1. BioShock (PC)

BioShock (PC)

De ironie van utopische fictie is dat de verhalen die tot deze categorie behoren bijna allemaal een slecht einde hebben. Hierdoor is het niet geheel verbazingwekend dat Rapture, de wereld waarin de game BioShock zich afspeelt, al in puin ligt wanneer de speler er arriveert. De onderwaterstad, gecreëerd door de ambitieuze zakenman Andrew Ryan, was het thuis van de knapste koppen die de wereld te bieden had. Zij kwamen naar Rapture om te ontsnappen aan de morele en sociale beperkingen van hun talenten die hen in de 'gewone' wereld werden opgelegd. Het resultaat was een laissez faire kapitalistische maatschappij waarin werkdomeinen als wetenschap, handel en kunst vrij waren van dergelijke restricties en het individu geen rekening hoefde te houden met de belangen van de massa. Zoals te verwachten viel van een maatschappij die zichzelf niet controleert, veranderde dit Hof van Eden al snel in een helse wildernis, waardoor het eens zo grote Rapture een gevaarlijke plaats werd, waar moord en verraad aan de orde van de dag zijn.

Rapture is een vreemde, maar ook zeer overtuigende gamewereld. Setting en verhaal zijn echter niet de enige aspecten waarin BioShock excelleert. Met een stevige dosis wilskracht en een goed uitgedacht concept, heeft ontwikkelaar Irrational Games de vele cliché's die het schietgenre rijk is weten te omzeilen, met als resultaat een eerstepersoons-ervaring die niet alleen verfrissend aandoet, maar ook nog eens alleraardigst speelt.

De onconventionele manier waarop Irrational Games het first person shooter-genre benaderd heeft, laat zich al aan het begin van het spel gelden. Na een kort, cryptisch openingsfilmpje treed je Rapture binnen en openbaart het verval van de stad zich meteen. Verkenning van de eerste paar kamers leidt al tot een onvermijdelijke confrontatie met de duistere kant van Rapture. De bewoners van de onderwaterutopie zijn bijna allemaal veranderd in gewelddadige mutanten die constant op zoek zijn naar ADAM, een vloeistof die op genetische wijze bovenmenselijke krachten kan verschaffen aan diens gebruiker, maar ook een zeer verslavende werking kent en misbruikers kan veranderen in moordlustige maniakken.

Al in de beginstadia van het spel word je ook zelf geconfronteerd met het gebruik van ADAM. Je kunt bijvoorbeeld al voordat je je eerste traditionele wapen vindt, met behulp van ADAM elektriciteit uit je handen schieten. Naar verloop van tijd zul je telkens meer van deze superkrachten, de zogenaamde Plasmids, verwerven. Deze Plasmids (en talloze upgrades) kunnen onder andere gekocht worden met ADAM, wat op zijn beurt weer verkregen kan worden door Little Sisters te vinden. Dit zijn bezeten kleine meisjes die immer vergezeld worden door Big Daddies, de hardste tegenstanders van het spel. Wanneer je deze in duikpak gehulde giganten verslaat, kun je de overgebleven Little Sister redden of 'oogsten'. Hoewel de laatstgenoemde optie aanzienlijk meer ADAM oplevert, zal de Little Sister het loodje leggen, wat weer gevolgen kan hebben voor het verdere verloop van het spel.

Hoewel de Plasmids een belangrijk onderdeel van de actie in het spel zijn, kun je ook nog zat conventionele wapens vinden, zoals een jachtgeweer, een machinegeweer en een pistool. Deze wapens zullen zeker van pas komen bij het bestrijden van bepaalde vijanden, maar de schaarste aan munitie en het sterker worden van de vijanden later in het spel zorgen ervoor dat Plasmids tot het eind aan toe uiterst belangrijk blijven. Dit komt eigenlijk wel goed uit, omdat de traditionele gunplay niet het sterkste punt is van BioShock. Want hoewel de presentatie, het ontwerp en de layout van het spel dik in orde zijn, schort het nog weleens aan interessante gevechten. Met ondermaatse AI en iet wat zwak aanvoelende wapens doet BioShock toch iets te weinig om ook qua actie buiten de platgetreden paden van het genre te treden. Zelfs met de toevoeging van Plasmids en diverse wapenupgrades zal dit aspect uiteindelijk toch wat ongeïnspireerd over komen.

BioShock moet echter niet enkel worden gezien als een goed gepresenteerde first person shooter. Zelfs al bestaat het grootste deel van de gameplay uit het uitschakelen van vijanden, blijft Rapture door het hele spel boeien met zijn sinistere, macabere sfeer, gestoorde bewoners en groteske Art Deco-vormgeving. De speler zal telkens meer te weten willen komen over het duistere verleden van de stad, iets wat gelukkig kan door de voortreffelijke vertelstijl. Geluidsopnamen, berichten, filmpjes en zelfs gebeurtenissen die in het spel zelf plaatsvinden, doen op magnifieke wijze de tragedie uit de doeken die in Rapture heeft plaatsgevonden. Dit proces vergt niet alleen de participatie van de speler, maar kan uiteindelijk ook worden beïnvloed door diens morele gedrag. Dit concept is helaas te beperkt uitgewerkt om echt te kunnen intrigeren, daar de keuzes die je als speler voorgeschoteld krijgt allemaal net iets te zwart-wit zijn.

Het verhaal zelf, dat hier niet uitvoerig behandeld kan worden zonder het te bederven, is vrij vooruitstrevend voor een videospel. De kritische observatie van het objectivisme in BioShock mag dan niet al te subtiel zijn wanneer vergeleken met sociaal bewustere media als literatuur en film, maar het plot als geheel steekt zeer slim en doordacht af bij de grote meerderheid van de andere spellen, wiens verhalen vaak doordrenkt zijn van clichématige onzin over buitenaardse wezens die de aarde aanvallen of Russische terroristen die weer eens ergens een kernbom op de kop getikt hebben.

Gelukkig is de uitwerking van de vele slimme concepten die de basis vormen van BioShock als ervaring vaak zeer bevredigend. De stemacteurs doen het exceptioneel goed: vooral de stemmen van personages als Andrew Ryan en de mallotige artiest Sander Cohen konden niet overtuigender zijn, waardoor beiden niet snel vergeten zullen worden door de spelers van het spel. Met behulp van spookachtige geluidseffecten, een ambient soundtrack en jaren '50 muziek die even vrolijk als eng is, wordt een horror-achtige sfeer neergezet die het hele spel lang merkbaar is. Hoewel BioShock nooit echt eng wordt, is Rapture wel een enorm oncomfortabele plaats om in te verblijven. Dit wordt nog eens versterkt door hoe goed het spel eruit ziet. Sommige texturen mogen dan een beetje wazig zijn, en de belichting is wel wat statisch, maar deze kleine tekortkomingen worden volledig gecompenseerd door de fenomenale artistieke vormgeving, waardoor de reis door Rapture ook nog eens een lust voor het oog is.

Het is moeilijk om de impact van BioShock in een conclusie samen te vatten. Het is méér dan een goed gepresenteerde shooter, méér dan een spel met een interessant verhaal. Het is een ervaring, en daarom zal BioShock ervaren moeten worden door iedereen die wil begrijpen wat dit eigenlijk voor game is. Hoewel het spel bij lange na niet perfect is en niet iedereen even gefascineerd zal zijn door datgene wat het ons biedt, is BioShock een titel die gespeeld moet worden door iedereen die de artistieke potentie van videospellen wenst te ervaren.

Conclusie en beoordeling

BioShock is een unieke game die bewijst dat first person shooters wel degelijk een goed verhaal kunnen vertellen. Met prachtige graphics, geweldige artistieke vormgeving en sterke stemacteurs wordt de bizarre setting van het spel op indrukwekkende wijze tot leven gewekt. De morele keuzes en de actie zijn echter vrij standaard, waardoor BioShock niet geschikt is voor gamers die alleen willen knallen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Unieke, overtuigende setting
  • Geweldige graphics en geluid
  • Goed verhaal voor videogame-begrippen
  • Minpunten
  • Traditionele gunplay is ondermaats
  • Het morele aspect is wat dunnetjes uitgewerkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • mooi, dan kan de reparatie van mijn 360 er wel van af……

  • gratis Xbox Live Gold?

  • gratis xbox live gold is echt wel een goed idee en wedden dat ze zo meer winst gaan maken :P

  • nice :D



    @ GTAFAN



    ik betaal liever voor een service die wordt ge-update tegen allerlei dingen dan van die gratis crap:P


  • @chiloco

    ik ook

  • minus 3 miljard om defecte toestellen op te vangen.

  • jezus christus wat zeiken mensen toch veel over xbox live gold… het is maar 60 euro per jaar… = 5 euro per maand = 1 uurtje werken (bij tomatenplukkerij oid) in de maand… alsof dat zoveel gevraagd is

  • @ Shenmue3 : die herstellingen werden al een paar kwartalen geleden ingeboekt, effe bij de les blijven of zwijgen als je niks van boekhouden en financies kent.



    on topic : tijd voor een nieuwe prijsdaling dan maar? Of investeer wat in publiciteit voor de europese markt.

  • Dat gaat lekker met de 360 dan. Vorige keer was het de eerste keer dat ze winst maken, mooi dat die lijn word doorgetrokken!

  • ik vind het geen probleem te betalen voor xbox live…maarja als je ziet hoeveel ze draaien..tja dan kan het van hun kant er wel vanaf…

  • Heel goed toch?

  • Zeer netjes dus van M$.

  • Zeer netjes MS, keep up te good work!



    Ook wel fijn voor MS om alle moeite die ze er tijdens de xbox en de 360 voor hebben gedaan eens terug te zien in positieve cijfers.

  • dit is toch goed nieuws of niet??

  • MS doet het goed met de Xbox360!

  • ehmz….ik vraag iets af, iedereen heeft internet lijkt me dus get your lazy ass moving! Ga goed kijken op internet waar je goedkoper een Xbox Live abbo kan halen, wacht ik bespaar je de moeite….check megawebshop.com daar krijg je het voor 49,50 Euro!!!

    Ok case closed (you cheap ass bastards…haha)



    Maar alle gekheid op een satestokje, toch heeft M$ het weer geflikt hoor. Ze hebben toch redelijk snel hun targets gehaald als je bedenkt dat ze helemaal uit niets kwamen. Blijkbaar is de veel grotere gamesaanbod, lagere prijs van de console toch een succesfactor.



    Maar verders vind ik het niet zo gek allemaal aangezien de Gamesindustrie steeds meer omzet draait, PS3 / Wii uiteraard profiteren hier ook van. Met andere woorden maak allemaal meer winst om met meer en meer leuke games te komen!



    STOP BITCHING, START GAMING (2night COD4 again!)





  • Idd, stop met te zagen over die ocharme 60 euro per jaar. Ik persoonlijk vind de online modus op xbox in het geheel veel beter als die op de ps3, we hebben ook altijd ons demos rapper etc..

  • Vet ! MS Raped! PS3 Sucks! xD

  • Gaat ook wel heel makkelijk als je vele studios weggooid (Bizarre, Bungie, Bioware), dure PR mensen ontslaat, geen events meer organiseerd, geen tijd en geld meer steekt om games naar de 360 te brengen, enz.



    Ze hadden geen keus, sinds ze al 5 jaar in de min zitten, en hun \"geldsmijt\" strategie niet eeuwig konden door laten gaan. De aandeelhouders moet je immers te vriend houden.



    Anyway, we mogen iig met z'n allen wel blij zijn dat MS nu eindelijk winst maakt. Want met al de energie die ze in deze industrie hebben gegooid, is dit gewoon niet meer dan verdient.


  • @ stenniewj

    sukkel



    on-topic: ze verkopen dat goedkope apparaat ook voor veel te veel geld

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren