1. The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64)

The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64)

Een masker kan een identiteit niet alleen verbergen, maar ook veranderen en aanpassen. Een masker kan gevoelens opwekken en bovenal angst creëren; als men niet in staat is om het gezicht van een persoon te identificeren en thuis te brengen kan dat paniek veroorzaken. Darth Vader droeg immers een masker en zo droegen ook the Ghost Face, bekend van Scream, en de Death Eaters uit Harry Potter een schrikbarend masker. Voor de slechterik Jonathan Crane, ook wel bekend als The Scarecrow uit de film Batman Begins, maakte zijn masker zelfs een deel uit van zijn angstmanipulatie waarmee hij heel wat persoonlijke vijanden in het gekkenhuis deed belanden. Maskers zijn krachtige wapens en Nintendo begreep dit maar al te goed tijdens het maken van The Legend of Zelda: Majora’s Mask.

Het spelen van Majora’s Mask was wat lastig voor mij, omdat ik het niet kon laten om het spel constant te vergelijken met haar voorganger, Ocarina of Time. Omdat deze game in mijn ogen nog altijd het beste deel uit de Zelda serie is, en mogelijk zelfs het beste spel ooit gemaakt, was ik bang dat ik Majora’s Mask verkeerd zou ervaren, alsof het spel zich slechts in de schaduw van Ocarina of Time bevond. Na een paar uurtjes spelen wist ik echter dat dit niet het geval was. Majora’s Mask weet zich namelijk perfect van Ocarina of Time te onderscheiden en dit maakte het voor mij makkelijk om het vergelijken achterwege te laten. Majora’s Mask voelt donkerder, geheimzinniger en heel wat minder kiddy aan en hoewel het verhaal een direct vervolg op Ocarina of Time vormt, lijkt Link heel wat volwassener te zijn geworden. Ook zijn vijanden zijn gegroeid en heel wat angstaanjagender geworden, met name de grootste vijand van allen. De Skull Kid, een dief onder de invloed van een wel heel raar masker, probeert namelijk samen met dit masker de wereld te vernietigen door, jawel, de maan neer te laten storten.

De maan raast als een malle op Termina af, het land waar Link’s avontuur zich dit keer plaatsvindt, en hij heeft slechts 72 uur tot zijn beschikking om er iets tegen te doen. Het hele spel draait dan ook om tijd; een klein klokje zal altijd onder aan het beeld aanwezig zijn en naast het gevaar dat de maan vormt zullen er ook talloze andere gebeurtenissen gedurende het verhaal beïnvloedt worden door verschillende tijden. Zo kan het maar al te vaak gebeuren dat je een paar uurtjes moet wachten voordat het nacht wordt om de één of andere dief te vangen, of dat je juist vroeg in de ochtend bij een achterdeur van een huis moet zijn om met iemand te kunnen praten. Je zou denken dat deze nooit ophoudende tijdsdruk naarmate de maan nadert zeer frustrerend zou kunnen worden maar dit is niet het geval. Link heeft immers nog een oud cadeautje van Princess Zelda achter de hand; de Ocarina of Time.

Inderdaad, Link kan de tijd manipuleren, althans, voor een deel. Volle controle heeft hij namelijk niet. De trucjes die hij tot zijn beschikking heeft zijn zeer behulpzaam; zo kan hij de tijd doorspoelen maar ook vertragen en als de nood nabij is kan hij de tijd zelfs herstellen naar het punt waar het verhaal startte en met een volle 72 uur nog altijd op de teller. Met deze truc moet echter uitgekeken worden; bepaalde gebeurtenissen kunnen met de tijd ook hersteld worden en Link zal onder andere zijn bommen, pijlen en zijn geld kwijtraken. De meest belangrijke dingen zullen echter ook na het herstellen van de tijd blijven zoals ze waren. Denk hierbij aan het verslaan van een dungeon, het verkrijgen van een belangrijk wapen en het vinden van een Piece of Heart. Sommige dingen kunnen ook aan mensen gegeven worden om erop te letten als jij de tijd hersteld; zo is er een bank aanwezig waar je je rupees kunt achterlaten en een winkeltje waar iemand op je bommen en pijlen zal passen. Beeld je nu echter niet in dat de tijdsdruk helemaal afwezig zal zijn; het kan vaak voorkomen dat je je uiterste best doet om nog net die baas te verslaan voor het einde van de laatste dag en dan nog net op tijd het deuntje te spelen en zo weer terug naar het begin te reizen. Of net te laat natuurlijk. Het gebruiken van tijd voegt een heel nieuwe dimensie toe en is iets wat geen ander spel, zowel uitgekomen voor Majora’s Mask als erna, zo goed onder de knie had en met zulke perfectie kon gebruiken als dit spel.

Naast de nieuwe, onwennige layout van de wereld, de duisterdere sfeer en het gebruik van tijd gebruikt Majora’s Mask ook weer alle elementen waar de Zelda-serie om bekend staat. Zo kan je gewoon weer op zoek gaan naar Pieces of Heart om zo je levenscapaciteit uit te breiden, weer minigames spelen om rupees te verdienen en zal je weer dungeons afzoeken naar een nieuw wapen om hiermee de eindbaas een kopje kleiner te maken. Nintendo zorgt er ook in dit deel weer voor dat het allemaal werkt zoals het hoort en dat elke Zelda fan zich in dit deel weer thuis zal voelen. Wel een heel nieuw element is het gebruik van maskers. Gedurende je avontuur zul je meerdere maskers in je bezit krijgen, die jou zullen transformeren in een bepaald wezen met een bepaalde vaardigheid. Zo zul je in de eerste minuut van het spel al ruw geïntroduceerd worden aan je eerste masker; het Deku-scrub masker. Hiermee kan je zaadjes de lucht in schieten en bloemen gebruiken om gelanceerd te worden en een tijdje te zweven. Ik verklap liever nog niks over de maskers die je in de toekomst zult verkrijgen aangezien het voor mij hartstikke leuk was als ik weer een nieuw masker toegestoken kreeg om te dragen. Het gebruik van maskers is ook weer een nieuw, verfrissend element dat door het haast perfecte gebruik ervan echt iets toevoegt.

Het is waar dat de dungeons in Marjora’s Mask wat kort aanvoelen, al helemaal in vergelijking tot Ocarina of Time. Dit is jammer en hoewel de dungeons nog altijd van hoge kwaliteit zijn hadden ze best een uurtje langer kunnen duren. Denk echter niet dat je hierdoor ook veel sneller klaar zult zijn met het verhaal, want er gebeurt buiten de dungeons om nog van alles en nog wat. Puzzels en raadsels, allerlei side-quests en vele vijanden zorgen ervoor dat de spanning erin blijft en soms kun je best een tijdje vastzitten zonder echt te weten wat je moet doen. Vrees echter niet, dit is de bedoeling geweest van Nintendo en als je veel met mensen in de stad of in je omgeving zult praten zal je langzaam het mysterie ontrafelen om er uiteindelijk achter te komen wat je te doen staat, en elke gamer weet dat niks meer voldoening geeft dan het oplossen van een raadsel in een Zelda-game. Al met al ben je minstens 30 uurtjes zoet met de verhaallijn en vanwege een goede leercurve zul je je geen moment vervelen. Het verhaal in zo’n korte tijdsduur uitspelen kan echter enkel gepresteerd worden als er van dungeon naar dungeon wordt gespurt en mocht je zo’n type zijn, dan kan ik je vertellen dat er ook na de verhaallijn nog volop te doen zal zijn. Je kunt op zoek gaan naar Pieces of Heart, rupees en nog heel wat andere dingen verspreid over de grote wereld, en hiermee de innerlijke verzamelaar wederom in jezelf loslaten.

Zijn er dan geen mindere punten te ontdekken? Natuurlijk wel. Het probleem is echter dat elk nadeel in Majora’s Mask met een voordeel komt. Zo kan het zijn dat je gefrustreerd raakt door het tijdslimiet waarin je een dungeon moet uitspelen, maar hiermee wordt de spanning wel lekker opgebouwd en wordt het geheel een stuk interessanter dan voorheen. Je zou teleurgesteld kunnen worden door de spelwereld die, zeker in vergelijking met Ocarina of Time’s Hyrule, vrij klein is. Het mooie hieraan is echter dat het erg compact is en dat alles in elkaar past. Het gevoel van avontuur in een wijde wereld is nog altijd aanwezig vanwege de grote variatie tussen gebieden maar de lange reisafstanden zijn verleden tijd. Ik heb mij echter nooit écht gestoord aan iets en als ik later op het avontuur dat Link en ik hebben afgelegd terugkijk dan weet ik dat het een prachtige belevenis was waar maar weinig games van het genre aan kunnen tippen.

Uiteindelijk vind ik het bovenal belangrijk om duidelijk te maken dat Majora’s Mask zich qua sfeer op hele andere grond bevindt dan welk deel in de Zelda serie dan ook. Als je je niet binnen bevindt zul je altijd omhoog kunnen kijken om daar een reusachtige maan met een angstaanjagend gezicht dichterbij te zien komen en de mensen in het spel zullen tijdens conversatie hier ook constant naar verwijzen. De muziek legt de spanning enkel een niveautje hoger door menig bekende Zelda-deuntjes op een wat mysterieuzere manier over te brengen. Als je oplet zien alle personage’s en vijanden in het spel er net wat freakier uit en met de toevoeging van maskers wordt de algemene ervaring gewoon compleet anders. Dit alleszorgt ervoor dat ook Majora’s Mask haar eerlijk verdiende plekje in mijn gamers-hart heeft mogen vinden.

Conclusie en beoordeling

Majora’s Mask leeft niet in de schaduw van Ocarina of Time maar weet zich goed te onderscheiden van haar voorganger. Dit doet ze niet alleen door een donkerder, minder kinderachtig sfeertje over te brengen maar ook door compleet nieuwe en innovatieve spelmechanieken zoals het manipuleren van tijd en het gebruik van maskers te introduceren. De tijdsdruk is continu aanwezig en de spanning ligt hierdoor lekker hoog maar wordt zelden frustrerend. Verder zijn alle vertrouwde elementen uit de Zelda-serie gewoon nog aanwezig en kan je ook na de verhaallijn die op z’n minst 30 volle uurtjes in beslag neemt gewoon door met het verzamelen van rupees, pieces of heart en upgrades voor je spullen. De muziek is zoals we gewend zijn van een Zelda-game en de dungeons steken, hoewel ze wat klein zijn, goed in elkaar en vormen een lekkere uitdaging. Majora’s Mask weet met al deze dingen Ocarina of Time naar mijn mening niet te overtreffen maar gaat hand in hand met haar om samen een prachtavontuur te vormen dat niet zomaar overtroffen kan worden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Geheimzinnige, duistere sfeer
  • Tijd perfect in de gameplay gemixt
  • Gebruik van maskers
  • Verhaallijn van minstens 30 uur
  • Veel side-quests
  • Alle klassieke Zelda-elementen nog altijd aanwezig
  • Minpunten
  • Dungeons ietwat kort
  • Compactere wereld kan wat benauwd overkomen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • kan niet wachten ^^

  • Jammer dat duurt nog wel even… :(

  • NICE!

  • kan niej wachten :D Hoop dat ik dan geld genoeg heb:P

  • YES! Jmmr dat het nog ff duurt, mja!

  • Niceeeee

  • Yeah!

  • Dan nog, duurt niet super lang meer.

  • Yeah bitches!:D

  • Arghhhh…nog langer wakker liggen! :(

  • YEAH!!! Eindelijk bevestiging!

  • JEEEEEEEEUJ

  • Pfoe, nou geweldig.

    Ik houd het bij GTA2 :).

  • Eindelijk een bevestiging, maar duurt nog zo lang!

  • mooi om te weten :D dit spel ik wil zo graag ><

  • Can- not- stand- the- waiting grrrrr

  • Nice.

  • Hoop dat ik dan genoeg geld heb, omdat ik volgende maand mn tv moet terugbetale:P

  • Na mijn verjaardag moet ik dan maar even wat geld opzij leggen, lijkt me echt een geweldige game.

  • Duurt te lang!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren