1. Amnesia: The Dark Descent (PC)

Amnesia: The Dark Descent (PC)

...Er klinkt een vaag geluid vanuit de duisternis. Was het nu de wind dat ik hoorde... of toch iets anders...? Ik zie geen hand voor ogen en ben gefocused op elk klein geluidje. Ik denk dat ik dit niet langer meer trek, maar ik ben nu te ver gekomen om rechtsomkeer te gaan... Mijn naam is Daniel, In de laatste uren heb ik bizarre gebeurtenissen mee moeten maken. Ik werd wakker in een zeer oud kasteel op de ijskoude stenen vloer zonder me ook maar iets te kunnen herinneren wat er gebeurd is... Na wat rondlopen kwam ik in een studeer kamer waar op een tafel een beschreven papier lag. Na deze tekst gelezen te hebben kwam ik tot een afschuwelijke conclusie! In iedergeval weet ik nu dat... Wacht... Er klinkt een afschuwelijk onnatuurlijk geluid vannuit de duisternis. Ik zie een afschuwelijk gedaante verschijnen die in mijn richting beweegt. Verlamd door de angst val ik hard neer op de grond. Ik probeer al mijn kracht te verzamelen om daar als de sodemieter weg te komen. Maar het is al te laat...

Het was rond nieuwjaar toen ik een spel met de naam Amnesia: The Dark Descent tegenkwam. Toevallig was dit spel in de aanbieding. Ik had al verscheidene positieve verhalen gehoord en ik wilde altijd al een keer een poging doen om een Horror game te spelen. Dit was dan ook het perfecte moment om hieraan te beginnen met als gevolg een ongelovelijk ervaring die ik niet snel zal vergeten.

In Amnesia: The Dark Descent speel je als Daniel. Zoals voorheen te

merken is lijdt Daniel aan het begin van het spel aan geheugenverlies waardoor hij zich niet kan herinneren waarom hij zich überhaupt in dat angstaanjagende kasteel dat Brennenburg heet bevindt. Hierdoor ontstaat er een unieke vorm van verhaalvertellen. Het verhaal wordt verteld door de ogen van Daniel. Daniel heeft voor zijn geheugenverlies fragmenten van zijn dagboek in het kasteel achtergelaten die beetje bij beetje inzicht geven in het verhaal. Wanneer je deze fragmenten leest van Daniel wordt het door Daniel zelf met een heerlijk Brits accent voorgelezen. Maar Daniel is niet de enige die zijn teksten rond laat slingeren in het kasteel. Er zijn talloze andere notities te vinden die door andere personages in het verhaal zijn achtergelaten. Hierdoor kan je ook veel inzicht krijgen in wat er zich afspeelt. Terwijl je rondloopt kan het je zomaar overkomen dat je weer iets kan herinneren van wat er gebeurd is. Je krijgt een flashback van een conversatie te horen. Het is dan ook erg belangrijk om aandachtig naar deze gesprekken te luisteren zodat je geen belangrijke aanwijzingen mist om verder te komen in het spel. Maar er zit helaas nog wel een addertje onder het gras. De manier van verhaalvertellen en gameplay zorgen ervoor dat je lekker in het verhaal blijft. Wat absoluut als een groot pluspunt gezien kan worden. Het nadeel: Je hebt het spel na ongeveer 6 uur spelen uitgespeeld.

Wie goed oplet tijdens het spelen zal merken dat het spel uit verscheidene levels bestaat. In elke level wordt er van je verwacht dat je een puzzel/raadsel op lost. Deze problemen kunnen variëren van het combineren van chemicaliën tot het verzamelen van onderdelen om vervolgens hiervan een bruikbaar voorwerp te maken. Soms kunnen deze puzzels best pittig zijn als je geen aanwijzing hebt waardoor er misschien frustatie kan ontstaan, Maar wanneer je een puzzel oplost ontstaat er telkens weer een geweldig gevoel van euforie. Nadat alle puzzels in een level opgelost zijn kan je weer je weg vervolgen naar het volgende level.

Amnesia: The Dark Descent is een horrorspel. Geloof mij, het is echt een angstaanjagend spel. Soms is het zo donker dat je maar twee meter voor je uit kan kijken. Zoals elk horror spel kent ook Amnesia de nodige schrikmomenten. Het feit dat je niks kan gebruiken om jezelf te verdedigen en het feit dat je om te kunnen overleven alleen maar je kunt verschuilen, kunnen de spanningen ontzettend hoog oplopen wanneer er van alles om je heen gebeurt. Hoe langer je in het donker blijft hoe banger Daniel wordt. Wanneer dit gebeurt zal het beeld beginnen met licht te draaien en te vervormen. In sommige gevallen gebeurt het zelfs dat Daniel soms dingen begint te horen die er eigenlijk helemaal niet zijn. Hier komt het ‘Sanity’ meter zijn intreden doen. Naarmate Daniel steeds meer angstaanjagende en gruwelijke gebeurtenissen meemaakt verliest hij steeds meer zijn grip op de realiteit. Je moet er dan ook voor zorgen dat je niet te lang doelloos rond blijft dwalen maar dat je progressie maakt en puzzels oplost. Het kan zelfs gebeuren dat Daniel zo erg door het lint gaat door de angst dat hij door zijn knieen zakt en alleen nog maar kan rondkruipen en toekijken. Je bent dan ook constant op zoek naar lichtbronnen. Deze lichtbronnen zorgen ervoor dat je weer een stuk rustiger wordt. Gelukkig vindt je aan het begin van het spel een super

handige olielamp waardoor het verkennen een stuk prettiger wordt. Maar je moet hier zuinig mee omgaan omdat je deze lamp maar een beperkte tijd kan gebruiken. Een hele leuke feature in het spel is dat je bijna alle voorwerpen in het spel kan oppakken en gebruiken. Bijvoorbeeld: stoelen, kisten, kledingkasten en bureauladen. Dit alles kan je oppakken en gebruiken om bijvoorbeeld een deur te barricaderen om net even die extra tijd te winnen om te overleven of om iets kapot te maken. Het spel kent dan ook een erg indrukwekkend physics systeem

Conclusie en beoordeling

Tijdens de intro van het spel word je al meteen op het belangrijkste aspect van het spel gewezen: Het spel moet niet worden gespeeld met de bedoeling om te winnen maar puur om de ervaring en het verhaal. De audio is uitstekend. Het spel speelt heerlijk weg en dat alles in een grafisch heel mooi jasje. Kortom: Een absolute Must Have!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Grafisch goed
  • Audio
  • Puzzels
  • Sanity meter
  • Physics
  • Gevarieerde levels
  • Goedkoop
  • Minpunten
  • uur
  • Lage replay waarde
  • Soms te pittige puzzels

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 225 euro? Das niets!

  • Ja, maar de waarschijnlijke prijs hier zal wel 400 euro worden. Ervaring leert dat omrekenen in de verste verte de echte prijs niet is.

  • Dat ding ziet er stijlvol uit zeg! Maar ja, ik heb al een zwarte. Ik btw nog wel een keer zo'n Dualshock 3. Ik mis de rumble toch wel een beetje..

  • Best vet! Ik wil ook dualschock. EN BTW de prijs daar is ook uitstekend :O

  • Ik vind die witte en zilveren PS3 veel mooier dan de zwarte.

  • Idd, Gamer Arjen. Invoerrechten/belastingen etc…



    Reken er maar op, dat de witte en zilveren editie nog wel een tijdje niet voor ons beschikbaar zullen zijn.



    Ze mogen trouwens wel eens op gaan schieten met de invoer van de DualShock3 en PSN Cards in Europa. Die zijn ook al een hele tijd in omloop in andere delen van de wereld.


  • Hmm, alsof het kleurtje zo heel veel boeit. Het gaat me om de games… en die worden steeds beter :D.

  • Wow, Vet cool

  • Volgens mij verkoopt de DualShock 3 controller goed dus verkopen ze het bij een pakket :D .

  • Ik vind hem niet mooi in het zilvergrijs, wit en vooral zwart zijn in mijn ogen mooier. De controller daarentegen zit er wel mooi uit, hopelijk wordt die hier in Europa wel snel verkocht door importeurs, net zoals de zwarte en witte DualShock.

  • ziet er strak uit:p

  • laat tie maar komen voor 255,00 euro koop ik die ps3 wel staat dan mooi naast mij ander ps3 6o gb

  • Weer blijft GVD de losse Dualshock 3 controller ?

  • Oh vet de zilveren vind ik het mooiste

  • Vind zwart toch nog het stijlvolst..

  • hebbe hebbe hebbe… (jammer dat ie geen BC meer heeft)

  • Ziet er mooi uit! Lekker goedkoop ..

  • ik vindt de zwarte mooier maarja iedereen zijn smaak he…

  • Ik wil BC in dat ding anders heb ik er nog bijna niks aan. nouja ik heb wel nog een ps2 maar die wil ik dan wel verkopen als ik de ps3 koop.

  • de zwarte past beter in me room, maar die dual shock controller moet nu echt komen en een pricedrop is ook gewenst :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren