1. Red Steel 2 (Wii)

Red Steel 2 (Wii)

Red Steel 2 is simpel gezegd de game die zijn voorganger had moeten zijn. Het origineel was één van de veel besproken launch titels voor de Wii destijds en werd vooral als teleurstellend ervaren. De Yakuza setting overtuigde niet en het meest ironische van allemaal: de beloofde spectaculaire katana-gevechten met bendeleden waren eigenlijk een farce. Het duurt dan ook bijna vier jaar voordat Ubisoft met een opvolger komt en dit keer is de gameplay beduidend beter geworden. Alles wat er beloofd werd in de reclames van het origineel? Nu is dat ook daadwerkelijk mogelijk. Toegegeven, daar is wel de MotionPlus uitbreiding van Nintendo voor nodig.

Die MotionPlus is weer zo’n typische Nintendo add-on: er zitten grootse ideeën achter, maar het wordt voor enkele games gebruikt. De games die er gebruik van maken laten in de meeste gevallen zien waartoe het in staat is. De beste manier om het effect van de Motionplus uit te leggen is slechts terug te denken aan de vrij energieke en spannende reclame campagne omtrent het origineel: een hippe jonge vent die van de stoel springt om vervolgens zijn Wiimote als een katana te hanteren? Hakken, blokkeren en schieten? Alles wat er in die reclame zat is nu ook echt mogelijk. Wordt er horizontaal gezwaaid met de Wiimote? Dan zal de held in de game daadwerkelijk een horizontale aanval uitvoeren. Wordt er een verdedigende beweging gemaakt? Dan zal de MotionPlus dit direct uitvoeren. Het is verrassend om te zien dat de add-on weinig tot geen vertraging lijkt te hebben. Uiterst knap te noemen en belangrijker, het laat zien dat de MotionPlus daadwerkelijk iets toevoegt.

Het meest indrukwekkende is dat de add-on gewoon de kracht herkent waarmee de speler zwaait. Een zwakke polsbeweging zal enkel resulteren in een zwakke aanval die iedere vijand met gemak zal pareren. Tegenstanders moeten aangevallen worden met kracht en dat vergt dus enige inspanning. Dit wordt direct overgebracht als een behoorlijke aanval die de tegenstander als een flinke oplawaai zal ervaren. Nadeel van deze wilde bewegingen is dat Red Steel 2 zich uiteindelijk enkel leent voor korte speelbeurten, aangezien de polsen op bepaalde punten in de game overbelast raken. Niet om de ongetrainde nerd uit te hangen (verre van dat zelfs) maar men moet zich wel inspannen om Red Steel 2 op de juiste manier te spelen. Het klinkt daarom ook meer als werk dan plezier, maar omdat het gevoel van een echte katana hanteren overheerst zal dit een minpuntje zijn dat voor lief genomen zal worden.

Het hele “de Wiimote is een super gaaf en een wendbaar samuraizwaard” gebeuren wordt natuurlijk neergezet als de reden om de game in huis te halen, maar Red Steel 2 blijft boven alles ook nog steeds een first person shooter. De controlls daarvoor (richten met de pointer) zijn uitstekend, maar het is wel grappig om te zien dat het shooter gedeelte niet de manier is om problemen op te lossen. Wapens in de game worden in dit geval meer gebruikt om vijanden te ontdoen van beschermende uitrusting of om een snelle aanval te stoppen. Natuurlijk kunnen zwakkere tegenstanders verslagen worden met een goedgeplaatste schot tussen de ogen, maar in dit geval is de katana de meest betrouwbare uitrusting die de geheimzinnige held bij zich draagt. Op den duur zullen wapens steeds minder schade uitdelen (vooral tegen goed uitgeruste tegenstanders) en is het uiterst belangrijk om meerdere katana technieken te leren. Of betere upgrades te kopen voor wapens of uitrusting natuurlijk.

Zwaardvechten, schietijzers en deze verbeteren... allen onderdeel van de Red Steel 2 ervaring, die niet alleen op gameplay technisch gebied anders is, want de setting heeft ook een drastische verandering ondergaan. Geen Japanse maffia of een ontvoerd vriendinnetje, maar een mysterieuze held die een aantal jaren geleden werd verbannen van het futuristische en Western getinte Caldera. Hij is lid van de Kusugari clan, waarvan hij de enige overlevende is aan het begin van de game. Het hoofddoel is dan ook Caldera te heroveren van de rivaliserende clans en wraak te nemen. Het verhaal is typisch shooter voer, maar om daar Red Steel 2 voor te kopen zou een slechte zet zijn. Nee, het zijn de gameplay en vooral de setting die de game aantrekkelijk maken. Er waren momenten dat ik moest denken aan de videoclip van het MUSE nummer Knights of Cydonia. De grafische stijl weet niet alleen de grafische tekortkomingen te verbergen van de Wii, het is daarnaast gewoon leuk om naar te kijken. Het doet vooral denken aan de cellshaded subtopper die Ubisoft heeft uitgeven, XIII op de Gamecube. Op gameplay-technisch gebied en visuele pracht valt dus weinig klagen.

Toch is er iets mis met Red Steel 2. Op een aantal individuele onderdelen weet de game prima te scoren, maar tijdens het spelen komt men er langzaam achter waar de game tekort schiet. In Caldera kan de naamloze held vrij rondlopen en er zijn verscheidene stadsdelen te bezichtigen en andere gebieden te onderzoeken. Het is alleen jammer dat de stad zo doods aanvoelt. Natuurlijk kan er beargumenteerd worden dat een stad in de handen van bandieten geen vrolijke burgers zal huisvesten, maar het voelt zo nu en dan aan alsof de speler verstoppertje aan het spelen is. De naamloze held moet net zo lang gebieden onderzoeken tot er zich nieuwe vijanden aandienen. Het voelt nogal flauw en goedkoop aan. Wat misschien nog een graadje erger is, zijn de manieren waarop de speler beloond kan worden door gebieden te ontdekken. Het credo is “ram alles kapot en misschien vind je geld!” Uit pure verveling zullen sommigen tot deze geestdodende activiteit overgaan, maar dit soort onderdelen horen niet meer thuis in een game uit het jaar 2010.

Uiteindelijk is het een pluspunt om extra geld achter de hand te hebben, maar het blijft ordinair farmen en dat is niet leuk. Het is de wil om een aantal upgrades en nieuwe wapens te kopen, anders was het misschien beter geweest om met een standaard uitrusting de game uit te spelen. Toch raad ik aan om de game wel met zoveel mogelijk gekochte upgrades te kopen, aangezien sommige moves uitermate gaaf zijn. Noem een andere game waarin de speler op strategische wijze borstplaten kapot kan knallen om vervolgens met een aantal snelle katana aanvallen en een luchtaanval de tegenstander te verzwakken. Eenmaal op zijn knieën, kan er met een stekende beweging de tegenstander worden uitgeschakeld. Op papier is het moeilijk uit te leggen, maar iedereen die van een koude kermis terugkwam na het spelen van het originele Red Steel zou er goed aan doen om het tweede deel een eerlijke kans te geven. De game is verre van perfect, maar de grondbeginselen zijn nu eindelijk aanwezig. Het heeft alleen stiekem een matig eerste deel, een add-on en ruim drie jaar aan ontwikkeltijd nodig.

Conclusie en beoordeling

Red Steel 2 is samengevat de game die Ubisoft ons beloofde tijdens de lancering van de Wii en dat klinkt niet zozeer als een compliment. Toch is het wel zo bedoeld, want gameplay-technisch is de game met behulp van de MotionPlus niet alleen beter speelbaar, de Wiimote voelt nu echt als een zwaard aan. De gevechten daarmee zijn strak en ook de vuurwapens voelen goed aan. Het is alleen jammer dat er ondanks een toffe setting de game wat leegjes aanvoelt. Daarnaast is het farmen van geld een saaie aangelegenheid. Een probleem wat het origineel ook al plaagde. Hopelijk zet Ubisoft door met de Red Steel serie, want als het content probleem wordt aangepakt hebben ze goud in handen.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Gameplay werkt nu wel
  • Toffe grafische stijl
  • Setting is tof
  • Minpunten
  • Zere polsen
  • Game voelt leeg aan
  • Geld farmen is niet leuk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • It was only a matter of time…

  • idd … spel is toch 100 x gekker dan halo 3

  • kun je nagaan wat een super hype ms heeft opgezet :P

    en waarvoor ? voor niets call of duty gaat er zonder hype al overheen :)

    oei ms staat maar een beetje voorschut :P



    ben eigelijk benieuwd of call of duty 4 al over warhawk is gegaan op de ps3 lijkt me sterk :)


  • Overigens neemt Guitar Hero III nog altijd een goede derde plaats in.

    Waarom kan ik dan nooit iemand online vinden? :P



    Call of Duty is overigens erg vetjes, imo vetter dan Halo 3. Alleen speel ik zo verdomde weinig online…

  • Had niet anders verwacght, halo 3 is vet online, maar zo goed als cod 4 zal het nooit zijn ! :)

  • Ik vind CoD ook vetter dan Halo. Terecht imho!

  • benoss@



    WAARVOOr? Nou voor t feit dat halo 3 VEEL meer heeft verkocht he lijkt me logisch.

  • COD4 rulez !



    En is leuker om te spelen dan Halo3, zowel online als offline.

  • @ djvasilda:

    In de VS heeft Halo 3 idd veel meer verkocht, maar in Nederland volgensmij niet. Ik ken veel meer mensen met CoD4 dan met Halo 3. Op bol.com staat CoD4 op één en Halo niet eens in de top tien. En CoD4 kreeg hier op IG ook net wat meer stemmen bij de 'awards'.

  • Vetjes hoor, ik heb beide spellen en ik vind ze alletwee tof!

  • Halo3 heeft in NL ruim meer verkocht dan COD4.

  • cod4 is gewoon compleeter

  • nice work van cod 4 ben alleen zelf geen online goeroe :P

  • COD4 is een goed spel.

    Halo3 zuigt.

    Dus ja, logisch.

  • tja in mijn vriendenlijst spelen ze ook allemaal call of duty 4. Een enkeling speelt halo 3.

  • Ik moet wel zeggen dat ik wel een beetje ben uitgekeken op de maps enzo.

  • cOD 4 BLIJFT LEUK HEB HEM NET 3 WEKEN UITGELeend en krijg mm vrijdag terug je weet niet hoeveel zin ik daar in heb kan niet wachten

  • Ik was het weekend er niet dat verklaard alles, maar het was denk ik ook maar éénmalig. Halo 3 komt terug wacht maar af, en CoD 4 heeft een schijt multipplayer. -.-'

  • En zelfs op deze sombere dag, een dag dat het weer keihard regent, kan Bennos het niet laten om zijn domheid in de praktijk te brengen! Dank je Bennos.. je laat ons allen weer zien wat voor een dumbass je eigenlijk wel niet bent!

  • Je kon er op wachten, maar halo 3 blijft vele mate vetter.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren