1. Homefront (PS3)

Homefront (PS3)

Als ik terugdenk aan Call of Duty Modern Warfare 2, denk ik al snel aan één specifiek moment. Rusland valt de Verenigde Staten binnen en private James Ramirez mag het oplossen. In Homefront worden de Verenigde Staten aangevallen door een verenigd Noord en Zuid Korea. Helaas heeft Homefront geen private James Ramirez.

Het gevolg is dat Korea de Verenigde Staten bezet en de Amerikaanse bevolking wordt onderdrukt. Mensen verdwijnen, op klaarlichte dag worden mensen midden op straat geëxecuteerd en elke vorm van protest wordt met harde hand beantwoord. Op een zekere dag in 2027 krijgt Robert Jacobs, een piloot en het hoofdpersonage van Homefront, bezoek van een Koreaans arrestatieteam die hem hardhandig meeneemt naar een schoolbus. Waar deze heen zal gaan is niet bekend, enkel dat het geen gezellig schooluitje zal zijn.

Tijdens de busrit is het mogelijk om je heen te kijken, waarbij je de Koreanen op straat acties ziet ondernemen waarvoor Muammar Kadhafi nog zou terugdeinzen. Voordat de bus zijn bestemming kan bereiken, word je bevrijd door het Amerikaanse verzet en mag je proberen te ontsnappen aan de Koreaanse overheerser. Dit met de nadruk op proberen, want waar je in andere shooters die ene supersoldaat speelt die alles wel eventjes oplost, speel je in Homefront slechts een gewone burger. Eén die niet anders kan dan terugvechten tegen de grote boze Koreaanse vechtmachine, ondanks het gebrek aan enige deskundigheid. Het laatste wordt pijnlijk duidelijk wanneer je voor het eerst een granaat probeert te gooien. In plaats van het gebruikelijke boogje, wordt de granaat als een honkbal naar voren geworpen. Dit is niet enkel het geval in de eerste paar levels, maar de gehele game lang, wat natuurlijk heel logisch te verklaren is door Jacobs’ gebrek aan ervaring. Toch voelt het vreemd dat geen van zijn verzetmaten hem even uitlegt hoe het wel moet. Vooral omdat je vrijwel het gehele verhaal met een ex-militair doorbrengt, van wie je mag verwachten dat hij wel weet hoe je een granaat effectief naar voren gooit.

Een ander verschil met bijvoorbeeld een Call of Duty is de omgeving waarin het zich afspeelt. Waar je in Call of Duty telkens weer een andere uithoek van de wereld bezoekt om daar alles en iedereen overhoop te schieten, blijf je in Homefront vrijwel de gehele game in en nabij dezelfde stad. Hierdoor merk je de gevolgen van jouw acties, niet zozeer door de vernietigde omgevingen en dergelijke, maar voornamelijk in de reactie van de burgers op jouw aanwezigheid en hoe de Koreanen op jouw acties reageren. Doordat je ditmaal de rol van de underdog aanneemt, wordt elke succesvolle missie beantwoord met zware represailles van de Koreanen. Dit houdt je met beide benen op de grond en laat je tegelijkertijd echt meeleven met het verhaal van Homefront. Want waar andere shooters het veelal moeten doen met een inwisselbaar verhaal over een generiek persoon die een generiek legertje heeft verzameld waarmee hij een generiek plan wilt uitvoeren, heeft Homefront een uitstekend verhaal. Eén die je de wereld intrekt en pas weer los laat op het moment dat de credits voorbij komen rollen.

Helaas komen die credits wel erg snel. De singleplayer is na een kleine zes uur afgelopen, wat natuurlijk te kort is voor een game die zo zwaar leunt op dit onderdeel. Daarnaast is deze te lineair opgebouwd. Kaos Studios heeft duidelijk bepaald welk pad de speler moet volgen, want zodra je van dit pad wilt afwijken is er of sprake van een onzichtbare grens, of van een kartonnen doos die jouw pad blokkeert. En hoewel ik het nog best humoristisch vind dat een man, die zonder problemen Koreanen uit de weg ruimt, zijn pad laat blokkeren door een kartonnen doos, is het natuurlijk niet meer van deze tijd om van dergelijke praktijken gebruik te maken.

Ook grafisch loopt Homefront achter op de concurrentie. Zo zijn bijvoorbeeld de omgevingen niet bepaald mooi te noemen en zijn lichaamsdelen, zoals vingers, best wel hoekig. De belangrijkste personages zien er nog wel aardig verschillend uit, maar voor het gehele Koreaanse leger zitten er slechts een paar modellen in. Dit zou niet heel erg zijn wanneer de Koreanen uitgerust zouden zijn met een gezichtsuitdrukking waardoor je tenminste nog denkt met een tegenstander van vlees en bloed te maken hebt, maar zelfs dat kan er schijnbaar niet vanaf.

Echter is dit niet een heel groot probleem, aangezien ze voornamelijk dienen als kanonnenvoer voor de vele wapens die Homefront rijk is. Deze zijn er in alle soorten en maten, van pistolen tot vol automatische geweren en van raketwerpers tot een onbemand tankvoertuig genaamd Goliath. De stukken die je met deze doodsmachine speelt zijn leuk, maar ook te gemakkelijk. Het komt er namelijk telkens op neer dat je doelen aanwijst die vernietigd dienen te worden, en Goliath doet de rest. Tegelijkertijd zullen de Koreanen proberen Goliath te stoppen met raketwerpers en elektromagnetische pulsen, maar doordat Goliath zich al bezig houdt met de gewone Koreaanse soldaten, heb jij alle tijd om de anti-Goliath Koreanen uit te schakelen voordat ze iets zinnigs kunnen doen. Dit maakt deze stukken veel te gemakkelijk, waardoor je van een geluk kan spreken dat Goliath slechts een paar keer komt opdagen.

Wanneer je klaar bent met de singleplayer biedt Homefront nog een goede multiplayer om je van de straat te houden. Tijdens de verschillende potjes zal je ervaringspunten en zogeheten battle points verdienen. Met deze battle points zul je tijdens het spelen bepaalde extraatjes kunnen aanschaffen. Dit kan bijvoorbeeld een raketwerper zijn, maar ook een drone, tank of helicopter. Deze extraatjes zijn vergelijkbaar met de killstreak beloningen uit Call of Duty, echter biedt Homefront net dat beetje meer vrijheid.

Al met al is Homefront een vermakelijke game met een meeslepende singleplayer en een goede multiplayer. Maar wel één die te snel uitgespeeld is, op grafisch gebied achterloopt en zich, op het verhaal na, niet onderscheid van andere shooters.

Conclusie en beoordeling

Met Homefront heeft Kaos Studios een shooter neergezet, die in potentie heel goed had kunnen worden. Helaas is hij te kort, grafisch achterhaald en is er nog veel werk aan de winkel om van Homefront een topspel te maken. De multiplayer verzacht de pijn gedeeltelijk, maar weet zich niet aan de standaard te onttrekken. Dit maakt van Homefront een gemiste kans, maar gelukkig wel één waarbij de kans leuk genoeg is om mee te maken.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Meeslepend verhaal
  • Eens niet de supersoldaat spelen
  • Sfeer van verzet komt heel goed over
  • Battle points
  • Minpunten
  • Singleplayer duurt niet heel lang
  • Grafisch kan het veel beter
  • Goliath
  • Kartonnen dozen en onzichtbare grenzen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Was te verwachten dat ie werd uitgesteld :(

  • Dat was te verwachten.

  • _o-

  • same als de eerste 2 reacties…

  • Hmm, jammer van BIA

  • zie Cheatcn en Keviin.



    GODVER!! -_-\"

  • fuck it man ik wou deze spel wel ma nu niet meer als ik tog moet w8ten tot april dan laat maar

    nu gewoon gta4 dan battlefield bad company en dan metalgear solid 4

  • Free Radical Design laat zich zelfs door die zeikers van ubisoft NIET :-P pushen om er een rushjob van te maken.

  • jammer maar k heb voorlopig ( duurt nog wel een jaartje of 2) geen ps3. verder jammer dat we nog lang moeten wachten op bia en die andere games.



    @ Shenmue3 Ik snap je niet. Ubisoft geeft ze juist meer tijd om de game af te maken hij is uitgesteld.

  • Jammer :(

  • K wil nog steeds weten waarom deze game in de VS wel voor de PC en de 360 komt en hier niet. Tog Raar :S

  • Balen…

  • Ik begin het vertrouwen in deze game te verliezen…

  • hij komt in de vs niet op pc en 360 het is een ps3 exlusive

  • gaat wel lekker met spellen van ubisoft.(NOT)

  • Volgens mij is het een tijdelijke exclusive, maar ik weet het niet meer. Volg het echt niet meer gelijktijdige release, uitgesteld, toch niet, toch wel…. meh cba.



    Wat betreft de spellen van Ubisoft, die zijn naar mijns inzien hardstikke goed. Over enkele jaren kan alleen het Europese inovatieve Ubisoft zich nog groot houden tegen die Amerikaanse massaproductiefabriek (EA, anyone?).

  • hij wordt zo waarschijnlijk wel beter, als het maar niet zo'n drama wordt als met brawl, maar zo gemeen is ubisoft niet

  • En wanneer komt het vervolg van Assasins Creed dan???!!!!!!

  • Boeit niet, toch slecht spel

  • fuck zooi kan wel zeggen kom genoeg ander spel aan ga hem afbestellen tering ubisoft

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren