1. SOCOM: Special Forces (PS3)

SOCOM: Special Forces (PS3)

Ik zeg het eerlijk; ik ben geen SOCOM-Veteraan, dus iedereen die zichzelf als zodanig beschouwd zal waarschijnlijk tandenknarsend en nagelbijtend deze recensie doorlezen. Voor de mensen die niet weten wat een SOCOM-Veteraan is zal ik dat even kort uitleggen. De naam SOCOM-Veteraan of SOCOM-Vet is een zelf gekozen naam voor SOCOM-fanaten. Meestal aanbidden ze al sinds de lancering van het eerste deel de game en doen alsof het een geschenk uit de hemel is. Ze worden op het internet wel eens gekscherend de discipelen van console-gaming genoemd en voelen zichzelf geroepen om het goede woord te laten horen aan mensen die hier helemaal niet op zitten te wachten. Juist, een soort Jehova’s dus.

“Eindelijk weer een SOCOM van Zipper en eindelijk weer eens een echte SOCOM, sinds dat fiasco van een Confrontation.” Dat waren de eerste posts op diverse websites en fora vlak na de aankondiging van de nieuwe SOCOM. Vandaag de dag is die mening weer veranderd en is volgens diezelfde groep SOCOM:Confrontation – een product van de studio die vandaag de dag een nieuwe Resident Evil maakt - veel beter dan het nieuwste deel van Zipper Interactive.

“SOCOM is geen SOCOM meer.” Dat is wat ik nu lees over het nieuwste deel, niet wetende wat daarmee bedoeld wordt. Ik zie toch een schietspel in Third Person, met daarin eenheden die aan het werk zijn om vijanden uit te schakelen. Kort door de bocht, maar in feite is dit wel zo. Ik begon langzaam maar zeker toch door te krijgen wat deze mensen nou bedoelen en na het spelen van de bèta kon ik me in de discussie gaan mengen. En nee ik ben het nog niet met de SOCOM-Veteranen eens.

Uit de discussies op het forum heb ik in ieder geval één ding geleerd; als je de vorige delen niet hebt gespeeld kun je ook geen mening hebben over deze game. Tegelijkertijd werd er gezegd dat dit geen SOCOM meer is, dus voelde ik me vrij om me te blijven mengen in de discussie.

De bèta heb ik bij elkaar iets van twaalf uur gespeeld, wat al aangeeft dat deze game zeer vermakelijk is. Als je je dan ook nog bedenkt dat deze bèta maar op twee maps te spelen was, dan kun je ervan uit gaan dat de volledige versie voor nog meer uurtjes vermaak moet zorgen en dat is dus ook zo. De volledige versie heb ik nu een paar dagen tot mijn beschikking en omdat de servers van de multiplayer nog niet online waren, ben ik eerst even los gegaan met de singleplayer.

Zipper heeft echt geprobeerd om de game een cinematische ervaring mee te geven. Ik zeg geprobeerd, omdat deze ervaring niet zo goed is uitgewerkt als in een Uncharted. De game heeft verder ook geen diepe verhaallijn, maar het is wel een verhaallijn die de game interessant maakt om te spelen. Verder zijn de missies redelijk divers te noemen, er zijn missies waarin je vijanden moet uitschakelen, bommen moet plaatsen of ongezien langs vijanden moet glippen. Ik wil hierover niet te veel in details treden, om zo min mogelijk te ‘spoilen’, maar bijvoorbeeld bij de ‘stealth’-missie gaat het niet om het killen van vijanden, maar om het ongezien uitschakelen van doeleinde. Je hebt in die missie te maken met een meter, waarin je door je in donkere hoekjes te verschuilen onzichtbaar bent en de vijanden je niet kunnen zien. Vice versa zorgen lichte omgevingen ervoor dat je wel goed zichtbaar bent en dus elk moment opgemerkt kan worden. Wel bekend uit andere franchises, lijkt mij.

Ik ben afgelopen dagen ook bezig geweest met de volledige multiplayer van de game. Ik had echt zin in het eerste potje, totdat er twee luidruchtige Amerikanen hun mond open deden. Je wordt vanaf het eerste potje al geconfronteerd met het verleden van de game. Blijkbaar zijn de SOCOM-forums en gameforums nog niet genoeg voor die gasten, want ook over de headset moet er nog gezeken worden. Ik pikte daar overigens uit op dat ze dit deel een mix vinden tussen Uncharted, Gears of War en het oude SOCOM. Zelf zie ik de vergelijking wel; Gears of War en Uncharted zijn third person shooters, net als SOCOM.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat ze denken dat je nostalgie in een game kunt stoppen, als een optie, maar volgens mij is dat iets dat in de loop der tijd moet ontstaan. Ik heb begrepen dat de effectieve speeltijd in SOCOM II – zeg maar het meest geprezen deel door de fans – iets van 40% was en dat er toen ook al niet anders dan gezeurd werd over dat deel. De minpunten van dat deel zijn de spelers echter vergeten. Zoals pas iemand van Epic Games nog benadrukte, is dat je geheugen het je voordoet alsof toen alles perfect was. In dat geval ging het om de graphics, waarvan veel gamers denken dat die nu in Gears of War 3 hetzelfde zijn als in het eerste deel.

Zelf heb ik geen last van nostalgische gevoelens met deze game. Ik stapte met frisse zin in de arena om even wat Amerikaantjes te gaan schieten, maar helaas was ik degene die het moest afleggen tegen de Amerikanen. Ik kwam echter wel snel in een game terecht die overigens ook geen lag vertoonde, wel zo belangrijk. Dit is geen snelle game en het is dus niet de bedoeling om als een kip zonder kop rond te gaan rennen over de maps. Voordat je een map oversteekt is het goed om eerst eens even de situatie te bekijken, waar zijn je teamgenoten, waar zie je de vijand op de map en kun je naar een bepaald bewegen zonder gezien te worden. Uiteindelijk doe je dit natuurlijk in een kwestie van een Split Second, maar het zijn wel gewoon punten waar je in het begin op moet letten. Vooral in de classic-mode is het opletten geblazen, want je speeltijd is zo voorbij. De classic-mode wordt gespeeld met de spelregels van de eerste SOCOM-games, zo kun je niet bijvoorbeeld niet respawnen. Toch is deze gamemode niet zo classic als de Veteranen gewend zijn en vooral daar wordt over geklaagd. De camera was bijvoorbeeld anders gepositioneerd en het puntje in de crosshair is ook verdwenen in deze versie van SOCOM. Zipper heeft echter al via een patch een aantal veranderingen doorgevoerd om de wensen van de fans tegemoet te komen. De standard-modus stelt je wel in staat om cover te zoeken en te respawnen en wordt daarom op de forums ook wel de respawn-mode genoemd. Het is aan jezelf om te bepalen welk speltype je het fijnst vind spelen en daar een keuze in te maken, alle speltypes zijn speelbaar in beide modi van de game.

De maps in deze game ademen de juiste sfeer uit en zijn naar mijn beleving heel goed opgezet. Om de ‘Veteranen’ toch een stukje nostalgie te geven in deze toch wel behoorlijk veranderde SOCOM heeft Zipper de map Abandoned in de game gestopt, hoewel deze map alleen via pre-order of speciale acties te vergaren is. De nieuwe maps hebben ieder ook een unieke sfeer, wat voor voldoende afwisseling zorgt in het spel.

Ook de wapens voelen voldoende verschillend van elkaar aan, deze kun je (evenals de verschillende personages) via een XP-systeem vrijspelen. De game heeft wel een apart XP-systeem per spelmodus, dus de XP uit de singelplayer kun je niet meenemen naar de multiplayer. Je kunt twee primaire wapens dragen en er zijn dus geen pistolen in het spel aanwezig. Een wapen kiezen is daardoor niet meer zo moeilijk; de zwakte van het primaire wapen dat je kiest kan gecompenseerd met een ander wapen. Kies je bijvoorbeeld een Sniper Rifle, dan haal je de zwakte van dat wapen heel makkelijk weg door een Assault Rifle of SMG als tweede wapen te selecteren. Dit haalt naar mijn idee wel een belangrijk stukje tactiek uit het spel, maar er zijn echter wel restricties verbonden. Bepaalde wapencombinaties kunnen niet worden gekozen en je kunt ook niet twee wapens van dezelfde klasse selecteren.

Net als Killzone 3 ondersteund ook deze game PlaySation Move en 3D. Ik ben al een tijdje aan het gamen met Motion Controls en hoewel het mij in begin tegenviel, vind ik het nu goed werken. Op de Wii werkt het al redelijk goed en dan vooral met Nintendo-games, maar ik moet eerlijk zeggen dat Sony's Move nog een stukje beter werkt. Ik speel sinds de aanschaf van de Move, Killzone 3 alleen in combinatie met Move. Deze manier van besturen vind ik zelfs zo fijn dat shooters zonder deze manier van besturen aanvoelen alsof er iets mist. Dit klinkt misschien vreemd voor iemand die sceptisch was, maar zo overtuigend goed werkt het.

Om eerlijk te zijn valt het gebruik van Move mij net zo tegen als toen ik net begon met Killzone 3 een paar maanden geleden. Een third person shooter speelt toch weer heel anders dan een first person shooter en het is heel erg wennen. Ik ben er echter van overtuigd dat elke speler, met een paar rondjes oefening, de Move onder de knie heeft en het met gemak kan opnemen tegen de DualShock-spelers. Zelf deed ik het al niet slecht met de Move, ik had elk potje (in de respawn-mode) een kill/death ratio van rond de 1.00.

Naast Move maakt deze game ook gebruik van Sony's 3D-techniek. Ik heb sinds kort een 3D-TV in bezit en geniet daar met volle teugen van. Ook SOCOM's 3D ziet er goed en de effecten zorgen voor wat minder scherpte, lees kartels. Verder is er weinig tot geen crosstalking te bekennen, wat simpel gezegd betekent dat de 3D-effecten geen dubbele beelden van objecten op het beeld tonen. Wel moet ik zeggen dat ik deze game heb gespeeld op een 3D-TV van Samsung. Ik heb dus geen idee of de andere merken of modellen hier last van zullen hebben of krijgen.

Conclusie en beoordeling

SOCOM: Special Forces is een volledig pakket. Het verhaal is niet sterk, maar wel goed genoeg om de gameplay te ondersteunen. De multiplayer is erg goed en een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd in een moderne oorlog-setting. De connectie van de game is tot nu toe goed, hoewel ik er wel bij moet vermelden dat de game officieel nog niet uit is. Een andere goede toevoeging is de Classic-mode, waarin SOCOM-Veteranen los kunnen gaan met de game. Daarnaast heeft de game leuke extra's zoals 3D en de ondersteuning van PlayStation Move. Heb jij dus een 3D-TV, dan is dit een 3D-game om aan de lijstje toe te voegen. Ook zonder 3D is dit een game waar je je maanden mee kunt vermaken.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Multiplayer
  • Classic-mode
  • Move
  • D
  • Minpunten
  • Verhaal
  • Het gemis van pistolen
  • Amerikanen met headsets ;)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • joepy

  • Lijkt me wel tof. Arcade shooters zijn humor.

  • Echt een leuke Wii titel !

  • Echt voor de fans van dit genre zoals ik dus een zekere aankoop waard.

  • Lijkt me een toffe titel, al mis ik wat uitleg (en dus misschien wel een extra boost voor het cijfer) over de bikini levels :D Een beetje vent geeft voor zo'n extraatje wel een half punt meer :D



    Ach ik ben maar aan het zeiken, leuke review hoor ;)

  • Arcade shooters zijn vette shit ouwe! :P

  • Dit is gewon vette shit!!

  • Cool, maar 3 missies???

  • uh, een half uurtje ?! als het nou 5 uur speeltijd was had ik hem wel gehaalt :(

  • jammer dat het maar 3 missies zijn, als er een stuk of 10 waren, was het zeker een beter punt geweest.

  • srry jongens, niks voor mij, als ik een arcade on rail shooter zou kopen dan Resident Evil omdat ik RE4 wel vet vond

  • lijkt me wel vet!

  • Het lijkt me wel een leuk spel, maar omdat ik drie missies wat weinig vind, geen Wii Zapper heb en de prijs nog te duur vind, ga ik deze niet halen. Maar het concept lijkt me eigenlijk wel lachen.

  • Pff, deze heb ik een paar jaar geleden nog gespeeld, samen met House of Dead. Wel vette game, maar ik had niet echt het gevoel van wauwie.

  • Bij gamer scoorde hij beter.

  • Lijkt me tof, maar het aantal echte TOPgames is zo hoog dat ik deze fijn laat liggen.

  • vette titel

  • Deze titel is zo verschrikkelijk goed. Jammer dat mensen het aantal levels als negatief opvatten aangezien de levels op zo veel verschillende manieren zijn te spelen en juist door de korte duur leuk blijven. Heb het spel nu zo een 8 keer doorgespeeld en blijf maar spelen om al die wapens en pakken vrij te spelen. Heerlijk ouderwets arcade fun! Oude Dreamcast tijd herleefd weer een beetje. Durf zelfs te stellen dat dit de beste gun game ooit is.

  • Leuk die arcade fun, maar het ziet er zo godsgruwelijk lelijk uit!! Ik hoef zoiets niet meer te spelen anno 2008.

  • Ik vis hem nog wel eens uit de budgetbak

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren