1. Professor Layton and the Curious Village (NDS)

Professor Layton and the Curious Village (NDS)

Een DS heb ik nooit bezeten, maar dankzij het feit dat de 3DS (waarover ik wél beschik) ‘backward compatible’ is, heb ik nu de kans om alsnog te genieten van al het moois dat ooit voor de DS is uitgekomen. En gelet op de matige kwaliteit van de 3DS-spellen die op dit moment te koop zijn, is dat maar goed ook! De eerste klassieker die ik in mijn 3DS propte was Professor Layton and the Curious Village: het eerste deel uit de reeks die veel lof oogstte bij vrijwel iedere recensent. Daar kon ik mij dus geen buil aan vallen. Of toch?

Professor Layton and the Curious Village is een puzzelspel met een verhaallijn. Dat klonk mij als fan van onder meer het (point & click) ‘adventure’-genre als muziek in de oren. Toch kreeg ik al snel een forse teleurstelling te verwerken: de meeste puzzels die je in dit spel zult moeten oplossen, hebben niets met de verhaallijn te maken! Dat vind ik wel erg goedkoop. Over het verhaal zelf zal ik niets verklappen, maar op diverse momenten ben je dringend op zoek naar iets of iemand en op zulke momenten vallen verschillende personages je doodleuk lastig met een puzzel, waar de hoofdpersonen Professor Layton en zijn pupil Luke (die jij als speler beiden bestuurt) dan ook uitgebreid de tijd voor nemen. Dat is natuurlijk niet heel geloofwaardig. Ik zou het een stuk leuker hebben gevonden als alle puzzels direct uit het verhaal zouden voortvloeien. Dat is helaas dus maar soms het geval.

Aan het eind van het spel biedt het – overigens sterke – verhaal met terugwerkende kracht nog wel iets wat door kan gaan voor een redelijke verklaring voor het feit dat iedereen je met puzzels lastigvalt, maar heel bevredigend is dat toch niet helemaal. Te meer omdat Professor Layton en Luke elkaar bijvoorbeeld ook op de meest vreemde momenten uitdagen met puzzels. In de meeste gevallen is de manier waarop de hoofdpersonen met puzzels worden geconfronteerd dus erg gekunsteld. Heel jammer mijns inziens, al neemt het niet weg dat je de puzzels zult moeten oplossen om verder in het verhaal te kunnen komen en dat is een goede drijfveer. Het verhaal komt ietwat moeizaam op gang, maar zeker tegen het einde kon het mij zeer bekoren.

Zeker bij een puzzelspel is de moeilijkheidsgraad van essentieel belang. Een zichzelf respecterend puzzelspel mag natuurlijk niet (te) eenvoudig zijn, maar als de puzzels te moeilijk zijn, is de lol er ook gauw vanaf. De moeilijkheidsgraad van Professor Layton and the Curious Village is heel wisselend, maar gemiddeld gezien heel aardig. Sommige puzzels waren zo eenvoudig dat ik mij als speler bijna beledigd voelde, maar voor twee puzzels heb ik mijn toevlucht zelfs tot het internet moeten nemen. Daar kwam ik tot mijn grote schaamte zelfs na alle hints namelijk niet zelfstandig uit. Inderdaad, het spel bevat hints voor het geval dat je moeite hebt met een bepaalde puzzel. Per puzzel zijn drie hints te verkrijgen die steeds minder subtiel van aard zijn. Hints zijn niet gratis, maar kosten een gouden muntje per stuk. Die muntjes kun je vinden door met je stylus op mogelijk interessante plekken in de spelwereld te klikken: een schoorsteen, een prullenbak, een raam… overal kan een muntje onder of achter verstopt zitten. De ellende is alleen dat het regelmatig zo is dat één bepaalde vindplaats meer dan eens in het spel een muntje op kan leveren. Het gevolg daarvan is dus dat je ieder scherm als een idioot helemaal met je stylus aftast. Een buitengewoon vermoeiende bezigheid. Waarschijnlijk is dit gedaan om ervoor te zorgen dat mensen die het spel wat aan de moeilijke kant vinden niet snel zonder muntjes zullen zitten en dus genoeg hints kunnen kopen, maar toch.

Een ander nadeel van het hint-systeem is dat er voor jou als speler geen prikkel is om de puzzels zonder hint op te lossen. Voor elke opgeloste puzzel krijg je een aantal punten (of ‘picarats’ zoals ze in dit spel heten). Hoe moeilijker de puzzel, hoe meer picarats ermee te verdienen zijn. Wanneer je een fout antwoord geeft, blijven er minder picarats over. Op zich heel logisch. Maar het gebruik van hints laat het aantal picarats ongemoeid! Dat betekent dat je – mits je beschikt over voldoende muntjes – voor elke puzzel alle hints kunt kopen en het spel toch kunt afsluiten met het maximum aantal picarats. Erg jammer. Ook op andere punten ontbreekt de prikkel om eens goed voor een puzzel te gaan zitten. In het spel zitten bijvoorbeeld diverse schuifpuzzels. Dat zijn van die puzzels waarbij je een balletje van de ene kant van de puzzel naar de andere moet loodsen door de obstakels zo te verschuiven dat daarvoor ruimte ontstaat. Stel dat zo’n puzzel na slechts zeven keer met een obstakel te schuiven is op te lossen, en jij hebt er 700 keer voor nodig, maakt dat voor het spel niet uit. Vervolgens word je wel uitgedaagd door de mededeling dat de puzzel in zeven ‘beurten’ is op te lossen, maar wanneer je daar dan vervolgens in slaagt, gebeurt er niets. Je krijgt zelfs geen virtueel schouderklopje. Kortom, er is geen enkele reden waarom je niet hersenloos met die obstakels zou gaan schuiven tot je de puzzel hebt opgelost. Een kwestie van ‘trial and error’ dus. Ook veel andersoortige puzzels hebben hier – weliswaar in mindere mate – last van. Gelukkig zijn er ook veel soorten puzzels (jazeker, met de afwisseling is niets mis) waarbij je die grijze massa in je bovenkamer echt aan het werk zult moeten zetten!

En daarmee eindig ik deze recensie toch op een positieve toon, want dat is wat Professor Layton and the Curious Village zeker verdient. Veel puzzels zitten goed in elkaar en ook audiovisueel is het spel dik in orde. Het verhaal wordt onder meer aan de hand van tussenfilmpjes verteld en hoewel het er misschien wat meer zouden mogen zijn, zijn ze van hoge kwaliteit.

Conclusie en beoordeling

Professor Layton and the Curious Village is een aardig puzzelspel. Veel puzzels zijn geslaagd, veel puzzels zijn daarentegen wat te makkelijk (al dan niet door toedoen van een hoog trial and error-gehalte). De echte prikkel om eindeloos over een puzzel na te denken, ontbreekt helaas, maar het sterke verhaal maakt veel goed. Wel is het jammer dat de meeste puzzels met dat verhaal niets te maken hebben. De bizar hoge cijfers die anderen voor dit spel hebben gegeven, begrijp ik dus niet helemaal. Een ruime voldoende is mijns inziens reëler
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • sterk verhaal
  • audiovisueel dik in orde
  • afwisselende puzzels
  • goede moeilijkheidsgraad
  • Minpunten
  • puzzels staan los van verhaal
  • hoog trial and error-gehalte
  • geen prikkel om écht te puzzelen
  • eindeloos zoeken naar muntjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik zou verdomme inderdaad wel eens een release datum voor Europa willen. Voor het zelfde geld krijgen we hem pas aan het einde van de zomer ofzo. Duidelijkheid AUB.

  • 2009 voor europa. :)



    Ik verblijd binnen een paar weken m'n neefjes wel met het jap schijfje, kunnen ze al meteen zwaar kont schoppen als hij hier ooit wordt gereleased.

  • netjes van hem maar daar hebben wij natuurlijk nix aan! ik ben 12 maart jarig en ik ben bang dat ik hem maar moet importeren from thay YOUASSAY!

  • het is in ieder geval netjes dat hij weten dat zo'n vertraging niet al te leuk is. Maar een beetje meer geduld om dan die paar weekjes meer te wachtten kan der nog wel bij lijkt me, geduld is immers een schone zaak

  • Alhoewel het natuurlijk heel nobel is dat Iwata excuses aanbiedt voor een paar weken vertraging, zijn we erg benieuwd wanneer wij Europeanen nou eens het respect van Iwata krijgen wat we verdienen.

    Kunt gei gedachten lezen..?

  • Jammer voor de fans dat die uitgesteld is

  • Damn you Iwata, damn you. :P



    Ik wil voor de zomer smashen…

  • kom releas hem gewoon als 2e in europa dan krijg je pas respect

  • Ik wil net als Sadist voor de zomer al kunnen smashen! Moet WiiZzhole zijn kont schoppen!

  • ik vind dat wel weer goed van ze dat ze hun excuses aanbieden. Natuurlijk is het jammer voor de mensen met een Wii, maar voor zo een goede game moet je gewoon geduld hebben he ;)

    Ik heb hetzelfde met Resident evil5 eind 2008 of zomer 2009 :(

  • In Japan is het maar 1 week, maja ik download hem toch >:)

  • Is maar goed ook! :P

  • kan je de Japanse versie op een PAl versie van de wii spelen?

  • @ Lexie-boy,

    Nope

  • Ik begin me onderhand eigenlijk af te vragen of Brawl nog wel naar Europa toekomt.

  • hij komt 1 april

  • kwou ier al gaan aankloppe op de frankrijklei

  • Hurry!

  • @quintendegamer



    Hoe weet je dat?

  • geef me een EU-releasedate :( ik wil hem graag spelen en ik wil weten wanneer, hij had zich in dat gesprek ook even op ons mogen richten :P



    Maar toch wel aardig dat hij dit even meldt aan VA en japan..



    @ Bleach Exile

    1 april is de ''grappen'' datum… is dus onzin weet je nog?;) zijn vorm van een goede grap denk ik



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren