1. N.O.V.A. - Near Orbit Vanguard Alliance (PSP)

N.O.V.A. - Near Orbit Vanguard Alliance (PSP)

Het was de zomer van 2009 toen Sony op de Gamescom in Keulen vol trots en furore de PSP minis aankondigde. Iedereen wist dat dit bedoeld was om de App Store van Apple te bestrijden. Nu durf ik met een gewaagde stelling te komen: de PSP minis zijn niet zeer succesvol. Het is dan ook pure ironie dat N.O.V.A., 1 van de bestverkochte iPhone apps, geport wordt naar de PSP. Het is nog ironischer dat deze versie, met reden, inferieur is aan de app.

Near Orbit Vanguard Alliance

Near Orbit Vanguard Alliance, kortom N.O.V.A., plaatst je in de schoenen van Captain Kal Wardin, een oud-marinier die van zijn pensioen geniet in warme oorden en met alcoholische drankjes. Deze droom valt echter al snel in duigen als de overheid een nogal hardhandig beroep op de ex-kapitein pleegt en hem forceert om zich weer in het marinierspak te hijsen. Wardin krijgt als eerste de taak om een verlaten oorlogsschip, waarmee men het contact verloren heeft, te onderzoeken en erachter te komen wat er precies aan de hand is. Al snel blijkt Wardin te weten hoe de steel in de pan zit, want de Xenos zijn teruggekeerd en hebben het niet zo met mensen. Samen met de AI genaamd Yelena moet Wardin deze buitenaardse invasie een halt toeroepen.

Klinkt het allemaal bekend? N.O.V.A. is in principe een ode, of beter gezegd een rip-off, van Halo: Combat Evolved. Yelena, de stoere space-marine, de kleurrijke vijanden, de locaties en het gehele plot komen angstvallig overeen met Bungie’s space-shooter, en velen vergelijken de shooter van Gameloft er dan ook mee.

Wat betreft locaties zul je op verscheidene plaatsen belanden, zoals een verlaten ruimteschip, jungles, sneeuwgebieden en andere buitenaardse planeten. Ook is er een beetje variatie binnen de gameplay. Zo moet je een mini-turret bedienen of rij je eenmalig mee in een SUV. Naast deze 2 bezigheden is er maar 1 ding wat je in N.O.V.A. doet: schieten, schieten en nog eens schieten. Want wapens zijn er gelukkig genoeg. Zo heb je een standaard pistool, rifle, sluipschuttersgeweer en shotgun, maar ook het zwaardere geschut komt tot je beschikking, zoals een rocket launcher en een alienwapen. Naast deze wapens is er niet bepaald veel anders om de Xenos te bestrijden, maar waarom een werkende formule veranderen?

Het verhaal kent hier en daar wat voorspelbare twists, kent tevens een flauwe cliffhanger aan het eind, en is ook nog eens heel snel over. Binnen 3 à 4 uur heb je alle 12 de singleplayer levels uitgespeeld en een echte reden voor een 2de ronde is niet bepaald aanwezig. Er zijn weliswaar enkele achievements, maar die heb je zo in de eerste playthrough behaald. Dus de singleplayer is kort, middelmatig, en als het neerkomt op pacing en afwisseling is het ook nog eens bar slecht, maar gelukkig is er dan nog de multiplayer.

Multiplayer, anyone?

O wacht, dat was ik vergeten te vertellen... Gameloft besloot uit het niets de multiplayer van N.O.V.A. compleet te schrappen voor de PlayStation Portable-versie. Waarom ze dit deden snap ik nog steeds niet. N.O.V.A. was op de iOS apparaten juist een groot succes wegens de uitstekende multiplayer, met veel maps, een paar prima modi en veel spelers die bereid waren om wat enkele uurtjes op hun iPhone te slijten. Voor PSP-bezitters is dit dus mooi van de baan, dus bedankt Gameloft!

Kramp, niet leuk

Besturing, niet iets wat goed werkt bij N.O.V.A.. Begrijp me niet verkeerd; het werkt niet slecht, maar had beter gekund. Dit komt vooral door het ontbreken van een 2de analoge stick. De iPhone had weliswaar joysticks op het scherm, maar het waren er in elk geval 2, wat niet bepaald tot en krampachtige besturing leidde. Op de PSP moet je de actieknoppen gebruiken om te mikken of om je voort te bewegen en de auto-aim werkt ook niet bepaald mee. Was het zo moeilijk om de besturing van Resistance: Retribution te gebruiken?

Aah! My eyes!

Inferieur, dat was het eerste woord dat bij mij op kwam zodra ik de tutorial van N.O.V.A. aan het spelen was. Niet alleen oogt het spel minder mooi en strak dan de iOS versie, maar ook kampt het spel met een lage framerate, gepaard met regelmatige vertraging van het beeld, waardoor de algemene ervaring er niet bepaald beter van wordt. Grafisch is het spel wat minder gedetailleerd en ondanks het brede scala aan verschillende kleuren en locaties, weet het niet bepaald indruk op mij te maken. Combineer dat met lachwekkende special effects, zoals die van explosies of voertuigen, en je weet dat dit niet bepaald een spel is dat cinematisch over weet te komen.

Na dit gezegd te hebben kan ik wel weer vertellen dat het spel ook zijn goede punten heeft. Zo zei ik al eerder dat de game veel verschillende sfeervolle locaties kent, zoals ruimteschepen, jungles en sneeuwgebieden. Ondanks het gebrek aan details ontbreekt het hier niet bepaald aan sfeer. Jammer dat alles dan wel weer zo kort is en dat het ook geen multiplayer kent om wat meer van de gebieden te verkennen.

Ik hoor de krekels…

Ik hou van muziek, ik hou van games en ik hou van gamemuziek. Dit is iets wat niet bepaald aanwezig is in N.O.V.A.. Er zijn weliswaar geluidseffecten en het menu kent een standaard deuntje, maar in de game hoor je maar bar weinig muziek en dat is erg jammer. Het was niet al te moeilijk geweest om hier en daar een epische achtergrondmuziek of een rocknummertje te plaatsen, maar de ontwikkelaars besloten het hier bij te houden. Gelukkig zijn de geluidseffecten wel weer goed, al is het lachwekkend dat de motoren van een ruimteschip totaal geen geluid maken, terwijl je pistool nog harder dan een betonvlinder in je achtertuin knalt.

Conclusie en beoordeling

N.O.V.A., hét symbool van ironie, zo weet ik nu. De game, uitgebracht op een écht game-apparaat presteert bijzonder slecht op het gebied van besturing, gameplay en verhaal. Een goede wapenselectie, een aantal achievements en veel verschillende locaties weten deze fouten ook niet bepaald goed te maken. Daarnaast is het onvergeeflijk dat de multiplayer geschrapt is en dat muziek zo goed als afwezig is. Het mag dan voor eventjes leuk zijn, maar de pret is al snel gedrukt. Ik weet dat Gameloft het vaak met een laag budget moet doen, maar als een PSP-port slechter presteert dan een simpele iPhone game, dan is het wel erg mis.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Achievements
  • Wapens & Locaties
  • Goed voorbeeld van ironie
  • Minpunten
  • Multiplayer ontbreekt
  • Krampachtige besturing
  • Korte singleplayer
  • Slap verhaal
  • Waar is de muziek?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Was toch al niet zo'n fan van die game.

  • '-_-

  • Jammer dan…

  • too bad, leek mij wel een leuke game. Nog maar ff wachtten dan…

    Weird dat de PS3 versie weer later komt…

  • Was toch al niet zo'n fan van die game.

  • Hopelijk word de Wii versie wat…

  • PlayStation 3. De versie voor die console wordt nog later verwacht. Atari heeft aangegeven dat de extra tijd volledig wordt gebruikt voor het afmaken en oppoetsen van de game.



    lol die ps3 games worden wel vaaaak uitgesteld

    als ik ps3 zou hebben zou ik echt gek worden:P

  • Jammer.

  • zijn er nog spele die ooit op de goede release datum kommen zonder uitstel en weet ik wat allemaal:P

  • Balen man!!

  • das echt jammer :(

  • maakt mij niks uit hoor!!

  • Jammer, maarja, nog genoeg games te spelen. Dat nieuwe originele, creatieve met het samenvoegen van spullen lijkt me echt vet.

  • De Wii versie gaat rocken hoop ik.

  • boeit me niet:p

  • Was te verwachten

  • boeiah komen genoeg vette games uit :) , die bij mij voorang hebben :D

  • Dit vind ik echt zonde het is echt een geweldige game.

  • Nou erg is anders…

  • Heel benieuwd hoe de Wii-versie gaat worden vergeleken de andere versies.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren