is dat niet), heb je alles wel eens eerder gezien. Weinig nieuws onder de zon, dus, wat helaas ook betekent dat bepaalde gebreken opnieuw van de partij zijn. Zo sprint je bijvoorbeeld weer met behulp van de X-knop, terwijl controllers tegenwoordig toch echt beschikken over die handige dingen genaamd joysticks. Grote kans dat je er niet direct stil bij staat, maar sprinten en op hetzelfde moment de rechter joystick gebruiken gaat gewoon niet.

Vooral te paard, het voornaamste vervoersmiddel in de game, kunnen de controls voor het nodige ongemak zorgen. Om je viervoeter te laten sprinten moet je per se de X-knop ingedrukt houden, waardoor je in een druk vuurgevecht plotseling veel snelheid verliest of zelfs tot stilstand komt als je je rechterduim gebruikt om te richten. Het is alsof het paard denkt: 'Oke, heb je hem in het vizier? Ik rem wel even af zodat je overhoop wordt geknald door die vijanden achter ons!' Natuurlijk, er is nog altijd auto-aim, maar dan wordt de game alleen maar simpeler. Bovendien heb je nog steeds hetzelfde probleem met de camera.

En vooral het laatste is zonde. Vanwege de prachtige omgevingen zul je regelmatig om je heen willen kijken wanneer je je door het landschap begeeft. Maar probeer dat maar eens als je snel van punt A naar B wilt zonder continu je vingers in de knoop te leggen. Soms is echter de verleiding te groot en moet je wel even de tijd nemen om het uitzicht en de opkomende zon te bewonderen. Bijna net zo indrukwekkend zijn de talloze, kleine details die het Wilde Westen zo levendig maken. Van de vele wilde dieren tot de krekels die je hoort op een zomerse dag, het is duidelijk dat er goed is nagedacht over de spelwereld zelf.

Maar hoe mooi en sfeervol Red Dead Redemption ook mag zijn, de game doet verder vrijwel niets bijzonders en gaat op sommige vlakken zelfs flink de mist in. De actie lijkt sterk op die van GTA IV, getuige de terugkeer van een iets beter werkend coversysteem en de Euphoria Engine, waardoor vijanden op gevarieerde wijze het loodje leggen. Jammer genoeg maakt een instabiele framerate (vooral in de PlayStation 3-versie) het handmatig richten een stuk moeilijker dan zou moeten, zeker wanneer zoals eerder gezegd ook nog eens je paard niet meewerkt. Goedkope oplossing hiervoor is, naast auto-aim, de 'Dead Eye mode', waarmee je in slow motion doelen kunt markeren. Vervolgens doen de kogels de rest. Er komt weinig vaardigheid aan te pas, maar aangezien het aantal vijanden, vooral richting het einde van de game, op momenten groot kan zijn, is Dead Eye vaak genoeg je laatste redmiddel. Andere toevoegingen zijn checkpoints, zodat je eindelijk geen missies helemaal opnieuw hoeft te spelen als je faalt, en het wapenwiel, waarmee je direct een van je verkregen wapens kunt selecteren. Met dank aan veel verschillende types revolvers, geweren en shotguns is er op wapengebied gelukkig geen gebrek aan variatie.

Helaas sluipt de herhaling er na verloop van tijd toch in. Jagen en het hoeden van vee zorgen doorgaans voor wat afwisseling, maar weinig missies weten echt indruk te maken en het aantal hoogtepunten is dan ook op een hand te tellen. Daarbij komt dat er soms geen einde lijkt te komen aan de eentonige dialogen tussen John Marston en andere personages gedurende gameplay. Het verhaal had veel goed kunnen maken, maar ook dat kan alles behalve overtuigen. Als je veel geeft om de plot zul je waarschijnlijk beseffen dat, sinds je besloot verder te spelen, het verhaal een tiental hoofdmissies verder eigenlijk nog steeds geen voortgang heeft gemaakt. En als de game bovendien nog eens eindigt met een anti-climax, is er weinig meer over om enthousiast van te worden.

Conclusie en beoordeling

Hoewel het te prijzen valt dat Rockstar Games zoveel aandacht besteedt aan het neerzetten van een geloofwaardige wereld, is er verder niet heel veel om voor terug te komen. Onder het mooie uiterlijk schuilt namelijk een vrij saaie game die wel erg repetitief wordt naarmate je verder komt. Wie liever het hoofdverhaal negeert en er van houdt om gewoon op ontdekking te gaan, heeft aan Red Dead Redemption echter een leuke bezigheid.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Sfeervolle, open wereld vol met details
  • Minpunten
  • Controls zijn niet altijd even goed
  • Repetitief
  • Tegenvallend verhaal met saaie dialogen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren