1. Heavy Rain (PS3)

Heavy Rain (PS3)

De afgelopen jaren betrap ik mijzelf erop dat ik vrijwel elk gameproject wat afwijkt van de ‘standaard’ extra aandacht schenk. Gevoelsmatig heb ik het ondertussen wel gehad met Call of Duty 46 en Need for Speed 50. In plaats daarvan verlekker ik mijzelf op games die echt iets nieuws proberen te doen. In 2010 was Heavy Rain zo’n game die mijn volledige aandacht kreeg. De makers van dit spel waren ook verantwoordelijk voor Fahrenheit; een, in mijn ogen, zeer ondergewaardeerde game. Gelukkig heeft Heavy Rain inmiddels wel het grote publiek bereikt, met al meer dan een miljoen verkochte exemplaren. Grote vraag blijft natuurlijk, is dit terecht?

Heavy Rain is een bijzonder geval. Waar bij de gemiddelde game op vrij eenvoudige wijze valt uit te leggen hoe de gameplay in elkaar steekt en onder welk genre het valt, is dat in dit geval aanzienlijk lastiger. De basis steekt vrij simpel in elkaar, het is mogelijk om rond te lopen met je personage door middel van de R2 toets. In het begin is dit misschien wat onwennig, maar na een uur spelen levert dit geen problemen meer op. Daarnaast is het mogelijk om door middel van toetsencombinaties het verhaal te beïnvloeden. Tijdens het spelen verschijnen symbolen op het scherm, welke overeen komen met de lay-out van de Playstation controller. Als je de getoonde knop op tijd indrukt, voltooit jouw personage een bepaalde actie. Mocht het voorkomen dat je de knop te laat in drukt of dat je de verkeerde toets induwt, dan verprutst jouw personage de actie. Dit klinkt misschien als een uiterst eenvoudig concept, maar het is juist daarom dat Heavy Rain een enorm sterke beleving is. Hoe je ook omgaat met bepaalde handelingen, het verhaal loopt altijd door. Mocht bijvoorbeeld door een actie van jou, jouw personage overlijden, dan loopt het verhaal door zonder dit personage.

Waar de gameplay misschien niet de meest spannende ooit is, komt het verhaal zeker wel voor die plaats in aanmerking. Vanaf het eerste ogenblik is duidelijk dat de makers enorm veel tijd hebben gestoken in het optimaliseren van het verhaal. Kort gezegd komt het erop neer dat er een seriemoordenaar actief is. Deze ontvoert kinderen en enkele dagen later worden de lijken gevonden, verdronken in regen water. Ethan Mars is een vader. Zodra een van zijn kinderen op een dag verdwijnt, spreekt het voor zich dat deze vader alles doet om zijn kind terug te vinden. Om zijn kind terug te vinden moet hij een aantal testen afleggen, elk extreem en zeer gevaarlijk. Indien hij slaagt speelt hij gegevens vrij over de plaats waar zijn zoon is. Deze testen zijn het hoogtepunt van het spel, het indrukken van knoppen is namelijk zelden zo spannend geweest als in deze situaties. Naast Ethan speel je in de game nog met een aantal andere personen. Zo is er een detective die onderzoek doet naar de moorden, een FBI agent en een dame die Ethan besluit te helpen. Alle personages hebben zo hun eigen motieven en betrokkenheid bij deze moorden en gaandeweg ontdek je steeds meer over deze mensen. Dit is het sterkste punt aan Heavy Rain, het verhaal en de personages zijn zo enorm sterk uitgewerkt dat het vanaf het begin al overtuigend en geloofwaardig is. Het aantal plotwendingen is prima te noemen en de afronding van het verhaal voelt ook degelijk aan. De locaties waar alles zich afspeelt zijn zeer goed ontworpen en het tempo van het verhaal is eveneens sterk te noemen.

Tijdens het doorspelen van Heavy Rain komt je een uitgebreid scala aan locaties tegen. Een vervallen bouwterrein, een snelweg en een verlaten fabriekshal zijn slechts een kleine greep uit deze lijst. Al deze locaties zijn stuk voor stuk prachtig vormgegeven en ogen enorm sfeervol. Ook de personages zijn fraai vormgegeven, met elk hun eigen uitdrukkingen en emoties, welke realistisch overkomen. Helaas zitten er ook enkele grafische foutjes in de game. Zo komt het weleens voor dat een personage door een object heen loopt, heeft de game behoorlijk last van pop-up en is ook de lipsynchronisatie niet altijd even sterk. Daartegenover staat echter een prachtige soundtrack, met voor elke situatie de perfecte muziek. Emotionele deuntjes worden afgewisseld met spanningsopbouwende tonen en dit alles zonder teveel op de voorgrond te komen. Deze, over het algemeen prima, audiovisuele kwaliteit maken van Heavy Rain een indrukwekkend portret.

De makers van Heavy Rain zijn er vanaf het eerste moment duidelijk in geweest, Heavy Rain zou een game zijn die je meerdere keren moest doorspelen, om zo verschillende eindes te beleven en mee te maken wat er gebeurd als je verschillende keuzes maakt. Deze opzet is slechts deels geslaagd, want ondanks het sterke verhaal en enkele spectaculaire scènes, zijn er ook scènes die je na één keer doorspelen al spuugzat bent. Het verschonen van een baby of het verbinden van wonden is hier een goed voorbeeld van. De makers zijn helaas doorgeschoten in het creëren van een verhaal waarin je alles beleeft wat jouw personages beleven, wat uitmondt in een te grote hoeveelheid onzinacties, welke zeker niet voor herhaling vatbaar zijn. Het mag dan wel mogelijk zijn om losse scènes over te spelen, maar de complete ervaring van de game meerdere keren helemaal uitspelen, is helaas niet aantrekkelijk genoeg. Tenminste, als het je leuk lijkt om meerdere keren oersaaie scènes door te spelen is het dit natuurlijk wel.

Conclusie en beoordeling

Dat gezegd hebbende is er maar één conclusie mogelijk, Heavy Rain is een prima ervaring. De gameplay is enorm simpel, maar op veel momenten zeker spectaculair te noemen. Het verhaal is ijzersterk en ook de locaties zijn prima gekozen. De ontwikkeling van de personages is boeiend genoeg en ook de beloofde keuzevrijheid is aanwezig. Tel daarbij op dat de game audiovisueel prima in elkaar steekt en je hebt een topper. Het is daarom ook jammer dat de ontwikkelaar door is geslagen in de handelingen die je als speler moet uitvoeren, want dit hakt behoorlijk in op het speelplezier. Enkele kleine grafische foutjes vallen in het niet bij de ervaring die Heavy Rain biedt. Een ervaring die je als liefhebber van verhaalgedreven games eigenlijk niet mag missen.
82
Score
820
Score: 820
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Keuzes
  • Spectaculaire scènes
  • Locaties
  • Audiovisueel prima
  • Personages
  • Minpunten
  • Kleine grafische foutjes
  • Onzinnige scènes verpesten spelplezier

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • tja, hun geluk

  • hehe, dat is zuur ^^

  • Tjah, das toch wel pech, ik heb wel geholpen met een exemplaar van fifa 08!

  • ben niet echt pro EA.. hun games vallen erg tegen laatste tijd vind ik..



    dus verlies maakt me niet veel uit ^^

  • ben niet echt pro EA.. hun games vallen erg tegen laatste tijd vind ik..



    dus verlies maakt me niet veel uit ^^

  • jammer

  • als je ziet dat ze 1011 miljoen omzet hebben gemaakt, met daarbij kosten van 1033 miljoen, moet ik toegeven dat het veel is (ik zie het nog niet zo snel op mn rekening staan) maar hebben ze dan niet het idee dat het wel goed gaat komen als je toch voor 1 miljard aan omzet weet te krijgen in 3 maanden!!

    tis ntuurlijk balen dat ze nog verlies maken, maar ik denk dat dit makkelijk goed gaat komen.

  • …apart

  • vaag :/

  • De bioware aankoop zal zeker iets met de reorganisatie te maken hebben.

  • Ze hebben voort zoveel studio's dit brengt de nodige kosten met zich mee natuurlijk..

  • Zal wel weer goed komen…..

  • Het verlies is vooral te wijten aan de hogere kosten per verkocht product. Deze zijn namelijk met 209 miljoen euro toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

    Read between the lines …

  • EA kan me geen reet sgele hun games boeie me niet

  • EA = (meestal) laden, laden, laden. Sommige games zijn een uitzondering (zoals Skate). Maar echt een EA freak ben ik niet

  • Das minder.

  • Jammer dat de mercenaries is uitgesteld keek daar wel naar uit.

  • NFS kickt dus ass qua verkoopcijfers. Ik lach degenen die riepen dat dat wel zou meevallen, hard uit :D.

  • Ah bad companie uitgesteld…. ach ben dan toch lekker Frontlines aan het speulen :)

  • das balen, ik wilde toch eerst Frontlines halen, nu ga ik deze zeker halen, die PC demo is echt vet. Mooie opvulling tot bad comapany een keer uitkomt, waarschijnlijk eind 2008

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren