1. Monday Night Combat (PC)

Monday Night Combat (PC)

Innovatie wordt vaak gezien als één van de meetpunten om de kwaliteit van een game te testen. Welke dingen hebben we al vaker gezien, welke elementen zijn er nieuw en welke punten zijn naar een hoger niveau getild. Echter worden er elk jaar meer en meer games uitgebracht en het is dan ook verdomd moeilijk om een innovatieve game te maken die nog niemand heeft gezien of gespeeld. Call of Duty herhaalt bijvoorbeeld al jarenlang hetzelfde trucje en op puzzelgames na zien we ook weinig nieuwe elementen in games, de puf is er simpelweg uit. Daarom slaan ontwikkelaars een andere richting in, ze bijten zich niet stuk op innovatie, maar ze halen bepaalde elementen uit verschillende games en proppen die in hun eigen game. Ook Uber Entertainment waagde zich aan dit trucje en maakte daarmee Monday Night Combat, een mix van Team Fortress 2, Tower Defence en American Football.

Ik zie je virtueel denken: “Hoe gaat dat in godsnaam samen?” Dat idee had ik op het begin ook, toen ik de trailers zag van de toen nog exclusieve Xbox Arcade game, maar stukje bij stukje openbaarde MNC zich aan de kijkers… En ze zagen dat het goed was. Het principe is heel simpel, beide teams (The Icemen en The Hotshots) hebben een zogeheten Moneyball, die kapot moet gemept worden als een enorme pinata. In tegenstelling tot die Mexicaanse beestenboel hebben deze ballen een enorm schild tot hun beschikking die alleen vernietigd kan worden door bots. Dat zijn robots die vanzelf worden gespawned en een magnetisch spoor volgen, totdat ze stuiten op tegenstand en daar dan met man en macht op los schieten. Twee precies dezelfde groepjes die elkaar precies in het midden tegenkomen, dat schiet natuurlijk niet op en daar kom jij (en je team) in actie. Door de bots te escorteren kunnen zij het schild neerhalen en kunnen jij en je vrienden als psychopathische Bateman’s op die bal inhakken, er op schieten en plat bombarderen.

Naast de vijandige bots zijn er echter nog twee andere factoren die je van je doel afhouden: turrets en de spelers van het andere team. Door bepaalde acties uit te voeren (bots vernietigen, vijandige spelers doden etc.) verdien je geld en daarmee kan je weer turrets bouwen op hubs. Er zijn vier verschillende soorten turrets die ook nog eens drie levels hebben door ze up te graden. Gooi daar ook nog eens andere spelelementen bij die gekocht kunnen worden, zoals een injector die een voor een gat in het veld zorgt, jumppads die je op hoger gelegen gebieden brengen en enorme bots die de naam Jackbots dragen en je krijgt een enorm gezellige chaos.

Maar al deze elementen zijn niet de hoofdrolspelers in MNC, dat zijn natuurlijk de zes speelbare klassen. Hoewel ze allemaal erg stereotype zijn en tevens vrij conventioneel, zijn ze wel allemaal op verschillende manieren aan te passen. Ten eerste hebben ze allemaal drie vaardigheden die ze kunnen gebruiken en één passieve vaardigheid, met jouw verdiende geld kun je deze ook nog eens upgraden tot en met level 3 waar ze een stuk sterker en beter zullen zijn. Sommige vaardigheden krijgen er zelfs een unieke eigenschap bij, zo heeft de Assault – de allround klasse – een aanval waarbij je een charge uitvoert. Op de eerste twee levels is hij alleen nuttig om spelers het veld uit te beuken, maar op het derde niveau krijgt de aanval er een ‘grapple’ bij: een houdgreep waarbij de tegenstander veel schade krijgt en niks tegen kan doen, maar waarbij jullie beiden wel voor een paar seconden kwetsbaar zijn voor vijandelijk vuur. Ten tweede heeft elke klasse een zogeheten endorsement-set, drie verschillende eigenschappen waar de speler in uitblinkt, zo kun je bijvoorbeeld voor de Gold Endorsement (de eigenschap waar je het beste in bent) Rate of Fire kiezen, waardoor je extreem snel schiet. De Silver- en Bronze Endorsement zijn minder sterk dan hun gouden broer, maar kunnen ook van levensbelang zijn. Zelfs met een bronzen pantser is de frontale grapple-aanval van een Assassin net niet dodelijk genoeg en biedt jou weer de kans om een grapple uit te voeren. Zo wordt de jager de prooi en andersom.

Als je dit alles bij elkaar gooit dan is het één groot festival op je beeldscherm, vooral als de tijd op is en in Overtime alleen maar Jackbots spawnen. Ikzelf vreesde voor een hoop lag en framerate problemen, gelukkig toont Uber zich een goede ontwikkelaar, want dat alles is in geen velden en wegen te bekennen. Bovendien ziet de game er ontzettend goed uit met kleurrijke arena’s, scherpe textures, prachtige special effects en koddige figuren. Maar laat je niet bij de neus nemen, want MNC heeft een onderlaag met harde zwarte humor. Zo komt eens in een potje de mascotte een kijkje nemen op het veld… Waarna hij door iedereen wordt achtervolgd en lek geschoten, want als je op de mascotte schiet krijg je op een razend snelle manier geld. Ook de beschrijvingen bij iedere arena zijn kurkdroog, zo zijn klaarblijkelijk de beroemde piramides vernietigd “omdat ze niet meer hip waren”. En zo ziet MNC er op het eerste gezicht erg koddig en kinderachtig eruit, maar wie goed kijkt ziet een enorme schat aan zwarte humor. Ikzelf kan er niet genoeg van krijgen, maar niet iedereen zal het kunnen waarderen.

Nu zijn hopelijk de vergelijkingen die ik maakte met Team Fortress 2 en Tower Defence wel duidelijk, maar waarom die vergelijking met American Football? Ten eerste vanwege de mascotte natuurlijk, ten tweede vanwege de naam – Monday Night Football – en ten derde omdat er een heuse commentator inzit. En gelukkig heeft deze commentator genoeg stof om niet in herhaling te vallen, in ieder geval niet zozeer dat hij bij elke actie precies hetzelfde commentaar heeft klaarliggen. Ik kijk naar jou, FIFA. Daarnaast heeft deze beste man ook nog eens een potje droge humor om het pakket compleet te maken. Dit complete pakket heeft echter wel zijn gebreken, dat komt vooral door het lage aantal modi: twee. De Crossfire-modus die het hoofdgedeelte biedt en waarover ik het ook voornamelijk heb gehad, en Blitz. Laatstgenoemde is letterlijk Tower Defence, waarbij je in je eentje of samen met drie andere spelers je Moneyball moet verdedigen tegen waves van bots. Heel erg spectaculair is het niet, maar het is wel een leuk tussendoortje als je even van Crossfire genoeg hebt. Door dit lage aantal modi ligt repetetiviteit natuurlijk wel op de loer, maar Uber heeft al laten zien dat ze MNC blijven ondersteunen, want op de release lag er alweer een nieuwe map klaar. De toekomst zat het leren of deze game even populair wordt als zijn inspiratiebronnen. Maar gelukkig zullen we altijd een prachtig levensmotto bij hebben: ”Keep your ammo cool and your bacon hot!”

Conclusie en beoordeling

Monday Night Combat laat zien dat je een unieke game kan creëren door verschillende elementen uit andere games aan elkaar te plakken. Niet alleen is het in de opzet geslaagd, het is ook nog eens een enorm toffe game geworden met koddige characters en bots, prachtige graphics en een flinke dosis zwarte humor. Op den duur kan de game repetitief worden door de weinige modi, maar dat is doemdenken. En het beste? Het is kost maar een tientje.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • TF2 meets Tower Defence
  • Gezellige chaos
  • Koddige characters
  • Zwarte Humor
  • Unieke gameplay
  • Prachtige graphics
  • Minpunten
  • Kan repetitief worden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heb beide games op de xbox gespeelt. De online funtie Conker is erg frusterend, maar grafisch goed. Jade Empire is een uitgebreide singleplayer game die ik nog niet eens uitgespeeld heb. Kan beide games aanraden.

  • Jade Empire lijkt mij wel wat!

  • Jade EMpire idd wel leuk,

    COnker jiet zo

  • Kheb Conker hier in de kast staan, dus ach…

  • concer lijkt me wel vet

  • jade alleen op de pc gespeeld, ben wel benieuwd naar zn broer.

  • conker is wel vet!

  • jade hopen maar hij is wel goed hoorde ik :D

  • ben beniieuw

  • Beide games heb ik niet gespeeld maar wil ik wel…:D

  • conker !!!!!!!

  • nice

  • Conker was een heerlijke game…. op de N64.



    De revamped Conker op de Xbox vond ik al een stukkie minder.

  • Conker schaf ik wel aan :D

  • jade empire lijkt me en geweldige game maar ja die is ook van de beste rpg ontwikkelaar ooit bioware



    off: weet iemand hoe je een weblog plaats

  • Ik had Fable gedownload. Geweldig speld! :D

  • lijkt me wel vet, ben benieuwd

  • conker :'D ik heb die nog nooit kunnen spelen op de xbox :) en jade empire ben ik niet zo van door die conversaties.

  • Jade Empire!!!!!!!!!

  • jouge fritz



    dat zijn juist de beste delen van de game ook bij mass effect daar waren de dialogen geniaal

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren