1. LittleBigPlanet (PS3)

LittleBigPlanet (PS3)

Hoe zou het zijn als je in een wereld terecht komt, waar alles anders is? Waar dingen zijn die je nog nooit in je leven hebt gezien. Een wereld waar je alles aan kan passen naar je eigen smaak. Waar jij je eigen stukje land kan maken en voor de hele wereld kan laten zien. Dat zou toch prachtig zijn? Sackboy leefde in de ideale wereld. Toch was niet alles even mooi in de wereld in littlebigplanet. Er kwam een slecht persoon die alle creaties wou vernietigen. Niks mocht overblijven. En onze liefe sackboy mocht het gaan oplossen.

Ja vele mensen verwachtte veel van dit spel. Zeker na de beta die al een paar maanden van te voren te downloaden was. Het was voor iedereen de ideale wereld. Je kon je eigen game bouwen, je kan je eigen levels maken, je eigen sackboy of zelfs je eigen pod. Bij de beta kwamen al geniale levels online. Toch viel het voor veel mensen tegen bij de uitendelijke release..

Natuurlijk is Littlebigplanet een geweldig spel. De singleplayer kent levens die prachtig zijn. Media molecule heeft uren, dagen, weken, maanden of misschien zelfs jaren gewerkt om zulke prachtige levels voor de singleplayer te maken. In verschillende thema’s volg je een verhaal. Maar waar gaat het verhaal nou over? Een slechterik? Creaties vernietigen? Eigenlijk boeit dat niet zo veel. Tijdens je avontuur in alle verschillende levens denk je niet over het verhaal na, maar over het feit: Hoe kom ik van punt a, naar punt b. Daarin kom je de gekste obstakels tegen. En voor een op het oog lijkende kinderspelletje is het zwaar pittig. En wil je het nog een stukje pittiger? Probeer dan alle levels te “acen”. Dat houd in dat je alle levels uitgespeeld zonder je sackboy te laten sterven. En ja, tijdens je avontuur kan je sterven door spijkers te raken, giftige stoffen, vuur of een monster tegen te komen. Het enigste wat ik dan nog mis zijn wapens. Alleen van punt a naar b komen word eentonig. Daarbij verwacht je de leukste gadgets die met je sackboy meegaan. Maar het enigste wat je af en toe vind is een jetpack. Weinig variatie in het gene wat je moet doen dus. Gelukkig is het platformen wel zo gevarieerd dat je niet het gevoel hebt dat je steeds weer hetzelfde doet.

Nadat je de singleplayer hebt uitgespeeld word het tijd voor de multiplayer. Over de multiplayer valt heel veel te vertellen, maar ik probeer het kort te houden. In het multiplayer universum van littlebigplanet kan je met 4 verschillende man de standaard levels spelen. Een co-op dus zogezegd. Het leuke van de multiplayer komt pas, als je de levels van andere gebruikers gaat spelen. Ja, in littlebigplanet kan je je eigen levels maken en publiceren. Hieruit ontstaan echt de mooiste levels waar je echt een WOW gevoel aan overhoudt. Hoe mensen het kunnen maken denk je na het spelen van de tigste level. Er zitten echt geweldige levels bij die leuk zijn, heel mooi, mooi in elkaar gezet of leuke functie hebben. Neem nou de rekenmachine. Een rekenmachine in littlebigplanet klinkt simpel, maar als je de constructie ziet denk je iets anders. Het is allemaal zo goed bedacht en dat geld voor heel veel levels. Er zijn miljoenen levels gepubliceerd. Helaas is er nergens een goed overzicht en zie je door de bomen het bos niet meer. Daardoor zijn sommige prachtige levels onvindbaar.

Het geniale uit deze game moest toch wel voortkomen uit het zelf maken van het levels. En dat valt heel erg tegen. Het is leuk om een eigen level te maken, maar niet als je daar teveel tijd in moet steken. In 1 dag heb je simpelweg geen leuk level. Voor een mooie level ben je weken bezig. Sommige zelfs maanden. Jammer voor een spel dat daar de nadruk op legdde. Niet alles is zo makkelijk als het lijkt. Dat komt omdat het tig functies heeft. Zo kan je een mooi level maken, maar voor de newbies is het te ingewikkeld. Je hebt switches, draden, figuren, dan plak je hout tegen metaal, dan gebruik een schroef, oh wacht ik doe iets verkeerds nu valt me level weer uit mekaar. Moeilijk dus. Gelukkig kan je terugspoelen(noem het control+z). Het is allemaal te ingewikkeld, niet om uit te leggen. Beproef het zelf eens en dan weet je waar ik over praat.

Wat dan wel weer prachtig aan deze game is, zijn de stickers. Je kan overal waar je wilt stickers op plakken. Zie je een mannetje? Plak er 2 andere ogen boven en een varkens neus en met je vrienden kan je wat lachen. Beplak je maat eens onder met ezelstaarten. Wedde dat er gelachen en ruzie word gemaakt? Ook je sackboy kan je aanpassen. Maak een astronaut. Maak een pinguin. Maak een pikachu, ja alles kan. Met stickers en de pakjes van je sackboy valt heel veel te maken. Daarbij word dan hard gelachen met je maten. Daarvoor is dit spel dan ook gespeeld. Spelen met meerdere om zo levens door te komen.

Conclusie en beoordeling

Al met al is dit een leuke game, die nog wel zijn fouten kent. De singleplayer is prachtig, in de multiplayer zitten prachtige levels waarbij je niet uitgespeeld raakt, maar je eigen levels creeërn is te moeilijk. Dat is voor de standaard gamer niet besteedt. Dit is een pracht game als je met meerdere mensen op de bank zit. In je eentje heb je al veel plezier. Maar met meerdere word dit vele malen groter. Het geheel is leuk, maar kan beter. Mijn tip: Wacht op littlebigplanet 2.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Leuke singleplayer
  • Veel multiplayer levels
  • Het speelt lekker
  • Je kan val alles maken. Laat je fantasie de vrije loop
  • Leuke grafische style
  • Met meerdere op de bank is dit pure fun!
  • Minpunten
  • Verhaal is matig
  • Eentonig na een tijdje
  • Weinig variatie
  • Te moeilijk om een level zelf te maken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • goh ze komen dr vooruit wat een wonder!!

  • Nou, beter je best doen dan maar :D. FIFA kan nog altijd stukken beter bijvoorbeeld, realisme in een voetbalgame vind ik geen probleem (zeker niet als de directe concurrent kiest voor de andere weg) maar er valt nog zat aan te verbeteren. Realistischere hoofden, meer licenties, gewoon een scheidsrechter op het veld, verdediging van de tegenstander etc. etc.

  • de meeste games die ze uitbrengen zijn ook best wel ***

  • wat een zeurpiet, ik vind de geleverde spellen wel goed!:P

  • ze brengen echt ook alleen maar vervolgen uit

  • –Riccitello is echter wel optimistisch over 2008. Dit komt vooral door een aantal grote titels die in het verschiet liggen, zoals de boksgame FaceBreaker en enkele titels uit bestaande series als De Sims en enkele sportseries. Ook is Riccitello te spreken over het succes van het recentelijk verschenen Burnout Paradise. –



    :')

  • Ze hebben wel gelijk. Ze hebben afgelopen jaar geen titels uitgegeven die doorgebroken zijn. Hopelijk komt hier binnenkort verandering in, en maken ze dit keer wel een orginele en goede game. Met het vrijgeven van weer een Sims-deel en een sportserie schiet je denk ik niet veel mee op. Maar dat is mijn mening.

  • Ik denk dat ze echt achteruit zijn gegaan, ze doen alleen maar zelfde type games uitbrengen. Als je nou naar Ubisoft kijkt , die gasten maken SUPERb spellen en heel apart…

  • zo, ze durven nu eindelijk toe te geven dat ze schijt spellen uitbrengen. Ik zie het ook niet veranderen tenzij ze hun beleid aanpassen en meer gaan geven om de fanbase(als ze die uberhaupt hebben).



    RIP Westwood

  • Ik ben al jaren ontevreden over de meerderheid van hun games :P



    Nee, ze hadden een best goed jaar vond ik. maar hun vorige jaar was een pak beter dan dat van nu.

  • EA maakt opzich wel mooie games, maarze verbeteren alleen de graphics van de games en daarmee staat de gameplay heel achter.

    Ze moeten iets nieuwe maken wat niet eerder gezien is.

    Bijv de game Assassin's Creed (Ubisoft) is heel apart. Ik zie voor de eerste keer dat je in een game vrij kan lopen en overal op kan klimmen.

  • function developer ($developer, $goodgames)

    {

    if ($developer == \"EA\";)

    {

    $goodgames = false;

    }

    }

    return $goodgames;



    Nu hopen dat mijn code goed is, anders moet ik ook bij EA werken omdat ik er niks van bak!







  • Yamanaka



    LOL !!!

  • als C&C tiberium maar betere kwaliteit heeft :P

  • Persoonlijk vind ik EA stukken beter dan jaren hiervoor. Het uitmelken is een beetje voorbij en ze komen met echte topgames aan: waarschijnlijk Army of Two, The Orange Box en FIFA is een echte topper.

  • Ze hebben het eindelijk door, Fifa Street 3 was niet echt een toppertje. 2008 komt wel een beter jaar … ;)

  • worden ze eindelijk wakker? het gaat wel langer achteruit met de kwaliteit

  • EA is nep en dat is net voor hun ogenvoorbijgeflitst..



    alleen burnout is keihard

  • EA probeert geld te verdienen met slappe aftreksels.

  • @ Yamanaka: Dat is dus niet goed, return $goodgames; moet binnen de function staan anders heb je weinig te returnen omdat je variabele dan niet meer bestaat..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren