1. Crysis 2 (X360)

Crysis 2 (X360)

--- Let op: dit is een review van de multiplayer demo, niet van het volledige spel!! ---

Soms verveel ik me. Niet zo heel vaak, meestal weet ik wel iets te doen, maar laatst op een dinsdagmiddag wist ik het gewoon zo snel niet. Nou ja, maar even kijken of er nog een leuke demo op Xbox Live te vinden is dan. Zozo, twee nieuwe demo's, Crysis 2 en Bulletstorm. Nou ja, laten we maar beginnen met die eerste te downloaden en kijken of het was is…

Ik verwachte er op het eerste gezicht niet bijster veel van. Tuurlijk, het spel heeft een mooie cover en de serie staat bekend om de ijzersterke graphics, maar ik had nooit zoveel interesse voor Crysis. Deels omdat mijn pc hem niet draaide, maar ook omdat het me een shooter leek die buiten de grafische prestaties niet heel bijzonder was. Als je dan hoort dat er maar één map en twee modi beschikbaar zijn in de demo van Crysis 2, zal je ook niet op slag warmlopen, maar het spel blijkt verrassend leuk te zijn.

Je kunt het misschien nog wel het best beschrijven als een combinatie tussen Call of Duty en Halo, waarbij de eerstgenoemde het overwicht heeft op gameplaygebied. De wapens stralen met hun red dot sights en de manier van hanteren iets uit dat je ook in Call of Duty spellen tegenkomt, en ook zaken als killstreak rewards (hier ga ik later verder op in) komen ietwat bekend voor. Het Halo-gedeelte zit hem in de setting, deze kent namelijk aliens, ruimteschepen en mannen in gepantserde pakken met helmen op. Maar hoewel Crysis 2 veel dingen weg heeft van de zojuist genoemde games, heeft het spel toch ook een eigen karakter.

Dit komt onder andere naar voren door de verschillende mogelijkheden die je speciale uitrusting, de Nanosuit, heeft. In de eerste Crysis had je de beschikking over vijf verschillende Nanosuit krachten. In het tweede deel is dit aantal teruggebracht naar twee, maar naar mijn idee is dat ook genoeg. Als eerste heb je Cloak, waarmee je onzichtbaar wordt, en als tweede heb je Maximum Armor, hetgeen ervoor zorgt dat je meer schade kan krijgen voor je het loodje legt. Wellicht klinken ze niet als de meest originele krachten, invloedrijk zijn ze wel. De vertrouwde shooter-gameplay krijgt hierdoor een extra dimensie, want naast dat jij mensen kan besluipen met je onzichtbaarheidmantel om, kunnen de andere spelers dat ook, waardoor je elke keer weer op je hoede moet zijn. Daarnaast gebruiken de powers ook nog eens een hoop energie op (zeker als je tegelijkertijd sprint), waardoor je regelmatig je moet verschuilen zodat je energie zich weer kan bijvullen. Hoewel de krachten erg handig zijn, ben je na gebruik wel weer minder weerbaar tegen vijanden.

Jammer genoeg spelen de krachten van je Nanosuit een iets te grote rol. Ik was de helft van de tijd onzichtbaar omdat dit zo’n mooie opening geeft voor melee-aanvallen. Het zijn leuke elementen en ze laten een frisse wind door de bekende gameplay waaien, maar tegelijkertijd neemt het toch ook wel weer een te grote rol in. De helft van mijn kills zijn melee-kills, en dat is toch wel vreemd voor een schietspel. Hoewel het aan de speler ligt hoe en in welke mate hij gebruik maakt van de mogelijkheden die hij aangereikt krijg door de Nanosuit, staan de krachten toch iets teveel op de voorgrond.

De demo bevat maar één map (genaamd Skyline) om op te spelen, en hoewel je zou zeggen dat je daar snel op uitgekeken bent, is het tegendeel waar. De map zit goed in elkaar, met een hoop weggetjes waardoor je op verschillende manieren de vijand in een hinderlaag kan lokken. Doordat je redelijk vrij bent in het bewegen (je kan op allerlei dingen en door ramen klimmen) biedt Skyline meer mogelijkheden dan de gemiddelde map uit Call of Duty. Hoewel de graphics op de computer beter tot hun recht zouden komen, ziet Skyline er op de Xbox alsnog goed uit, onder andere door de mooie lichteffecten die de map rijk is.

Maar er zijn ook punten waarover ik minder te spreken ben. Zo is er vaak een vervelende lag aanwezig, en is de matchmaking nogal wisselvallig. Soms kan je binnen twintig seconden al knallen, een andere keer zal je ruim twee minuten moeten wachten voordat je aan de slag kunt. Maar het meest vervelende is nog wel het killstreak reward-systeem. Het telt namelijk niet hoeveel vijandelijke soldaten je hebt afgemaakt, maar hoeveel dog tags je hebt opgepakt. Dit zijn kaartjes die vijanden achterlaten als ze het loodje leggen en de persoon die de ongelukkige doodde, kan de dog tag oppakken. Als hij een het benodigde aantal dog tags heeft bemachtigd kan hij een speciale vaardigheid activeren, zoals een laser vanuit de ruimte of een radar waarop je alle vijanden kunt zien. In theorie klinkt dit misschien niet heel slecht, maar in praktijk werkt het gewoonweg niet lekker. Je loopt de lijken van eigenhandig afgemaakte soldaten af te struinen naar dog tags, waardoor je een makkelijke prooi bent voor een passerende vijand. Daarnaast heeft de Sniper-class geen hoop op een killstreak reward, aangezien deze van afstand zijn vijand ombrengt en de dog tag dus niet kan oppakken. Het nodigt hierdoor alleen maar meer uit om voor close combat te kiezen, waardoor de sniper-class nauwelijks gebruikt wordt (ook omdat deze een beetje underpowered is).

Maar toch weet de multiplayer demo van Crysis 2 te vermaken. Ik had het mezelf niet kunnen voorstellen, maar in enkele dagen heb ik al weer zes uur in het spel gestoken, en dat telkens op dezelfde map en in dezelfde game mode (ik speelde vooral Team Instant Action (Team Deathmatch dus) aangezien ik de andere mode Crash Site, vergelijkbaar met Headquarters, niet als erg interessant ervoer). Ik vind dat heel wat tijd voor een demo, en ik ben dan ook erg benieuwd naar de volledige game, die ik zeker ga halen. Er is nog wat ruimte voor verbetering, maar zelfs in de huidige staat is het alsnog een erg sterke multiplayer die je met plezier zult spelen.
8,3
83
Score: 85