1. E3: S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl

E3: S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl

Een van de meest veelbelovende FPS spellen op de E3 van dit jaar is ongetwijfeld S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl. Het spel was vorig jaar al op de E3 te zien, maar toen nog slechts in met DirectX 8 ondersteuning. De ontwikkeling daarvan is echter gestopt, en sinds ongeveer zes maanden is de DirectX 9 versie in ontwikkeling.

Het moet gezegd worden: men pronkt enorm met de lichteffecten die mogelijk zijn gemaakt door deze aangepaste engine. En terecht! Ik praat misschien de marketingpraatjes letterlijk na, maar ik heb echt nog nooit een spel gezien waarin de lichteffecten zo precies werden weergegeven als in S.T.A.L.K.E.R. Achter gesloten deuren kreeg ik wat voorbeelden van deze lichteffecten. Uiteraard lieten ze maar al te graag de mooiste dingen zien, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat het gewoon verbluffend was.

Officieel was het niet de bedoeling dat ik de DirectX 9 versie mocht spelen, maar gelukkig mocht ik het toch eventjes proberen. Uiteraard was het wel even wennen allemaal, maar het viel me niet tegen. Een mooi moment waarbij de lichteffecten ook een rol speelden, was toen ik eerst de schaduw van een groot monster zag alvorens ik het monster zelf zag. Dat brengt de spanning van het spel wel flink omhoog. De monsters zelf verdienen echter nog wel wat aandacht. De modellen zijn niet echt van hoog niveau, maar ik heb niet het idee dat S.T.A.L.K.E.R. moet leunen op de karaktermodellen al zou het mooi zijn als ze nog verbeterd werden.

Ik kreeg ook wat voorbeelden van de physics engine te zien. Hoewel ik mensen om mij heen hoorde zeggen dat ze die engine niet echt goed vonden, vond ik het juist wel goed. Oké, de physics engine van Half-Life 2 is beter, maar dit is zeker niet slecht. Wat spellen nog wel eens willen hebben is dat als objecten vallen, ze dwars door voorwerpen of karakters heen vallen. Dat is in S.T.A.L.K.E.R. niet het geval. Zo schoot ik op een gegeven moment een balk los, die daarna bovenop een groot monster viel waardoor die op zijn beurt ook weer neerging. De omgeving gebruiken, behoort dus zeker tot de mogelijkheden.

Je kunt S.T.A.L.K.E.R. op verschillende manieren spelen. Het komt er op neer dat jij als Stalker in opdracht van een dealer op zoek moet naar voorwerpen. Je komt behalve de monsters ook nog andere Stalkers tegen. In de wereld, ruim 40 vierkante kilometer groot, kom je ongeveer 120 verschillende Stalkers tegen. Het zijn je rivalen, want ook zij zijn op zoek naar de voorwerpen die jij aan het zoeken bent. Knal je ze neer, dan ben je voorlopig van ze af. Alles neerknallen is echter niet echt aan te raden aangezien een beetje hulp op zijn tijd geen overbodige luxe is. Je hebt andere Stalkers nodig om mee te handelen, en je kunt ook een team vormen met een of enkele andere Stalkers. In het kader van ‘samen sta je sterk’ kun jij je zo beter verweren tegen (groepen) monsters of andere Stalkers die een team hebben gevormd. Tijdens het vechten komt ook de speciale combat A.I. naar boven. Je zult zien dat de Stalkers in een team elkaar dekken, de tegenstander proberen te flankeren en meer strategische bewegingen zullen uitvoeren. Dit komt helemaal goed tot zijn recht wanneer het nacht is. In het donker zul je moeten beslissen of je een lamp aanzet zodat je kunt zien waar je loopt, of de lamp juist uit laat om je goed te kunnen verstoppen. Uiteraard zullen de computergestuurde Stalkers deze keuze ook moeten maken.

De wereld waarin je rondloopt leeft ook echt. Zo hebben alle monsters in het spel hun eigen eigenschappen, behoeftes en verlangens. De zogenaamde ‘Bloodsuckers’ jagen liever ’s nachts. Ze moeten om de zoveel tijd een mens of dier grijpen om hun bloedniveau op pijl te houden. Het is een beetje overbodige moeite, maar je kunt in een gevecht met een ‘Bloodsucker’ net zo lang van hem weglopen tot hij bloed nodig heeft. Op het moment dat hij dan een dier te pakken heeft kun je hem kinderlijk eenvoudig afknallen. Maar dat had je natuurlijk ook al meteen kunnen doen.

S.T.A.L.K.E.R. heeft in titels als Half-Life 2, Doom 3 en Pariah flinke concurrentie en hoewel alle uitgevers roepen de andere spellen niet als concurrentie te zien omdat ze denken dat er genoeg ruimte is, blijft het natuurlijk zo dat er uiteindelijk winnaars en verliezers zullen zijn. Tot welke groep S.T.A.L.K.E.R. behoort, blijft afwachten. Er is nog geen officiële datum maar men mikt op een datum vóór kerstmis.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Iemand die van dit genre houdt zal het denk ook niet als concurrentie zien. Speelt ze lekker allemaal. 't is iig niks voor mij. HL2 en Doom 3 zijn iig niks voor, dit klinkt wat leuker, maar kheb t niet zo op shooters en monsters…

  • Een van de vetste spellen die ik deze E3 gespeeld heb, kan niet wachten op de uiteindelijke versie!

  • Ik heb informatie gelezen over de ontwikkelaar, en het is prachtig om te zien wat zij gedaan hebben met het nabootsen van Chernobyl. Ondanks dat ze zwaar 'onderbetaald' worden zetten ze een pracht product neer. Ik ben er wel van onder de indruk iig, en zo te horen is Jurian ook enthousiast. Laat maar komen zou ik zeggen :).

  • Ik denk dat dit spel ook hoog gaat scoren. Mij lijkt t tenminste een hele vette shooter worden met een AI waar je u tegen zegt.

  • lol leuk he game kings kijken? :p

  • Heel goed spel. Wel al voor ruime tijd in ontwikkeling maar door de DX9 technieken kan het wel mee met de tijd. De omgeving is dus helemaal nagebouwd van het echt he…

  • Jurian schreef

    maar ik heb echt nog nooit een spel gezien waarin de lichteffecten zo precies werden weergegeven als in S.T.A.L.K.E.R.



    Splinter cell misschien?

    Voor de rest geef ik T1G gelijk ik heb het ook niet zo op shooters met monsters erin.

    Hoewel het wel een mooi spelletje is.



  • Het ziet er leuk uit maar de fps met monster demons en andere gekke wzens begint een beetje uit te raken. Tegenwoordig moet alles realistisch zijn kijk maar naar Far Cry, Splintercel, metal gear en GTA

  • In Far Cry zaten ook monsters hoor ;)

  • Het ziet er leuk uit maar de fps met monster demons en andere gekke wzens begint een beetje uit te raken. Tegenwoordig moet alles realistisch zijn kijk maar naar Far Cry, Splintercel, metal gear en GTAGTA realistisch. Hahahaha

  • GTA is opzich wel realistisch buiten het feit dat je missies niet echt realistisch zijn. Fra Cry lijkt me eerder surrealistisch qua vijanden. Metal Gear is ook niet realistisch qua omgeving. En Splinter Cell komt nog het dichts in de buurt van wat jij realistische games noemt :-)

  • Helaas is dat in ja, dat alles realistisch moet zijn :-'(

    Ik hou van RPG en dat moet niet realistisch zijn!!!

  • De monster zijn min of meer gemuteerde mensen en dieren…



    er lopen overigens ook andere 'gewone' mensen rond, de andere Stalkers… dat vind ik erg interessant, je hebt dus de keuze of je met ze samen gaat werken, en mocht je dat doen, dan werkt dat ook gewoon heel goed. Heel knap.



    Overigens denk ik niet dat Splinter Cell betere licht effecten heeft. Heel misschien Splinter Cell 3 wel, kan zijn, die heb ik niet gezien.


  • @softie



    lichteffecten vormen tegenwoordig samen met de physics engines de speerpunten van de FPS spellen…

  • Reactie van Senpai geplaatst op 19 mei 2004 07:10

    lol leuk he game kings kijken? :p Ik weet niet of dit een 'sneer' is richting de schrijver, maar ik kan je verzekeren dat Jurian daadwerkelijk de titel op de E3 heeft gespeeld. Niet dat je dat hoeft te geloven natuurlijk, maar het bewijs dat hij aanwezig was op de E3, is makkelijk te geven; check het fotoalbum maar eens.

  • Het is dom van Senpai om te beweren dat hij dit allemaal geschreven heeft naar aanleiding van Gamekings. :)



    IG is dit jaar als enige website met 7 man sterk naar de e3 gegaan. Jurian was daar ook deel van.

  • man wat een onzin een beetje iemand anders verdediging omdat een foul weer eens iets stoms zegt, (hoewel hij waarschijnlijk wel gelijk) >> leer eerst eens normaal abn schrijven; dan praten we verder

  • Reactie van Van Fanel geplaatst op 19 mei 2004 00:27

    Ik denk dat dit spel ook hoog gaat scoren. Mij lijkt t tenminste een hele vette shooter worden met een AI waar je u tegen zegt.



    Reactie van Senpai geplaatst op 19 mei 2004 07:10

    lol leuk he game kings kijken? :p

    ———————————————–



    Oh ik dacht dat Senpai juist de reactie boven hem bedoelde. Lijkt me logischer gezien de woorkeuze van Van Fanel, maar mocht het naar mij bedoeld zijn: ik heb STALKER zelf gespeeld, en ik heb deze impressie diezelfde avond nog geschreven (in LA dus), dus nee, ik heb Gamekings niet gezien…





  • Ik heb Gamekings wel gezien trouwens, leuke aflevering. Maar die reportage van ze ging idd over STALKER maar wat ik ervan begreep is dat zij het niet gespeeld hebben in Kiev en dat ook pas later hebben kunnen doen?



    Naja, in ieder geval lijkt de impressie met toch wel duidelijk; STALKER wordt heel koel. Ik vind zelf de psychics wat overdreven, maar wel mooi uitgewerkt.

  • Lijkt me op zich wel een heel tof spel. Alleen de monsters lijken me wat minder. :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren