1. Pokémon Diamond (NDS)

Pokémon Diamond (NDS)

Japanners zijn toch maar vreemde wezens. Is er een filmpje op internet waarin iemand supersnel een paar onmenselijke trucjes doet? 90% kans dat het een Japanner betreft. Of neem nu de beatboxer die erin slaagde om een heel orkest na te doen. Een Japanner natuurlijk. En uiteraard is Japan het land van bizarre ideeën. De meest obscure games vinden hun oorsprong in het land van de rijzende zon, om de wel heel vreemde game Catherine maar even als voorbeeld te nemen. Maar soms vergeten we dat een aantal van de nu meest normale games ook van Japanse afkomst zijn. Iedereen is bekend met Pokémon, maar wie anders dan een Japanner had het concept van kleine monstertjes in rood-witte ballen kunnen verzinnen? En wie anders dan de Japanners kunnen datzelfde concept na vier generaties nog steeds interessant en vernieuwend houden?

Pokémon Diamond/Pearl behoort alweer tot de vierde generatie Pokémon games. De kern van Pokémon games - RPG elementen gecombineerd met een gezonde dosis verzamelwoede - gaat al jaren mee en daarom heeft ontwikkelaar Game Freak, niet geheel verassend, geen ingrijpende veranderingen aan de ijzersterke basis van de serie ingevoerd. Je begint als een Pokémonloze trainer die maar wat graag een beetje actie in zijn leven wil. Gelukkig helpen je roekeloze vriend en een Pokémon professor je op weg en binnen een mum van tijd heb je je eigen Pokémon en kan je grote avontuur beginnen. Nog steeds kies je in het begin uit drie Pokémon en nog steeds is je vriend tegelijkertijd ook je rivaal die je verderop in het verhaal nog een aantal keer tegen zult komen. Zodra je een beetje opgestart bent komt je eigenlijke doel in zicht: het verslaan van de acht gyms en de kampioen van het land worden. En natuurlijk is er ook nog een duistere organisatie – ditmaal onder de verschrikkelijke naam “Team Galactic” – die je op alle mogelijke manieren het leven zuur probeert te maken. Het klinkt cliché en dat is het ook, maar het “verhaal” dient alleen maar om je een vage reden te geven om je verzamelwoede op de vele pokémon los te laten.

Pokémon Diamond/Pearl speelt zich af in een nieuwe regio genaamd Sinnoh. Een nieuwe regio betekent nieuwe pokémon en hierin stelt Game Freak niet teleur. Meer dan honderd nieuwe pokémon plus een aantal legendarische versies dienen zich aan. En gelukkig zien de nieuwe pokémon er goed uit en voldoen ze aan de verwachtingen. Er zitten misschien een paar ongeïnspireerde pokémon tussen, maar het overgrote deel is weer lekker bizar met de nodige veren, klauwen en andere attributen. Vooral de legendarische pokémon hebben een flitsend uiterlijk en even zo flitsende aanvallen. Behalve de pokémon voldoet ook de rest van het spel op grafisch gebied aan de verwachtingen. Geen revolutionaire graphics, maar gewoon een overzichtelijk camerastandpunt met graphics die doen wat ze moeten doen. En ook de verslavende deuntjes keren (gelukkig) terug. Kortom, audiovisueel gezien doet Diamond/Pearl wat ervan verwacht werd. Niets meer, maar vooral ook niets minder.

Gameplaytechnisch is er vrij weinig veranderd ten opzichte van de vorige delen. Op je tocht door Sinnoh kom je talloze trainers tegen en deze willen allemaal met je op de vuist gaan. Eenmaal een gevecht aangegaan worden de pokémon van beide teams tegenover elkaar geplaatst en mogen ze om de beurt een aanval doen. Simpel, maar uiterst doeltreffend en verslavend. Een pokémon kan namelijk maar vier verschillende aanvallen doen in een gevecht en elke aanval maar een beperkt aantal keer. De echt sterke aanvallen kunnen maar vijf keer achter elkaar uitgevoerd worden. Zwakkere aanvallen kunnen soms wel dertig tot veertig keer gebruikt worden. Hierdoor is er een uitstekende balans tussen de wat snellere, zwakkere aanvallen en de echte zwaargewichten. Iedereen die bekend is met de Pokémon serie zal ook bekend zijn met het zwakte/sterkte systeem. Een Pokémon heeft een zeker element en dat bepaald zijn zwakke en sterke kanten. Zo is een vuur pokémon zwak tegen een water pokémon en delft deze weer het onderspit tegen electriciteit. Omdat je rivaal altijd een pokémon kiest waarvoor het exemplaar dat jij in het begin gekozen hebt zwak is, moet je wel andere pokémon gaan vangen en trainen.

Gelukkig werkt ook het level systeem nog steeds heerlijk. Je kunt je pokémon naar hartelust trainen, maar voordat het hoogste level – level 100 – is bereikt zijn er tientallen uren verstreken. In de basis is het heel simpel: je vecht tegen andere trainers en wanneer je wint verdien je ervaringspunten (xp). Heeft een pokémon genoeg xp dan gaat hij een level omhoog. Voor iedereen die dit diepgaand genoeg vindt is dat prima en diegenen kunnen zich op deze manier prima redden in de wereld van pokémon. Maar er zit veel meer in Diamond/Pearl dan simpel xp halen en levelen. Twee dezelfde pokémon van level 100 hoeven namelijk niet even sterk te zijn. Er zijn tal van andere factoren die invloed hebben op de prestaties van je monstertjes. Zo heeft elke pokémon een eigen karakter, kun je bepaalde voorwerpen gebruiken om je pokémon bepaalde vaardigheden aan te leren en maakt het soms zelfs uit tegen welke tegenstanders er gevochten wordt. De echte fanatiekeling kan zijn pokémon precies zo tweaken als hij het wil hebben en dat is dan ook één van de sterkste

kanten van Diamond/Pearl. Het is simpel genoeg om er makkelijk in te stappen, maar gaat ontzettend diep voor degenen die daar behoefte aan hebben.

Naast deze kleine vernieuwingen heeft Diamond/Pearl ook een primeur in de pokémon franchise: online trainen, vechten en ruilen. Met de wi-fi op je DS kun je op bepaalde plekken in de wereld online gaan en zo andere trainers over de hele wereld uitdagen. Het vechten tegen menselijke tegenstanders is misschien leuk, maar nog veel leuker en handiger is de mogelijkheid om je pokémon online te ruilen. Ben je op zoek naar een bepaalde pokémon, maar kun je die niet vinden? Ruilen biedt uitkomst! Daarnaast zijn er een aantal pokémon die alleen evolueren als ze geruild worden en om deze te krijgen moet er dus samengewerkt worden met andere trainers. En tenslotte is er de mogelijkheid om online speciale voorwerpen te downloaden en daarmee nieuwe plekken en pokémon te ontdekken in Sinnoh. Pokémon online had een nutteloze toevoeging kunnen zijn, maar Game Freak weet er een heel nieuwe avontuur van te maken. Hulde!

Conclusie en beoordeling

Game Freak heeft het hem weer geflikt: een geweldige game afleveren in een serie die al tien jaar op hetzelfde ijzersterke concept leunt. De basis van verzamelen en trainen is geen steek veranderd ten opzichte van de vorige delen, maar er zijn een aantal zeer welkome kleine aanpassingen en een paar grotere gemaakt. De nieuwe pokémon zien er op een paar na goed uit en audiovisueel doet het spel wat het moet doen. De echte verslaving zit hem, net zoals bij de vorige delen, in het verzamelen en trainen van je pokémon en dat is in Diamond/Pearl ontzettend diep uitgewerkt zonder het minder toegankelijk te maken voor de nieuwkomers. Grote nieuwe toevoeging is de online modus en ook hier heeft Game Freak wonderwel een geweldige ervaring van gemaakt. Final thought? Met pokémon Diamond/Pearl heeft Game Freak bewezen dat ze meester zijn in de kunst van het uitmelken door een gameserie die na tien jaar nauwelijks veranderd is toch nog interessant te houden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Nieuwe pokémon
  • Verslavende verzamelwoede
  • Pokémon online
  • Ontzettend diepgaand
  • Minpunten
  • Niet alle pokémon zien er even goed uit.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • zozo, hoe komt het dat al die bedrijven vandaag hun winst bekendmaken? maar, 1,67 miljard euro, tering dat is wel heel veel!

  • Ach…het is beter dan niets :)

  • Yeah dat is toch wel wat .

    Maar jeay ha zet maar op mijn bankrekening 1

  • ach ja, de helft kunnen ze opmaken in de snackbar en de andere helft kunnen ze wel aan mij geven, vind ik wel aardig

  • Netjes! :)

  • Populaire games voor de Wii zijn Wii Play, The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

    Foutje moet kunnen! :P Wel een dikke winst zeg!

  • Nintendo heeft ook de verkoopverwachting voor haar volgende financiële jaar vrijgegeven. Het bedrijf verwacht tussen 1 april 2008 en 31 maart 2009 18,5 miljoen Wii's en 29 miljoen DS'en wereldwijd te verkopen.



    nee he…. dan zullen de tekorten blijven. bedrijven stemmen namelijk hun productie af op zulk soort cijfers. natuurlijk kan daar nog wel wat verandering in komen maar het is meestal een goede indicatie van wat een bedrijf gaat produceren.



    die aantallen zijn echt te weinig om aan de vraag te kunnen voldoen, zowel voor de wii als de ds.


  • Netjes, fijn te zien dat de keuze voor een revolutionair apparaat goed uitpakt

  • Nintendo word steeds maar rijker!

  • netjes

  • Nintendo zit er warmpjes bij.

  • @Debeul



    Amen.

  • gefeliciteerd, dit had ik werkelijk nooit gedagt…

  • Tja als je kijkt naar de winst en spellenverkoop valt het wel op dat ze veel winst boeken op Nintendospellen. Third-party games verkoopt slecht op Nintendo Wii en DS. Dat is eigenlijk geen toeval. Terwijl Third-party games op Xbox 360 en PS 3 redelijk goed verkopen. Ze hebben vooral markttechnisch superslim gespeeld. Al is het een manpluiatie wat ze doen. Deze jaar zal het nog wel goed verkopen maar dan is het einde van Wii.

  • @renji: valt wel mee hoor. het is een fabeltje dat 3rd-party games slecht verkopen. Er zijn al zat million-sellers op de wii. Meer dan op de ps3 om maar iets te noemen.



    En einde wii? ben je gek ofzo? het ding is nu constant uitverkocht. en dan denk jij dat het volgend jaar ineens niets meer verkoopt?

    geef mij ook wat van dat spul wat je gebruikt… tjeez…

  • Mooie cijfers hoor :P

  • Hmm, alleen is The Legend of Zelda: Phantom Hourglass voor de DS en niet voor de Wii. Neem aan dat Twilight Princess bedoeld werd? :P



    Hoe dan ook, mooie cijfers.

  • Whoa! Dat is een hoop!

  • @Renji



    Het is precies wat koekiemonster zegt. Op de Wii zijn er vele games die al meer dan een miljoen exemplaren verkocht hebben, ook van third party ontwikkelaars. Neem bijvoorbeeld 1.5 miljoen verkochte exemplaren van Guitar Hero III, terwijl de game amper te verkrijgen is.



    Gelukkig zal voor jou \"deze jaar\" nog veel te klagen zijn. Ga terug naar school man.


  • €1.670.000.000,- is erg veel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren