1. Dead Space 2 (PS3)

Dead Space 2 (PS3)

Het is al weer drie jaar geleden toen Dead Space voor het eerst in de winkel verscheen. De game werd door de pers positief onthaald, maar de verkoopcijfers vielen tegen. Gelukkig weerhield dit EA er niet van om een vervolg aan te kondigen. Toen producer Steve Papoutsis in een interview aangaf dat de nadruk meer op de actie zou liggen, waren veel fans van het eerste deel sceptisch. Zou de nadruk op meer actie niet ten koste gaan van de horror elementen?

De game begint in ‘The Sprawl’, een gigantisch ruimtestation/metropool, nadat hoofdpersoon Isaac Clarke na drie jaar ontwaakt uit een coma. De dwangbuis die Isaac omheeft belooft weinig goeds. Als dan ook nog eens voor zijn ogen een dokter muteert in een Necromorpher, breekt de hel los. Omdat de dwangbuis Isaac ervan verhinderd om wapens te gebruiken, is vluchten de enige optie. Je word van alle kanten belaagd, mensen worden uit elkaar gereten, terwijl jij als Isaac zo snel mogelijk een uitweg probeert te vinden. Deze spectaculaire openingsectie bewijst ook gelijk dat actie en horror wel degelijk goed samen kunnen gaan.

Gelukkig duurt het niet lang voordat je in het bezit komt van één van de wapens uit het eerste deel; de ‘Plasma Cutter’. Net als in het voorafgaande deel blijkt dat het afschieten van ledematen het meest effectief is. Echter, er zijn nu meer verschillende Necromorphs die je belagen, en deze vragen om verschillende wapens om ze uit te schakelen. Waar ik in mijn review van het eerste deel nog klaagde over het feit dat het nooit echt noodzakelijk was om een ander wapen dan de Plasma Cutter te gebruiken, is dat nu dus anders. Zo is er bijvoorbeeld ‘The Pack’. Deze kleine maar snelle wezens die er uit zien als een liefdesbaby van Gollum en Patricia Paay vallen altijd in grote groepen aan, en zijn bijna onmogelijk te stoppen met de Plasma Cutter. Of om ‘Aliens’ te citeren, ‘That's it man, game over man, game over’.

Hoewel de game wel wat meer van dit soort actie momenten bevat dan het eerste deel, overschaduwen de actie elementen nooit de horrormomenten. Dat bij sommige mensen de impressie ontstaat dat de game meer op actie leunt, komt vooral omdat het tempo hoger ligt en vanwege de omgeving. Waarbij je tijdens Isaacs eerste avontuur aan boord van de USG Ishimura toch regelmatig een stukje moest backtracken, is de game nu wat meer lineair. Tegenwoordig wordt ‘lineair’ als een vies woord beschouwd, maar wat mij betreft komt het de game alleen maar ten goede. De game is nu vlotter, en je verdwaalt ook minder snel. Elke omgeving biedt weer wat nieuws. Waar de Ishimura erg claustrofobisch was, bevat de Sprawl omgevingen die wat opener zijn. Toegegeven, dat gaat wel wat ten koste van de suspense, maar de smalle donkere gangetjes uit het eerste deel begonnen soms wat te veel op elkaar te lijken, bovendien leek de Ishimura soms zoveel op de ‘Nostromo’ uit ‘Alien’, dat ik mezelf soms afvroeg of de mensen van Visceral het woord ‘hommage’ en ‘rip-off’ door elkaar hadden gehaald. De Sprawl is een omgeving die wat origineler en afwisselender aanvoelt. Ook is het allemaal wat levendiger. Ik weet dat het woord ‘levendiger’ wat vreemd klinkt bij een game als deze, maar wat ik bedoel is dat er deze keer wat meer overlevenden zijn. Bij het eerste deel had de pandemie zich al voltrokken en was (bijna) iedereen al dood. Deze keer is de pandemie nog in volle gang en zijn er regelmatig momenten waarbij je geconfronteerd wordt met de overlevenden. De game leunt net als zijn voorganger niet heel veel op suspense, maar er zijn uitzonderingen.

Zo speelt één van de meer memorabele momenten zich af in een kerk. Om je heen hoor je de geluiden van de Necromorphs, maar je ziet ze niet. Tenminste, totdat ze in de aanval gaan. Het is één van de momenten in de game die demonstreert hoe belangrijk het sound design in een game kan zijn, en Dead Space 2 bewijst maar weer eens dat het op dit gebied tot de beste behoort. Deze doodenge momenten worden goed afgewisseld met de wat rustigere momenten. Zo keren de zero-gravity omgevingen ook weer terug, en zijn ze deze keer een stuk minder frustrerend dan in deel 1. Dat komt vooral doordat Isaac zich deze keer helemaal vrij kan bewegen. Ook de puzzels in de game zijn wederom weer goed uitgewerkt, ook al zul je er nooit echt veel moeite mee hebben om ze op te lossen. Minder succesvol zijn de hallucinaties van Isaac waar je af en toe mee wordt geconfronteerd.

Deze hallucinaties zijn pogingen om het personage Isaac Clarke wat verder uit te diepen. Een kritiekpunt van veel gamers op het eerste deel was namelijk dat Isaac Clarke een stille protagonist was, zonder persoonlijkheid. Ikzelf had ik hier niet zoveel moeite mee. Maar voor de mensen die hier wel problemen mee hadden is er goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat Isaac nu praat en een persoonlijkheid heeft. Het slechte nieuws is dat Isaac nog steeds niet echt een interessant personage is. De hallucinaties verschaffen weinig inzicht in het personage en tijdens de dialogen wordt nog maar eens duidelijk dat Isaac niet echt een charismatisch hoofdpersonage is. Ook de overige personages zijn redelijk eendimensionaal.

Gelukkig is het plot wel goed uitgewerkt. Zoals het een goed vervolg betaamd word het universum verder uitgewerkt. Zo zijn er nu verschillende facties die achter Isaac aan zitten die elk hun eigen motieven hebben, zoals bijvoorbeeld de Unitologists die vanwege religieuze motieven achter Isaac aanzitten. Naarmate het verhaal vordert kom je steeds meer te weten over de bron van de Necromorph-uitbraak. Vooral nabij het einde zijn er een aantal plotwendingen die ik niet zag aankomen. Net als in deel 1 wordt het verhaal vooral in-game verteld via video, tekst en –audiologs. Er zijn wel een aantal cutscenes, maar deze halen gelukkig nooit het tempo uit de game.

Om de game wat meer replay waarde te geven, zit er deze keer ook een multiplayer bij de Dead Space 2. Hierbij speel je in teams van vier tegen elkaar, waarbij één team speelt als de Necromorphs. Het voelt allemaal erg geforceerd aan. Dit soort games speel je niet vanwege de multiplayer, maar vanwege de meeslepende singleplayer. Gelukkig is daar ook nog de ‘New Game plus mode’. Nadat je de game hebt uitgespeeld kun je de game à la Dead Rising nog een keer uitspelen met al je wapens en items uit je vorige game. En voor de echte die-hards is er ook nog een Hardcore mode waarbij je maar drie keer kunt saven in de hele game. Inmiddels ben ik al weer begonnen om de game voor de derde keer uit te spelen. Dat zegt denk ik wel genoeg over de kwaliteit van deze game.

Conclusie en beoordeling

Visceral heeft goed geluisterd naar de kritiekpunten op het eerste deel, en heeft een fantastisch vervolg afgeleverd. Dead Space 2 is wat mij betreft één van de eerste echte toppers van 2011 en ik zou er ook niet verbaasd van opkijken als aan het einde van het jaar deze game in vele top 10 lijstjes verschijnt.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Goede combinatie van actie en horror
  • Wederom geweldig sound-design
  • New game plus mode
  • Meederde wapens voegen daadwerkelijk ook wat toe
  • Minpunten
  • Multiplayer is overbodig
  • Personages zijn niet goed uitgewerkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wist ik al! Maar zeker wel vet! Wel jammer als het een prequel wordt. Ik wil vooruit niet achteruit XD

  • Het is een goed lopende serie. Euhhh triologie…..

    Dit stond al in juliie vorige post over de titels die dit fiscaal jaar uit worden gebracht.

  • prince of persia vind ik opzich best wel vet!

    dus laat maar komen!

  • right, ubisoft en iets dit jaar nog uitbrengen! No way…!

  • dat is groot nieuws :D

    laat maar komen ! :)

  • vetterdevet! deze serie is gewoon zo vet!!



    1500ste post!! (van mij)

  • Bruut! Hier kijk ik dus erg naar uit!

  • Gefeliciteerd knul.



    En Prince der Persia is natuurlijk vette shitzu.

  • Lol!

  • laat maar komen :P

  • Vet man. Maar ik zou wel graag ook een PC versie willen, het is begonnen op de PC en dan moet het ook gwn op de PC blijven.

  • Ik weet bijna zeker dat Ubisoft de game uitstelt.

  • Wow totaal onverwacht voor mij! :D

  • Haalt het toch niet… Kom maar eerst met de rest, en dan kan Prince of Persia er nog wel bij.

  • de andere delen zijn echt een voorbeeld geweest voor andere games…..laten we hopen dat dit deel het ook word

  • Dit is echt goed nieuws. Ik had niet verwacht dat ze bezig waren met een nieuwe Prince of Persia. Maar als deze game uitkomt wordt het voor mij zeker een verplichte kost.

  • Hun trilogie behoorde tot de beste games van de vorige generatie, en ik heb er veel plezier aan beleefd. Kom maar op!

  • De vorige drie met veel plezier gespeeld. Echt vet dat er een nieuw deel komt!

  • De Prince of Persia triologie is legendarisch. De games waren hun tijd vooruit. Hopelijk wordt de nieuwe triologie net zo waarzinnig goed als de vorige triologie.



    De Prince of Persia serie is echt de serie waarmee ik gamen heb ontdekt. De games blijven altijd een speciaal plekje in mn hart hebben.

  • Prince of Persia is altijd tof, Ubisoft heeft ook veel overgenomen van PoP voor Assassin's Creed, qua akrobatiek en speelwijze. Pop hebt ik altijd leuk gevonden om te spelen dus laat maar komen:)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren