1. Final Fantasy XIII (PS3)

Final Fantasy XIII (PS3)

Toen een jaar geleden Final Fantasy XIII op de markt verscheen waren de reacties erg verschillend, aan de ene kant had je de mensen die zeiden dat het allemaal verandert was, het was niet meer “Final Fantasy.” Aan de andere kant had je ene groep die het spel echt geweldig vonden, alles was perfect, behalve dan misschien het tutorial system. Zodoende besloot ik het spel een kans te geven, en eens te kijken waar het nou allemaal om draaide.

Story.

Final Fantasy XIII opent met een serie adembenemende cut-scenes maar de echte verrasing volgt daarna pas, als het spel naadloos overgaat naar de eerste gevechtssituatie. Dit iets dat kenmerkend blijft voor de rest van het spel, waar je ook zoekt, er zijn (bijna)geen laadschermen te bespeuren. Het verhaal word verteld door grafisch uitstekende cut-scenes, die geëvenaard worden door de prachtige omgevingen en character design.

het verhaal, simpel samengevat, draait om de wereld Cocoon, waarvan de bevolking in grote angst leeft voor de onderwereld Pulse. Onderwereld moet je hier letterlijk opvatten, omdat Pulse vele malen groter dan Cocoon is, en omdat Cocoon boven het oppervlak van de grotere planeet zweeft.

Het leven in Cocoon word geregeld door de Fal’Cie, bovennatuurlijke wezens die grote macht hebben. Soms hebben deze Fal’Cie de hulp nodig van een mens, hiervan maken ze dan doormiddel van een soort magisch brandmerk een L’cie, een wezen met maar één doel, zijn of haar opdracht uitvoeren, om daarna voor eeuwig in kristal te veranderen. Het alternatief is voor de L’cie veel erger, het veranderen in een Cie’th, een wezen zonder doel behalve vernietiging, langzaam wegrottend totdat uiteindelijk zelfs de magie van de Fal´Cie het lichaam niet meer kan aansporen om nog door te gaan.

Als in het kuststadje Bodhum een Pulse Fal´Cie gevonden word besluit de regering om iedereen in de stad weg te voeren naar Pulse. Er zijn echter een aantal mensen die nog niet klaar zijn in de stad, bijvoorbeeld Snow Villiers, wiens verloofde, Serah, gevangen genomen is door de Fal´Cie. Al vluchtende voor de regerings troepen komen uiteindelijk vijf mensen, waaronder Snow, terecht in het gebouw waar de Fal´Cie zich bevind. Daar vinden ze Serah, die met een paar laatste woorden prompt in kristal verandert. Niet lang daarna word elk lid van de zoo ontstane groep gebrandmerkt tot L´cie, en daarbij tot vijand van Cocoon. De regering gaat op jacht, terwijl de hoofdpersonen proberen te begrijpen wat ze nou toch moeten gaan doen, een goed begin aan een goed verhaal.

Gameplay.

De gameplay is een stuk minder opwindend, en bestaat uit twee onderdelen. Het ´loop´ gedeelte in de open wereld, en het ´gevecht´ gedeelte waarin vijanden bevochten moeten worden.

Het loop gedeelte laat een van de sterke punten van het spel erg goed zien, want elk detail in de wereld dat je kan zien, en horen, is gewoon van uitstekend niveau. Al snel komt jammer genoeg een van de slechtere dingen naar boven drijven, want je kan geen kant op. Het pad dat je afloopt is nauw en splitsingen zijn zeldzaam, en de richting waar je niet voor het doorlopen van het verhaal heen moet eindigt binnen de minuut.

Het gevecht gedeelte is net als het loop gedeelte erg mooi gedaan, maar is wel erg simpel. Via de pijltjes toetsen kan je één van de leden van het gevechtsteam, dat uit maximaal drie leden bestaat, opdrachten geven en daarmee het gevecht proberen te winnen. De andere twee leden van het team doen zoals hun het beste lijkt, en de AI die hun is meegegeven is simpelweg uitstekend, altijd zullen je bondgenoten de zwakke plekken van de tegenstander genadeloos uitbuiten. De goedgeplaatste auto-battle knop maakt het mogelijk om bijna elk gevecht te winnen door enkel en alleen op deze knop te drukken, en dat is nou een van de grotere problemen die Final Fantasy XIII plaagt, de moeilijkheidsgraad is erg laag,en dit doet af aan de rest van de gameplay. Het systeem is achter de auto-battle knop namelijk uitstekend uitgewerkt, je kan bijvoorbeeld je teamgenoten aangeven hoe ze moeten vechten door het Paradgim system. Hiermee kan je de helden een van 6 rollen geven die beïnvloeden hoe ze zich gedragen tijdens het gevecht, met elke rol krijgen de helden ook toegang tot een andere set skills, van enorme vuurballen tot een genezende spreuk, dit is erg mooi en effectief uitgewerkt, en komt door de simpliciteit van de meeste gevechten gewoon niet goed tot zijn recht. Een toegevoegde optie om de moeilijkheidsgraad te bepalen zou dan ook niet misstaan.

Tutorials.

Final Fantasy XIII heeft een erg lage instap drempel, dit komt grotendeels door de simpliciteit van het meerendeel van de gameplay, maar ook door de uitstekende tutorials. Sterker nog, de ontwikkelaars waren duidelijk bang dat de speler iets niet zou begrijpen, want elk klein detail in het spel heeft zo’n mooie tutorial, waarvan de laatste al een goede dertig uur het spel in! Als ik iemand zou zijn die nog nooit een PS3 controller aangeraakt zou hebben kan ik me nog niet voorstellen dat zo’n grote overvloed noodzakelijk is.

Het Team.

Het team bestaat uit zes leden, het is dan ook jammer dat je pas erg laat in het spel toegang krijgt tot de mogelijkheid om te bepalen welk van de groepsleden het gevecht ook daadwerkelijk betreed. Dit vind ik toch echt een van de grootste teleurstellingen aan het hele spel, hoewel het regelmatig voorkomt dat het team zich doormiddel van de verhaallijn opsplitst in groepjes van 2 tot drie man, had het toch erg fijn geweest om op de momenten dat dit niet het geval is de keuze te hebben.

Het Crystarium.

Het Crystarium is hoe de characters zich ontwikkelen tijdens het spel. Na afloop van elk gevecht krijg je ‘cp’ een afkorting die staat voor crystarium points, je kan deze punten inwisselen in het crystarium om zodoende je characters langzaam sterker te maken, doormiddel van het verhaal worden langzaam grotere delen van het crystarium bereikbaar, hiermee de speler de mogelijkheid gevende om de characters weer een beetje sterker te maken.

Replay Waarde

Replay waarde heeft het spel tot het zelfde niveau als het opnieuw kijken van een heel goede film van vijftig uur, weinig, maar je zal het ooit zeker nog eens doen.

Eindoordeel.

Het is erg moeilijk een betrouwbaar eindoordeel aan een spel als Final Fantasy XIII te geven door een heel simpel probleem. Hoeveel punten geef je een goed verhaal? Ikzelf beantwoord deze vraag simpel: ongeveer de helft van de score word bepaald door het verhaal bij een RPG als deze.

Met een gameplaytijd van rond de vijftig uur voor het hoofdverhaal, en nog een uur of twintig voor de extra dingen die na het einde beschikbaar worden, ben je zeker even bezig.

De pracht en praal voor zowel je ogen als je oren zijn gewoon ongeëvenaard in de wereld van de games, hoewel de gameplay vaak toch net iets tekortschiet.

De wereld voelt ondanks de mooie graphics toch dood aan, een groot gemis in verhouding tot de oudere Final Fantasy delen.

Het eindcijfer dat ik het spel geef is een acht, het had zeker beter gekund, maar je zal niet teleurgesteld voelen als je jezelf laat meeslepen door het verhaal.

Conclusie en beoordeling

zie recencie, Ik moest voor mijn opleiding een recensie schrijven, dit is mijn eerste poging. Kritiek word dus erg gewaardeerd!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • grafisch erg mooi..
  • mooie storyline!
  • Minpunten
  • gameplay doet echter tekort
  • het duurt te lang voordat je toegang krijgt tot alle mogelijkheden die het spel je bied

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • manhunt cq Alice in Wonderland

  • Wel lachen! Zou ze de game echt hebben uitgespeeld?

  • masterlijk ik keek vroega in da goede leva altijd naar buffy the vampire slayer al was de film k.t dus kijk er soort van naar uit

  • Interessant:D.

  • Ken dit spel niet het lijkt me ook niet veel.

  • Hmm, American McGee's Alice in Wonderland moet ik nog altijd spelen. Het twisted stijltje bevalt me wel. Trouwens, datzelfde stijltje leent zich ook perfect voor een film, zoals Pan's Labyrinth al bewezen heeft.

  • En nu wachten op een fan van Manhunt 2 die ook een film wil uitbrengen en 2008 word een goed horrorjaartje. :P

  • Doe ook maar meteen een remake van het spel! :)



    Ik vind Gellar alleen wel te oud voor de rol van Alice…

  • @Seva

    Als je een film van Manhunt 2 wil maken, krijg je een slechte film vrees ik. Een film van een middelmatig spel is nooit goed :')

  • Heb dit spel veel gespeeld jaren geleden, was echt een goed spel. De wereld was ook idd erg vreemd, alles draaide en het had echt iets vreemds.

    Film hierover zou echt mooi wezen.

  • Ach Jeroen, er zijn zat films die puur op horror zijn gebaseerd. Een goede horrorfilm hoeft niet per se een goed verhaal te hebben, al is een leuke clou (zoals SAW dat meerdere malen heeft bewezen) wel een leuke toevoeging.

  • @Wessel

    Da's wel waar ja. Maar als je Manhunt gaat verfilmen, weet ik al precies wat de critici gaan zeggen: \"Manhunt probeert wanhopig Saw na te doen, maar weet dat niveau niet te bereiken…\" :)

  • Ben erg benieuwd of het wat word..:)

  • ben erg benieuwd wat ervan gaat worden

  • Oh wauw, Alice zou net mijn volgende video recensie gaan worden. Grappig, was al een tijdje bekend dat er een film erover zou komen.

  • Twee Alice films 'vlak' na elkaar, in 2010 komt Tim Burtons versie in de bioscopen.

  • Heb er nog nooit van gehoord, zo te horen wordt de film niet echt iets!

  • Zal de film dan EINDELIJK is een keer gemaakt worden? Laten we het hopen…

  • Wel lol!

  • Dit is toch al jaren bekend? De film werd vorig jaar op juli 2008 gezet, maar dat halen ze nooit, aangezien de film dus nog in voorproductie is. En Miss Buffy heeft al een tijd geleden al aangegeven Alice in die film te gaan spelen. Nja, ik dacht dat dit al een algemeen feit was, anders had ik het wel ff gemeld.



    De game was overigens gruwelijk. Kan echt niet wachten op die film! :D



    EDIT: kheb et nog eens ff nagezocht.

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/film/4114936.stm

    Het was dus al in 2005 bekend.



    En over een mogelijke remake door EA is ook al wat gezegd:

    http://en.wikipedia.org/wiki/American_McGee's_Alice#Game_remake



    Dussss, IG. ;)









Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren