1. Amnesia: The Dark Descent (PC)

Amnesia: The Dark Descent (PC)

Veel mensen kennen het wel, een avondje gedronken en de volgende ochtend wakker worden zonder dat je je er iets van kan herrinneren. Vrij vervelend als je het mij vraagt! Achteraf hoor je altijd weer dingen waar je spijt van hebt of waar je achteraf toch wel hard om kan lachen. In Amnesia: The Dark Descent word je ook wakker zonder geheugen alleen komt het hier niet door de drank. Zodra je doorhebt waar je bent, zul je gauw wensen dat je geen geheugen meer had!

In Amnesia stap je in het trillende lichaam van Daniël, een man die vanwege onduidelijke redenen de tijd doorbracht in kasteel Brennenburg. Het kasteel is van Alexander, een baron uit het jaar 1830. Door onverklaarbare omstandigheden moet je snel handelen. Maar er is wel een groot probleem: je lijd aan geheugenverlies. Je loopt wat struikelend en met moeite door een gang terwijl je je langzaam wat dingen begint te herinneren. Je valt weer neer en dat is waar jij Daniel overneemt. Je speelt het hele spel door de ogen van deze mysterieuze man. Voor dat je je geheugen kwijt was heb je bladzijdes uit je dagboek in het kasteel verspreid, maar niet alleen jij hebt notities achtergelaten. Er zijn een heleboel anderen geweest die slachtoffer van Alexander’s fratsen zijn geworden. Maar ook door plotselinge flashbacks kom je meer te weten. Deze flashbacks laten je gesprekken horen die zijn plaatsgevonden op de plaats waar je bent en deze komen vaak erg angstig over naarmate je verder komt. Hierdoor is de manier van verhaal vertellen erg apart en dit zie je niet vaak. Maar het spel heeft sowieso een erg sterk verhaal voor zo’n vrij korte game.

En daarmee kom ik ook meteen mij een minpuntje. Het spel is behoorlijk aan de korte kant en met een uurtje of 6/7 ben je er wel door heen. Dit vond ik toch wel echt jammer en aangezien het spel erg goed is, had ik toch graag een paar uurtjes extra meegenomen. Bijvoorbeeld, in mijn ogen zou het wel leuk zijn geweest om een soort co-op mode erin te doen. Geen idee hoe het precies zou moeten werken maarja, zo krijg je wel wat meer uurtjes in het spel en het trekt de replay waarde wat omhoog. Want helaas, die is ook niet zo hoog. Nadat ik het spel had uitgespeeld had ik vrij weinig behoefte om het nog een keer te doen, wat natuurlijk wel jammer is. Het zou leuk zijn als je het spel op een andere wijze zou kunnen uitspelen.

Maar natuurlijk brand er weer licht aan het einde van de donkere tunnel, want het spel zou niks zijn zonder geluid. 80% van het ik-pis-in-mijn-broek effect word verzorgd door de geweldige geluidseffecten. Zo heb je het continue gekras op de muren en de voetstappen die je eindeloos lijken te volgen. Ik ben me aantal keren kapot geschrokken door geschreeuw van een vrouw dat uit het niets lijkt te komen en vooral door de donkere gangen, waar er genoeg van zijn, geeft dit een goed effect. Verder heb je ook zo’n heerlijk achtergrond muziekje, waarvan je blaas zich al automatisch begint te legen.

Maar het spel zou helemaal niks zijn door zijn uitstekende locatie, namelijk castle Brennenburg. Dit ongelooflijke grote kasteel is ontzettend goed gemaakt en ook nog eens interactief van binnen. Je kan er bijna alles oppakken, weggooien of gebruiken om iets mee stuk te slaan. Tijdens het spelen ga je tot in de diepste kelders en overal heb je wel kamers waar iets te halen valt of waar het gevaar op de loer ligt. En ook dit helpt weer mee aan de lekkere duistere sfeer. Uit elke kamer kan een monster komen rennen, iets vallen of breken waardoor de schrikmomenten weer van toepassing zijn. Maar castle Brennenburg kent ook zijn nodige puzzels, waarbij je soms flink bij moet nadenken. Zodra je de oplossing hebt en je denkt er over na dan valt het best mee, maar de duistere sfeer geeft er soms nog een ingewikkelde draai aan. Qua graphics is de game eigenlijk vrij eenvoudig gehouden. Het ziet er goed uit en het past perfect bij de sfeer van het spel. Maar als je het vergelijkt met sommige spellen van tegenwoordig, is het in mijn ogen vrij magertjes. But I don’t blame them, het is een kleine studio die het spel gemaakt heeft dus ze hebben nog niet zoveel ervaring. Maar dat neemt niet weg dat ze niet weten hoe ze een spel in elkaar moeten zetten!

Conclusie en beoordeling

Amnesia: The Dark Descent is echt het engste spel dat ik ooit gespeeld hebt! Ongelooflijk wat zoiets met je kan doen. Ik heb zeer genoten van de game en ik raad iedereen aan het een keer te spelen, het is een zeer intense ervaring. Maar toch, heeft ook Amnesia zo zijn ziektes en het is jammer genoeg veel te kort. Maar al met al is Amnesia met vlag en wimpel geslaagd.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Angstige sfeer
  • Castle Brennenburg
  • Geluidseffecten
  • Verhaallijn
  • Minpunten
  • Aan de korte kant
  • Lage replay waarde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • omg dit ziet er ook wel erg fake uit :P

  • Dat is zooooooooooooooooooooooo nep

  • Dit gerucht is ontstaan omdat 'iemand' hier lucht van kreeg. Vervolgens is er aan de hand van wat die 'iemand' heeft gehoord deze illustratie opgemaakt. Dus de illustratie is puur ter illustratie van wat die 'iemand' heeft gehoord.



    Zo duidelijk he :P

  • is wel fake, maar die komt wel een light of skinny ps3 is zowel bij ps ps2 als psp geweest

  • Dat plaatje is zo nep, maar mocht er al zo snel een nieuwe versie uitkomen dan baal ik wel :S met mijn 'gewone' PS3 .

  • SONY (of iedere fabrikant) laat designers ontwerpen maken voor een volgende versie van een product.



    Dit is er 1 van en KAN wellicht ooit de PSTHREE worden ;-)

  • Dat plaatje lijkt meer op een Wii met een schutbord voor dan een PS3. Mijn gok is dus dat die enorm fake is…

  • Dat plaatje lijkt meer op een Wii met een schutbord voor dan een PS3. Mijn gok is dus dat die enorm fake is…

  • Die ziet er lelijk en fake uit.

    Lijkt wel op een Wii…

  • als dit bericht waar is, dan is dit uitmelkerij van sony, het plaatjes is trouwens wel erg nep!

  • je kan er zowiezo op rekenenen dat ze andere kleurtjes gaan uitbrengen, en hem gaan veranderen. De vraag is alleen wanneer en in hoeverre dit erop lijkt.

  • Pff, fake. Wel lachen though als ie komen zou.

  • Als dit een echt ontwerp is ben ik blij met mn huidige PS3 :')

  • De PS 2 is er ook in alle soorten en maten verschenen. Het lijkt me niet ondekbaar dat dit ook met de PS 3 gaat gebeuren.

  • De PS 2 is er ook in alle soorten en maten verschenen. Het lijkt me niet ondekbaar dat dit ook met de PS 3 gaat gebeuren.

  • echt exact een wii :p

  • dit gaat nu echt nog niet gebeuren, misschien over een jaar of 2



    en als ze hem zo lelijk maken koopt niemand hem meer

  • Is gewoon een wii met ene ps3 achtergrond..

  • De aliens vallen aan!

  • een wii met een schaal eromheen, zonder usb-poorten?



    ja, heel geloofwaardig -_-'

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren