1. Condemned 2: Bloodshot (PS3)

Condemned 2: Bloodshot (PS3)

Het valt niet altijd mee, politieagent zijn. Constant ben je in de weer met het oplossen van die ene moordzaak. Je loopt naar de plaats delict om de zaak te ontrafelen, wanneer plots je collega’s vermoord worden en de schuld op jou wordt geschoven. Uiteindelijk word je niet opgepakt, maar je verliest wel je baan. Je zoekt dan toevlucht naar het enige godsgeschenk dat je al je miserie in een mum van tijd kan doen verdwijnen: drank. Denk je dat alles achter de rug is, dat het grootste onheil vermeden is en dat je nu lekker in je luie stoel kan zitten soaps te kijken? Haal die gedachte maar snel uit je hoofd.

Wat je net deed, was kruipen in de huid van agent Ethan Thomas. Toen ‘Condemned: Criminal Origins’ ten einde liep, dacht hij het allemaal wel gezien te hebben. Echter bleek de helse achtbaanrit die hij destijds meegemaakt had nog maar een voorproefje te zijn voor wat hij in ‘Condemned 2: Bloodshot’ allemaal zou meemaken. Drankverslaafd moet hij dit keer de zaak Van Horn tot een goed einde brengen samen met zijn partner Rosa, die hem informatie verleent over de verschillende locaties en bewijsmaterialen. Het verhaal, dat in het eerste deel nog enigszins interessant was, komt in het tweede deel nogal slap over. In Criminal Origins werd het verhaal goed opgebouwd en ook goed afgesloten, waardoor Bloodshot’s verhaal eerder aanvoelt als mosterd na de maaltijd.

Gelukkig staat de gameplay in Condemned 2 nog steeds als een huis. Nog altijd kan je bijna elk voorwerp dat je tegenkomt als wapen gebruiken tegen de angstaanjagende vijanden. Een beetje ironisch, gezien een politieagent zich als een vandaal gaat gedragen, maar zeker effectief. De game speelt zich, net als zijn voorganger, af in een eerstepersoonsperspectief. Toch lijkt deze game helemaal niet op ‘F.E.A.R.’, aangezien je in Condemned amper zal moeten schieten en vooral gebruik zal moeten maken van wapens als hamers en bijlen. Hiermee bewijst Condemned dat een game in eerstepersoonsperspectief zich ook perfect kan lenen voor close combat.

Ook de sfeer is in dit vervolg weer dik in orde. Condemned was één van de weinige games die me werkelijk angst inboezemde, en dit is zeker intact gebleven in Condemned 2. Ik heb me in dit deel zelfs moeten dwingen om langs bepaalde stukken te komen. De reden hiervoor is dat het spel daadwerkelijk met je angsten speelt en het precies lijkt te weten op welk moment het je het hardst kan treffen. Dit zorgt ervoor dat Condemned 2 uniek wordt, gezien er geen spel is geweest dat me zulke nachtmerries heeft bezorgd. Oh, en vergeet niet: de zaklamp is je beste vriend in Bloodshot. Het is er namelijk vaak erg donker, wat de angst alleen maar versterkt. Aangezien het zo donker is, ben je automatisch veel meer op je hoede tijdens het spelen, en zul je direct omkijken als je een geluid hoort. De conclusie die je hieruit kan trekken: Condemned 2 is een angstaanjager eerste klas, zoals je er tegenwoordig nog maar weinig ziet.

Tevens is het spel zeer memorabel door de absurde, doch geniale ervaringen die je zal tegenkomen. Waar het ene moment er een clown ontploffende poppen naar je zit te gooien, word je op een ander moment achtervolgd door een bloeddorstige beer. Dit zijn passages die zo’n diepe indruk maken, dat je ze nooit of te nimmer meer zal kunnen loslaten. Daarom is het jammer te noemen dat er ook passages in de game zitten, die een stuk minder interessant en zelfs eentonig zijn. Toch vergeef ik de game die saaiere passages graag, als ik terugdenk aan wat voor zieke momenten ik in het spel ervaren heb.

In Condemned 2 moet je niet altijd vechten of ergens naartoe lopen. Als politieagent moet je soms ook bewijsstukken identificeren, bloedsporen volgen of foto’s maken van bewijsmateriaal. Dit kon ook al in het eerste deel, maar de apparaten in Condemned 2 zijn veel leuker om mee te werken. Zo is de camera dit keer een stuk handiger, en kan je met een soort supersonisch apparaat machines opsporen die je hoofd doen suizen als je te dichtbij komt. De stukken waarin je de toestellen moet gebruiken zijn niet superleuk om te doen, maar ze bieden wel wat variatie tussen de hectische horrormomenten door. Zie het als passages waarin je even rustig kan ademhalen en je brein aan het werk kan zetten. Bovendien is het erg aardig om even Sherlock Holmes te spelen, en via de bloedsporen te bevestigen dat het slachtoffer dood is gebloed, nadat zijn arm eraf is gehakt.

Hoewel Condemned je “maar” – voor een survival-horror game is het geen onaardig cijfer – zeven à acht uur de stuipen op het lijf jaagt, krijg je ook de mogelijkheid om online te gaan griezelen. Echter laat je deze mode beter voor wat het is. Er zijn amper mensen die het nog spelen, en als je dan eindelijk in een spel geraakt zul je merken dat het één en al chaos is. Acht kerels die op een open plein elkaar de schedel in rammen met een hamer, pijpleiding of schep, dat is Condemned 2’s multiplayer kort samengevat. Leuk voor even, maar voor een fijne multiplayerervaring zal je al snel teruggrijpen naar de First Person Shooters die veel meer vermaak bieden.

Conclusie en beoordeling

Condemned 2 laat je achter met gemengde gevoelens. Het verhaal stelt teleur, er zitten veel saaie stukken in en de multiplayer is zo goed als waardeloos. Desalniettemin ervaar je zulke ongelooflijke en onvergetelijke momenten dat je het de game moeilijk kwalijk kan nemen. Het spel mag dan wel acht uur duren, het choqueert je en raakt je bij vlagen zo diep dat het aanvoelt als tientallen uren. Soms voelt het als een karwei om het uit te spelen, maar als je er eenmaal klaar mee bent, merk je al snel dat het een ervaring is die in je geheugen gegrift zal blijven.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Onvergetelijke passages…
  • Angstaanjager eerste klas
  • Verfrissende gameplay
  • Politieagentje spelen
  • Minpunten
  • maar ook vaak minder leuke stukken
  • Ontzettend zwak verhaal
  • Een multiplayer om te vergeten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat zou mooi zijn!

  • Dat gaat niet werken:( Nu kiest iemand met een speciale reden voor een 360 PS3 of Wii. Mischien is het nog wel een idee dat 360 en PS3 bij elkaar gaan, maar dit zie ik zelf niet gebeuren

  • dat zou idd vet zijn!

  • ik geloof er niet echt in als je alles op een spelcomputer zal doen lijkt net zo als je alleen maar dat mag doen of eten dus ik vind ik helemaal niks dus ben ik met bman eens

  • Lijkt mij wel een goed idee kan je teminste alle coole games kopen en het bespaart me geld. Want om dat ik geen ps3 heb kan ik geen littlebigplanet spelen en ik ga echt niet 400 euro betalen voor een poepding om alleen dat spel te spelen dus ik ben het er mee eens

  • Mee eens!

  • met bman eens ;)

  • Mee eens, alhoewel de concurrentie wel het beste in (first party) ontwikkelaars naar boven haalt!

  • Ik denk niet dat, dat gaat werken :S

  • Dikke onzin… 1 speler op de markt is nooit goed, zowel voor prijs als kwaliteit. Waarom jezelf verbeteren als je toch de enige aanbieder bent?

  • bman heeft gelijk zonder concurentie kunnen ze het zo duur maken als ze willen

  • Ben er niet mee eens, een console zou betekene dat er een monopolist op de markt is. Die is dan minder geneigd tot het geven van kortingen en dergelijke, zij bepalen de prijs van spellen en de console en als die hoog is moet je die maar accepteren,het is immers tog de enige console.En hoe maak je een console die iedereen goed vind? Nintendo publiek verwacht andere dingen van een console dan playstation en xbox publiek. En ontwikkelaars gaan misschien ook minder innoveren omdat ze op oude franchises vertouwen die toch wel verkopen. dus denk niet dat het echt zou werke.

  • Iedereen zegt dan wel dat er dan geen concurrentie meer zal zijn, maar wat dacht je van concurrentie tussen gamesontwikkelaars onderling. Ik bedoel het dvd platform is ook universeel maar toch heeft het de kwaliteit niet beinvloed. Games zijn de grootste inkomsten bron voor ontwikkelaars (en ook microsoft en nintendo enz.) dus waarom zou er geen concurrentie komen wie heeft de beste game, want die wordt dan het meest verkocht lijkt mij.

  • Nee, dit zou helemaal verkeerd uitpakken. Zoals hierboven genoemd wordt zou de uitgever van die console zijn machtpositie gaan misbruiken. €320,00 Voor een software pakket wat eigenlijk gewoon niet werkt. Nee dankje, geef mij dan maar felle concurentie en bedrijven die hun best doen om hun console de beste te maken (prijsdalingen software updates etc).



    Fanboys zullen nooit verdwijnen. Kunnen ze een bepaalde console niet compleet (liefst onbeargumenteerd) afkraken of juist de hemel in prijzen. Dan gaan ze wel over op een genre of een bepaalde game afkraken. Dat soort mensen moet gewoon iets te zeiken hebben, anders knapt er iets van binnen.

  • leuk, maar wat zoy het kosten ?, en hoeveel ruimte heb je wel niet nodig ?

  • Het zou op zich wel wat voordelen hebben, maar het zal nooit gebeuren. Zowel Nintendo als Sony (en binnenkort ook vast wel Microsoft) maken flinke winst op het feit dat het hun console is en dat alle developers een provisie moeten betalen om iets op die console uit te brengen.



    Natuurlijk zouden ze samen kunnen werken om één console te ontwikkelen, maar alle drie hebben een andere visie, en hoe zou je de winst moeten verdelen? etc, etc…

  • Dat zou echt tof zijn, maar dan wel voor een redelijke prijs!

    Zo zou ik er nu niet meer als 800 voor over hebben.

  • Die martijn moet dringend eens iets aan die foto doen, mega belachelijk!

  • Iedereen die het tof vind is echt een sukkel, denk even goed na.

  • Het zou mooi zijn. maar de variatie is dan wel brak denk ik.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren