1. Assassin's Creed (PS3)

Assassin's Creed (PS3)

Ik kan het me nog allemaal haarfijn voor de geest halen, de doos, de kassa, de stekkers en snoeren, het gigantische apparaat en het kleine doosje met de disk erin. Ik start voor het eerst mijn Playstation 3 op, en installeer de game, mijn allereerste ‘next-gen’ game. Ik herinner me het nog goed, die fenomenale graphics, en de sfeer waarin ik me bevond als ik de game speelde. In deze recensie ga ik het hebben over de game Assassin’s Creed, die bij mij een speciaal plekje in mijn gamershart heeft gekregen.

Assassin’s Creed speelt zich af in het Midden-Oosten aan het eind van de 12e eeuw. Zo zal je bijvoorbeeld de cultureel en economisch bruisende stad Jeruzalem en een grote woestijnvlakte gaan verkennen. Je speelt als Altaïr Ibn-La'Ahad, kortgezegd Altaïr. Altaïr is lid van de sluipmoordenaarsorde, die in oorlog is met de Tempeliers. Hij is opgeleid in Masyaf, het immense fort wat fungeert als thuisbasis van de sluipmoordenaarsorde. Wanneer Al Mualim, het hoofd van de sluipmoordenaars, Altaïr op een belangrijke missie stuurt begint het avontuur. Althans, daar begint één avontuur, zo blijkt aan het begin van de game, je krijgt algauw met een heel ander personage te maken. Desmond Miles is zijn naam. Desmond is ontvoerd door een geheime organisatie, Abstergo genaamd. Abstergo is een organisatie bestaande uit hedendaagse Tempeliers, dat op zoek is naar zeer belangrijke informatie uit het verleden. Deze informatie willen zij bemachtigen door middel van een machine, de Animus, die herinneringen van voorvaderen van mensen kan ophalen. Laat het nou niet heel toevallig zijn dat Altaïr en Desmond aan elkaar verwant zijn.

Het hoofdverhaal van Assassin’s Creed beschrijft de missies die Altaïr moet volbrengen om zijn orde te helpen in de oorlog tegen de Tempeliers. In deze missies is het de bedoeling dat jij belangrijke schakels van de Tempeliers omlegt. Om deze missies te kunnen volbrengen zal je eerst meer te weten moeten komen over je slachtoffer, om je aanval te kunnen plannen. Dit houdt in dat je mensen moet afluisteren, informatie van mensen moet bemachtigen, of iemand een aframmeling geven om informatie bij ze los te krijgen. Als je genoeg informatie hebt verzameld kan je beginnen aan de eliminatie van je doelwit. Een eliminatie kan je op verschillende manieren uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te sluipen en alles wat zich in je directe omgeving bevind gebruiken voor dekking, om zo onopgemerkt bij je doelwit te komen. Hierbij moet je ook denken aan het beklimmen van gebouwen om bewakers die zich beneden je bevinden onopgemerkt te passeren. Een andere manier is met getrokken zwaard je op alle bewakers storten om uiteindelijk je onbewaakte doelwit genadeloos af te slachten. Ikzelf vond beide manieren vermakelijk, maar de eerste gaf mij toch wel het meeste voldoening, aangezien je een sluipmoordenaar bent, en het je specialiteit is om onopgemerkt langs bewakers te sluipen en mensen geruisloos om te leggen.

Het vechtsysteem in Assassin´s Creed is vermakelijk en gemakkelijk onder de knie te krijgen en vereist niet al teveel inspanning. Als je bijvoorbeeld door een groep wachters wordt omsingeld vallen ze nooit met meerderen tegelijk aan, maar wachten ze netjes op de ander, tot die klaar is met zijn aanval. Het is tijdens een gevecht de bedoeling dat jij afwacht tot een wachter je aanvalt en om dan tegenaanval in te zetten.

Door een simpele druk op de knop zal Altaïr de aanval van de wachter ontwijken om vervolgens om hem heen te wervelen en hem genadeloos af te maken. Dit levert spectaculaire actie op, met zwaarden die lichamen doorboren, en messen die kelen doorsnijden. Het vechtsysteem levert mooie beelden op, maar is eerlijk gezegd wel iets te makkelijk en kan op een gegeven moment wat saai worden.

Tijdens je tochten door de steden, woestijnen en Masyaf ben je vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. En hiermee kom ik gelijk bij een van de grootste pluspunten uit de game. Het ‘free runnen’. Altaïr kan namelijk ‘free runnen’ als geen ander, en kan ieder gebouw beklimmen en zich overal in de steden begeven. Ook de besturing van Altaïr tijdens het free runnen is erg simpel. Door een enkele knop spring en klim je namelijk op ieder gebouw, muur of ander obstakel. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt begeef je je binnen no time aan de andere kant van de stad. Buiten de steden kan je je te paard verplaatsen. Het paardrijden werkt goed en is een leuke manier om door de woestijn en zijn kleine dorpjes je weg te vinden. Het bied een leuke afwisseling bij de rest van de gameplay.

De game ziet er qua graphics fantastisch uit. Stof waait op als je je op en zandpad begeeft en je kleding wappert langs je op als je een sprint inzet. De steden zijn rijkelijk aangekleed met hoge torens en chique huizen, maar ook bouwvallige krotten. Hier en daar zie je een bruggetje of een waterput. Ja, de omgeving verkennen is echt een vermakelijke bezigheid. Ook de voorbijgangers zijn gedetailleerd vormgegeven en gedragen zich ook echt alsof ze iets te doen hebben. Dronken mannen vallen je lastig in donkere steegjes, rijke lui koopt bij de vele kraampjes, arme vrouwtjes vragen je om geld, en herauten verkondigen het laatste nieuws over de oorlog van Saladin en de Europese Tempeliers. Mede hierdoor zorgt de game ervoor dat je wilt blijven spelen en genieten van de wereld.

Conclusie en beoordeling

Assassin’s Creed laat je in een zeer indrukwekkende wereld ronddwalen. Het free runnen werkt zeer goed, evenals het rondrijden op je paard. De steden en de woestijn met zijn kleine dorpjes zijn mooi vormgegeven en geven je je het gevoel alsof je je echt in het Midden-Oosten van de 12e eeuw bevindt. Het is jammer dat het vechtsysteem niet wat meer diepgang biedt voor een gamer die een uitdaging wil. Het voorbereiden van een eliminatie valt ook in herhaling en wordt op den duur vervelend. Dit neemt niet weg dat Assassin’s Creed een fantastische game is geworden die voorloper was van een mooie reeks games, waar we het einde nog niet van hebben gezien.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grafische zeer indrukwekkend
  • Goede sfeer in de game
  • Free runnen
  • Minpunten
  • Vechtsysteem niet erg uitdagend
  • Eliminaties voorbereiden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dat is wel chill, als ze het nu maar goed verwerken en er geen potje van gaan maken,

  • Dat klinkt goed.

    Ben echt heel benieuwd hoe groot de stap is die de game naar voren maakt. Hopelijk spenderen ze alle tijd die nodig is om er een topper van te maken.

  • Nah, Tombie is niks voor mij.

  • Kan me nog herrineren dat men zijn \"Dit is het laatste deel van Tomb Raider dat utkomt\" kijk eens waar we nu zijn… Al heel lang uitgekeken op deze game.

  • Tja kweeniee… het heeft potentie maar toch.

  • Dit werkt denk ik alleen als je de richtkruizen vlak naast elkaar hebt anders moet je naar twee dingen tegelijk kijken.

  • ja klinkt idd goed! maar weet het niet voor tomb raider… is al zoveel met gedaan

  • kom maar op met die nieuwe tomb raider ik ben er klaar voor

  • Er zijn me net te veel TB's uitgekomen om onder de indruk te zijn van iedere vernieuwing.

  • Dat klinkt me daar nog best interessant..

  • tomb raider vind ik egt een kut spel geef mij maar iets anders

  • Ben benieuwd hoe het eruit ziet.

  • kijk das nou chill

  • Lijkt me een leuk spel te gaan worden!

  • Hoe kan je dan die twee pistolen tegelijk bewegen? Het lijkt me ook een beetje irritant om naar twee richtkruizen tegelijk te kijken. Ik ben dus benieuwd hoe ze dit allemaal gaan aanpakken.

  • Ik denk dat het wat irritaties oplevert in het begin, maar je went er wel aan :)

  • Kan wat worden…..

  • Das wel tof. :)

  • Tis wel interesant…

  • Kickûh, het maakt me nu wel nieuwsgierig.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren