1. Digimon: Rumble Arena (PS1)

Digimon: Rumble Arena (PS1)

Super Smash Brothers heeft mij vroeger nooit helemaal kunnen aanspreken, maar qua gameplay hoopte ik dat de PlayStation een dergelijke serie zou krijgen. In 2002 verscheen Digimon Rumble Arena die erg veel aan Super Smash Brothers deed denken. Ondanks dat ik destijds niet meer "into digimon" was, besloot ik de game toch een kans te geven.

De game beschikt over een groot aantal personages, waarvan de meeste destijds ook op TV te bewonderen waren. Naast een "rookie" vorm zijn er ook "mega" vormen van deze wezens te kiezen. Rookies kunnen transformeren naar hun Mega vorm, terwijl Mega's zich niet over detransformaties zorgen hoeven te maken. Deze Mega's zijn een stuk sterker, sneller en beschikken over een zeer sterke eindaanval. Na een bepaalde tijdsperiode of het uitvoeren van de eindaanval transformeren ze weer terug naar hun Rookie vorm.De besturing is vrij simpel. Met die vier actieknoppen kan men 2 speciale aanvallen uitvoeren, springen en een melee aanval uitvoeren. Met L1 kan verdedigd worden en met R2 kan men transformeren of een eindaanval uitvoeren. De melee aanval geeft de gelegenheid om de tegenstander uit de verdediging te slaan of om in de lucht te dashen.

Met een druk op de knop een speciale aanval

De verschil in balans tussen mega's en rookies is vrij groot, maar als rookie is het niet onmogelijk om van een mega te winnen. Het balans tussen de personages is verder vrij versnipperd. Sommige personages kunnen alleen van dichtbij aanvallen, terwijl andere personages alleen aanvallen op lange afstand kunnen gebruiken. Tegelijkertijd zijn sommige personages een stuk sneller dan andere personages, vooral in combinatie met dashes. Het balans is misschien nog wel het verst te zoeken bij de eindaanvallen van de mega's. Terwijl sommige aanvallen geblokt kunnen worden met L1, veroorzaken andere eindvallen voor een schade van 75% of bezorgen zij de gebruiker een slechte positie waardoor ze achteraf gegarandeerde schade oplopen van de tegenstander. Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met het papier-rots-schaar systeem in de vorm van vuur-water-gras. Al met al mankeert er nogal wat met het balans helaas. Destijds sprak ik met vrienden af om een drietal personages te bannen, omdat deze personages belachelijk overpowered waren en makkelijk een come-back konden maken.

Twee van de drie meest overpowered personages

De stages spelen ook een grote rol in de game. In de eerste plaats zijn er allerlei items verspreidt met diverse uitwerkingen. Sommige items verhogen de aanvalskrachten, sommige items maken de personage onbestuurbaar. Hoewel de toevoeging van items een diepere laag in de gameplay maakt, zal je snel geneigd zijn om een confrontatie met de tegenstander uit de weg te gaan om een bepaalde item te pakken. Tegelijkertijd kan je daar als tegenstander ook je voordeel uit halen door het gebruik van een lange afstand aanval richting de betreffende item. Daarnaast gebeurt er op de achtergrond ook van alles. Denk aan vallende ijsschotsen, rollende rotsblokken, vulkaanuitbarstingen en roterende stages. Je kan aardig wat schade oplopen door deze interactieve elementen in de stages.

Al deze aspecten geven de game een diepere gameplay dan je in de eerste instantie van een Digimon game verwacht. Soms moet je zo lang mogelijk in de lucht dashen om een eindaanval van de tegenstander te ontwijken, soms kan je beter van een stage afspringen om een eindaanval van de tegenstander te ontwijken. Door bepaalde matchups te leren maak je ook meer kans om te winnen. Een van de personages heeft bijvoorbeeld een eindaanval met bliksem die na een geblokte aanval uitgevoerd kan worden zonder dat de tegenstander deze kan voorkomen. Als tegenstander kan je dan het beste afstand houden, waarmee je wel een ander type gevecht krijgt.

Hunting for items, YAY

De game heeft ook een singleplayer waarmee je alle personages moet vrijspelen. Deze mode is vrij standaard, waarbij je een hoeveelheid stages naloopt met verschillende tegenstanders. Aan het eind van deze mode kom je Reapermon tegen, opnieuw een overpowered personage met combo's van 20+ hits en zeer snelle melee aanvallen. De CPU speelt de gehele modus vrij voorspelbaar, waardoor de singleplayer eentonig aanvoelt. Als laatst bevat de game diverse mini-games waaronder basketbal, waarbij je zo snel mogelijk op een combinatie van knoppen moet drukken. Noem het gerust buttonbashen, deze mode hoor je niet te spelen met de reguliere gameplay.

Conclusie en beoordeling

Digimon Rumble Arena is de beste "Super Smash Bros" game die de PlayStation consoles ooit hebben gehad.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Solide gameplay
  • Interactieve stages
  • Veel keus aan personages
  • Minpunten
  • Sommige personages zijn overpowered
  • Eentonige singleplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hot! Ook al wordt de singleplayer minder, dan nog kan je met een ijzersterke multiplayer ook ver komen. Halo 3 lukte het ook… ;)

  • yay, hot, wel weer veel shooters :D

    uhm, filmpje is verkeerd geplaatst :S

  • hot 93% kan ik gaan slopen

  • wie heb er not gestemt

  • Ook Hot! ^^

  • yay, hot, wel weer veel shooters :D

    uhm, filmpje is verkeerd geplaatst :S

    Fixed!

  • huh er staat een filmpje van Battlefield bij:P

  • ow hijs nu goed:P

  • ziet er veelbelovend uit:D

  • lijkt me wel vet, maar ik kijk nog wel hoe het verder met deze game en dan met name met de singleplayer afloopt.

  • Zier er mooi uit, maybe een interessante titel.

  • Denk hot als de singleplayer enigsinds wat te pruimen is.

  • Hot, als ze de singleplayer goed uitwerken ;)

  • HOT!

  • Hot, shooter die op een lekker originele manier gebracht word. Hoop dat het niet fout gaat.

  • Ziet er heftig uit! Prachtig hoe ze tegenwoordig die realiteit naar boven kunnen schoppen.

  • So far so Hot!

  • Nee dankje.

  • Klinkt wel vet, al dat wat neergeschoten kan worden, Hot!

  • zeker hot!!!



    Waar blijft Toppers van 2008 GTA IV?



    of is dat geen topper?


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren