1. Portal 2 (X360)

Portal 2 (X360)

Toen Valve besloot haar beste games te bundelen in de gameset “The Orange Box” kwamen ze uit het niets met een nieuw puzzelspel dat draaide op de engine van Half Life; Portal. Dit onverwachte meesterwerk werd, ook al was het slechts een promotiestunt voor The Orange Box, overal de hemel in geprezen. Vanwege de stortvloed aan innovatie die dit spel op haar spelers deed neerdalen, een ijzersterk plot en de waarlijk hilarische vijandige robot GLaDOS werd dit een promotiestunt die niet snel vergeten zou worden. Ook ik was meer dan in mijn sas met Portal maar toch kon ik mijn twijfels niet onderdrukken toen Valve een tweede deel aankondigde. Het verrassingselement zou weg zijn en ik kon me moeilijk indenken hoe ze nog met verfrissende en innovatieve puzzels op de proppen zouden kunnen komen. Maar na het spelen van Portal 2 kon ik niet anders dan door mijn knieën zakken en Valve smeken om vergiffenis. Hoe heb ik ooit aan ze kunnen twijfelen.

Portal 2 is een waar meesterwerk. Tijdens het schrijven zit ik met haast trillende vingers en een grijns van oor tot oor naar het beeldscherm te staren, met mijn gedachten nog verzonken in mijn eerste en zojuist beëindigde playthrough van Portal 2. Om te beginnen kan ik je vertellen dat GLaDOS terug is en ze is geen steek veranderd. Haar subtiel hilarische commentaar is net zoals in de eerste Portal weer luid en duidelijk aanwezig en al zal ze halverwege het spel een kleine transformatie ondergaan zal ze nooit onopgemerkt blijven en keer op keer weer een glimlach op je gezicht toveren. Dit keer is er echter nog een vorm van kunstmatige inteligentie aanwezig: Wheatley. Wheatley is een klein bolvormig robotje met een wat overdreven Brits accent en ook dit personage dient als een waar komiek gedurende het spelen van Portal 2. Hij is wat onzeker en zeker ‘s werelds slimste niet en zorgt daarom niet alleen voor een hoop problemen maar ook voor wat stevige lachbuien.

Het spel is ruw gezien verdeeld in drie fases: het deel waarin je GLaDOS’ tests braaf uitvoert terwijl Wheatley zijn best doet om je uit de klauwen van deze slechte robot te helpen, het deel waarin jij en Wheatley een poging tot ontsnapping wagen en het deel waar de rollen wat omgedraaid worden. Over dit laatste deel durf ik niet te veel te zeggen aangezien ik je niet wil beroven van die prachtige momenten van pure verbaasdheid die het spel rijk is, maar ik kan je wel vertellen dat het iets te maken heeft met een kraai, een aardappel en een hoop rommel. Of je je nou in een strak ingerichte testruimte bevind of in één van de vele verborgen gangen, puzzels zullen altijd aanwezig zijn en je zal je geen moment vervelen. Wat Portal 2 weerzinwekkend goed doet is de moeilijkheid opbouwen. Ze weten bij Valve duidelijk hoe ze de speler in het spel moeten houden en tegelijkertijd een echte uitdaging moeten bieden. Dit lieten ze in Portal al zien maar nu dit in het tweede deel weer het geval is ben ik des te geïmponeerder: de speelduur van het tweede deel ligt namelijk een heel stuk hoger.

De originele Portal verzorgde een stevige single-player van pakweg vier uur, aangenomen dat je niet te lang bij de puzzels bleef haken. Portal 2 verdubbelt deze speelduur en met acht uur is het natuurlijk geen lang spel maar doet hij het zeker beter dan zijn voorganger. Na het uitspelen van de verhaalmodus zal het echter in de verste verte niet aanvoelen als acht uur. De single-player is zo intens en zo vol met actie, plot en humor dat het voor mij eerder als vijftien uur voelde. Ook moet er gezegd worden dat je echt het gevoel krijgt dat je een avontuur hebt beleefd en daadwerkelijk iets verricht hebt, een gevoel waar Valve in uitblinkt. Maar goed, feiten zijn feiten en de keiharde waarheid is dat acht uur nou eenmaal niet zo lang is.

Vrees echter niet: als redder in nood krikt de co-op modus die acht uur een heel stuk omhoog. De co-op modus is, zoals Captain Obvious dat heel mooi stelt, volledig coöperatief en legt de fundamenten van het speelplezier dat het aflevert in ouderwets teamwerk. Samenwerken is de sleutel tot elke puzzel en er zal geen moment zijn dat je je alleen zal voelen in de vele testkamers die je lekker samen op de bank in split-screen of met een headset op via Xbox Live, Playstation Network of Steam zal afleggen. De puzzels worden op den duur zeer pittig en de moeilijkheidsgraad van de coöperatieve modus ligt gemiddeld dan ook een heel stuk hoger dan die van de single-player, iets wat ik zeker kan waarderen. Je moet slim denken en de trucjes die je in de single-player opgepikt hebt goed gebruiken, maar vergeet niet dat je nu vier portals hebt in plaats van twee. Je kan elkaar’s portals gewoon gebruiken en dit zorgt voor een hoop innovatie en verfrissende elementen.

De coöperatieve modus neemt in het algemeen vier tot vijf uurtjes in beslag, maar ik moet toegeven dat ik en een vriend van me met wie ik de co-op doorspeelde wel wat meer tijd nodig hadden. Individueel rondklooien is geen optie en online zou dit zeker voor wat problemen zorgen, ware het niet dat Valve zich hier uitstekend op voorbereid heeft. Je kan natuurlijk je headset gebruiken om lekker te overleggen, aangenomen dat jij en je partner met één en dezelfde taal goed overweg kunnen, maar er zijn ook nog andere opties. Markers kunnen met één simpele druk op de knop effectief gebruikt worden om aan te geven waar de ander zijn portals moet plaatsen, waar hij op moet letten of waar hij zijn platform moet verlaten. Ook heb je een optie dat er een klokje op het scherm komt dat aftelt van drie naar nul; hiermee kan je gemakkelijk aftellen als je iets tegelijk moet doen. En natuurlijk kan je er altijd nog een emote ingooien en bijvoorbeeld een vreugdedansje doen of je teammaat een mooie highfive geven.

Ik was bang dat Portal 2 te veel op zijn voorganger zou lijken, maar dit is totaal niet het geval. Valve heeft het portal-aspect verder uitgewerkt dan ik ooit voor mogelijk had gehouden en ze voegen een hoop nieuwe elementen toe die het spel nog innovatiever doen aanvoelen. Zo heb je bijvoorbeeld twee soorten gels: repulsion gel en propulsion gel. De eerste gel is blauw en zorgt voor een trampoline effect: het stelt je in staat hoger te springen en plekken te bereiken die je zonder de gel nooit zou kunnen halen. De tweede gel, propulsion gel, is een oranje goedje dat voor een sterke boost in snelheid zorgt en gebruikt kan worden om je bijvoorbeeld van een schans te lanceren. Deze twee gels moeten vaak met elkaar gecombineerd worden en natuurlijk is ook de portal gun weer noodzakelijk om bijvoorbeeld lekkende gels op te vangen en door het andere portal weer ergens anders te laten verschijnen. Als kers op de taart is er dan nog de zogehete conversion gel, een gel die oppervlaktes wit kleurt waar vervolgens weer portals op geplaatst kunnen worden. Deze drie gels voegen een stuk meer toe dan je in de eerste instantie zou denken en geloof me, ze maken het allemaal alleen maar leuker.

Conclusie en beoordeling

Portal 2 is simpelweg geniaal. Innovatie is meer dan aanwezig en de verhaallijn is zowel uitdagend en avontuurlijk als komisch en spannend. GLaDOS is weer van de partij en samen met het robotje Wheatley zorgen ze voor hilarisch commentaar terwijl jij je brein over de zoveelste pittige puzzel breekt. Maar je geeft niet op, want je weet dat de oplossing dichtbij is en frustratie zal dan ook zelden tot nooit op komen dagen. Valve levert perfect werk af wat de leercurve betreft en nieuwe, verfrissende elementen worden subtiel en netjes geïntroduceerd. Dat de single-player gemiddeld maar acht uur duurt is een ietwat teleurstellend feit maar geloof me, dit kan je Valve gewoon niet kwalijk nemen. Met de oh zo vermakelijke co-op en een groot aanbod aan nieuwe spelaspecten is dit als een miezerig regenbuitje op een prachtige lentedag en ik kan niet anders dan Valve opnieuw te bedanken voor zo’n geweldige ervaring.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Pittige puzzels
  • Goede leercurve
  • Innovatie in overvloed
  • GLaDOS en Wheatley zorgen wederom voor hilarisch commentaar
  • Co-op modus hartstikke goed uitgewerkt
  • Minpunten
  • Acht uur speelduur voor de single-player is en blijft wat weinig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hot

  • Definitely hot!

  • Hot ;)

  • feeling hot hot hot!

  • Maar is een keer kort maar lijkt me HOT.

  • Auww tering heet!!

  • Ik brand me vingertjes aan het toetsenbord zo heet!

  • Hottie!!!

  • deze game vind ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel boeiend!

  • Zo hot!

  • Dit is een hotte

  • noh dit is echt duh bom. lijkt me echt een vet spel

  • Voor mij is het hot!

  • Deze is Superrrr hot.

  • lijkt wel hot

  • Hot natuurlijk.

  • hot voor de verandering ;)

  • fokking heet =]

  • Nah.

  • Zeker hot. Deze blijf ik in de gaten houden…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren