1. Hotel Dusk: Room 215 (NDS)

Hotel Dusk: Room 215 (NDS)

Ik heb altijd een fascinatie gehad voor hotels. Het mysterie dat achter elke deur schuilgaat, de geschiedenis die elke kamer met zich meedraagt; het maakt me allemaal onwaarschijnlijk nieuwsgierig. Zo’n huis vol vreemden roept immers vele vragen op die waarschijnlijk nooit beantwoord zullen worden. Wie waren er voor mij? Waarom waren zij hier? Wat is die vochtige plek in mijn bed? Iedere keer dat ik in een hotel overnacht, probeer ik bovenstaande onzekerheden op te lossen. Natuurlijk kom ik vrijwel nooit achter dergelijke mysteries en dus verworden de onopgeloste vraagstukken al gauw tot vergeten gedachten. Of, in geval van die vreemde natte plek, nachtmerries.

Diezelfde nieuwsgierigheden staan centraal in Hotel Dusk: Room 215. In deze bijzondere DS-game neem je de rol aan van Kyle Hyde, een voormalig detective uit New York. Kyle was eens een geroemd en gevreesd politieman die de straten van The Big Apple veilig maakte, totdat een tragisch voorval hem zijn baan kostte en hij zijn trouwe partner Bradley uit het oog verloor. Sindsdien is hij een deur-aan-deur verkoper, maar stiekem klust hij bij door bepaalde voorwerpen voor cliënten te vinden. Op een van die zoektochten wordt hij naar Hotel Dusk in Los Angeles gestuurd, waar Kyle’s nieuwsgierigheid al gauw de overhand krijgt en zich een intrigerend verhaal ontpopt.

Dat het verhaal zo intrigerend is, komt vooral door het feit dat het hotel bol staat van de interessante personages die stuk voor stuk een geheim lijken te hebben. Met elk van hen kun je vele gesprekken voeren, waarbij je telkens iets meer over ze te weten komt en moet proberen hun al dan niet duistere beweegredenen te ontrafelen. Doordat je continu nieuwe informatie lospeutert, zul je oprecht geïnteresseerd raken in de verschillende personages. Denk bijvoorbeeld aan een arrogante jongeman die zich bijzonder verdacht gedraagt, of een oude dame die opvallend graag een bepaalde hotelkamer wil: wat hebben zij te verbergen? Gaandeweg zul je langzaamaan de puntjes bij elkaar kunnen knopen en word je steeds meer in het boeiende verhaal gezogen. Je zult de game als het ware in één keer ‘uit willen lezen’.

Lezen inderdaad, want Hotel Dusk is net zozeer een boek als een game. De eerder genoemde gesprekken verschijnen namelijk als tekst op het scherm en bovendien dien je de DS een kwartslag te draaien en het apparaatje dus als een boek vast te houden. De makers zelf hebben aan Hotel Dusk daarom het genre interactive novellle meegegeven. Een correcte term, want hoewel je in dit spel erg veel zult lezen, mag je dikwijls een antwoordmogelijkheid selecteren waarmee je gesprekken kunt beïnvloeden. Bovendien kent de game een point-and-klick-achtig aspect, waarbij je vrijelijk door het hotel zwerft en kunt inzoomen op interessante objecten. Op die manier kun je rustig een schilderij bekijken en ontdekken wat Kyle zoal in zijn koffertje verbergt. Het is tevens in deze modus dat een aantal puzzels moet worden opgelost. Die breinbrekertjes zorgen weliswaar voor de nodige variatie, maar zijn helaas niet erg uitdagend. Op een paar uitzonderingen na zijn ze met één of twee handelingen te voltooien en is er weinig denkwerk vereist, waardoor ze zich nooit tot een volwaardig onderdeel ontwikkelen en voornamelijk een klein oponthoud vormen.

Het is daarom geruststellend dat de gesprekken de boventoon voeren en gelukkig zijn die wél erg sterk. En niet alleen de dialogen zijn uitstekend, de bijbehorende afbeeldingen zijn ook van een zeer hoog niveau: tijdens de conversaties worden de twee gespreksdeelnemers elk op een scherm getoond in een heerlijke film Noir stijl. Dit betekent dat de personages handgetekend en zwart-wit zijn, terwijl ze door subtiele gelaatsuitdrukkingen toch de nodige diepgang krijgen en veel toevoegen aan de sfeer. Naast de visuele stijl tracht tevens de muziek die sfeer te versterken, maar slaagt daar niet helemaal in. Hoewel de deuntjes geenszins onaangenaam zijn, zullen ze zich na een aantal uren wel gaan herhalen en kunnen daardoor voor lichte irritatie zorgen. Het moet echter opgemerkt worden dat het veel erger had kunnen zijn, aangezien er in Hotel Dusk geen gesproken dialoog voorkomt en er dus veel nadruk op de muziek komt te liggen.

Natuurlijk is het geluid altijd weg te draaien, waardoor je je geheel kunt richten op de gesprekken en het voorkomen van game-over schermen. Dat laatste is af en toe makkelijker gezegd dan gedaan, want die alom gehate woorden willen nog wel eens uit het niets tevoorschijn komen. Tijdens sommige conversaties barst men namelijk zonder duidelijke aanwijzing in woede uit, waarna je verbouwereerd het game-over scherm mag verwelkomen. Dit komt doordat het af en toe niet duidelijk is wat er precies van je verlangd wordt. Kies je fout, dan ontvangt Kyle plotseling een scheldkanonnade en trekt hij zich depressief terug in zijn kamer. Over het algemeen leiden je keuzes gelukkig niet direct naar het game-over scherm, maar de situaties waarin dit wel gebeurt zijn erg frustrerend. Dat je dan weer bij je laatste save begint en geen enkel gesprek door kunt klikken, verergert dit nog eens.

Conclusie en beoordeling

Hotel Dusk: Room 215 biedt een interessante én geslaagde mix tussen een game en een boek, die je in één ruk uit zult willen lezen/spelen. Dit komt voornamelijk door de personages en het verhaal, die je aandacht van begin tot eind stevig vasthouden en het geheel erg intrigerend maken. De aangename stijl maakt dit plaatje helemaal af. De weinig uitdagende puzzels, de herhalende muziek en vooral de plotselinge game-over’s zullen je aandacht wellicht wat doen verslappen, maar weten Hotel Dusk er niet van te weerhouden een zeer vermakelijke interactive novelle te zijn.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Intrigerend verhaal
  • Interessante personages
  • Geweldig stijltje
  • Minpunten
  • Puzzels zijn weinig uitdagend
  • Herhalende muziek
  • Vreemde game-over’s

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kijken of mijn muzieklessen AMV zin hebben gehad. Hopelijk heeft de Wii-versie geen mono-geluid-problemen zoals Guitar Hero wel had (of heeft?)…

  • Dat is wel vetjes ^^ Als die dan ook nog online gaat :P

  • Lekker belachelijk!



    Waarom moet de Wii nu perse een versie hebben en waarom gooien ze die niet gewoon later op de markt, waardoor de rest die game kan halen op 6 maart? :S

  • Daar hadden ze wel eerder mee kunnen komen.

  • Jammer voor de fans dat hij uitgesteld wordt…. Maar dat hij voor de Wii zou komen was al een paar dagen eerder bekend, het sterke gerucht had ik zelfs gesubmit. Jammer genoeg worden er te veel serieuze nieuwssubmits genegeerd door de redactie.

  • JEEJ, en godver-_-

  • Jammer… dat hij is uitgesteld….

  • yessss die wil ik wel voor mn wii! :)

    maja waarom dat ze dan op andere platformen later uitkomen is ook maar iets vaags…

  • das jammer voor de fans :(

  • dus door die klote wii wordt de ps3 versie ook uitgesteld

  • De wii is kut nou kunnen we die voor de ps3 en xbox 360 ook niet kopen dit is echt balen fok jou wii!!!!

  • Yes eindelijk ook voor de wii :D Maar nou om de rest uit te stelen snap ik ook geen sikkepit van…

    Laat de rest nou eerder komen en de wii versie later… ik moet toch nog ff sparen

  • netjes

  • FUCKKK YEAAAAHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D BESTE NIEUW VAN DE DAG!

  • Dat klinkt zeer vetjes!

  • rot wii -.- daardoor wordt ie weer eens uitgesteld … :(:(

  • wat een kansloze sukkeltjes hier, de game word zowiezo uitgesteld, komt niet doordat er opnees een wii versie bijkomt, of denk je dat ze die 2 maandjes gebruiken om heel de wi versie in elkaar te flansen -_-''

  • GVD tering tyfus tering klote gvd zooi, de enigste game van het jaar waar ik zwaar naar uit kijk, wordt ie gvd door de wii uitgesteld.

  • Haha, kijk iedereen stukgaan om dat uistel. Oké, het is jammer, maar om de Wii als zondebok aan te wijzen slaat als een tang op een varken. Riccitiello, schijnt gezegd te hebben dat er een Wii-versie komt én dat de game pas in april komt. Dat hij door de Wii-versie is verschoven is dus niet gemeld.

  • Hey… dat is zeker tof. En oh ja, DLC komt via Wiiware. Believe!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren