1. Magicka (PC)

Magicka (PC)

Het is voor velen niet onbekend dat ik een nogal apart gevoel voor humor heb, ik maak er dan ook niet bepaald een geheim van. Voornamelijk de subtiele, doch harde Engelse humor valt bij mij in de smaak en zorgt ook voor de vele DVD-boxen van Monty Python, Little Britain, The Young Ones, The Thin Blue Line en Bottom in mijn kast. Allemaal films en series die niet alleen subtiel en hard zijn, maar ook het toppunt zijn van absurditeit. En laat Magicka, de eerste game uit de stal van Arrowhead Games, nou precies in diezelfde categorie vallen.

Hoewel Magicka wel veel invloeden uit de Engelse komedie haalt is het eigenlijk een Scandinavische game, het brabbeltaaltje is een mix tussen de Zweedse en IJslandse taal, de wereld waarin het zich afspeelt en het ontwikkelteam. Laatstgenoemde bestaat namelijk uit acht studenten van de, houdt je vast, Luleå University of Technology in Skellefteå, Zweden. Magicka was zo succesvol dat bij binnenkomst al gelijk op nummer één stond in bestverkochte games op Steam en daarbij liet het games als TDU2, Two Worlds II en Dead Space 2 achter zich. Een vrijwel vergelijkbare situatie was er destijds met De Blob, gemaakt door studenten aan de HU en de Universiteit van Utrecht.

Net zoals de Blob is Magicka ook een game op zich, die elementen heeft die nog nooit eerder vertoond zijn. De game draait namelijk om vier magiërs (of één, in de singleplayer-modus, maar de game is eigenlijk bedoeld om met z’n vieren in co-op te spelen) die de hoofdstad Hávindr moeten beschermen tegen magische wezens die de stad aanvallen. Het verhaal zelf is flinterdun en moet ook niet bepaald serieus genomen worden, want het draait eigenlijk om de verhalen in het verhaal die er toe doen. Zo kom je op weg naar Hávindr een berg aan interessante personages tegen die elk hun eigen verhaal te vertellen hebben. Tenminste, als ze niet dood zijn voordat je daar aankomt of een spreuk verkeerd mikt. Misschien het meest kleurloze en interessante personage is Vlad – die geen vampier is – die je begeleid op weg naar de stad.

Vlad – die geen vampier is - is tevens ook je docent aan de Orde van Magick, waar je al gelijk kennismaakt met het meest unieke element uit Magicka: het spreukensysteem. De game kent acht verschillende elementen die met elkaar te combineren zijn door maximaal drie elementen tot vijf keer sterker te maken en de verschillende plus- en minpunten met elkaar te combineren. Elk element heeft echter ook een tegenhanger waarmee jouw spreuk teniet gedaan wordt, zo kan elektriciteit niet gecombineerd worden met aarde en leven weer niet met arcane. Verschillende combinaties kunnen echter ook weer leiden tot verrassende effecten, als je vuur met water combineert krijg je een stoomwolk - wat op Steam weer de achievement Steam Powered tot gevolg heeft - en water met kou wordt ijs. Daarnaast zijn er ook speciale spreuken die je kunt oproepen, zoals regen of een spreuk waarbij je sneller rent. Maar ook de regels van de elementen zelf zijn van toepassing, dus als je nat bent en een elektriciteit-spreuk oproept, dan word je geroosterd.

Zo zijn er honderden combinaties aan spreuken beschikbaar, die je niet alleen als normale spreuk kunt oproepen (elk element heeft zijn eigen aanvaltype, zo is arcane een straal, maar vuur weer een ‘spray’), maar ook op jezelf of als gebiedsaanval vanuit jezelf. In co-op zijn de spreuken ook nog eens te combineren, zo worden twee straal-spreuken tegen elkaar een nog sterkere straal, en als je in nood verkeerd kun je elkaar helen. Of de vijand. Grafisch gezien zijn al deze spreuken en elementen ook nog eens beeldschoon, maar ze passen eigenlijk niet bij het ietwat koddige en cartoonistische uiterlijk van de game zelf. Wel zijn de muziek en geluiden goed gedaan, maar het taaltje blijft… raar. Een feestje in het Brabbelaans is blijkbaar bunga-bunga en heeft meer weg van het uitgaansleven van Silvio Berlusconi dan dat het een taal is.

Niet dat het veel uitmaakt, want alle conversaties zijn komisch genoeg gemaakt om niet op de audio te hoeven letten. Zo kom je als eerste ‘quest’ een vrouwtje met een geel uitroepteken tegen die last heeft van ratten in haar kelder. Voordat je aan die taak toekomt, komen er echter twee goblins uit het bos die de vrouw aanvallen, waarna jij uiteraard de vrouw beschermd… en voor een beloning vraagt. Ze wil die graag geven, alleen “heeft dit spel geen inventory-systeem en kan ik je niks geven. En waarom hangt er een uitroepteken boven mijn hoofd?” Natuurlijk zitten er ook een hoop plot twists in verwerkt en totaal onverwacht blijkt Vlad – die geen vampier is – een vampier te zijn. Ook kom je al gelijk op het begin The Watcher tegen, waarvoor je met een passende "Behold The Watcher!" wordt gewaarschuwd. Nadat je met zijn bloed aan je handen weer teruggaat naar de Orde blijkt het arme beestje echter het huisdier te zijn van een collega. En is zijn naam Behold. Lachen gegarandeerd, vooral als je met drie andere vrienden de game zit te spelen, want in je eentje doet het toch wat van de magie af. Als je de game hebt uitgespeeld na ongeveer tien uur, dan wacht ook nog eens de challenge modus, waarin je – verrassing – challenges moet voltooien. Een goed gevuld pakket dus, waardoor de uitreiking voor Beste Indie Game dit jaar wel érg lastig wordt.

Conclusie en beoordeling

Magicka is een topgame van groot formaat voor een klein prijsje. De game mag dan geen hoogvlieger in het grafische aspect zijn, maar dat maakt het spreukensysteem en de humor meer dan goed. Het is wel aan te raden om de game met z’n vieren te spelen, maar als je meer een einzelgänger bent dan is dat niet erg. Ik zie geen enkel excuus om de game niet te kopen, behalve als je een godsgruwelijke hekel hebt aan Zweden. En wie haat nou Zweden?
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Humor...
  • Spreukensysteem
  • Realisme van elementen
  • Kost maar een tientje
  • Minpunten
  • maar wat is dat brabbeltaaltje?
  • grafisch niet geweldig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice!

  • Toch nog goed nieuws over THQ. Zeven procent is niet niets.

  • Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel bij THQ.

  • Denk dat dit komt door Supreme Commander en de WWE franchise die het nog steeds goed doet. Supreme Commander vallen de verkoopcijfers van tegen maar dus al niettemin in Europe doet ie het stukken beter dan Amerika.

  • Kvind THQ denk ik wel de slechtste ontwikkelaar van allemaal. Wat een slechte games.

  • das minder -..-

  • Niet veel, maar toch bezuinigen ze. Slim.

  • Slim.

  • mooizo kan ik weer mooi een clublog over maken.

  • Veel THQ nieuws vandaag :p

    Het is wel mooi voor ze dat ze ten minste winst maken.

  • ach jah, koop bijna geen games van THQ, fuel lijkt me wel leuk!

  • Niet zo goed als Ubi maar toch een flinke stijging.

  • Best een goede stijging.

  • Er komt tenminste nog iets positiefs van THQ vandaag.

  • Gelukkig maar.

  • nou ze hebben saints row 2 en fuel frontlines dus dat zit wel goed dit jaar

  • THQ Zou flink reclame moeten gaan maken voor Saints Row 2.

  • Met GSaint's Row volgend jaar zal het volgend jaar nog wel veel beter gaan!

  • Ik denk niet dat ze die 711 miljoen gaan halen.

  • Mja, toch wel verrassend, maar dat komt gewoon omdat ze hebben lopen snijden denk ik. Licenties de deur uit etc…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren