1. Football Manager 2011 (PC)

Football Manager 2011 (PC)

----------------------------------------------

----------------------------------------------

Wanneer je favoriete voetbalploeg weer eens wanhopig op zoek is naar een late gelijkmaker, komt bij menig fan de drang om het trainerschap over te nemen onvermijdelijk opborrelen. Luidkeels schreeuwen we via ons beeldscherm instructies naar dat stuk onbenul van een trainer om het tij alsnog te doen keren. Het ene na het andere scheldwoord rolt over de tongen bij de volgende onbegrijpelijke wissel of tactische flater. Trainers…, die gasten zijn gewoon onbekwaam concluderen we bij pot en pint. Gelukkig is er op jaarlijkse basis een nieuwe Football Manager, die ons de kans biedt om de puntjes op de i te zetten. We leiden onze clubs van succes naar succes of in het slechtste geval rechtstreeks naar de onderste regionen van de rangschikking. In dat geval begin je gewoon een nieuwe game alsof er niets gebeurt is. Succes komt niet zomaar aanwaaien en vrij snel zal blijken dat een team managen een heel karwei is en heel wat meer omvat dan elf namen op het bord kalken.

Net als de voorbije jaren blijven het klassieke concept en de gameplay van Football Manager nagenoeg ongewijzigd. Elk spel begint met het kiezen van de speelbare competities, het aanmaken van je manager(s), en ten slotte de overname van het trainerschap van een club naar keuze. Dat je hierbij weer uit een absurd groot aantal competities kan kiezen is reeds jarenlang een gouden traditie. De doorwinterde FM’er klikt zich spoedig een weg door de ontelbare submenu’s, nieuwelingen worden aanvankelijk netjes bij de hand gehouden door het veelvuldige gebruik van pop-ups met tips en weetjes. Dit systeem werkt nog steeds degelijk en brengt de onwetende FM leek stapsgewijs de kneepjes van het vak bij. Toegegeven het blijft een hele boterham om de grote hoeveelheid informatie en mogelijkheden meester te worden. De leercurve blijft vrij hoog en beginners zullen dan ook meerdere uren nodig hebben om helemaal hun weg te vinden doorheen de enorme database.

Traditioneel vallen er bij aanvang van het seizoen een hoop zaken te regelen. De technische staf (coaches, scouts en fysio’s) en het spelersmateriaal dienen grondig gescreend te worden, zodat er eventueel nog transfers en huurovereenkomsten afgesloten kunnen worden. Bij contractonderhandelingen worden spelers in FM 2011 vertegenwoordigd door makelaars die het hoogst haalbare uit de onderhandelingen trachten te halen voor hun cliënt. Daarbovenop eisen deze geldwolven regelmatig aanzienlijke commissies bij het sluiten van deals. Af en toe zal een speler de samenwerking met zijn makelaar beëindigen. Vaak valt er als club op dat moment een gouden zaak te doen omdat de speler vaak sneller geneigd is akkoord te gaan met je contractvoorstel, zelfs aan lagere voorwaarden. Voorts bieden makelaars op regelmatige basis spelers aan en brengen ze je op de hoogte van de transferprijs die je zou moeten betalen. Makelaars spelen een belangrijke rol in FM 2011 en vormen een geslaagde toevoeging aan het geheel. Een ander paar mouwen is het instellen van tactieken en trainingen. Al kan je net als bij vele andere taken je assistent manager hiervoor verantwoordelijk maken, veel leuker is het om dit zelf te creëren. Zowel het systeem van de trainingen en tactieken is licht gewijzigd tov. voorgaande versies. Het aanmaken van tactieken is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker geworden. Sports Interactive heeft voor het tactische aspect van deze FM een apart stappenplan gemaakt dat erg handig in gebruik is. Je puzzelt nu als het ware tactieken in mekaar, alle individuele elementen van je tactiek en de keuzes die je hierbij moet maken, worden uitgelegd door korte informatieve tekstjes. Uiteindelijk wordt het zo mogelijk om een vrij accuraat idee te vormen van de toekomstige speelwijze van je elftal. Er wordt best niet licht over het aanmaken van tactieken gegaan, want het belang hiervan is beduidend toegenomen. Wedstrijdvoorbereidingen zorgen er nu immers voor dat je maar keuze hebt tussen drie verschillende ingestelde tactieken. Opvallend is dat deze tactieken werken met leercurves die worden weergegeven door meters die zich vullen naargelang de vooruitgang die er geboekt wordt (FM is hiervan vergeven). De spelersgroep moet dus wennen aan de nieuw ingestelde aanpak, pas na verloop van tijd zullen je spelers de nieuwe instellingen optimaal kunnen uitvoeren. Het valt dan ook ten zeerste aan te raden, deze tactieken reeds in de voorbereiding van het seizoen in te stellen, om een kwakkelend seizoensbegin te vermijden. Deze nieuwigheid voegt nog extra realisme toe, maar is enigszins beperkend en kan het fun-gehalte temperen. Gelukkig denkt SI ook aan de minder deskundige gamers: Je krijgt de keuze om deze toevoeging uit te schakelen zodat je naar hartenlust kan wisselen van tactiek zonder dat je spelers rampzalige prestaties ten tonele brengen.

Uiteindelijk wil iedereen natuurlijk zo snel mogelijk om de knikkers spelen en aan de competitie beginnen. De opgebouwde spanning en verwachtingen creëren serieus wat spanning en het is altijd bang afwachten hoe je team de eerste officiële wedstrijden zal doorkomen. Voorafgaande en na afloop van elke wedstrijd worden er persconferenties gehouden, waarbij je de pers te woord kan staan (je assistent afvaardigen is ook hier weer mogelijk.). Prangende vragen omtrent blessures, onderliggende rivaliteit en kritische fans worden op je afgevuurd. Opletten met je uitspraken is aangewezen, voor je het weet verliest je halve spelerskern het vertrouwen in jouw als manager of krijgt je topspits last van acute faalangst. Als de vervelende vragen maar blijven komen, kan je nog steeds de lippen op mekaar houden of zelfs de persruimte woedend verlaten. Eenmaal de match eindelijk op gang gefloten wordt, mag je genieten van de beste match engine ooit. Niet alleen is de 3D weergave, met een berg extra animaties op een vermakelijk kijkbaar niveau gebracht; maar ook en vooral de duidelijk zichtbare effecten van snelle instructies of grote tactische wijzigingen geven een enorme voldoening. De match engine ging met rasse schreden vooruit en je merkt nu echt verschil bij zowat elke aanpassing die je doorvoert. Geweldig hoe je matchen totaal kan doen kantelen door een vijftal subtiele wijzigingen, of het inbrengen van bijvoorbeeld een boomlange targetman. Opvallend dat zelfs zeer getalenteerde jeugdige spelers het vaak moeilijk hebben om op een constant niveau te presteren. Net als in het echt zijn ze vaak wat wispelturig, de ene wedstrijd krijg je grijze haren van hun ondermaatse spel, de volgende wedstrijd leveren ze een weergaloze prestatie en rammen ze een zuivere hattrick tegen de netten. “You wont win anything with kids” is misschien wat overdreven, maar toch loont het om ervaren betrouwbare rotten in je elftal te hebben. Zo kwamen supertalenten als Lukaku en Vaclav Kadlec de eerste seizoenen nauwelijks tot scoren, terwijl statistisch gezien minder getalenteerde spitsen wel vlotjes aan vijftien doelpunten per seizoen raakten. De opmerkzame gamer merkt ook vrij snel dat transfers uit een buitenlandse competitie, meestal een duidelijke gewenningsperiode nodig hebben en deze spelers niet onmiddellijk naar hun volle potentieel presteren.

Natuurlijk blijft de verleiding om op zoek te gaan naar getalenteerde witte raven uit verre exotische landen, om hun na verloop van jaren de pannen van het dak te zien spelen en miljarden te verdienen aan uitgaande transfers. SI hecht in FM 2011 meer belang aan de wisselende reputaties van spelers en competities. Spelers met naam en faam, die eigenlijk al jaren over hun top zijn wisselen al te vaak voor aanzienlijke sommen van ploeg. Al spelende merk je met grote voldoening dat scouts en makelaars zand in de ogen strooien van clubs, verbijsterende misaankopen tegen astronomische bedragen zijn schering en inslag. Een vluchtige blik op de B-kern een half jaar later zegt dan vaak genoeg. Bij Everton verkocht ik de dertig jarige degelijke middenvelder Bilyaletdinov voor de volle zeven miljoen euro, terwijl ik andere meer getalenteerde spelers niet aan de straatstenen kwijt raakte. De voetbalwereld is een ingewikkeld kluwen, de vreemde transfers en veranderlijke reputaties zorgen ervoor dat FM ook hier een stap dichter bij het echte wereldje komt. FM 2011 tracht ook in te spelen op de recente financiële ontwikkelingen. Transferwaardes van spelers zijn over het algemeen, en zeker het eerste seizoen veel lager dan in de voorgaande games. Op regelmatige basis belanden er ploegen in financieel onweer, en meer dan in de vorige FM games wisselen ze van bestuur door overnames. Soms draait de balans van een spel hierdoor helemaal in de soep en krijg je plotsklaps nieuwe grootmachten die over vele miljoenen euros transferbudget beschikken. De recente ontwikkelingen leren ons dat dit niet geheel irreëel is, een middenmotor kan zo het volgende seizoen meedingen voor het kampioenschap.

Net als elk jaar maakt ook deze FM weer kleine foutjes, vooral in de interactie met spelers en andere managers loopt het nu en dan mis. zo kon ik mijn centrale verdediger Yobo (uitgeleend aan Fenerbaçhe), melden dat zijn basisplaats in gevaar kwam als hij niet dringend wat harder zou trainen. Dit soort zaken moet je wel kunnen tolereren. Ondanks dat er meer mogelijkheden zijn tot interactie met spelers, bestuur en andere managers blijven er vaak te weinig of verkeerde dialoogopties beschikbaar. Ik vind het ronduit belachelijk dat ik tegen een speler die al maanden op hoog niveau presteert de mogelijkheid heb om te zeggen, dat hij in een rampzalige periode zit en wellicht de club zal moeten verlaten. Het is niet zo dat de AI dit als humor kan herkennen, waardoor je ongewild verkeerde dingen kan zeggen, die je eigenlijk helemaal niet zo bedoelt had. Verder blijven de persconferenties toch een “pain in the ass”, te repetitief, onvoldoende context gevoelige dialoogopties zijn ook hier weer de na verloop van tijd ergerlijke mankementen. De neiging om elke persconferentie woedend te verlaten steekt bij mening gamer de kop op.

Football Manager 2011 brengt zeker geen revolutie te weeg binnen het genre en brengt ons eigenlijk een eerder beperkt aantal toevoegingen, maar dat neemt niet weg dat het wellicht de kwalitatief meest hoogstaande game is van de hele franchise tot nu toe. De verhoogde invloed van je tactische ingrepen en de verbeterde match engine zijn om van te dromen. Eindelijk staat Football Manager echt op punt en het moet gezegd, alle veranderingen zijn geslaagd, al is er nog werk aan de winkel op het vlak van interactie en persconferenties. Er zijn nog honderd en één elementen van de game die ik niet besproken heb, om maar te zeggen dat er echt ontzettend veel mogelijkheden zijn. Oh ja, had ik al vermeld dat deze game een bijzonder hoge verslavingsgraad heeft, u weze gewaarschuwd! Dit soort games blijft wel enkel weggelegd voor voetbalfanaten en liefhebbers van management games.

Conclusie en beoordeling

Football Manager 2011 maakt zonder echt grote wijzigingen, een merkbare vooruitgang tegenover de vorige iteraties. Fans van de serie mogen gerust in de handjes wrijven, met tal van geslaagde kleine toevoegingen wordt de game nog realistischer en leuker om spelen. Vooral het vernieuwde tactiek-systeem en de fel verbeterde match engine zijn een zegen. Kleine foutjes en een matig interactiesysteem werpen een kleine smet op het voor de rest ultieme voetbal management spel.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Geweldige match engine
  • Tactiek heeft meer invloed
  • Vele kleine verbeteringen
  • Verhoogd realisme
  • Quasi eindeloos herspeelbaar
  • Minpunten
  • Persconferenties gaan vrij snel irriteren.
  • Foutjes
  • Interactie nog steeds voor verbetering vatbaar.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • best mooi

  • Ze komen achter … De game is allang uit en nu komen ze met een schoen. Ik denk dat de mode bestaat uit games.

  • … Leuk?

  • Ziet er al wat beter (normaler) uit dan de \"gameschoenen\" die is heb gezien.

  • vet lelijk man en wie gaat nouw meet game kleding lopen hoe retarted

  • Al kreeg ik erg geld bij dan zou ik die schoen nog niet aan trekken, is niet mijn smaak. Misschien inderdaad een beetje te laat. Er zullen vast wel fans zijn die de schoenen willen hebben.

  • Best lelijk ding zeg.

  • EUUHW Lelijk :P

  • Allemaal leuk en aardig maar wie wil er nou met een HALO3 schoen bij lopen. Dan ben je volgens mij wel heel erg hardcore fan.

  • Duuude! Echt niet! Dat ding is gewoon lelijk..

  • geinig dat ze het maken, vind hem persoonlijk erg lelijk maar ja een hardcore fan Zal dit wel willen hebben denk ik….

  • Lol! Maar hij is lelijk

  • Uhm lelijk. Thank god that it isnt Nike

  • Best triest eigenlijk…

  • voor de egt fans ergens in de fitrine zete bij alle andere halo spullen

  • Gaaf, maar lelijk.

  • De zijkant is mooi, maar de bovenkant vind ik lelijk.

  • LELIJK! ik hou het wel bij mijn eigen schoene:)

  • egt een lelijke schoen mjaa je kan hem wel voor 3 dubbele straks op ebay zetten^^

  • Holy shit! AFSCHUWELIJK xD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren