1. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (NDS)

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (NDS)

The Legend of Zelda, de meest geliefde en bejubelde game-serie in de geschiedenis van de spellenwereld. De gameplay loopt als een rode draad door de games, maar elk van deze pareltjes heeft zijn eigen betoverende sfeer waardoor je helemaal in het verhaal getrokken wordt en Links avonturen meebeleeft of je zelf de held bent. Voordat Phantom Hourglass op de markt kwam had ik grote twijfels of het weer een kwaliteitsgame zou worden, want de gameplay, dat juist zo vertrouwd was om met de controller te spelen zou radicaal anders zijn. Met angst en beven wachtte ik af wat het verschil zou zijn. Zonder controller was spelen in mijn ogen ondenkbaar.

Met bonzend hart startte ik voor de eerste keer het spel op. Gelijk werd ik verrast door vrolijke en bekende Zelda deuntjes en een intro. Het begint als de onstuimige Tetra en haar heldhaftige piraten op zoek zijn naar een 'Ghostship'. Sinds zijn avonturen in 'The Windwaker' vaart onze groengeklede held Link mee met de stoere piratenkapitein. Als vanuit het niets een mist komt opzetten die de naargeestig uitziende Ghostship met zich meebrengt bedenkt de onbesuisde Tetra zich geen moment en springt prompt op de boot, dat een mysterieus geheim met zich meedraagt. Link, die natuurlijk zijn heldennaam hoog moet houden probeert haar achterna te springen en belandt pardoes in de zee. Als hij wakker wordt bevindt hij zich op Mercay Island waar hij op een indringende manier gewekt wordt door de fairy Ciela. Zij brengt Link naar haar grootvader Oshus die de arme held op weg helpt om zijn maatje Tetra op te sporen. Op het eiland leert Link de eigenzinnige kapitein Linebeck kennen die met hem meevaart van eiland tot eiland, maar zijn eigen stiekeme reden heeft om Link te 'helpen' in zijn quest. Gaandeweg krijgt Link steeds meer aanwijzingen waar hij het spookschip kan vinden.

Zijn avonturen leiden hem door kerkers op verschillende eilandjes, maar in één dungeon keert onze held telkens terug, de Ocean Temple. Daar wordt grotendeels het raadsel ontsluierd rond het mysterieuze schip. Dat Link niet zomaar door die tempel kan struinen op zijn dooie gemak merkt hij als Oshus hem een Hourglass geeft. In het begin kan hij maar tien minuten in de dungeon vertoeven. Als het Hourglass leeg is raakt Link al zijn levenshartjes kwijt en start hij weer bij de ingang. Tijdens zijn zoektocht in de Ocean Temple wordt hij ook nog tegengewerkt door onverslaanbare Phantoms die omzeild moeten worden om verder te komen. Gelukkig krijg je meer zand en dus meer tijd als je in elke dungeon de eindbaas verslaat en in de Ocean Temple vindt je regelmatig gele potjes waar ook zand in zit. Tijdens zijn zee-avonturen bestrijdt Link allerlei monsters en ontdekt hij nog meer geheimen die hem verder helpen zijn avontuur te volbrengen. Naast schatkisten op de zeebodem ontdekt Link onbekende locaties en obstakels waar hij alleen langs kan als hij zijn kanon gebruikt. Om het nog spannender te maken worden hij en zijn 'moedige' kapitein Linebeck regelmatig bestookt door andere kanonskogels. Het varen is nooit saai zoals in The Windwaker wel eens het geval was, het moedigt je aan door te varen op de soms stormachtige oceaan.

Over de gameplay werd vooraf veel gespeculeerd. Kan dat wel, gamen met een pennetje waarmee je op een schermpje moet tikken? Daar heb je toch knoppen voor nodig? Nee, de stylus blijkt wonderlijk goed te werken, is verfrissend en innovatief. Je gebruikt de hele game dit kleine pennetje. Als je vijf minuten hebt gespeeld voelt het al vertrouwd aan. Je tikt de vijanden gewoon aan om ze een kopje kleiner te maken en Link loopt keurig in de richting waar jij als speler hem naar toe wilt leiden.

Met wapens en items is het ook een voordeel dat je alleen iets aan hoeft te tikken of een lijntje kunt trekken om bijvoorbeeld schakelaars te activeren. Ook het microfoontje heb je nodig om bepaalde geheimen te ontrafelen. Je moet er in blazen om zand te laten verdwijnen. Er wordt erg goed gebruik gemaakt van alle mogelijkheden van de DS. Er is echter wel een minpuntje door gebruik te maken van de mic. Je kunt op dat moment niet goed op je schermpje zien wat er plaatsvindt en of een vijandje je net op dat moment onderuit wilt schoffelen. Een ander minpunt is het herhaaldelijk terug keren naar de Ocean Temple. Op zich is het geen probleem om weer door dezelfde ruimtes te lopen met al die Phantoms, maar wel dat je telkens opnieuw dezelfde sleutels moet pakken en de triforces wéér op een bepaalde plek moet plaatsen. Dat haalt het tempo uit het spel en het gameplezier kan er minder door worden. Dat neemt niet weg dat de kerkers leuke puzzels hebben die niet al te moeilijk zijn als je een beetje Zelda kenner bent. Maar voor de veteranen onder ons zouden er veel meer uitdagender puzzels en battles mogen zijn. Dit komt ook deels doordat de verwachting over een nieuwe Zelda-game vaak hooggespannen is en daardoor de gameplay tegen kan vallen.

Hoewel de vijanden niet al te enthousiast overkomen om in je nek te springen en de eindbazen eerder vriendelijk lijken dan gevaarlijk maak je in het eindgevecht tegen de bosses gebruik van beide schermen wat iets meer denkwerk en inzicht vereist en daardoor mede door de spannende muziek een leuke finale wordt. Het monster zweeft bijvoorbeeld in het bovenste scherm en in het onderste scherm plaats je een bom die je op het juiste moment moet laten afgaan. Als je het goed timed valt het gedrocht naar beneden waarna je het een kopje kleiner kunt maken met je zwaard. Ook Link's zee-avonturen zijn niet al te moeilijk maar het is wel een verademing dat je niet het idee hebt doelloos rondjes te varen maar altijd wel een item ziet waar je met je kanon op kunt schieten. En als je je verveelt is er ook nog de mogelijkheid om met je kanon een paar vogels uit de lucht te schieten of een paar onschuldige objecten naar de zeebodem te jagen. Wat ook nieuw is en erg handig voor de vergeetachtige gamer: je kunt nu ook aantekeningen op je scherm maken die soms ook wel nodig zijn om iets te onthouden wat je later in de game weer nodig hebt. Ook erg handig voor ondergetekende. Als Link vaart hoeft hij alleen maar een lijn te trekken van punt A naar B om de route te bepalen. Er is een mogelijkheid te stoppen met je bootje en tussentijds een andere route te bepalen.

De graphics zien er soms nogal korrelig uit, zeker als je Phantom Hourglass op een DSi scherm speelt, maar de beelden zijn scherp genoeg voor een DS-scherm en de vrolijke kleuren storen in het geheel niet tijdens het spelen, integendeel. Dezelfde stijl als The Windwaker maar beter zichtbaar waardoor je nog meer in kleine hoeken en gaatjes gaat zoeken naar clues en items. Het ziet er verder erg gedetailleerd uit. De mist die je ziet als het Ghostship in beeld komt is goed weergegeven en zorgt voor een geheimzinnig sfeertje op dat kleine beeldscherm. Ook in dungeons kun je Link en de items goed zien op de map waardoor je precies kunt bepalen waar je naar toe wilt. De cartoonstijl valt niet bij elke gamer in de smaak, maar je ziet daardoor wel meer kleine details, je kunt zien dat daar veel aandacht aan is besteed.

De sound is leuk en geeft je direct weer het Zelda-gevoel, erg sfeervol. Een aantal bekende deuntjes die gelijk vertrouwd in je oren klinken zorgen er voor dat je in het verhaal wordt getrokken, het is vrolijk en klinkt nergens irritant. Ook nieuwe deuntjes blijven hangen, zelfs als je de game al hebt uitgespeeld. De eerste keer dat Link op de bangerik Linebeck stuit hoor je na het spelen van de game het prachtige deuntje nog steeds. Als het Ghostship tevoorschijn komt wordt de spanning gelijk merkbaar door het onheilspellende muziekje, die de speler alert maakt als hij naar die boot toevaart. Het zou nog mooier zijn geweest als de muziek door een echt orkest werd gespeeld, dat zou de mysterieuze sfeer zeker ten goede zijn gekomen.

Conclusie en beoordeling

Over het geheel genomen is Nintendo er goed in geslaagd een leuke en fantasierijke game neer te zetten. Het speelt verfrissend met de stylus en ook de humorvolle interactie tussen Ciela en Linebeck is onvergetelijk. Een geweldige game voor de beginnende Zelda-speler, maar een beetje te gemakkelijk voor de die-hards die op meer uitdagende gameplay en battles hoopten.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Innovatief
  • Kleurrijke graphics
  • Goed doordachte puzzels
  • Aanstekelijke sound
  • Minpunten
  • Herhaaldelijk dezelfde handelingen in Ocean Temple
  • Soms te gemakkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leek me een leuk spel, ben benieuwd of ze ook echt doen in plaats van alleen zeggen!

  • great alweer een oorlog spel

  • pass

  • haha wel knap dat ze zo snel nog al die dingen aan kunnen passen 0_0

  • Te laat, proberen nog wat damage control te doen door spelers te overtuigen dat hun zooi ineens drastisch is verbeterd. Don't think so! :)

  • Wel erg goed dat ze hun kop niet in het zand steken !

  • Het zal me benieuwen of het ze zal lukken.



    kvind het alleszins positief dat bepaalde devs na tegenvallende demo's beloven hun best te doen om hun game te verbeteren (deze en frontlines bvb) ipv te janken over hoe de mensen hun game verkeerd inschatten op basis van de demo (burnout paradise).



    Hopelijk wordt dit een nieuwe tendens en doen ze er dan ook werkelijk iets aan ipv alleen te beloven.


  • Dat soort punten opeens verbeterd?? dan zou de demo wel een hele oude versie geweest zijn.

    Klinkt best vreemd. We zien het wel als het uiteindelijke spel verschijnt.

  • Natuurlijk zeggen ze dat, anders verkopen ze geen drol meer:S



    Denk trouwens niet dat het heel erg verbeterd gaat wroden.

  • ik vond de demo erg slecht en k denk niet dat ze het nu nog kunnen verbeteren…

  • nou ik vond het wel een leuke game alleen idd die paar puntje waar iets minder

  • Ben benieuwd..

  • De demo was al een 3 maanden oude build, dus waarschijnlijk waren ze deze dingen sowieso al aan 't tweaken. Dan is het niet ondenkbaar dat ze het nog goed verandert kunnen krijgen voor de release. Ik hoop dat ze oo wat aan de graphics doen, want die waren ook vrij dramatisch. Het lijkt me wel echt een tof spel kunnen worden.

  • Ik dacht al, want die demo was nog die van de Campzone en die had een, om iemand te quoten die ik ken, nogal verneukte framerate :P

  • haha gaan ze dat hele spel volledig opnieuw maken ofzo?

  • Ik had de demo niet gespeeld dus ik zie wel wat ze er van maken.

  • Ik hoop dat de verbeteringen groot zijn zodat het nog een goed spel kan worden.

  • ze konden de demo eerst beter door een kleine groep mensen laten spelen en dan pas uitbrengen zeg maar want ik denk dat veel mensen nu wel zijn afgehaakt

  • hmmmm we'll see… maar opzich lijkt de game me wel leuk

  • Was wel leuk spel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren