1. No More Heroes 2: Desperate Struggle (Wii)

No More Heroes 2: Desperate Struggle (Wii)

Het voelt toch als een soort van “thuiskomen” wanneer otaku-extraodinaire Travis Touchdown voor de tweede keer zijn opwachting maakt op de Wii. De huurmoordenaar lijkt geen spat veranderd te zijn, aangezien hij net zoals in het voorgaande avontuur nog steeds een luidruchtig mannetje is dat de nodige excentrieke gebeurtenissen meemaakt. In dat opzicht is No More Heroes 2 Desperate Struggle nog steeds die game van drie jaar geleden, waarin het zich wist te onderscheiden van andere releases omdat het anders durfde zijn. Een verdienste van Suda51, wiens Japanse creativiteit gemixed met zijn interesse voor de westerse cultuur altijd interessante titels weet op te leveren. Toch is No More Heroes 2 pas zijn eerste sequel en de verrassing zal hem dan ook niet zitten in het inmiddels bekende bizarre karakter van de game: Suda51 en Grasshopper Manufacture hebben voor het eerst de kans gekregen om de basis van de game die ze in eerste instantie hebben ontwikkeld verder uit te bouwen.

Tijdens de ontwikkeling moet gestroomlijnd het toverwoord zijn geweest. In NMH 2 is de wereld geen lege en nogal zwakke kopie van de gemiddelde sandbox game, maar een map met verscheidene locaties waar Travis naar toe kan. Er hoeft enkel een icoontje te worden aangeklikt en men arriveert direct op de gewenste locatie. Een grote verandering qua structuur in vergelijking met zijn voorganger, maar het maakt de game een stuk beter. Natuurlijk zullen genoeg fans van het eerste deel het jammer vinden dat free roamen met Travis’ stoere Schlepltiger motor er niet meer inzit, maar een nieuwe versie maakt zijn opwachting. Toch is deze herstructurering een enorm pluspunt, aangezien de speler nu niet eerst door Santa Destroy hoeft te crossen voordat er een missie wordt aangenomen: een paar keer de goede locatie aanklikken en Travis wordt direct ondergedompeld in allerlei activiteiten.

Met de nadruk op activiteiten, want Travis hoeft niet alleen te moorden voor zijn geld. Sterker nog, hij heeft geld nodig om te moorden. De beste manier in Santa Destroy om geld bij elkaar te sprokkelen is door middel van bijbaantjes. Die waren in de eerste game al vrij grappig, maar in Desperate Struggle zijn ze zelfs een tikkeltje leuker geworden qua aankleding: het zijn nu 8-bit mini-games. Naast dat het ontzettend retro is, zijn ze ook vrij hilarisch. Zo keert het obscure Coconut Hunter terug, waarin Travis zoveel mogelijk kokosnoten moet verzamelen voor veel cash. Daarnaast zijn er ook nieuwe baantjes te vinden als chef (met een toffe “you SUCK” soundbite wanneer het eten niet goed voorbereid is) of als pizza bezorger. Hoe simpel deze games ook ogen, ze zijn zeer verslavend. Een opluchting natuurlijk, zeker gezien het feit dat het leeuwendeel van Travis’ geldinkomsten afhankelijk is van deze baantjes. Verveling zal dan ook zeker niet toeslaan tijdens het opvullen van de portemonnee van meneer Touchdown.

Al zal het geld weer net zo makkelijk verdwijnen vanwege het gat in zijn hand. Net zoals in de vorige game kan er weer een gigantisch aantal kleren gekocht worden, nieuwe beamkatana’s en wordt er geld uitgegeven aan de sportschool om statboosts te verdienen. Meer van hetzelfde, maar daar is niks mee. Dit zijn allemaal randzaken natuurlijk, want wat NMH zo aantrekkelijk maakte, waren de vele gevechten. De kern is wederom hetzelfde, maar zoals eerder gezegd, voelt allemaal soepeler aan; noem het geraffineerder. Een van de redenen is ongetwijfeld het toevoegen van meer verschillende tegenstanders. In de eerste game moest Travis altijd hetzelfde type handlanger verslaan: ze hadden hier en daar een ander wapen, maar doordat ze allemaal op elkaar leken was er weinig variatie in de tegenstanders. Nu is dat probleem vooral verholpen doordat ze meer acties lijken te hebben. Het is nog steeds ordinair hakvoer, maar er is duidelijk meer diversiteit. De weg naar de huurmoordenaar die Travis moet confronteren is daarom een stuk leuker geworden. Niet alleen vanwege de diversiteit, maar ook omdat het gevechtssysteem ondanks dat de basis hetzelfde is gebleven gewoon soepeler aanvoelt.

Daarmee is NMH 2 wederom een genot om te spelen, aangezien de controls net zo lekker zijn als zijn voorganger. Er kan naar hartenlust geoefend worden met combo’s door op de knoppen te drukken en enkel bij een paar situaties moet er gezwaaid worden met de Wiimote. Een goede balans. De grootste verandering binnen het gevechtssysteem zit hem vooral in een meter waarin een tijger aangeeft hoeveel razernij Travis heeft opgebouwd: is de meter redelijk gevuld dan kan hij de min-knop indrukken om zo een snelheids en kracht boost te ontvangen, waardoor binnen een mum van tijd behoorlijk wat vijanden het loodje leggen. Laat hij de meter vollopen, kan Travis bijvoorbeeld in een nogal ontstemde tijger veranderen die alles op zijn pad vernietigd. Een typische Suda51 eigenaardigheid. Op dat punt is NMH 2 weer gewoon die gekke game die zijn voorganger was. Toch moet er geconstateerd worden dat de game op dat soort eigenaardigheden niet echt verrast. Dat was namelijk ook één van de sterkste punten van het origineel: het was een game die anders durfde te zijn. Dat gevoel is overigens ook aanwezig bij dit tweede deel, maar het heeft ook de kenmerken van de gemiddelde sequel: meer van hetzelfde. Niet dat het slecht is, maar qua dialogen en verhaallijn had ik toch op de één of andere manier meer verwacht qua bizarheid. Hoewel sommige huurmoordenaars qua charisma niet onderdoen voor hun tegenhangers uit het eerste deel, zijn anderen toch niet echt memorabel.

Gelukkig zijn er echter genoeg momenten aanwezig waarin NMH 2 het niveau van zijn voorganger gemakkelijk weet te halen. Zo moet Travis het opnemen tegen het broertje van Helter Skelter uit de eerste game genaamd Skelter Helter, wordt de “fourth wall” doorbroken, leert Travis wat de downward dog inhoudt en belangrijker: hier en daar keren oude bekenden terug. Bij die bekenden horen ex-tegenstandster Shinobu en een zekere Sir Henry Motherfucker. Erg cool, want beiden zijn ook speelbaar. Ze hebben beiden een andere speelstijl plus de manier waarop ze in het verhaal zijn geplaatst is erg cool. Het enige jammere is wel dat Shinobu in haar levels a la een platformer moet springen naar andere gebieden, maar dit is vrij houterig geïmplementeerd. Tijdens het spelen van deze levels is het dan zo nu en wat frustrerend om Shinobu van platform a naar b te krijgen. Gelukkig komen dit soort momenten maar een paar keer voor, waardoor het geen constante ergernis is. Op dat punt zijn er eigenlijk weinig ergernissen zichtbaar in No More Heroes 2. Het is vooral een sequel die geluisterd heeft naar de kritiek op het eerste deel en daarmee serieus is omgegaan. Voor een ontwikkelaar als Grasshopper Manufacture die voor het eerst aan een vervolg heeft gesleuteld is dat niks meer dan uitstekend.

Conclusie en beoordeling

No More Heroes 2 is vooral veel van hetzelfde, maar dan meer gestroomlijnd. Geen matige sandbox omgeving, er is meer diversiteit op gebied van bijbaantjes en belangrijker: het is duidelijk een vervolg op die rare game uit 2008. Natuurlijk is het verrassingselement verdwenen in verband met het uiterst bizarre verhaal en diens excentrieke personages, maar dat maakt de game niet minder leuk. Shinobu’s platform gedeeltes zijn matig op z’n best te noemen, maar dat zijn minpunten die makkelijk genegeerd kunnen worden. NMH 2 is net zoals zijn voorganger die prettig gestoorde actiegame met die ontzettend toffe nerd.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Alles gestroomlijnder dan in zijn voorganger
  • bit bijbaantjes
  • Nog steeds bizar
  • Minpunten
  • Shinobu platform stukken
  • De verrassing is eraf

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik snap al die commotie niet. Wat dan nog als er daadwerkelijk \"full digital nudity\" en \"sex\" in zou zitten? Alsof we dat nog nooit eerder hebben gezien…

  • Cry me a river

  • Mass Porn,

    Er zit toch al een 18+ label aan dus wat zeiken ze…



    Als er een porno film van 18+ uitgebracht wordt, komt het toch ook niet in het nieuws? Met gezeik over een eventueel ontbloot lichaam?



    Ik kan er echt niet tegen, de pers probeert uit alle macht de game industie kapot te maken lijkt wel… Het wordt tijd dat Microsoft eens wat persbureaus gaat omkopen!



  • hhaha \"se\"xbox, wel dom eigenlijk, hardcore sex scenes dat spel moet ik eigenlijk hebben XD

  • Wat een triest stelletje sexofooben…

  • Die vrouw in de uitzending heeft mass effect niet eens gespeeld, niet dat dat haar weerhoudt om het spel aan te vallen…



    http://gaming.monstersandcritics.com/xbox360/news/article_1388213.php/Amazon_intervenes_as_Mass_Effect_critic_suffers_review_backlash

  • Triest :')

  • tja, wat moet je er mee en wat heeft het voor effect, de game is uit, hij verkoopt heel goed en op deze manier krijgt bioware gratis reclame, laat die trut dus maar lekker janken, mij doet het niets, kga weer even verder met mass Effect…..

  • Fox news is ook echt de grootste onzinzender die er bestaat. De helft van wat ze daar beweren is vaak ongegrond of enorm overdreven.

    Het is gewoon een tabloid op tv.

  • De discussie over mass effect porno: http://youtube.com/watch?v=PKzF173GqTU

  • tja ik heb het filmpje gezien en vind het echt een poging om zoveel mogelijk kijkcijfers te krijgen. Gedurende de hele uitzending zie je met grote letters : ''SEXBOX'' staan en dan heb je daar een of andere psygoloog die niet eens weet wat het spel inhoudt.



    Ik vind dit echt triest.

  • Oh mijn god, houd toch je bek…

  • Die brief dat hij geschreven heeft, was wel zalig.



    Vooral die opmerking van… ja we verwachten dat jullie in de toekomst games meer zullen bekritiseren aangezien wij langzaam maar zeker meer TV publiek pikken van jullie…



    Hahaha BURN! :D


  • Voor dit soort leugens moesten ze schadeclaims indienen.

  • LOL die amerikanen. Ik weet niet wat daar gaande is. Maar Amerikanen komen tegenwoordig in het negatief nieuws laatste tijden. Zodra er een woord Sex valt raken alle amerikanen in paniek alsof het een duivelwoord is. Terwijl daar in sommige steden hele grote erotische feest gevierd worden.

  • Pff… Wat een onzin, ze zeggen in principe dat het gewoon erger is dan een porno film… Van een mug een olifant maken zeg…

  • Ugh… Fox News de domste nieuwszender die er is.

    Ik haat die comotie egt om een vrij gegeven tiet je krijgt er toch geen trauma van. Hou je is met belangrijkere zaken bezig dan games verbieden

  • Beste Gamers,



    Ik blijf bij mijn standpunt, ik denk dat er een complot aan de gang is tegen de Gameindustrie!!!



    Filmindustrie zit hier achter, ze zijn gewoon jaloers dat de Gameindustrie het zoveel beter doet. Anders zou ik het ook niet weten waarom dit soort dingen in de wereld komt?!



    Of hebben wij hier te maken met plain simple STUPID mensen?!

    Het gamen bestaat al jaren en jaren maar nu PS3 / Xbox 360 / Wii nu wat meer in de media komt gaan mensen hierover BITCHEN!!!



    Je hebt toch ook zoiets als mensen die Movies gek zijn (zoals ik) en zoals iedereen hier weet zijn dat niet alleen films waar het alleen over de TeleTubies gaat?! Hoe vaak komt er al iets op TV dat voor 18 jaar en ouder is eigenlijk en dan heb ik het niet eens over soft erotisch etc. etc.



    STOP BITCHING, START GAMING (ipv zoeken naar die zogenaamde gevaarlijke scenes ga je toch lekker Gamen!)









  • allemaal blah die blah!



    18+ label zegt toch genoeg, verder is het gewoon een goede game!

  • Wat een onzin altijd zeg het is altijd hetzelfde gezeur rondom games de laatste tijd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren