1. Portal 2 (PS3)

Portal 2 (PS3)

Het was dé onverwachte, humoristische en vooral innovatieve hit in 2007. Een staaltje heerlijke gameplay gecombineerd met gestoorde robots en natuurlijk de Source-engine. Portal was dan misschien slechts een promotioneel extraatje bij de Orange Box, nu is het een begrip onder gamers. En wanneer Gabe Newell geld ruikt moet er natuurlijk een vervolg komen en dat is er nu ook onder de vernieuwende originele titel Portal 2. Behalve een goed singleplayer avontuur is ons ook een geweldige coöperatieve modus beloofd, met als gevolg dat iedereen weer ontzettend hyped raakte. Uiteraard werd de game geheel in Valve stijl ook nog een keertje uitgesteld, maar nu is het dan toch eindelijk zover. En wat is er leuker (en cliché-er) dan een cooperatieve game met zijn tweeën te recenseren. Daarom stoppen we nu de lezer te vervelen met deze inleiding en gaan we over op de hamvraag: Is Valve erin geslaagd om Portal naar nieuwe hoogte te tillen?

Portal 2 gaat, niet geheel onverwachts, door op het verhaal dat in Portal 1 gestart werd. De lichtelijk psychotische sarcastische en oppermachtige GLaDOS keert weer terug en samen met haar een heel scala aan nieuwe robotjes. Voor de Portal veteraan zal het ook niet om de moeilijkheid van de puzzels gaan, maar om het erg goede verhaal en de vaak hilarische dialogen die meer dan eens geweldige sarcastische humor en weinig subtiele beledigingen richting de speler bevatten. Opmerkingen over je gewicht of grapjes over je ouders die niet van je houden worden contant in je gezicht gesmeten en zelfs de grootste zuurpruimen zullen nu en dan een glimlach op hun gezicht krijgen. Gelukkig stelt de lengte van de singleplayer op geen enkel moment teleur. De ervaren Portal speler kan er in een uurtje of zeven doorheen, maar dan heb je wel zeven geweldige uren achter de rug waarin het verhaal nooit onnodig uitgerekt voelt en de dialoog nooit ongeïnspireerd overkomt.

En meester chefkok Valve heeft van de gameplay weer een verukkelijk onderdeel van Portal gemaakt. Jij en je ouwe trouwe Portal gun gaan de puzzels oplossen in de vele al dan niet vervallen testkamers die Aperture Science rijk is . Een simpel gegeven, maar goed uitgewerkt door middel van de vele nieuwe spelelementen. Je hebt nu, behalve je twee portalen, ook repulsion gel, deze blauwkleurige gel zorgt ervoor dat je een stuk hoger kan springen en vergroot het verticale aspect van een kamer. Propulsion gel is oranje en maakt dat je veel sneller kan rennen, dit is bijvoorbeeld handig als je een grote afstand moet overbruggen en je jezelf af kan schieten over een schans. Ook heb je nog een conversion gel, daarmee kan je een muur, waar je normaliter geen portaal op kan schieten, veranderen in een muur die wel portal-geschikt is. Verder heb je nog lasers, turrets, en allerlei kunstmatige trucjes die in alle opzichten in strijd zijn met de natuurwetten: een tunnel die de zwaartekracht opheft, bruggen van zonlicht waar overheen gelopen kan worden en nog een aantal ongeloofwaardige maar niet minder leuke foefjes. Met elk nieuw element wordt kennis gemaakt in een vrij simpel voorbeeldlevel, daarna volgen een stuk of vijf moeilijkere levels met dat element, en dan gaan ze weer een paar levels gemixt, tot er een nieuw element komt. Zo blijft de gameplay vernieuwend en interessant, terwijl de basis toch vaak hetzelfde blijft.

Stel; er komt repulsion gel uit een buis, dan plaats je een portaal waar de gel terecht komt, je besmeurt de hele testruimte met de gel en je hopt heen en weer om nog een paar lasers te activeren. Dit klinkt heel gemakkelijk, maar je moet er toch nog maar de controle en het zicht over houden. Wat wel een behoorlijk nadeel is aan de levels en puzzels in de tweede Portal is dat je weinig creativiteit in de puzzels kan stoppen. Er is vaak maar een manier van oplossen. Het zijn gewoon een rijtje handelngen die je moet verrichten en je moet een paar standaard trucjes door hebben om de levels op te lossen. Dit komt vooral door het weinige gebruik van de Portal-compartibele muren, die paar die er in een testruimte staan die moet je bijna altijd benutten, waardoor er vaak ook al een deel van de oplossing wordt verklapt. Ook vind ik het jammer dat er geen time trials zijn, en ook geen challenges van bijvoorbeeld; voltooi een level met zo min mogelijk portalen. Bij de moeilijkere levels zou dit voor de die-hards toch meer een uitdaging-gevoel geven, en dus ook meer speelduur. Gelukkig wordt dit later doormiddel van gratis DLC toegevoegd, maar het had er natuurlijk meteen al in moeten zitten. In het begin van de game verhuis je nog gewoon van testruimte naar testruimte, maar later is het ook echt een puzzel hoe ja van de ene test naar de andere komt. Door deze ruimere opzet speelt het ook behoorlijk anders dan Portal 1. Waar het daar nog belangrijk was om snelle reacties te hebben en ijzeren zenuwen komt het in deel twee veel meer neer op het vooraf uitdenken van puzzels en om op die manier de oplossing te vinden. Kortom; Portal 2 heeft een ijzersterke gameplay en bied je een unieke speelervaring, maar de puntjes op de i zijn duidelijk nog niet gezet.

Dit is gelukkig niet alles dat Valve de speler aanbiedt, want ook met een vriend kun je de Aperture Science testkamers betreden in persoon van de twee grappige robotjes Atlas en P-body. Als je de co-op mode opstart krijg je een grappig filmpje te zien over hoe de robots in elkaar worden gezet, en je moet elkaar, wel zo netjes, eerst even begroeten voor dat je verder mag naar de ‘Hub’. De hub is een grote kamer waarin je verschillende deuren in kan gaan. Achter elke deur zijn systemen die de robots weer ‘ontbouwen’. Dat zijn de vervangers van de lift in het singleplayer verhaal. Daarna volgt een achttal levels die oplopen in moeilijkheidsgraad, wat erg fijn is want daarmee kan je de slimheid van je partner testen. Je hebt in elk level vier portalen nodig, dus in je eentje puzzels oplossen terwijl je partner staat te niksen komt er niet van. Als je partner er niet uitkomt kun je hem altijd tips geven via de tekens die je elkaar kan geven. Deze tekens zitten op een goed niveau, want in je eentje kan je de puzzels nooit oplossen, ook als hij precies doet wat jij hem opdraagt, je komt er niet uit als je in je eentje de levels moet oplossen. En dat is dan ook gelijk wat deze co-op mode zo sterk maakt, van beide spelers word er wat verwacht. Het kan niet zo zijn dat een iemand alles oplost, omdat hij de levels toevallig al heeft gedaan.

En daarover gesproken, je kan de co-op prima herspelen, mits je een andere partner hebt, want iedere keer los je het anders op. De ene keer moet jij op de knop druken, de weg in het doolhof vinden en met een hoge snelheid door de testruimte vliegen, de andere keer doet je partner het en begeleidt jij hem daarbij. De matchmaking zit prima in elkaar. Eerst laat een menuutje zien welke (en of er) vrienden online zijn. Je kan een vriend uitnodigen of een random person kiezen. Als je dat doet is het ongeveer twintig seconden wachten en je bent in de hub, waar je vanaf daar levels moet kiezen en in een testruimte gaan. En zo zie je maar weer dat in elke game een minpunt is, want daar vinden we het nadeel. De wachttijden zijn in de co-op zeker niet minder dan in de singleplayer, en die waren al niet denderend goed. Maar dit mag de pret zeker niet drukken, want al met al is de co-op mode een volwaardig stuk van de game, want ook hier geldt maar weer; meer zielen, meer vreugd.

Conclusie en beoordeling

Portal 2 is een geweldige game geworden. Het valt gewoon niet anders te zeggen en Valve krijgt hierbij onze welgemeende complimenten. Een volwaardige single-player die nergens gaat vervelen en lekker veel nieuwe gameplayelementen toevoegt gecombineerd met de pikzwarte humor die gedurende het spel op je af wordt gevuurd blijkt een gouden combinatie. Tel de ontzettend vermakelijke co-op modus hierbij op en we praten over een weergaloze topper. Natuurlijk heeft ook Portal 2 kleine verbeterpuntjes, zoals de weinige creativiteit die je in de puzzels kunt gebruiken, maar die vallen compleet weg tegen de pluspunten. Chapeau Valve!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Uniek
  • Singleplayer...
  • Co-op
  • Afwisselende gameplay
  • Geniale humor
  • Minpunten
  • die wel wat langer had gemogen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb het spel vandaag gespeeld, en hij is geweldig!

    De casemod trouwens ook :P

  • Cool

  • teveel geld om uit te geven.

  • Dan ben je toch de man op een lan met zo'n case :p

  • wel mooi maar hoe kom je er op :P

  • whaha prachtig

  • Team Fortress 2 is ook gewoon het beste spel dus het verdiend het wel :D

  • moet je in tuin zetten dan komt er nooit een inbreker in

  • Sjieet, TF is leuk maar om zoiets te doen..

    Een echte FAN.

  • Ik wel mcmarus dan pak ik hem uit de tuin en heb ik er een nieuwe erge pc bij ;)

  • Ziet er wel erg vet uit! Maar wel een redelijk groot pc'tje alsje het mij vraagt…

  • Ziet er erg goed uit.

  • erg leuk allemaal, en zeker een vermakelijke game :P

  • Zoals de rest hier zegt :)

  • Nice!

  • Nice casemod. Ook de specs vallen niet echt tegen.

  • cool

  • Mag ook wel voor zo'n topgame. Voor mij nog steeds de beste online-ervaring tot nu toe.

  • lelijk…

  • Het is zeker leuk gedaan maar ik hou het toch bij m'n eigen PC.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren