1. Mortal Kombat (PS3)

Mortal Kombat (PS3)

Ik heb me heel even afgevraagd of het schrijven van een recensie over Mortal Kombat wel een slim idee was. Jullie moeten namelijk weten dat ik de eerste drie delen, inclusief Ultimate MK 3 en MK Trilogy helemaal grijs gespeeld heb. Ik heb dus even getwijfeld of ik wel objectief kon zijn over deze game en mij niet liet verblinden door nostalgische gevoelens. Tot ik mij realiseerde dat juist het feit dat ik nostalgische gevoelens van de nieuwste Mortal Kombat telg kreeg de grootste pre van deze game is.

Wat een groot deel van jullie, als PlayStation 2 en Xbox generatie, namelijk niet zullen weten is dat Mortal Kombat, voordat het 3D-tijdperk aanbrak, werkelijk voortreffelijke games waren. Alles wat daarna kwam was, om het mild te stellen, een stuk minder goed. Die realisatie moet ook tot ontwikkelaar NetherRealm Studios zijn doorgedrongen, want toen uitgever Midway failliet ging en Mortal Kombat in handen kwam van WB Interactive hebben ze zich ten doel gesteld de oude serie in ere te herstellen. Dat is ze wonderwel gelukt. Mortal Kombat speelt namelijk bijna precies hetzelfde als de oude drie delen.

Daarmee doel ik op de vloeiende wijze waarop de game actie na actie combineert. Zij het gewone moves, vliegende moves of de vele befaamde special moves. Alles rijg je weer heerlijk aan elkaar in mooie combo’s. Dat komt mede dankzij een terugkeer naar 2D gameplay, waardoor het bedienen en plaatsen van moves veel makkelijker is geworden. Bovendien kloppen alle moves met de eerste drie delen, in die zin dat Scorpion’s spear nog steeds back, back, low punch en Sub-Zero’s ijsstraal down, forward, low punch is. Wat het oppikken van de game voor veteranen meteen erg vertrouwd maakt. Voor nieuwelingen is er overigens geen man overboord, de complete movelist, inclusief combo’s, is te vinden in een in-game menu tijdens het spelen. Waardoor iedereen de game kan meesteren.

Goed, de game doet dus vertrouwd aan en speelt heerlijk weg. Maar waar een vechtgame mee staat en valt, is de balans tussen de verschillende karakters. Met een rooster van 28 karakters (27 op de Xbox 360, vanwege het gemis van de PS3 exclusive Kratos) is het altijd een gevaar dat je een aantal karakters hebt die superieur zijn aan anderen en daarmee altijd gemakkelijker winnen, ongeacht hoe goed -of slecht- de speler achter de controller ook is. Gelukkig blijkt dit bij Mortal Kombat amper het geval. Enkel de X-Ray aanvallen, toegevoegd in dit deel, die ongeveer een derde van de tegenstanders health-bar afhalen, zijn niet helemaal eerlijk verdeeld. Het probleem met de attacks zit hem er in dat ze bij ieder karakter anders activeren. Voor sommigen kun je ze altijd activeren en dan raken ze wel, voor anderen moet je echter dicht bij je tegenstander staan, of vanuit de lucht uit een bepaalde hoek aanvallen. Wat de hitkans behoorlijk verkleint. Dat is jammer, aangezien verder enkel een block de attack stopt en deze veel damage doet.

Wat mij betreft hadden deze attacks dan ook niet gehoeven, ze zijn overpowered ten opzichte van normale attacks en hoewel je ze moet verdienen door een power-balk onder in je scherm vol te laden, lukt dat toch minstens één maal per match per speler. Als je dan, zoals ik en mijn vrienden altijd doen, random select activeert bij het kiezen van een karakter komt het nogal eens voor dat je aan het korte eind trekt en een ronde verliest, omdat je X-Ray attack mist, omdat je niet dicht genoeg op je tegenstander stond. Dat geeft een oneerlijk gevoel en dat is jammer.

Tot zover de gameplay, die afgezien van dit smetje hierboven, werkelijk prima in elkaar zit. Waar Mortal Kombat echter pas echt in uitblinkt ten opzichte van andere fighters van deze generatie is de hoeveelheid content die het levert. Behalve het ijzersterke rooster heeft de game een erg lekkere story mode, waarbij je door een alternatieve versie van de verhaallijn van de eerste drie delen genomen wordt. Zo zie je hoe de Lin-Kuei vechters in robots veranderd worden bijvoorbeeld en hoe Mileena tot leven wordt gewekt en ga zo maar even door. Waar dit vroeger aan de hand van tekst uitgelegd werd aan de speler, wordt dit nu door cutscenes verteld die zonder laadtijden overgaan in gameplay en terug. Dat gaat zo vlekkeloos dat je soms al halfdood bent voordat je door hebt dat je weer in actie moet komen in plaats van naar het scherm te staren.

Daarnaast bevat de game een challenge tower, met werkelijk honderden opdrachten die je één voor één moet volbrengen, zoals: versla de tegenstander, maar je kan hem alleen pijn doen als je in een kleine zichzelf verplaatsende lichtbundel staat of versla vijftien zombies met alleen die ene special move. Gaandeweg worden de challenges moeilijker en moeilijker en als je ze allemaal voltooid staat je een mooie prijs te wachten. Verder zijn er Tag-matches, waarbij je twee spelers tegen twee spelers speelt, die elkaar kunnen afwisselen en speciale combo’s kunnen uitvoeren waarbij je beide spelers tijdens het uitvoeren ervan afwisselt en de tegenstander extra er zo extra mee kan vernederen. Bovendien introduceert deze modus meteen een vier speler optie, die het spelen op de bank extra leuk maakt, omdat minder mensen moeten wachten tot ze ook een potje kunnen spelen. Daarnaast is ook Test Your Might (Sla heel hard dingen doormidden) terug, samen met Test Your Sight (balletje-balletje), Test Your Strike (Sla iets heel specifiek doormidden) en Test Your Luck, waarbij je een slotmachine draait en daarmee speciale dingen kunt doen in je game.

Zo kan bijvoorbeeld de wereld op zijn kop gezet worden, (special) moves uitgeschakeld worden, extra armor aan je speler worden gegeven of de health-bars verborgen worden. Soms gelden deze beperkingen of extra’s voor maar één van beide spelers in plaats van allebei en dat maakt de lokale bankpotjes des te leuker en geeft het een mooie afwisseling in de verschillende gevechten. Zeker als je het “gewoon” vechten even beu bent en je normaal de game uit zou zetten. Het is een knappe manier om uren en uren aan extra continu-gameplay uit de game te halen. Iets dat ik in geen jaren heb gezien bij een fighter, die je steeds vaker na een klein uurtje multiplayer alweer weglegt. Erg knap dus. Naast al de bovenstaande modi heeft de game –schijnbaar- ook een puike online multiplayer toegevoegd, met verschillende modi, waaronder een king of the hill modus waar je met verschillende tegenstanders vecht om de top-spot en de gevechten van anderen tussendoor spectate. Helaas kan ik daar, om begrijpelijke redenen, op dit moment verder niet veel over zeggen. Ten slotte is de krypt uit vorige delen weer terug, met allerhande unlockable content die je kan kopen met in-game verdiende currency. Denk aan extra fatalities, kostumen en artwork bijvoorbeeld.

Is het dan allemaal pais en vree wat de klok slaat? Nou, nee, niet helemaal. Het is jammer dat het hele rooster aan speelbare karakters maar twee nieuwe karakters beslaat, Kratos en een nieuwe hidden karakter dat je tijdens de story-mode unlocked. Begrijp me niet verkeerd, de karakters die beschikbaar zijn, zijn de besten uit de serie en daarmee erg tof om te spelen, maar een paar nieuwe karakters was niet verkeerd geweest. Daarnaast is de powerbar waarmee je extra sterke attacks en X-Ray attacks mee uitvoert niet mijn cup-of-tea, maar ik kan me voorstellen dat ik daar alleen in sta. De story-mode is bovendien wat aan de korte kant, maar gezien de game bulkt van de content is dat te vergeven. Ook is de eindbaas Shao Kahn af en toe vreselijk overpowered, waarbij je hele healthbalk leeg gemept wordt zonder dat je bij de kerel in de buurt kan komen en vind ik dat de game summier is met zijn finishing moves. Ja, er zijn weer Fatalities, namelijk twee stuks per karakter en speciale stage Fatalities bij talloze stages. Daarbij zijn ook de Babalities terug in dit deel. Liever had ik daarnaast ook de andere finishers uit de eerste drie delen terug gezien, zelfs de Friendships! Het zou me echter niets verbazen als we Animalities, Brutalities en dergelijke straks als DLC alsnog terug zien.

Eigenlijk zijn de bovenstaande punten echter niet meer dan nit-picking van mijn kant. De game is namelijk zonder twijfel king of the hill in zijn genre. De hoeveelheid content, de balans en de extreem hoge funfactor die de game heeft zorgen ervoor dat Mortal Kombat meteen de maatstaf is voor toekomstige fighters. Mortal Kombat brengt vernieuwing in een genre dat al zo’n tien jaar vast zat in een patroon. Met allemaal games met dezelfde soort modi en dezelfde soort gameplay. Mortal Kombat laat zien dat het ook anders kan, en laat bovenal zien hoe het ook beter kan. Het genre gaat dan ook een mooie toekomst tegenmoet en daar mogen de andere ontwikkelaars Mortal Kombat bedenker Ed Boon en zijn NetherRealm Studios erg dankbaar voor zijn. Maar tot de concurentie zo ver is, blijft Mortal Kombat 9 de must-have aller must-haves in het genre. En dat is ook goed zo!

Conclusie en beoordeling

Mortal Kombat keert terug naar zijn roots en meer. De game pakt de eerste drie games, stopt het geheel in een 3D-jasje en zit tjokvol content. Het heeft snelle gameplay, geweldige local co-op, leuke online multiplayer en is bovenal gewoon een fantastisch entertainende game. Mortal Kombat is daarmee de maatstaf geworden waar toekomstige fighters naast worden gelegd en dat is erg knap voor een serie die eigenlijk al meer dan tien jaar niet echt meer meetelde in de top van het genre. Dat daar nu verandering in is gekomen kan ik, als groot fan van het eerste uur, alleen maar heel hard toejuichen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Fijn speelbaar, in 2D!
  • Interessante storymode.
  • Never-ending gameplay.
  • Innovatieve 4-player modus.
  • Supervol challenges.
  • Heel vertrouwde vechters.
  • Minpunten
  • Herlaadbare special-balk is overbodig.
  • Irritante eindbaas.
  • Mocht meer finishers hebben.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hot zit er goed uit en is wel leuk

  • Lijkt wel tof.

  • deze shit wordt vet, HOT

  • hipperdehot

  • Hot!

  • HOT!!

  • hot, ik ga deze zkr halen :D! las het al in de power unlimited echt een vet spel lijkt het me. leuk om met vrienden te doen :D

  • het is bekend gemaakt dat deze game ook voor de ps3 komt.

  • HOT, cooperatieve modus lijkt erg vet

  • ooow kickass =D

    hot dus

  • Wordt wel een HOT!

  • Echt Hot!

  • Not

    Dit is geen eens een topper voor 2008. Bij de releasedatum staat 2009

  • Lijkt me een hele vette titel!

  • Releasedatum 2009… -_-*

  • een keer zombies die niet langzaam zijn en de hele tijd aaauuuuurghhhhha roepen nou ja misschien wel de aaauuuuurghhhhha maar ze rennen wel

  • Hot, in coop zombies afknallen, altijd leuk.

  • Die singleplayer van Counterstrike- condition zero hadden ze goed verneukt dus ik moet het nog zien. Bovendien is de trailer nou ook niet echt fantastisch dus ik heb mn twijfels bij turtle rock en haar nieuwste creatie. Valve mag dan een uitstekend bedrijf zijn maar dat staat niet garant voor kwaliteit van hun onder aannemers.

  • Ik wacht het wel af, maar coop lijkt me best leuk^^

  • Not. Wanneer komen ze nou eens met een open world zombie survival inplaats van een zombie killing shooter?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren