1. Crackdown 2 (X360)

Crackdown 2 (X360)

Via een anonieme bron heb ik deze brief in mijn bezit gekregen die destijds werd rondgestuurd naar alle medewerkers van Ruffian Games. Deze brief illustreert naar mijn inziens perfect wat er mis is met Crackdown 2.

Beste medewerker,

U had het misschien al gehoord: We hebben besloten groen licht te geven voor de productie van Crackdown 2, het vervolg op de succesvolle cultgame uit 2007. Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk al weten was het eerste deel (destijds ontwikkeld door Realtime Worlds) een sandbox game waarin je een ‘super-agent’ speelde. De game voelde destijds verfrissend aan door het gevoel van vrijheid en het feit dat dit eerste game was die de traditionele gameplay van een open-world game succesvol wist te combineren met elementen uit superhelden games. Voor de ontwikkeling van het vervolg op deze game hebben wij een zeven stappen plan ontwikkeld waarin wordt beschreven hoe we met minimale middelen een game kunnen maken die maximale winst zal opleveren. Dit plan dient als leidraad te worden gebruikt tijdens de ontwikkeling van deze game. Wij vertrouwen er op dat deze brief vertrouwelijk wordt behandeld.

Stap 1: Gebruik de stad uit de eerste Crackdown als template voor het tweede deel.

De stad waarin de eerste game zich afspeelde (Pacific City) was goed ontworpen en sloot perfect op aan op de gameplay. Ook gaven de felle kleuren en de vele beklimbare gebouwen de game destijds een eigen stijl. Daarom hebben wij als directie besloten om dezelfde stad te gebruiken voor het tweede deel. Omdat we naar de consument toch enigszins de indruk willen wekken dat het hier om volwaardig vervolg gaat en niet om hele dure Downloadable Content, hebben we besloten dat Pacific City een kleine make-over moet krijgen. Uit recent marktonderzoek is gebleken dat games die zich afspeelden in een postapocalyptische setting de laatste jaren erg populair zijn gebleken. Wij stellen daarom voor om de speelomgeving van dit tweede deel dan ook een postapocalyptische make-over te geven. Dit hoeft niet heel veel tijd te kosten. Vervang hier en daar wat textures, voeg een aantal krottenwijken toe, en plaats wat rookpluimen op de achtergrond. In combinatie met wat nieuwe kleurtinten (zie stap 2) zouden deze aanpassingen genoeg moeten zijn om de indruk te wekken dat het hier niet gaat om precies dezelfde speelomgeving uit het eerste deel.

Stap 2: Gebruik dezelfde engine als bij de eerste Crackdown.

De engine die destijds werd gebruikt bij het eerste deel was niet heel spectaculair, maar het deed wat het moest doen. Zo was de draw distance indrukwekkend te noemen en werd er gebruik gemaakt van cell-shading om de game een eigen gezicht te geven. Conform het nieuwe beleid waarbij meeste financiën en mankracht naar de afdeling M, M en M (Marketing, Marketing en Marketing) gaan, is besloten dat er dan ook geen nieuwe engine hoeft te komen. Toch hebben wij als directie besloten dat er een aantal aanpassingen doorgevoerd moeten worden om de grafische stijl van de game aan te laten sluiten de bij de nieuwe setting (zie stap 1). Dit hoeft niet heel veel tijd te kosten. Vervang de felle kleuren met wat grijs- en bruintinten en verruil de blauwe lucht voor een grijze lucht. In combinatie met de nieuwe omgeving (zie stap 1) zouden deze aanpassingen genoeg moeten zijn om de indruk te wekken dat het hier niet gaat om precies dezelfde engine uit het eerste deel.

Stap 3: Voeg zombies toe.

Uit recent marktonderzoek is gebleken dat naast de populariteit van games die zich afspelen in een postapocalyptische setting, ook zombies erg populair zijn bij onze doelgroep. Wij vragen u dan ook een manier te vinden om zombies toe te voegen aan deze game. Indien u de toevoeging van zombies niet artistiek verantwoord vindt, zou er voor kunnen kiezen om ze een andere naam te geven. Hierbij enkele suggesties: Mutants, Freaks, The Undead, Infected, Darkseekers. Mocht u nog enkele andere suggesties hebben, dan horen wij dit graag van u.

Stap 4: Verwijder en vervang de straatbendes uit het eerste deel.

Bij deel 1 van Crackdown draaide het erom dat om leiders van verscheidene straatbendes in een door de speler bepaalde volgorde uit te schakelen. Dit gameplay element willen wij graag behouden.

Omdat de toevoeging van straatbendes echter tot mogelijke generalisaties van verscheidene etnische groepen binnen onze doelgroep kan leiden, is besloten om de bendes uit de games te verwijderen en te vervangen door een andere groepering. Ook het feit dat het ontwerpen van nieuwe bendes mogelijk te veel tijd kost, heeft meegespeeld bij het maken van deze beslissing. Wij stellen daarom voor om terroristen als alternatief te gebruiken. Het ontwerp van deze personages mag niet teveel tijd kosten. Probeer daarom om de personages er zo generiek mogelijk uit laten zien.

Stap 5: Steek niet teveel tijd in het ontwikkelen van een goed verhaal.

Eén van de kritiekpunten van het eerste deel was dat de game niet echt een noemenswaardig verhaal had. Aangezien de verkoopcijfers van het eerste deel positief waren, zien wij geen reden om veel tijd te steken in het schrijven van een goed verhaal voor dit tweede deel. De zesjarige zoon van één van onze medewerkers had echter een verhaal verzonnen wat perfect zou zijn als plot voor deze game.

Het verhaal gaat als volgt: 10 jaar na de gebeurtenissen van deel 1 ligt Pacific City in puin. Overdag worden de straten bevolkt door een terroristische groepering en ‘s nachts zijn het de zombies (zie stap 3 voor mogelijke andere namen) die de bevolking angst aan jagen. Het is jouw taak als super agent om de straten weer veilig te maken.

Omdat wij als directie veel waarde hechten aan de input van onze medewerkers hebben wij besloten om bovenstaande verhaal te gebruiken als plot voor de game. Omdat wij erg onder de indruk waren van dit indrukwekkende verhaal is er volgende week een vergadering waarin wordt besloten of we dit zesjarige talent een baan aanbieden bij ons bedrijf.

Stap 6: Voeg een aantal nieuwe voertuigen en wapens toe.

Misschien kunnen sommigen van u die het eerste deel hebben gespeeld, zich nog herinneren dat sommige voertuigen konden worden getransformeerd naarmate de speler zijn rijvaardigheden verder ontwikkelde. Besloten is om dit onderdeel volledig uit de game te halen vanwege de reden dat dit waarschijnlijk teveel tijd gaat kosten. Om dit enigszins te compenseren, en om de suggestie te wekken dat het hier om een volwaardig vervolg gaat, is besloten om nog wel helikopters toe te voegen aan de game. Aangezien spelers in de game toch al gebouwen kunnen beklimmen en tientallen meters de lucht in kunnen springen, voegen de helikopters weinig toe. Echter, de meeste spelers zullen hier pas achterkomen als ze game al gekocht hebben, dus dit hoeft dit geen probleem te zijn.

Naast enkele nieuwe voertuigen is het ook de bedoeling dat er een aantal nieuwe wapens moeten worden toegevoegd. Wapens die wij graag in de game terug zouden zien zijn: De magnetische granaat (een granaat die gebruikt kan worden om één of meerdere objecten aan elkaar te verbinden), de UV Shotgun (een shotgun die effectief is tegen de zombies, en die ook voertuigen kan wegblazen), en de Quacker (een krachtige granaat die er uitziet als een eendje). Voor de rest kunt u gewoon het wapenarsenaal uit het vorige deel overnemen.

Stap 7: Kopieer zoveel mogelijk elementen uit het eerste deel.

Het motto hier bij Ruffian Game is: Never change a winning team. Wij vragen u daarom ook om niet teveel wijzigingen doorvoeren ten opzichte van het eerste deel. Het verzamelen van ‘agillity orbs’ waardoor je steeds hoger kunt springen naarmate je er meer van verzameld, kan regelrecht worden overgenomen uit het eerste deel. Hetzelfde geld voor de overige RPG elementen uit het vorige deel (minus het transformeren van auto’s, zie stap 5) zoals het steeds sterker worden naarmate de speler meer mensen slaat en schopt, en het gebruik maken van betere explosieven naarmate de speler meer dingen opblaast. Ook de online co-op kan worden overgenomen. Deze keer is het echter wel de bedoeling dat er vier (en niet twee, zoals bij het eerste deel) spelers tegelijk online kunnen spelen in dezelfde omgeving. Dit laatste is vooral besloten zodat we dit optimaal kunnen gebruiken voor de marketing van de game.

Als deze stappen goed worden uitgevoerd kan het bijna niet anders dan dit een game wordt die in weinig opzichten verschilt van zijn voorganger en op sommige punten zelfs minder is. Onze hoop is dan ook dat deze game vooral door mensen wordt gekocht vanwege de reputatie van zijn voorganger. Wij als directie hebben er dan ook alle vertrouwen in dat u een game aflevert die door de meeste mensen binnen enkele weken vergeten is, en waar we toch winst mee weten te maken.

Conclusie en beoordeling

Crackdown 2 had eigenlijk gewoon DLC moeten zijn. De game biedt dan ook te weinig om de adviesprijs van 60 euro te rechtvaardigen. Dat ik de game niet een onvoldoende geeft, is vooral vanwege het feit dat de elementen uit het vorige deel nog steeds effectief zijn in dit vervolg. Ik kan Crackdown 2 dan eigenlijk alleen maar aanraden als je fan van het vorige deel bent en je de game toevallig voor een zacht prijsje in de winkel ziet liggen.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Wat in het eerste deel werkte, werkt nog steeds in het tweede deel.
  • Minpunten
  • Zelfde stad als deel 1
  • Zelfde engine als deel 1
  • Matig verhaal
  • Toevoegingen voelen geforceerd aan.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wtf is gamersgate?

  • Ik zou het niet weten eigenlijk?

  • gamersgate? echt nog noooooooooit van gehoord :\\

  • Ze zullen wel weten waar ze mee bezig zijn, die mannen van THQ

  • @Masco:

    Ik ook niet, maar ze bieden voornamelijk casual games aan, dus het is niet zo vreemd dat wij het niet kennen.

  • Zolang ze dan de prijzen dan daar niet verhogen omdat ze geen concurrent meer hebben..

  • Nooit van gehoord, maar Games downloaden vind ik op zich geen slechte onwikkeling zo lang ze maar zorgen voor lagere prijzen dan in de winkel.

  • Nog nooit van gehoord.

  • oke

  • Slim van ze, de twee grote concurrenten beide ondersteunen :).

  • Cool man



    oké vet!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren