1. Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (NDS)

Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors (NDS)

Vol verbazing staar ik naar het scherm. Mijn hoofd doet pijn. Toch blijf ik kijken en mijn gedachten draaien overuren. Ik begrijp het gewoon niet; wat ging er mis? Is dit gruwelijk lot dan echt voor mij bestemd? Nog altijd staar ik naar het scherm. Nog altijd lees ik die simpele, doch uitermate vernietigende woorden. Bad End. Zo voelt het ook; slecht. Waar ben ik fout gegaan? Ik dacht dat ik het doorhad, dat ik eindelijk het spelletje snap. Dat was dom. Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors valt niet zomaar te snappen.

Arrogant was ik om te denken dat twee playthroughs genoeg is om het mysterie van 999 te ontrafelen. Maar de game duldt geen arrogantie: het zal je afstraffen als je het denkt te weten. Pas als je uren hebt gezwoegd om alle informatie te begrijpen, staat het je toe verder te gaan. Om je vervolgens opnieuw te straffen. En toch kom ik terug, huilend en kruipend door mijn eigen tranen. Ik kan simpelweg niet anders. 999 zal je opvreten, uitspugen en je het antwoord verschuldigd blijven zodat je keer op keer terugkomt. Er zijn niet veel games die in staat zijn je ongestraft te mishandelen, maar dit is een speciaal geval: deze game heeft mij tot zijn slaaf gemaakt.

Wie mij gevangen houdt? Zero. 999 volgt het avontuur van Junpei, een student die een slechte dag beleeft. De jongeman wordt namelijk wakker op een onbekend schip na door de mysterieuze kidnapper Zero te zijn ontvoerd. Al gauw blijkt dat hij samen met acht anderen gedwongen wordt een dodelijk spel te spelen, The Nonary game. Met z’n negenen hebben ze negen uur de tijd om een negende deur te vinden en lukt dat niet of breken ze een regel: dan volgt de dood. Ondanks – of juist vanwege het feit - dat de game voornamelijk bestaat uit flinke lappen tekst die uitzonderlijk goed zijn geschreven, blijf je continu geboeid. Daarbij zijn de beschrijvingen dusdanig gedetailleerd dat ze niet onderdoen voor een afbeelding of filmpje en worden de bescheiden visuals dus ruimschoots gecompenseerd.

Verborgen in die uitstekende teksten schuilt een even fascinerend als ingewikkeld verhaal. Meermaals dacht ik door te hebben hoe het zit, enkel om geschokt te worden door een plotselinge plottwist of het gehate game-over scherm. En dat bleef gebeuren, zelfs nadat ik 999 verscheidene keren had uitgespeeld. Dat komt doordat Junpei’s avontuur dieper gaat dan één of twee playthroughs. Het spel kent namelijk zes verschillende eindes, waarvan er een aantal minder dan plezierig zijn. De ontknoping is eigenlijk enkel in zicht wanneer elk einde is blootgelegd. Pas dan zul je het geweldige geheim van 999 kunnen ontrafelen en geloof me: de uitkomst zul je niet zomaar raden. Je zult, net als ik, blijven gissen en spelen, dagen achtereen, tot de uiteindelijke onthulling je een laatste maal verbaast.

Die verschillende eindes worden mogelijk gemaakt door je her en der voor keuzes te stellen. Ga je links- of rechtsaf? Zie je in dat schilderij een grote harige man of een magere naakte beer? Door het beantwoorden van dergelijke vragen bepaal je het pad dat je bewandelt en, veel belangrijker, je lot. Verschillende antwoorden leiden logischerwijs tot verschillende eindes en het is een heerlijke zoektocht om ze allemaal vrij te spelen. Tijdens die vele playthroughs zul je overigens verscheidene verhalen te horen krijgen - met onderwerpen variërend van de Titanic tot bevroren Egyptenaren - die op ingenieuze wijze in het verhaal gewoven worden.

Veel van die anekdotes komen aan de orde tijdens de ettelijke puzzels die het spel rijk is. Daarin staat meestal klassieke ‘escape the room’-gameplay centaal, waarbij je wordt opgesloten in een kamer en een uitgang moet zien te vinden. Over het algemeen komt dit neer op het grondig doorzoeken van de kamers en het oplossen van bijbehorende puzzels, die een perfecte moeilijkheidsgraad hebben. De oplossingen vragen meestal het nodige denkwerk, maar frustreren nooit. Lukt het je niet, dan krijg je subtiele hints die je helpen zonder meteen alles weg te geven. Door die excellente balans zijn de puzzels erg vermakelijk, bieden ze de nodige variatie en leer je zelfs nog eens wat.

Een klein nadeel bij veel van die puzzels is dat je ze elke playthrough opnieuw dient te doen. Dat is vervelend, want na één keer is de moeilijkheid er natuurlijk van af en is het slechts een herhalingsoefening. Hetzelfde probleem komt in de tekst gelukkig niet voor, aangezien er na het eerste einde een doorspoelknop wordt geïntroduceerd. Hiermee kun je reeds bekende passages overslaan en hoef je dus enkel nieuwe stukken te lezen. Het moet wel gezegd worden dat het doorspoelen enige tijd in beslag kan nemen: vanwege de lengte van sommige gesprekken kan het zijn dat je twee minuten aan het niksen bent, alvorens bij een nieuw gedeelte aan te komen.

Een klein ongemak dus, dat eigenlijk geen afbreuk doet aan de game. Het verhaal en de vele teksten zijn het wachten meer dan waard en je zult met plezier kleine stukjes herhalen om verder te kunnen lezen en luisteren. Jazeker, ook luisteren. 999 is namelijk voorzien van voortreffelijke muziek die de sfeer op vrijwel elk moment weet te versterken en daardoor de emoties nóg hoger op laat lopen. Hoewel het misschien niet de meest orthodoxe deuntjes zijn, weten ze wel een treffend gevoel van spanning en soms zelfs horror te creëren, wat dit tot een van de weinige DS-games maakt waarbij het geluid een meerwaarde heeft – muziekgames uitgezonderd.

Conclusie en beoordeling

Inmiddels hebben mijn handen Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors weggelegd, maar mijn hoofd weigert. Nog altijd spookt de spectaculaire narratief door mijn hoofd, nog altijd verbaas ik me over het fascinerende verhaal. Er is geen twijfel mogelijk: dit is een van de beste DS-games ooit. De manier waarop het spel over meerdere playthroughs wordt verteld, de ingenuïteit waarmee het alles verbindt, de vermakelijke puzzels en de sfeerverhogende muziek zorgen voor een ongeëvenaarde ervaring. Een absolute must-have.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Fascinerend verhaal
  • Toffe puzzels
  • Multiple playthroughs
  • Sfeerverhogende muziek
  • Minpunten
  • Doorspoelen niet perfect

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik ben benieuwd.

  • laat maar komen

  • Hooray? Juiced 1 en 2 waren nou niet echt topgames..

  • Een derde en een vierde schijtgame dus van juice games. :)

  • maybe komt er een hele andere twist aan de games :D

  • Ben benieuwd :)

  • Hopelijk maken ze er iets van. meer kan ik niet zeggen

  • cloudwalkers

    Hooray? Juiced 1 en 2 waren nou niet echt topgames..





    Wel weten we dat het hier in ieder geval niet om een nieuwe racegame in de Juiced franchise gaat aangezien uitgever THQ laatst liet weten dat men hier geen heil meer in zag


  • Ja dus? Het is toch dezelfde ontwikkelaar gast..

  • Pfoe…

  • Ben benieuwd, denk ik ;)

  • Nice, we zien wel.

  • Nou laat maar horen wat het wordt!

  • Nice!!

  • Juice staat bij mij niet echt bekend om zn geweldige games…ik w8 af

  • Ben benieuwd ja.

  • Ik hoop dat het wat wordt.. maar Juice….

  • gewoon een nieuwe Juiced-achtige game met een andere titel =P

  • hoopvol

  • Ik wacht af.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren