1. Okami (PS2)

Okami (PS2)

De ene gamer heeft snellere reflexen, de andere denkt altijd heel strategisch voordat hij op de knop drukt, maar één ding moet elke gamer hebben: geduld. Dagen, weken, maar vaak maanden moeten gamers wachten tot ze eindelijk aan de slag kunnen gaan met de game die voor hen het leukst lijkt. Zo zijn er games als de Call of Duty's die elk jaar weer een goede dosis hype met zich meebrengen, maar zo zijn er ook games die onopgemerkt passeren. Het schoolvoorbeeld hiervan is Okami, een episch actie/avonturenspel dat vijf jaren geleden op de Playstation 2 verscheen en helaas ook door de slechte verkoopcijfers het einde betekende van het magische Clover Studios.

Kamiki Village, een dorpje met een heleboel geschiedenis. Althans, volgens de legende. Deze legende begint 100 jaar terug in de tijd, waarin het dorpje belaagd werd door een achtkoppige draak, Orochi genaamd. Deze draak schoot elk jaar bij volle maan een pijl boven het huis van zijn volgende slachtoffer, de uitverkoren persoon moest vervolgens geofferd worden. Gebeurde dit niet, dreigde Orochi ermee de stad zonder genade te verwoesten. Elk jaar hielden de bewoners van het dorpje zich braaf aan de afspraak, maar op een dag kreeg een dappere jongen Nagi er genoeg van en besloot hij een einde te maken aan het terreurbewind van de draak. Al vechtend in de Moon Cave - de schuilplaats van de bloeddorstige draak - zag het ernaar uit dat Nagi de strijd ging verliezen. Tot op het moment dat Shiranui – een witte wolf - zijn leven offerde om Nagi te redden, waarna Nagi de genadeklap toediende aan Orochi. Hierna werd de ziel van de draak gevangengenomen in een steen en afgesloten met een zwaard. Ook werd er ter herdenking aan Shiranui een standbeeld van de wolf gebouwd. Het dorpje was dus eindelijk bevrijd van al de vloeken. 100 jaar later echter, kwam er een dag dat een niet zo goedgelovige jongen - Susano genaamd - het zwaard uit de steen trok om te bewijzen dat de legende slechts flauwekul was. Dat moment betekende de wedergeboorte van Orochi en toen kreeg het kwaad weer een kans in Kamiki Village. Orochi krijgt echter geen vrij spel, aangezien ook Shiranui uit zijn standbeeld als Amaterasu de zonnegodin is herrezen om wederom zege te vieren over het kwaad. Er blijft desondanks één probleem. Ammy - een koosnaampje van Amaterasu - beschikt namelijk niet meer over al haar goddelijke krachten en deze moet ze alle dertien weer weten te bemachtigen. Het begin van een episch avontuur...

Het verhaal in Okami is op een zeer speciale en originele wijze verteld. Je krijgt dialoogschermen voorgeschoteld met ingesproken stemmen. Tevens zijn dit niet zomaar ingesproken dialogen, het zijn namelijk door elkaar gemixte versies van Japanse stemmen. Dit brengt een zeer bijzonder effect teweeg, ééntje dat de uniciteit van Okami bevestigt. De personages op hun beurt zijn stuk voor stuk fascinerend. De hoofdpersonages beschikken allemaal over een interessant verleden, een apart karakter en een heleboel emoties. Issun bijvoorbeeld is vooral aangetrokken tot vrouwelijke rondingen en Susano is meer de opschepper die zegt alles aan te kunnen maar als het er op aankomt angstig wegkruipt in een hoekje. Het is vooral het levensechte dat aantrekkelijk is in de personages. Het verhaal zelf is ontzettend diep uitgewerkt en kent een aantal ongelooflijke plotwendingen die je met je mond open zullen doen vallen. Het is duidelijk dat er erg goed is nagedacht over het verhaal, alles klopt en zelden heb ik zulke aangrijpende momenten meegemaakt als in Okami.

Natuurlijk, een leuk - of in dit geval uitstekend - verhaal is altijd mooi meegenomen, maar in een game draait het toch voornamelijk om de gameplay. Okami is een actie/avonturengame die je gameplaytechnisch het meest kunt vergelijken met Zelda. Echter biedt Okami genoeg vernieuwing en verfrissing om zich van de alomgeprezen serie te onderscheiden. De gameplay van Okami beschikt over verschillende elementen. Zo heb je combat tegen duistere wezens, exploratie, simpele puzzels oplossen en queestes vervullen voor de dorpelingen. Klinkt als ouwe koek voor mensen die al jaren actie/avonturengames spelen, maar Okami gaat verder dan dat. Het is opvallend hoeveel interactie Okami legt met de wereld waarin je speelt. Dit kan je merken in de belangrijke opdrachten die je moet vervullen zoals het omtoveren van kale, vervloekte gebieden in adembenemende natuurlandschappen, die overigens in een zeer knap schilderachtig grafisch stijltje vorm zijn gegeven. Ook in de details maak je interactie met je omgeving, je kan namelijk dieren die in de pleinen rondlopen voeden om zo een soort van karma te verdienen, die je allerhande dingen als health laat upgraden. Bovendien is het een waar genot om gewoon even door de prachtige omgevingen rond te lopen dankzij de prachtige muzikale thema's en kleine details als de oogverblindend fraaie bloemenpaden die Ammy achterlaat op elk pad dat zij betreedt.

Deze goddelijke kracht om de natuur te herstellen schakel je niet in door zomaar op een knop te drukken. Tevens moet je een soort verfpalet op het scherm brengen waarna je een bepaald icoon zal moeten tekenen om een bepaalde kracht te gebruiken. Het laten bloeien van klavertjes vier of allerhande bloemen doe je door een cirkel rond de desbetreffende plant te tekenen. Het tekenen van een streep zal een zwaardslag op het scherm toveren en zo zal je nog elf krachten in het spel vrijspelen. Een ruim aanbod aan krachten dus dat veel variatie en originaliteit met zich meebrengt en dat bovenal erg goed werkt. De meesten zal je ook goed kunnen gebruiken in de gevechten. Tijdens deze gevechten komt er een soort duistere arena waarin je je tegenstanders moet verslaan. Je bekomt deze gevechten vaak door random encounters à la Dragon Quest, dus rondlopende geesten die soms besluiten achter je aan te hollen om je uit te dagen voor een gevecht. De combat is erg interessant, maar wordt pas echt topvermaak als je wat vordert in het spel. Je kan namelijk met je geld extra moves en verrassend genoeg zelfs nieuwe wapens kopen die elk een verschillende aanpak vereisen. Dit en het gevarieerde design van je tegenstanders zorgt ervoor dat de combat nooit - zelfs niet in het begin - repetitief of saai wordt. Vaak zul je ook eindbaasgevechten tegenkomen die zeker en vast tot de beste aller tijden mogen behoren. Het is dan ook niet jammer dat je sommige bazen vaker als eens moet verslaan.

Als ik met woorden nog niet genoeg indruk heb gemaakt over hoe diep het verhaal van Okami wel niet is, dan doe ik het met cijfers. Je zult namelijk niet minder dan veertig uur bezig zijn om Okami uit te spelen, waarvan je erg veel uren cutscenes zit te bekijken. Het meest indrukwekkende is dat als je denkt dat Okami zijn hoogtepunt heeft bereikt, het nog veel en veel verder gaat en het je steeds weer blijft verbazen met de torenhoge kwaliteit en de originele gameplaymechanismen die op momenten met hopen naar je gegooid worden. Er is geen seconde geweest dat ik niet heb genoten van dit epische avontuur en er is ook geen seconde die ik er ooit nog van zal vergeten. Het is dan ook - in tegenstelling tot The Legend of Zelda: Twilight Princess - een ideaal spel om na het uitspelen weer op te pikken om simpelweg even te genieten van de prachtige omgevingen of de geweldige muziek, of natuurlijk om de epische ervaring een tweede - of derde, vierde,... - keer mee te maken.

Conclusie en beoordeling

Okami is - om het zacht uit te drukken - een onvergetelijke ervaring. De muziek zal nog maanden na uitspelen door je hoofd spoken, de omgevingen zullen je mond open doen vallen en het verhaal is dieper en aangrijpender dan in vele films die ik heb mogen zien. Bovendien is er geen spel dat zoveel emoties in me heeft aangewakkerd als Okami. De game heeft me niet alleen verbaasd, het heeft me op momenten ook doen lachen en huilen. Ik wil hiermee niet beweren dat ik een drama queen ben die meteen om elk zielig verhaaltje gaat lopen huilen, Okami was op momenten gewoon zo mooi dat ik mijn traantjes niet kon bedwingen. Dan blijf ik na dit avontuur nog met één blijvende vraag: zal er ooit nog een game zijn die deze onvergetelijke ervaring kan overtreffen?
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • Emotionele ervaring
  • Muziek
  • Oogappel
  • Aangrijpend verhaal
  • Nadert als geen andere game perfectie
  • Minpunten
  • Beschamende huilbuien

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • heb de demo gedaan op de ps3 en werd er niet warm of koud van !!

    kopen niet waardt vind ik

  • niet mijn soort game

  • Niet echt speciaal, het is wel mooi maar 'het' is er niet.

  • Jemig, ExciteTruck voor de Wii ziet er mooier uit. :P



    http://www.youtube.com/watch?v=cxN0vshSuoY



    Verder weet dit spel ook niet echt een gevoel van snelheid over te brengen. Niet echt mijn ding dit.


  • Die leeftijd zou meteen voor eindcijfer mogen dienen :p

  • Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik zag in iedergeval een heeeeel kort filmpje, kan hier moeilijk iets over zeggen behalve dat ik het eens ben met Twilight dat er niet echt snelheid in zit vanuit het filmpje te zien. Lange outdoor races op crossmoters lijkt me wel wat en ook vooral de First-Person view lijkt me wel wat, heb me met Test Drive Unlimited aardig intens vermaakt met de First-Person view in/op auto's en motors.

  • Heb de demo gespeeld en deze game haalt het bij lange na niet bij moterstorm.

  • Hij lijkt mijn maar niks,

    mr dat is mijn mening

  • kheb de demo op de ps3 gespeeld en dit slaat nergens op kan beter blijfen bij het uitgeven van saints row xD

  • Wie weet hier hoe het zit met die DMC4 faceplates ?

    Mijn naam staat erbij maar dan zonder een L op het eind.

    Heb ik nou gewonnen, of niet ?

  • Wie weet hier hoe het zit met die DMC4 faceplates ?

    Mijn naam staat erbij maar dan zonder een L op het eind.

    Heb ik nou gewonnen, of niet ?

    Je kan beter een PM sturen naar IG-management ;-)



    OT: Het lijkt me wel een leuke game voor de PSP, heb namelijk Motocross Madness 2 voor de PC heel lang gespeeld. Maar ik zal gaan wachten totdat hij voor €5,- in de winkels ligt, heb geen zin veel geld hieraan uit te gaan geven…



  • Vette game, ik ga misschien eens halen op de NDS.

  • voor in de budgetbak…..

  • De reclame van deze game was velen malen beter…

  • Lijkt me niet heel top, neem hem denk ik niet.

  • @twligiht je kan overdrijfen

  • toch vet in zijn genre

  • ABSOLUUT COOL motorcrossen altijd wel vet, in VS schijnt deze echt goed te verkopen. Ik ga m zeker checken

  • Afschuwelijk schijtspel, al doet het grafisch wel niet onder voor dat excite truck, dat is nog een paar verdiepingen lager :)

  • Heb motorstorm wel gezien, denk dat ik me hier wel mee kan vermaken :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren