1. Resident Evil Deadly Silence (NDS)

Resident Evil Deadly Silence (NDS)

Ik heb me al sinds het begin van de toepassing van emoties in games afgevraagd wat men onder de definitie 'angst' verstaat. In welke mate kun je een dergelijke emotionele gebeurtenis omzetten tot iets wat niks te maken heeft met het echte leven. Alhoewel het nabootsen van diepere grenzen steeds meer gebruikt wordt in de games van deze generatie, mag je zeggen dat het nog altijd een lastige opgave blijft om iemand écht te raken. Dit bracht me op de kennis die ik ooit heb mogen eigenen bij een psychologische schoolopdracht. Angst is als het ware datgene wat ontstaat op het moment dat er een gevaarlijke situatie ontstaat of men zich niet veilig voelt in een bepaalde omgeving. Angst leidt op zijn eigen manier weer tot het niet rationeel denken bij het kiezen van de juiste uitweg. Hoe men dit ook wel noemt: een paniekaanval.

Makkelijk gezegd kan men angst dus creëren door een persoon in een situatie te brengen die hij of zij liever niet zou meemaken. Hoe speel je dan in op zo'n moment, echter dan via het zien van beelden op televisie en het gevoel dat ontwikkeld wordt door de gebeurtenissen die men meemaakt. Shinji Mikami heeft dit wellicht als één van de eerste op een overduidelijke manier naar voren weten te brengen. Resident Evil was de eerste game op de markt - op dit moment uitgegroeid tot één van de beter verkochte franchises " die gebruik maakte van statische achtergronden. Waarom zou een game meer angst oproepen wanneer deze gebruikt maakt van een dergelijke engine? Dit is tot op heden de succesfactor geweest van de bekende reeks. Het toepassen van omgevingen die geen veranderingen tonen, hebben namelijk een veel realistischer effect dan wanneer men er voor kiest de hele game te laten draaien op bewegende beelden en achtergronden.

Over succes mogen we op dit moment dan ook met lof spreken, want de reeks Resident Evil games is tot op dit punt uitgegroeid tot een lijst ware klassiekers. De ontwikkelaar Capcom heeft zich dit maar al te goed gerealiseerd en kwam dit jaar met een volgende titel in de serie. Alhoewel het opnieuw draait om een remake van de eerste versie in de serie, konden de mogelijkheden van de Nintendo Dual Screen wellicht zorgen voor de nodige veranderingen. Resident Evil: Deadly Silence mag jammer genoeg gezien worden als een blok aan het been van de franchise.

Ten opzichte van de eerdere versies is Resident Evil: Deadly Silence inhoudelijk niet veel veranderd. Het verhaal draait nog steeds om de zogenoemde uitbraak van het bekende virus in Racoon City, ook wel bekend als het T-virus. Dit virus zorgde voor de nodige veranderingen in het lichaam van de drager, wat in de Resident Evil games ook wel terug te zien is als verschrikkelijke mutaties in de vorm van zombies, gigantische vijanden en ander minder goed uitziende tegenstanders. Het probleem bij deze versie is dan ook gelijk terug te zien in de vorm van de grafische hoogstandjes. Waar Resident Evil de gamer wist te pakken met de prachtige achtergronden, gaat de DS versie er vandoor met zwakke textures; waar de oude versie de sfeer wist hoog te houden, pakt Deadly Silence het op een totaal andere manier aan. Samengevat is de versie waar we over praten dus in elk opzicht slechter dan zijn voorganger?

Als verwende gamer is het verstandig niet al te kritisch te kijken naar datgene wat Capcom op de Dual Screen heeft weten neer te zetten. Op grafisch vlak ben je er vergeleken met de PlayStation versie namelijk niet veel op achteruit gegaan; het probleem schuilt zich bij de opgewaardeerde GameCube versie. Vervelend zoals het altijd al is geweest, kijkt men snel naar het plaatje dat voor de neus ligt. Is het plaatje in verslechterde staat, dan keer je het de rug toe. Hetzelfde geldt voor de keuze van Capcom om de bekende klassieker te gebruiken voor een ietwat speciale versie voor de Dual Screen. Resident Evil: Deadly Silence is een flinke stap terug richting het begin van de 3-dimensionale wereld.

Wat Capcom leuk heeft toegepast, zijn de extra puzzels die je via de touch screen en micmoet oplossen. Aangezien een game als deze zich verder erg slecht leent voor andere mogelijke toepassingen, wist Capcom er toch een aantal leuke extra's aan toe te voegen. Enkele voorbeelden van het gebruik van deze opties zijn het uitblazen van kaarsen en het intoetsen van combinaties. Voor degenen die niet bekend zijn bij de Resident Evil serie: de game maakt gebruik van puzzels waarbij de speler vaak een juiste oplossing zal moeten vinden of een item zal moeten plaatsen. Je begeeft je van kamer tot kamer om sleutels te vinden, puzzels op te lossen en de nodige vijanden af te maken. Plaats dit alles in een duister tintje, een nog altijd lastig te besturen camera, en je hebt een goed beeld van deze game. De camera maakt het er op de Dual Screen namelijk niet makkelijker op om vijanden onder handen te nemen.

Een aantal andere veranderingen ten opzichte van de originele versie, is het gebruik van voice-acting, wat naar mijn mening verschrikkelijk slecht is gedaan, en de actie die op een bepaalde manier is opgeschroefd. Om direct terug te vallen op de eerste optie uit de lijst, ziet het er naar uit dat Capcom bij deze game totaal geen moeite heeft gedaan om het óók maar ergens op te laten lijken. Zowel de twee hoofdrolspelers (Jill Valentine en Chris Redfield), als de andere personages die je tegen zult komen, hebben één voor één last van het 'low budget' film gehalte. Ingesproken stukken leken naar mijn mening direct van een opgesteld script opgelezen te worden. Problematisch is dan nog eens dat er verder geen optie aanwezig is om dit ook maar op een bepaalde manier uit te kunnen schakelen.

De tweede verandering bij de rebirth versie is het aantal vijanden, wapens, gebieden, etc dat aanwezig zal zijn op je tocht; ook wel bepalend voor de actie die plaatsvindt. In hoeverre je dit aspect als spannender zult meemaken is helemaal aan jezelf.; de game wordt er verder enkel makkelijker op vanwege de hoeveelheid munitie en wapens dat je krijgt voorgeschoteld. Desalniettemin is er de mogelijkheid om naast de rebirth mode óók met de originele versie aan de gang te gaan.

Om de game dan toch een extra druk op het hart te geven, heeft Capcom er een speciale multiplayer optie aan toegevoegd. Kort gezegd lijkt het idee spannender dan de uiteindelijke uitwerking ons liet zien. De multiplayer optie voegt namelijk niet veel meer toe dan een race tegen de klok, het aantal vermoorde vijanden of de eerste die de uitgang weet te vinden. Mocht Capcom er ooit nog eens aan denken een Resident Evil game in het multiplayer genre te gooien, dan zien we het succes van een betreffende titel direct richting afgrond zakken.

Conclusie en beoordeling

Deze game bevat dus als het ware meer minpunten dan mogelijke pluspunten? Daarbij komt nog eens kijken dat Capcom de standaard instelling van schade heeft aangevinkt op groen bloed (dit is te veranderen in het optie menu). Wil Capcom op dit moment een kleine overstap maken richting de wat jongere doelgroep? Makkelijk gezegd bevat deze remake net niet de juist gekozen mogelijkheden, maar worden ze eerder gezien als overbodige luxe of een vervelend gemis
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Eindelijk een draagbare resident evil.
  • Minpunten
  • frustrerende besturing
  • Rebirth mode valt tegen
  • Spanning komt niet goed over

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wow. Da's niet mis.

  • wow, dat is heel veel! je moet die game zeker bestellen binnen 5 minuten is ie denk ik al overal uitverkocht!

  • Vet

  • gta 4 wordt echt supervet !!!

  • Zeer tof, moet ik hem ook maar eens Pre-Orderen

  • wat the.. wow misschien dat gta nu al de best verkopende game van 2008 gaat worden..

  • dit word de best verkochte game

  • En terecht. Heerlijk spel wordt dit :D.

  • Dat geloof ik graag, GTA IV is immers heet!

  • helemaal terecht

  • Dat is zeer goed nieuws…



    offtopic: Als ik op Xboxhome.nl wil bestellen staat er bij: prijs ondervoorbehoud, houd t=dit in dan ik nog moet bij lappe na ontvangst PM me even aub voor het antwoord. THX!

  • Mooi!

  • gta is toch al de meestverkochte serie en deze gta zal ook vast en ckr weer records breken

  • Hoeveel verkochten ze dan als het nu met 200% gestegen is, Mischien was het al weinig en is het nu nog niks :')

  • Zo he!

  • om eerlijk te zijn vindt ik het een beetje te veel gehypte heb de vorige delen ook gespeeld maar na een kleine 8 a 9 uur gespeelt te hebben was ik het all zat de de missie's waren vrij linair en ik vond het behoorlijk saai worden hopelijk maken ze het nu wat leuker en meer uitdagender wat het was vrij simpel af en toe :{

  • Dat is zeker goed ..!

  • Ik kan eigenlijks ook nog niet echt warm worden van deze game maar ieder zijn smaak.

  • Nou dat is aardig wat. Iedereen wil het spel nu natuurlijk hebben.

  • Nog nooit een game hoeven te pre-orderen om hem op de releasedag te kunnen spelen.



    Maar verdomd, wat wordt dit een juweeltje zeg, de impact is weliswaar niet te vergelijken met de overgang GTA2 —> GTA3 maar toch, dit is NEXT-GEN GTAAAAAAA!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren