1. God of War II (PS2)

God of War II (PS2)

Die Grieken zijn me een stel rare vogels. Als men hier vraagt naar wat geluk kan brengen, zou men antwoorden met hoefijzers of klavertjes vier. In Griekenland zou men antwoorden met scherven. Inderdaad, zij gooien borden op de grond tijdens een feest, omdat dat zogezegd geluk zou brengen. Ik weet niet hoe andere mensen hierover denken, maar als ik een bord breek, dan voel ik me er niet echt gelukkig bij. Nog zo’n voorbeeld zijn die vreemde Griekse mythes, die dan het ontstaan van allerlei fenomenen horen te verklaren. Toen de zoon van de zonnegod Helios eens een ritje ging maken met de zonnekar van zijn vader en neerstortte in het gebied dat wij Afrika noemen, zouden de mensen zwart zijn geworden doordat de zon te dicht bij de mensen zou zijn gekomen. Zo verklaren de Grieken het ontstaan van de zwarte mensen.

Aangezien het leuke, fictieve verhaaltjes vormt, is de wereld van de Griekse mythologie zeer geschikt voor een videogameserie. Santa Monica Studio waren de slimmeriken die dit potentiële concept hebben uitgewerkt, waaruit de game God of War voortvloeide. Deze game kreeg enorm veel lof van de pers en verkocht als een tiet. Natuurlijk kan je zo’n succesformule niet na één game links laten liggen, dus gaf Santa Monica Studio ons de mogelijkheid om met God of War II aan de slag te gaan.

Kratos baande zich in het eerste deel een weg naar de godenwereld, door Ares te verslaan en zo de enige echte god van de oorlog te worden. Echter lag er gevaar op de loer, en moest Kratos zijn taak als god van de oorlog vervullen door de dreiging te bedwingen. Zijn goddelijke krachten, die verzwakt waren door een arend, volstonden niet om het grote, tot levend gekomen standbeeld te onderdrukken. Dus staat Zeus – de oppergod – Kratos te hulp door hem het zwaard van Olympus te schenken. Om dit zwaard te kunnen gebruiken, moet Kratos de restanten van zijn goddelijke krachten aan het zwaard offeren om nadien het standbeeld van binnenste buiten aan gort te kunnen slaan. Nadat hij dat klusje geklaard had, verraadde Zeus Kratos door het zwaard te stelen en het door zijn middel te steken. Kratos is dan echter niet dood, doordat hij de greep van Hades wist te ontkomen voordat hij naar de onderwereld werd getrokken. Hierbij begint zijn zoektocht naar de Sisters of Fate, waaraan hij kan vragen om de tijd terug te draaien naar het cruciale moment waarin Zeus hem verraadt, en zijn lotsbestemming te veranderen. Moet ik hier nog iets aan toevoegen, of merken jullie zelf ook wel dat dit verhaal te geniaal is voor woorden?

In deze epische zoektocht zul je, net als in het eerste deel, verschillende gameplayelementen moeten beheersen. Zo zul je af en toe moeten platformen door: met je grapplehook van platform naar platform te slingeren, te vliegen met de vleugels van Icarus of door te klimmen langs randen. Ook moet je soms puzzels oplossen, die net als in het eerste deel best uitdagend zijn, ondanks de lineariteit van het spel. Vaak zit je in een kamer lang na te denken over wat je nu precies moet doen om die gesloten deur(en) open te krijgen. Het ligt bij sommige puzzels echt niet voor de hand wat je precies moet doen. Hierdoor zal het spel zeker je geduld testen, wat het des te bevredigender maakt als je een dergelijk puzzeltje weet op te lossen.

Natuurlijk zijn de puzzels en de platformelementen slechts afleidingen bij het belangrijkste onderdeel van het spel: de combat en actie. God of War wist de pers vooral te overtuigen door de epische eindbaasgevechten, een goede variatie in wapens en combo’s, en een nogal hoog opgeschroefde moeilijkheidsgraad. Al deze dingen zitten wel snor in God of War II. Sterker nog, er is zelfs een schepje bovenop gedaan. Zo behoren de eindbaasgevechten van God of War II zonder twijfel tot de indrukwekkendste aller tijden. Stel je een kraken voor die je vermoordt door een uitschuifbare brug door zijn strot te jagen, of anders een groot monster die je van het leven berooft op de rug van Pegasus, het bekende vliegende paard uit de Griekse mythes.

Ook de wapens zijn een stuk interessanter dan die van het eerste deel. Een speer met paarse diamanten aan de uiteindes en een gigantische houten hamer zijn hier slechts voorbeelden van. Natuurlijk zijn de combo’s weer absurd en bruut om uit te voeren. Een minotaurus – een stier met een mensenlichaam - kan je bijvoorbeeld vermoorden door de O knop snel na elkaar in te drukken, waarbij je je blades of Chaos – het basiswapen van beide God of War games – in zijn mond steekt, en vervolgens de nek van het beest breekt. Met andere woorden: deze game is niet voor groentjes. Nog een interessant punt om te vermelden is de indrukwekkende speelduur van God of War II. Waar God of War ons al veel voldoening bracht na 6 uur bloedvergieten, biedt God of War II ons zeker het dubbele, inclusief zeer uitdagende challenges voor de hardcore gamers. Wees er dus maar zeker van dat je liters bloed krijgt voor je geld.

Conclusie en beoordeling

Met het zeer sterke verhaal, de brute actie en het ongelooflijk goede tempo ben je al zeker van vermaak. Maar God of War II zou geen God of War game zijn als het niet probeerde meer te geven dan zinloos vermaak. Zo zul je – zeker tegen het einde van de game – op het puntje van je stoel zitten, zal je mond bij sommige van de eindbaasgevechten tien centimeter openvallen, en zullen de mannelijke gamers ook wel eens een harde fluit krijgen van de absurd brute actie. Deze game is awesome, deze game is bruut, deze game is niet voor groentjes: This is (the ghost of) Sparta!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Episch verhaal
  • Bruut, bruter, bruutst
  • Veel te doen
  • Indrukwekkende eindbaasgevechten
  • Veel variatie dankzij onder andere uitdagende puzzels
  • Minpunten
  • Doet niet veel nieuws ten opzichte van zijn voorganger

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deze game wordt best tof denk ik!

  • Ga mee met Wout0r

  • geen game voor mij

  • Lol, leuke toevoeging, ze denken ook wel aan alles hè!

  • Ik moet nog maar zien dat dat 'zorg dat je niet te ziek wordt' systeem goed uitpakt..



    Eigenlijk klinkt het niet zo leuk :(

  • Zeg dat maar niet tegen Heath.

  • wow vette toevoeging!

  • lijkt me wel een dope spel…die filmpjes zien er wel gaaf uit…nu maar ff afw8e of et wat wordt…

  • ga je die meds dan ergens kunnen kopen of moet je dit ergens 'vinden' of ergens stelen ofzo???

  • Dit lijkt me echt supervet!!! :D

  • toffe toevoeging.

  • soooo dat is best wel nice dat ze zo iets in een game kunnen zetten , zal zeker een topper worden ;)

  • Het word echt steeds beter…

  • dat is wel heel vet

  • Dit spel is ziek, letterlijk!

  • Super sexy.

  • Leuke toevoeging :)

  • wtf!

  • deel één was leuk totdat je al die vreemde wezen tegen kwam wat niet echt mijn ding is! maar dit is natuurlijk wel een leuke toevoeging aan de gameplay van de game!

  • Klinkt als Metal Gear Solid 3's stamina functie. Je moest eten om goed te kunnen functioneren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren