1. Dragon Age II (PC)

Dragon Age II (PC)

Dragon Age 2

PC Review

Dragon Age: Origins en Awakenings was een geweldige ervaring. Bioware ging terug naar de roots wat betreft party based RPG's aangevuld met een sterk verhaal. De game was erg dynamisch met de verscheidene verhaallijnen en de ethische, morele keuzes die gemaakt moesten worden. Je werd van de eerste minuut in een andere wereld getrokken die geteisterd was door Black Spawn en de Blight. Uiteindelijk heb ik die game circa 14 maal gespeeld op zowel de PC als Xbox360 om alles er uit te halen wat er in zat. Het is dus niet vreemd dat ik reikhalzend uitkeek naar het vervolg. Een vervolg die grote schoenen te vullen heeft.

In Dragon Age 2 spelen we Hawke. Een personage dat uit het verwoeste Lothering ontsnapt met zijn familie om elders een nieuw leven te beginnen. Dit levensverhaal word op een vernieuwde wijze verteld door Bioware. Alles is al gebeurd en een glad geschoren dwerg verteld het verhaal zoals het gebeurd is. Aan de wijze hoe de dwerg verhoord wordt krijg je meteen de indruk dat er iets gebeurd is wat zeer interessant moet zijn. Met deze hoge verwachting begin jij als speler dan in je reis naar glorie.

1. Verhaal en betrokkenheid

Ferelden wordt geteisterd door de Black Spawn die het land bezetten. In Lothering hebben de Grey Wardens en het leger van Koning Cailen verloren dankzij het verraad van Loghain. Hawke en zijn familie verliet Lothering vlak voor deze samenval. Op hun reis door de bergen moeten ze een weg banen door hordes van de Black Spawn. Uiteindelijk vinden ze een transport naar een ander continent om daar steun en toe verlaat te zoeken bij een oud familie lid. Helaas dachten vele lieden uit Ferelden hetzelfde waardoor er een enorme toestroom van vluchtelingen ontstaat. Dit geeft natuurlijk de nodige gevolgen bij Kirkwall waar de rest van de game zich zal afspelen.

Er was vooraf gezegd dat je gedurende het spelen zo'n 10 levensjaren van Hawke zou doorgaan. Dit klopt helaas niet. Na het voltooien van een hoofdstuk spring je een aantal jaar vooruit. De eerste keer is dat 1 jaar gevolgd door tweemaal een sprong van 3 jaar. Uiteindelijk heb je maar 7 jaren doorspeelt. Op zich is dit niet zo'n probleem mits het verhaal gedurende die zeven jaren een geweldige ervaring zal zijn.

Na een goed begin en inleiding van de game zijn de verwachtingen hoog gespannen. Je krijgt dan meteen met de eerste domper te maken gedurende het eerste hoofdstuk. Hawke moet zijn familie de stad in krijgen. Zodra hij een weg gevonden heeft dient er een flinke zak geld verzameld zien te worden om verder te kunnen met het verhaal. Dit zorgt er voor dat er in dit hoofdstuk geen echt verhaal aanwezig is. Je wordt door niets de wereld in getrokken zoals een conflict en het eventueel opzetten van allianties en samenwerkingsverbanden. Neen, maar wat je wel moet doen is door Kirkwall en omgevingen rond dwalen om een heleboel side-quests te voltooien. Je leert dan ook in snel tempo je team genoten kennen. Ondanks dat de side quests in grote getale aanwezig zijn en je constant bezig houden heeft het niks te maken met een onderliggend verhaal. Je leert wel Kirkwall door en door kennen.

Zodra er genoeg gelden aanwezig zijn voor de expeditie naar de Deep Roads staat er weer een teleurstellingen te wachten. In DA:O was de Deep Roads mijn favoriete omgeving. Het was groots, episch en geweldig om te zien. Je bracht er uren in door eer je weer wat anders ging doen. In DA2 ben je zeer korte tijd in de Deep Roads. Het voelt klein en leeg aan alsof het een gehaaste oplossing is voor object wat ze in het grote verhaal mee willen nemen. Geen idee hoe dit object logisch te kunnen verklaren maar een korte Deep Roads expeditie in de game gegooid. Zo komt het in ieder geval over op mij.

Het helpt ook niet echt dat er een bezetting van Cunari in Kirkwal aan de gang is. Hoofdstuk twee legt daar de aandacht op. Ondanks de hetze en racisme jegens de Cunari zou je verwachten dat dit aspect deel is van het groter verhaal. Dat het wellicht verbonden is met de magiër en tempelier kwestie. Helaas is dit niet het geval en iedereen die wacht op een plot twist zal teleurgesteld zijn. Er is een andere reden dat de Cunari in Kirkwall aanwezig zijn die geheel los staat van het groter verhaal. Daarnaast speelt er veel frustratie en politieke problemen mbt de Cunari en wat racisten. Qua verhaal wordt het allemaal goed en duidelijk weer gegeven, maar je wordt er zelf maar relatief kort en oppervlakkig bij betrokken. Wederom ontstaat er geen echte verbondenheid met je omgeving en eventuele halfslachtige beslissingen die genomen moeten worden.

Zodra het verhaal in het laatste hoofdstuk naar de voorgrond gebracht wordt is het eigenlijk te laat. Op dat moment ben je meer bezig als buitenstaander agentje te spelen. De enige betrokkenheid met de situatie die je hebt is eventueel een verantwoordelijkheidsgevoel omdat je eigen zus Bethany, en eventueel Anders, magiërs zijn. Magiërs die je niet behandeld wilt zien worden door de crusade van de Knight-Commander. Verder is er geen echt gevoel van betrokkenheid met de situatie. Toch word er verwacht dat jij als speler uiteindelijk kiest welke partij jouw steun krijgt. Tevens de enige echte keuze in de game met daadwerkelijke gevolgen.

Jammer genoeg zorgen die sprongen van jaren er dus voor dat er niet echt een episch verhaal ontstaat. Je merkt dat de Tempeliers nog drastischer en resoluter zijn richting de magiërs in de wereld. De aspecten die spelen worden verhaal technisch goed overgebracht, maar je eigen betrokkenheid is erg beperkt waardoor je niet betrokken raakt bij dit alles. Je weet dat deze situaties enorm speelt in de wereld, maar daar blijft het eigenlijk bij.

2. Quests + maps

Er zijn veel quests in Kirkwall en omgevingen te vinden. Het wordt allemaal gestroomlijnder weer gegeven alsof de gamer nog dommer dan het achtereind van een koe is. Op de kaart wordt duidelijk aangegeven waar je allemaal naar toe kunt reizen. Nu is het zo dat er ook meteen weer gegeven wordt welke quests daar te vinden zijn. Je wordt met grote gele pijlen door het spel geleid zonder dat je zelf echt dingen hoeft te ontcijferen en op te zoeken. Het zal mij niet verbazen dat veel gamers inderdaad domweg die pijlen zullen volgen van quest naar quest. Helaas zullen zij zo wel enkele tientallen quests missen.

Op zich is dat niet zo'n probleem, want de makers hebben heel veel maps hergebruikt. Je komt een zelfde soort map een dozijn keer tegen in de game. Na de derde of vierde keer had ik het gevoel een saaie MMORPG instance te doorlopen. Het gevoel dat je bezig was met saai grinden en jezelf moeten dwingen om het einde te bereiken in plaats van de computer uit te zetten. Hierdoor was ik minder bezig met de quest en meer met het saai doorlopen van de zoveelste re-hash van de map. Dat is wel jammer zo'n gevoel. Want een hoop side quests zijn best aardig qua opzet. Je mijn operatie in de Bone Pit komt regelmatig terug en is best leuk qua verhaal. Alleen jammer van die hergebruikte maps die het voor het gevoel zo verneuken.

De companion quests zijn ook meer aanwezig dan in DA:O. Persoonlijk ben ik hier wel over te spreken. Je raakt meer betrokken bij je team leden dan in het vorige deel. De quest lijn van Varric vind ik zelf erg leuk om te doen. Maar ook die van Avaline geeft duidelijk wat meer inzicht in haar persoonlijkheid. Zo krijg je meer gevoel bij de team leden en vriendschappen.

3. Customizing en gear

Ook dit is door de ontwikkelaars onder handen genomen. Het kan wennen zijn, omdat er best wat aanpassingen zijn gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld geen uitrusting voor je team genoten kopen en deze elke keer aanpassen. Nu is het zo dat men bij verscheidene shops en ook als loot een uitbreiding vind voor de al reeds aanwezige uitrusting. Zodra het teamgenoot een rival of friend is veranderd het uiterlijk daarvan. Verder kun je hun wel nog gewoon wapens en accessoires geven zoals jij het wilt. Verder is alle uitrusting in de winkels dus voor Hawke bestemd. En ook nu heb je weer regelmatig nieuwe gear sets. Toch zijn deze voor mijn idee minder in getale aanwezig als in DA:O. Daar had je op een gegeven moment 3-4 bruikbare sets per persoon terwijl je nu maar 1 set hebt. De rest is niet voor jouw specifieke class of is gewoon achterhaald qua stats.

De abilities en skills zijn ook veranderd. Voorheen kon je met een warrior investeren in Dexterity en liet je Cunning voor wat het was. Cunning werd immers alleen gebruikt voor bepaalde gesprek opties. Nu wordt je als warrior zijnde juist gemotiveerd de dexterity te negeren en meer cunning en constitution te gebruiken. Voor de mages veranderd er weinig tot niks evenals voor de rogues.

De skills zijn nu anders weergegeven. Je kunt investeren in bepaalde trees zoals voorheen. In plaats van investeren in een nieuwe skill krijg je vervolgens simpelweg een upgrade om de reeds gekozen skill meer effect mee te geven. Zo heb je in eerste instantie Petrify om vervolgens uit te bouwen naar een langere duur die meteen de tegenstander gevoeliger maakt voor aanvallen. Dit zorgt er voor dat je maar 1 spell of skill hoeft te gebruiken in plaats van meerdere om hetzelfde effect te krijgen.

4. Gevechten

Zoals gezegd in de vorige paragraaf. De wijze waarop de skills worden gebruikt is een stuk gestroomlijnder. Alles gaat sneller en heeft meer effect op de tegenstander(s). Gevechten zijn epischer en brutaler, maar ook gemakkelijker. Het aanbod van “boss” kwaliteit tegenstanders is op 1 hand te tellen. Degene die ook daadwerkelijk een uitdaging zijn kun je op twee vingers tellen.

Het is mogelijk zowel hack 'n slash te spelen, maar zodra je moeilijkheidsgraad voorbij “Normaal” plaatst gebeurd het regelmatig dat er vele vijanden op je af komen. Regelmatig gebeurd het dat ze in waves op je afkomen in plaats van iedereen in 1x waardoor het net dat beetje lastiger wordt. Je resources qua stamina en mana zijn al ver op tegen die tijd wat het effect van gevaar met zich mee brengt. Op die momenten is het verstandig om gebruik te maken van de mogelijkheid te pauzeren en je personages tactisch hun werk te laten doen.

Conclusie en beoordeling

Er waren hoge verwachtingen na de eerste game. Elke keer dat Bioware wat meer kenbaar maakte werden de verwachtingen getemperd. Zelfs dan valt de game nog redelijk teleur in veel gebieden zoals het verhaal, geluid en het meest irritante...overmatig hergebruik van maps wat een slaapverwekkend grind gevoel gaf op den duur. Leuk om een keer te spelen, maar qua replay value heeft het weinig te bieden in tegenstelling tot zijn voorganger.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Gevecht Systeem
  • DLC Black Emporium
  • Verbeterde verhaal en betrokkenheid groepsleden
  • Minpunten
  • Gebrek aan replay value
  • geluid
  • overmatig hergebruik maps
  • gebrek daadwerkelijke betrokkenheid bij de situaties die in spelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • helaas woon ik niet in Amsterdam ;o

  • Geen zin om anderhalf uur te reizen…

  • Mss als je in een hoge ronde komt, gartis trein kaartje?

  • Op welke site staat de info? Even speuren op Google:).

  • Ik hoef niet echt lang te reizen maar ik denk toch dat ik er niet heen ga.

  • Lynch@

    helemaal onderaan staat een link voor meer informatie!



    maar wel leuk ik woon 10 KM van amsterdam vandaan maar ik heb geen zin:P

  • Het is niet bepaald \"in de buurt\".

    Dus ik ga ook niet.

  • Helaas zit ik die dagen (en dagen ervoor/na) in Hamburg. Ik voel een quote aankomen van Ronald Reagan, namelijk \"Ich bin ein hamburger\" ^_^'

  • Ik woon helemaal in Noord dus laat maar.

  • niet egt eerlijk he wij krijgen ut pas op de 22ste:S

  • nee tever reizen voor mij

  • Wie gaat ermee?

  • naja misschien ga ik wel even heen… wel leuk om te zien denk tog neit zo ver weg

  • Nieuws van 29 januari, zie de eerste reacties, staat nu bij vandaag! LOL.

  • hmm i might go.. WFC ben daar al un keer geweest, en tis niet egt heel ver van mij

  • Moet ik eerst anderhalf uur met de trein ofzo……

  • JAJAJA:D die toernooien zijn vet, denk dat ik wel mee ga doen met PRO EVO.

  • Waarom geen GoW oid:(

  • Hmmz ik wil wel, ga me denk ik inschrijven voor call of duty.

  • Ik denk dat ik misschien meedoe met Pes voor 7 t/m 12 :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren