1. Portal 2 (PC)

Portal 2 (PC)

Het is precies één jaar geleden dat ik mijn Steam account gemaakt heb. Portal 1 was toen gratis te downloaden, dus sloeg ik mijn slag. Het waren vijf uren van een van mijn beste singleplayer ervaringen aller tijden. De originele puzzels en het fantastische verhaal gaven mij aan waarom ik The Orange Box eerder al had moeten kopen. Hierna heb ik nog vele Valve-spellen gespeeld op Steam, waaronder een gratis gekregen spel: Portal 2.

Jullie vragen je misschien af waarom ik Portal 2 gratis heb gekregen, dat komt omdat ik meegedaan heb aan de Portal 2 ARG, een soort spel waarin je via veel speur- en gamewerk 36 aardappelen kon verzamelen. Mij was het gelukt, waardoor ik Portal 2 en The Valve Complete Pack gratis kreeg.

In 2010 kwam er een update voor Portal 1. Deze update bevat een nieuwe achievement en een langer einde. Voor de update eindigde de game met Chell die buiten lag. Nu werd Chell door een robot terug de fabriek binnen gesleept. Voor de achievement moest je naar geluiden van radio’s gaan luisteren, die een verborgen boodschap met zich meepraten. Hierdoor werd Portal 2 min of meer aangekondigd.

Iets meer dan een jaar later ligt het vervolg op Portal eindelijk in de winkels. Portal 2 is een zeer aparte game die niet in een hokje thuishoort, maar het best valt te beschrijven als een adventure-puzzler. Met een Portal-gun (een wapen waarmee je twee portalen kan schieten) puzzel je Chell (de hoofdpersoon) door de vele levels heen. Als je op een platform een oranje portaal schiet en op een andere een blauwe, kan je door de portalen heen gaan. Dit is een handig mechanisme om bij onbereikbare plaatsen te komen, of om jezelf de lucht in te lanceren.

In het spel speel je de mysterieuze Chell, die na de gebeurtenissen uit Portal 1 nog steeds in Aperture Laboratories zit. Over het verhaal zelf ga ik weinig vertellen, aangezien ik dan veel gebeurtenissen zou verklappen wat voor mensen die het spel nog willen spelen natuurlijk niet leuk is. Deze singleplayermodus is een beetje kort, maar in mijn ogen zeker niet te kort. Hij duurt ongeveer 8 uur en blijft je steeds boeien met vele plotwendingen en nieuwe gameplayelementen. Ook heb ik gevoel dat de singleplayermodus in deze 8 uur zo het beste tot zijn recht komt.

Het spel bevat ten opzichte van Portal 1 een aantal vernieuwingen. Zo is er nu bijvoorbeeld oranje verf, waardoor je snel kan sprinten. Daarnaast is er blauwe verf, hier kan je hoog op springen. Dit is dan weer mooi verwerkt in de puzzels, die hierdoor leuk en verfrissend blijven. Er bestaan nu ook Aerial Faith Plates, die jezelf (en allerlei voorwerpen) wegschieten als je er op gaat staan. Verder zijn er nu Hard Light Bridges, bruggen die gemaakt zijn van licht. Tenslotte zijn er nu Funnels, een soort transporteerbanen die door de lucht heen suizen. Deze nieuwe vernieuwingen worden veel gecombineerd, en juist dát maakt de puzzels in Portal 2 zo leuk.

Een heel leuk onderdeel van de game is de co-op. Hierin kan je samen met een vriend (of onbekende) een heleboel testlevels doen, waarbij je samen moet werken om verder te komen. Je speelt dan samen de twee robotjes Atlas en P-body. Aangezien je met twee mensen speelt, heb je ook 4 portalen om te schieten. Dit maakt de co-op een stuk lastiger. Samenwerking is een must om hier progressie te kunnen maken. Wel is het natuurlijk leuk om elkaar op z’n tijd te saboteren. Wie wilt er nou niet een brug onder een kameraad wegschieten als hij over een poel dodelijk water loopt? Deze modus is niet zo bijster lang; na 4 uur serieus doorspelen heb je het al uitgespeeld.

De humor in deze game is ook een groot pluspunt. De robot Wheatley is gewoon geniaal met zijn Britse accent. Ook GlaDOS blijft je aan het lachen brengen met haar grappen, al helemaal met haar conversaties met Wheatley.

Wat ik wel een minpuntje vond, is dat je in grote ruimtes vaak wat overzicht kwijtraakte. Ik had dan hele ingenieuze ideeën om verder te komen, maar na lang rondkijken bleek het toch o zo eenvoudig. Creativiteit van de speler werd mijns inziens dan ook te weinig beloond. Ook in de co-op bijvoorbeeld, kwamen we tot geniale ideeën, terwijl ze simpelweg niet mogelijk waren en een makkelijkere, saaiere oplossing de enige mogelijkheid was.

Iets anders negatiefs waren de laadtijden. Op mijn computer moest ik tussen de levels door ongeveer 5-10 seconden wachten. Het lijkt alsof het spel qua laadtijden vooral georiënteerd is op de consoles met weinig RAM-geheugen. Dit is uiteraard geen wereldprobleem, maar toch een schoonheidsfoutje waar Valve even naar had kunnen kijken.

Conclusie en beoordeling

Portal 2 is weer een fantastisch eindproduct geworden dat je als fanatieke gamer niet mag missen. De puzzels in de singleplayer- en coop-modi zijn creatief en leuk om op te lossen, het verhaal is minstens net zo goed als in de vorige Portal en de humor past bij de serie zonder terug te vallen op oude grappen. De kleine schoonheidsfoutjes zijn daarom ook geen (groot) probleem!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Fantastisch verhaal
  • Humor
  • Co-op
  • Nieuwe vernieuwingen
  • Minpunten
  • Creativiteit weinig beloond
  • Laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zo, dat is zeker niet niks!

  • Wow, netjes

  • prachtig

  • is Rock Band al uit in Amerika? XD



    OT: nette cijfers

  • Precies wel nette cijfers.

  • @Artixent: Ja man, al sinds eind november 2007. En wij mogen lekker tot maart wachten, schoften.

  • niet zo'n fan van rockband

  • Boeiend ?

  • Dat is heel wat geld.

  • wrom nie voor de wii?

  • Zoo !

    dat is niet niks zeg.

  • Ze zijn goed bezig.

  • Nice

  • dat doen ze goed dan

  • Zo da's wel veel. Word eerdergoed verkocht omdat zo'n groot pakket wel opvalt in de winkel volgens mij. Want EA doelde volgens mij helemaal neit zo op de casual doelgroep.. Tenzij er een marketing is gehouden in de VS

  • Ziek o_0\"

  • Netjes!

  • Ja hier zal het denk ik niet minder zijn!

  • Netjes!

  • Goede cijfers.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren