1. E3: Fable

E3: Fable

Fable was vorig jaar enigszins al in speelbare vorm aanwezig, maar dit jaar pakte Microsoft uit met acht demokasten om daar de nieuwste telg voor de Xbox op te tonen. Deze keer bestond de demo uit meerdere gedeelten. Allereerst was het mogelijk als kind in een stad enkele opdrachten te vertolken. Hetzelfde was te doen als volwassene en bovendien hebben de makers enkele gevechtgedeelten toegevoegd. Voordat we dieper ingaan op wat we gespeeld hebben tijdens de E3, verwijzen we je door naar de Fable productpagina.

Het allereerste dat opvalt aan de speelbare Fable, is dat het visueel gezien wel erg goed is, maar dat het niet direct het beste is van alles dat er op de Xbox zal verschijnen. Wat het hem pas echt doet, is de grandioze sfeer. Het is Big Blue Box en Lionhead gelukt het spel in en sprookjesachtige wereld te plaatsen, zonder een kinderachtig uiterlijk te krijgen. Helaas was de framerate in de demo nog niet perfect, deze daalde op sommige momenten. Daarnaast viel op dat de overgang tussen spel en menu niet helemaal vlekkeloos verliep; het duurde vaak een aantal seconden voordat het menu toegankelijk was. Volgens de makers is dit echter verholpen bij de releasedatum, die vooralsnog voor 21 september genoteerd staat.

Opvallend is ook de ideale combinatie tussen vechten en onderzoeken. Verder moeten de RPG-elementen niet vergeten worden, die zijn namelijk van groot belang. Toch is alles aardig simpel gehouden. Het menu lijkt nogal ruim aangemeten en moeilijk te begrijpen, maar via een aantal simpele klikken zijn zaken als wapens, kleding en andere zaken gemakkelijk aan te passen.

De besturing is ook zo simpel mogelijk gehouden, maar daardoor zeker niet minder uitgebreid. Fable is voorzien van een soort Zelda-achtige manier van besturen. Onderin het beeld is de knoppenindeling van de Xbox-controller te vinden. Op elke knop is een actie te vinden en bij sommige knoppen wisselt die actie als de speler zich op een andere plaats bevindt.

Het vechten kan middels een lock-on functie. Hierdoor volgt de hoofdpersoon een bepaalde tegenstander en valt hij alleen hém aan als de speler op een aanvalsknop drukt. Bij het vechten komt de multiplier om de hoek kijken. Hoe beter de speler als vechter is, hoe sterker hij zal kunnen worden. De multiplier loopt namelijk op naarmate er meer tegenstanders in korte tijd worden aangevallen. Wanneer er even niet wordt gevochten, zal het metertje weer langzaam afnemen. Uiteraard bepaalt dit metertje hoeveel punten de speler krijgt voor een verslagen tegenstander. Deze ervaringspunten maken de hoofdpersoon sterker en zijn dus van vitaal belang. Om de punten te krijgen, moet je de groene bollen (die verschijnen bij een dode tegenstander) oppakken. Dit is zo gedaan omdat je ze even kunt laten liggen en eerst je multiplier op kunt voeren, in plaats van dat je meteen na het verslaan van een tegenstander de punten toegevoegd krijgt. Deze tactische dingen tekenen de rest van Fable.

Terug naar de inhoud van de demo. De twee gedeelten die zich afspeelden in een dorpje, waren gericht op het onderzoeken van allerlei zaken en het communiceren met niet speelbare karakters. De dorpjes waren nog erg klein, maar de mensen van Lionhead verzekerden ons dat er in het spel grotere steden zitten met meer levendigheid. Sowieso zijn er veel zaken voor de demo aangepast, ook het weer was scripted tijdens de E3, al zal dat in de uiteindelijke versie waarschijnlijk niet het geval zijn. De diepgang in de demo’s was ook nog niet echt aanwezig. Zo konden we wel de basis van het ‘goed’ of ‘slecht’ zijn verkennen, maar daar niet in verder gaan. Kleine voorbeelden zijn dat de speler als kind zijnde een aantal tonnen moet bewaken. Hij kan dan kiezen deze te openen of juist trouw te zijn aan de opdrachtgever en alleen op te passen. Hetzelfde kan gedaan worden wanneer de speler een bandietenkamp moet binnendringen. Er moet daar een pasje vergaard worden om een bepaald gedeelte van dat kamp in te kunnen. Deze is te koop bij een handelaar, maar natuurlijk ook gratis te verkrijgen. Hoe? Simpel, kijk of niemand in de buurt is en hak de handelaar vervolgens in mootjes.

Het bovenstaande is allemaal nog zeer kleinschalig. Hetzelfde geldt voor wat we te zien kregen op het gebied van trouwen en communiceren met andere karakters. In het dorpje is het mogelijk een vrouwtje te versieren door haar chocolade en cadeautjes te geven. Later zal zij verliefd op je worden en dit doorvertellen tegen vriendinnen en dergelijke. Als je goed luistert, hoor je de mensen ook écht over je praten en daar valt al een heleboel uit af te leiden. In de volledige versie van Fable is het mogelijk je vrouw of vriendin te bedriegen, in elkaar te meppen of een tatoeage te nemen die zij niet mooi vindt. Let wel: sommige vrouwen vinden tatoeages wel mooi, anderen dus niet! Pas ook op dat de vrouw niet tegen haar vriendinnen vertelt dat ze in elkaar wordt geslagen, want voor je het weet ben je lekker een biertje aan het drinken in de kroeg en word je aangevallen door tientallen vriendinnen. Deze kun je ook niet zomaar neerslaan omdat zij beschermd worden door de stadbewakers. Een dergelijke situatie zou kunnen leiden tot gevangenschap. Overigens, voor de liefhebber onder ons, het is ook mogelijk met een man te trouwen in Fable. Een klein detail, maar wel heel treffend voor een spel als dit.

Magnifiek is ook de toevoeging van het drinken in de kroeg; hoe meer je drinkt, hoe beter je erin wordt. Daarbij is het mogelijk ook ziek te worden van de alcohol. Hoe vaker dat gebeurt, hoe lager je beoordeeld wordt als alcoholist. Tot slot wilden we nog melden dat het qua bloed en rondvliegende lichaamsdelen allemaal wel mee valt. Het is wel erg grappig om met pijl en boog een tegenstander te onthoofden en dat hoofd vervolgens tegen andere vijanden aan te schoppen.

Fable is al zo lang geleden aangekondigd, maar dankzij deze demo zijn we eindelijk overtuigd dat het spel zo goed als klaar is. Er zaten nog maar een paar kleine foutjes in, en voor de rest oogt, klinkt en speelt het allemaal zo fantastisch als ons beloofd werd. Voor mij persoonlijk was dit hét speelbare spel van de show, al was het alleen maar omdat ik het lekker lang in alle rust heb kunnen spelen. In de herfst kunnen we eindelijk ons eindoordeel vellen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Fable word echt super goed!

  • Thjah, wa zal ik zeggen……. kopen is een must!!!!

  • Cool, kan niet wachten tot die uit komt.

    Het systeem rond het trouwen en bedriegen klinkt zeer interessant, lijkt me wel lollig om dat uit te proberen. :P

    Mooie impressie in ieder geval. :)

  • Wat een lap tekst. Ik ga hem vanavond wel ff lezen want ik blijf toch wel erg geinteresseerd in deze game door dat hele hype gebeuren…

  • Ja, tis inderdaad wel wat langer geworden dat je gewoon bent van ons, maar ik denk dat Fable nog heel wat uitleg vereist. Ik heb nog niet eens alles opgeschreven, zo zijn er ruim 50 verschillende special moves en kun je gevangen genomen worden.

  • Fable :)

  • Dit spel word gewoon een mijlpaal in de rpg geschiedenis klaar!

  • Ik vond de tekst juist kort over deze prachtgame wil ik wel het dubbele lezen zo leuk gaat dit spel worden1

    LOl een hoofd tegen de vijand aan schoppen!

    Maaruh dat gevangen worden hoe kom je dan weer vrij kris???

  • Omkopen…….

  • Dat is dus nog niet duidelijk Eagle Eye, en onze contactpersoon kon er ook nog niets over zeggen. Het enige wat hij vertelde is dat je steeds een nieuwe kans krijgt om vrij te komen en dat telt als 1 jaar. Als het dus na drie keer nog niet lukt, zit je al drie jaar (in het spel dan) vast. Wat die kans om vrij te komen precies inhoudt, is dus voor ons nog onduidelijk.



    Als je nog meer dingen wilt weten: op de productpagina (klik op de link in de tekst of links van de gespeeld impressie op de titel van het spel) staan links naar nog meer artikelen over Fable die we eerder al geschreven hadden.

  • Fable wordt egt super vet, en dan deel 2,3 en 4 nog.

  • waarom zitten jullie mensen hier zo op te geilen

  • Omdat het gewoon een goed spel zal worden. Waarom niet? lijkt me een betere vraag…

  • Met mannen trouwen rockt

  • Ja, dé nummer 1 reden dat Marvin zsm een Xbox gaat kopen. Oh en natuurlijk dat je een vrouw in elkaar kan slaan want in het echte leven verliest hij dat soort gevechten;)

  • Nou ik moet eerst nog zien wat het gaat worden, ziet er wel stoer uit maar Black and white is toch ook min of meer geflopt?

  • toch vind ik veel elementen nog onduidelijk en er wordt nog teveel beloofd zoals dat het weer niet scripted wordt, de steden groter, etc. Allemaal veel beloftes. Lionhead is daar goed in. Ik denk ook wel dat Fable een topper kan worden, maar het kan ook net als bij B&W toch wat tegenvallen als spel heenmaal in de winkel ligt.

  • relaxed, ik vond de gameplayfilmpjes wel mooi en rete sfeervol

  • Ik hou ervan wanneer mensen Black&White erbij halen wanneer Fable opgenoemd word. Wat ze vergeten is dat Lionhead Fable helemaal niet ontwikkeld……..

  • big blue box is een subsidary van Lionhead en staat onder supervisie van Peter 'jat me taxi' Molineux, dus vind ik wel degelijk lionhead.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren