1. Need for Speed: Hot Pursuit (PS3)

Need for Speed: Hot Pursuit (PS3)

Overal gelden er regels; thuis, op school, waar je ook bent. Het is echter een bekend feit dat het leuk is om iets te doen wat niet mag en daarom breken we al regels sinds we klein waren. Een koekje afpakken van iemand… dief! Iemand een slag of een schop geven… agressieveling! Spieken bij een toets en achteraf goede punten halen… bedrieger! Eigenlijk is dit allemaal niet zo erg, je bent immers slechts een kind. Maar met het opgroeien, verergeren onze ‘misdaden’ in ernstigheid en kunnen er zware straffen op staan. Hoewel bijna iedereen ooit wel eens iets heeft gedaan dat niet mag, heb je je je waarschijnlijk nooit aan het illegale gewaagd. Laat dat nu net een groot element zijn van Need for Speed: Hot Pursuit.

Ga even mee terug in de tijd toen de dinosaurussen en… nee, iets te ver. We gaan naar het jaar 1998, toen Need for Speed 3: Hot Pursuit uitkwam. In deze game draaide het helemaal rond het kat- en muisspel tussen straatracers en politie. Dit concept was dusdanig succesvol dat er een vervolg kwam, die ondanks alles de ‘feel’ van het vorige deel niet kon evenaren. Nu, twaalf jaar later, probeert de serie het opnieuw onder het motto ‘driemaal is scheepsrecht’. Hetzelfde idee, met enkele nieuwigheden en een andere ontwikkelaar aan het stuur. EA laat het werk opknappen door Criterion Games, welke je misschien van de Burnout-games kent. Wordt het een Need for Burnout: Hot Pursuit? Op sommige vlakken wel, maar het domineert Need for Speed niet.

Als je aan Burnout denkt, denk je meteen aan crashes. Keiharde duwpartijen waarbij je je tegenstander meedogenloos ramt om hem in slow-motion tegen de balustrade te zien knallen en hem meermaals over de kop ziet gaan. Zulke toestanden lok je meermaals zelf uit, of onderga je lijfelijk. Auto’s vertonen al na enkele redelijke aanrijdingen schade, en zien er behoorlijk realistisch uit door de afgeschaafde lak en deuken. Dit alles past perfect bij het eigenlijke doel van de game. Hot Pursuit-verteranen weten al wat hun hierbij wachten staat: twee uiteenlopende campagnes waar je lekker van twee walletjes kunt eten. Bij beiden moet je level twintig worden, zodat je uiteindelijk de meest gezochte racer en/of ultieme ordehandhaver wordt. Een ware fan van de reeks begint zonder aarzelen aan een illegale straatrace. Meteen krijg je een wereldkaart van Seacrest County voorgeschoteld, een grote omgeving die prachtig vormgegeven is. De decors gaan nooit vervelen, van zeepanorama’s tot woestijnen, er zijn altijd meer dan genoeg wegen om over te scheuren. In het begin krijg je een beperkt aantal evenementen, meer speel je later vrij. Na een uurtje spelen heb je een heleboel afwisselende acties, gaande van de gewone races tot races met spannende politieachtervolgingen. Tussendoor heb je, zowel aan de kant van racer als politie, wedstrijden met een tijdslimiet. Laat daar nu net het schoentje wrikken. Bij die races is het de bedoeling om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten terwijl je een lange afstand van punt A naar punt B aflegt. Als je tegenliggers of zijkanten van de weg raakt worden er strafseconden bij je huidige tijd geteld. Bijzonder frustrerend als je tegen hoge snelheid door smalle straatjes rijdt, één botsing kan daar resulteren in een kettingreactie van botsingen omdat je enkele keren na elkaar de linker –en rechterzijkant van de baan raakt.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je vaker frustraties te verwerken zult krijgen. Gelukkig gaat het hier over positieve woedeaanvallen. Want als je al wat gevorderd bent, zal de moeilijkheidsgraad van de game wat worden opgeschroefd en zorgt de game voor meer uitdaging. Een politiewagen kan je auto bijvoorbeeld zo hard toetakelen dat hij je arresteert. Om de tegenstand een stapje voor te blijven, zijn er handige hulpmiddeltjes in je auto verwerkt. Het hangt er wel van af aan welke kant van de wet je speelt. Uiteraard kan een racer geen wegblokkade oproepen, maar krijgt in de plaats een hacktoestel dat de systemen van politiewagens tijdelijk uitschakelt. Je moet echter wel het gebruik van je snode spulletjes plannen, aangezien je slechts een beperkte hoeveelheid met je meedraagt. Een spijkermat vlak voor de wielen van de tegenpartij droppen zorgt ervoor dat hij gaat spinnen, berokkent schade aan zijn voertuig en zorgt voor snelheidsverlies. Zo glipt er een klein tikkeltje tactiek tussen het racen door. Mocht je succes behalen door het uitschakelen van een tegenstander, of het nu door eerder vernoemde methode is of niet, verdien je premie. De vergaarde hoeveelheid hangt af van je prestaties tijdens de evenementen. Bij voldoende premie speel je automatisch andere evenementen, nieuwe voertuigen, verbeterde – of andere - versies van hulpmiddelen vrij. Ja, je verdient ook snelle politiewagens. De arm der wet rijdt niet overal met wrakken rond hoor. Verwacht na een tijd geen nieuwe toestellen op het vlak van snufjes, het zijn enkel verbeterde versies. Meer dan een langere spijkermat en dergelijke moet dat eigenlijk niet zijn. Aan het tunen van je auto mocht daarentegen wel meer aandacht geschonken zijn. Het is begrijpbaar dat politiewagens niet aan te passen zijn, ze moeten er allicht blijven uitzien als agenten. Hoewel dit geen excuus is voor de racerwagens. Het tunen was bij de vorige Need for Speed-games altijd enorm leuk, want wat is er nu toffer dan je virtuele droomauto samenstellen? Helaas is enkel de kleur van je vierwieler aanpasbaar, de makers hebben het zich op dit vlak gemakkelijk gemaakt. De afwezigheid van het aanpassen verplaatst zich naarmate je speelt meer en meer in je achterhoofd, waardoor je bijna vergeet dat het er niet inzit. Het driften is wél opnieuw van de partij, al dan niet in een makkelijkere vorm. De L2-knop inhouden en een klein beetje met de linker analoge stick draaien volstaat om een perfecte drift te plaatsen. Iedereen kan daarom snel overweg met de besturing, de game biedt een lage instapdrempel.

Je snapt het dus snel, net zo snel als de jeugd van tegenwoordig sociale netwerken begrijpt. Door de populariteit van dergelijke netwerken kwamen de makers op een idee. Een soort Facebook onder de racegames, genaamd Autolog. Alle mensen in je vriendenlijst die Need for Speed: Hot Pursuit hebben worden in leaderboards geplaatst, samen met hun beste tijden per evenement. Wanneer je iemands tijd verbeterd hebt, vraagt het spel of je die vriend op de hoogte wilt houden. Standaard kun je een tekst sturen die al voorgeschreven is, maar het is natuurlijk veel leuker om die vriend een eigen bericht te sturen. Iets in de aard van: ‘Ik heb je tijd verbeterd, zie je wel dat ik het kon? Ik krijg vijf Euro van je!’ of zoiets. Autolog is een toffe toevoeging, laat dat duidelijk zijn. Er schuilt echter een addertje onder het gras. Je moet zeker enkele mensen in je lijst hebben die actief deze game spelen, nog liever mensen die je in het echt kent. Iemand uitlachen die het niet meer speelt en je niet persoonlijk kent, is toch een pak minder leuk. Is dit niet het geval, dan doe je er goed aan één van je beste vrienden de game te laten kopen. Hoe je dat doet, is volledig aan jou. Een speelsessie samen op de bank zou je vriend alvast kunnen overtuigen. Je zult het jammer genoeg anders aan moeten pakken, want een offline multiplayer (split screen) valt nergens te bespeuren. Waarom niet in vredesnaam?! Het hele concept verleent er zich namelijk perfect voor. Een ontzettend gemis dat onvervangbaar is, zeker nu je de persoon naast je niet in de vernietiging kan rijden. Online multiplayer is er natuurlijk wel, een goede aanvulling op de singleplayer als je er nooit genoeg van krijgt om politie en boefje te spelen.

Conclusie en beoordeling

Need for Speed: Hot Pursuit geeft een beetje het nostalgiegevoel zoals het origineel van jaren geleden. In de mooie wereld van Seacrest County zijn er zoveel verschillende soorten races te starten, je zou bijna niet weten waar je moet beginnen. De tijdraces kunnen echter voor frustratie zorgen. Het afwisselen tussen racer en politieagent biedt net dat tikkeltje meer variatie. Aan beide kanten beleef je spectaculaire crashes, welke uit Burnout lijken te komen. Tijden van vrienden verbeteren doormiddel van Autolog is leuk, maar enkel en alleen als je onder andere vrienden hebt die de game nog regelmatig spelen. Maar diezelfde vriend in offline-multiplayer verslaan gaat niet, hoe jammer het ook is. Online kun je opnieuw achter het stuur kruipen, als je verlangt naar meer racegeweld.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Concept racer en politie
  • Mooie wereld
  • Variatie van evenementen…
  • Spectaculaire crashes
  • Autolog…
  • Minpunten
  • met frustrerende tijdraces
  • vrienden moeten de game ook spelen
  • Geen offline multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dat zal dope zijn

  • Wtf is Halo Chronicles nou weer?

    Heb wel zin in 3 vd 4 games.

  • @Shinora

    Halo: Chronicles gaat waarschijnlijk over de geschiedenis van Masterchief.



    OT: Ben stiekem best wel benieuwd naar de games :)

  • Alsof er nog niet genoeg top games zijn voor de 360. Haha.

    Een leuke game erbij voor de 360 is altijd welkom.

  • Gelukkig wel allemaal lekkere frisse en nieuwe franchises…

  • nou voor 08 zijn er niet zoveel games, maar he is er meer informaties bekend over halo chronicles.

    en wat is er bekend over gears of war word het zoals een of wat gaat er veranderen, ik wil forza motorsport wel graag denk ik, maar het meest van alles halo wars.

  • WTF? Halo Chronicles? Nieuwe Halo game?

  • laat de Halo melkmachine maar beginnen

  • @ tao

    Kom op man elke succesvolle franchise krijgt heel veel delen, moet je persé bij elke gaan zeuren over melken.

  • gears of war 2 heb ik wel zin in:P

    JAAA Halo Chronicles, dat word een puzzle game:p

  • Dat Forza3, Gears of wars 2 en Dead or Alive 5 in ontwikkeling zijn lijtk me niet echt een verrassing. Ik vraag me overigens wel af wat Halo:Chronicles voor een game wordt.



    @ Tao



    Melken is wanneer er telkens weer dezelfde games met hetzelfde verhaal uitgepoept worden. Je weet totaal niet wat voor game dit wordt.. dus houdt je naïeve commentaar aub voor je! Als dit een totaal andere game wordt dan de vorige 3 Halo-shooters, dan kun je het geen uitmelken noemen! halo: wars wordt toch ook iets totaal anders? Anders kunnen we konami met MGS en Square enix met FF ook beschuldigen van uitmelken..


  • Niets mis met melken toch? Als de echte ontwikkelaar maar geen tijd in spin-offs steekt. Die moet zich namelijk bezig houden met de hoofddelen imo.

  • eerlijkgezegd zou dit me zeker en vast niet blij maken.



    nieuwe halo, nieuwe gears, forza en doa…



    leuk en aardig allemaal, maar het klinkt zo verdomd saai.



    een nieuwe verbeterde gears zou ik wel leuk vinden en een Halo game die de franchise volledig op zijn kop zet en iets nieuws bied ook, maar weer een Forza en een DOA?

    ik wil nieuwe ervaringen, ik wil verrassingen.



    nieuwe delen in beperkte gamefranchices zoals forza en doa zeggen me niks, ik game geen deja vu's.





    games als the darkness, alan wake..

    games die je avonturen laten beleven en de grens tussen film en game laten vervagen, je dingen laten ervaren die op de vorige generatie niet mogelijk waren.



    daar zit ik op te wachten, niet de zoveelste shooter of racer.













  • halo,forza,doa verwijs ik naar de vuilnis.

    net zoals evita zegt mogen ze gears of war 2 wat verbeteren en iets opvoeren , want die speelde echt fucking traag.



    alan wake is enige titel waar ik op zit te wachten verder verwacht ik helemaal niets voor de 360.(alleen wat playstation titels maar die neem ik voor de playstation 3)

  • LOL. Solar grootste fanboy van Insidegamer is back.

  • @solar



    ben je jaloers op de Xbox 360?

  • Ik ben benieuwd over Halo :)

  • WTF? Halo Chronicles?

  • Halo: Chronicles is gewoon die Peter Jackson games die was aangekondigd op de X06.

  • leuk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren