1. Sonic Colours (NDS)

Sonic Colours (NDS)

Zoals elk jaar komt de Sint weer eens de hoek omkijken, vliegt de Kerstman in zijn arrenslee het land over en worden wij redacteurs overspoelt met reviewexemplaren van duizend en één Sonic games van huize SEGA. Van het vermakelijke Sonic & Sega All-Stars Racing, tot aan het matige Sonic Freeride, de blauwe egel heeft in het jaar 2010 niet bepaald stilgezeten. Het meest originele concept van Sonic, snelheid, zien wij terug in het nieuwe Sonic Colours. Is dit voldoende om de egel weer op zijn voetstuk te zetten?

Sonic is back

Om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen; Sonic Colours is een Sonic game die zowel poogt om grenzen te verleggen en daarbij geen inbreuk te doen op de ijzersterke platformelementen die de originele games uit de jaren negentig zo goed maakten. Op die details ga ik straks verder, maar ik ga nu eerst het verhaal van Sonic Colours behandelen.

Wat betreft verhaal moet je, net als ik, niet veel diepte verwachten. Het verhaal draait om een ogenschijnlijk schuldig voelende Dr. Eggman. Om al zijn misdaden in het verleden goed te maken, opent deze het Dr. Eggman's Interstellar Amusement Park in het heelal. Maar een vos verliest weliswaar zijn haren, maar niet zijn streken, en dus heeft Eggman weer eens wat snode plannen opgesteld. Allereerst heeft hij zogenaamde Wisps, wat in principe kleine buitenaardse elfjes zijn, gevangengenomen en hij wil ze uitbuiten voor zijn eigen bestwil. Aan Sonic om daar een stokje voor te steken. Het verhaal is voorspelbaar, oppervlakkig, en dat allemaal maakt mij geen reet uit, want bij Sonic draait het maar om 2 dingen, namelijk snelheid en adrenaline. In Sonic Colours speel jij natuurlijk niemand minder dan de snelle flits, de ‘Hedgehog’, oftewel de blauwe egel Sonic. Die de meeste gamers inmiddels wel zullen kennen. Ook zijn vriend en redder in nood Tails is van de partij.

Gameplay

Sonic Colours is simpelweg een greep terug naar de roots. De tweedimensionale wereld, waarbij snelheid de belangrijkste factor is, keert terug. De wereld is opgesplitst in verscheidene gethematiseerde onderdelen, zoals een jungle en een meer urbane, haast techno achtige omgeving. Loopings, schroevendraaiers en zo hier en daaar een puzzeltje zul je regelmatig tot vaak tegenkomen in Colours, als je de singleplayer speelt.

Sonic en Tails krijgen de opdracht om alle Wisps te redden in het amusementspark. Elke geredde Wisp zorgt voor een nieuwe, speciale vaardigheid. Zo zorgt de witte Wisp voor een boost, veranderd de Paarse Wisp Sonic tijdelijk in een laser die op de muren afkaatst. De DS-versie heeft daarnaast ook nog exclusieve Wisps, zoals de Red Wisp die Sonic verandert in een vuurbal. Deze Red Wisp heb je overigens ook nodig bij sommige puzzelonderdelen. Ook de Roze Wisp zorgt voor een nieuwe vaardigheid. Met deze Wisp kan Sonic namelijk zweven en items opzuigen, waardoor hij groeit. Klinkt bekend, nietwaar? Jammer genoeg komen met alle lusten ook de lasten. Want de singleplayer van Sonic Colours is kort en je hebt het dan ook binnen enkele uren uitgespeeld. Ook lijken sommige gebieden enigszins op elkaar. Als positief punt heb je dan wel weer Special Rings die je kunt gaan zoeken en vinden. En een 2de playthrough door een ijzersterke platformer klinkt natuurlijk nooit verkeerd, lijkt mij zo. Voor diegenen die klaar zijn met de singleplayer, zijn er nog wat andere dingetjes aanwezig in deze game. Zo heeft de DS-versie een Special Stages modus, waarin je bijvoorbeeld alleen orbs van dezelfde kleur moet zien te vangen, of binnen een bepaalde tijd de opgegeven objectives behaalt. Als laatste zijn er nog de Time Attack-, waarin tijd alles zegt, en multiplayer modus. Tijden in de Time Attack zullen online op de leaderboards geplaatst worden, iets waar ik erg tevreden en blij mee ben. De multiplayer komt in de vorm van competitieve multiplayer, waarin je het opneemt tegen een ander persoon, en hem stof moet laten happen door zelf als eerste over de finishlijn te rennen.

Audiovisueel

Ondanks het feit dat ik het hier heb over een semi-2D game, moet ik zeggen dat Sonic Colours aardig goed weet te presteren op het gebied van grafische pracht en praal, en de sfeer die het geluid met zich meebrengt. Qua muziek zijn er hier en daar wat opnieuw in elkaar gezette stukken van oude Sonic deuntjes, gepaard met gloednieuwe sound-effects en achtergrondmuziek. Grafisch ziet alles er zodanig kleurrijk uit, dat je er haast een aanval van zou krijgen. Dit is echter niet bedoeld op een negatieve manier, want de kleuren doen de game erg goed. Ook wat betreft afwerking loopt alles lekker soepel. Bugs, glitches en andere imperfecties zul je niet tegenkomen in Sonic Colours, en ook kleine details springen in de game goed naar voren.

Conclusie en beoordeling

Sonic Colours is een goed voorbeeld voor de makers hoe ze het in het vervolg moeten aanpakken. Het verhaal is weliswaar onbeduidend, kort en soms repetitief, maar dat neemt het pure speelplezier totaal niet weg. Het ijzersterke platformelement blijft en wordt aangevuld met het uitstekende Wisp-systeem. Daarnaast ziet alles er ook heel goed afgewerkt uit, speelt het allemaal lekker vloeiend, en is de audio ook een toppertje. Dit is sowieso een toppertje voor elke fan en platformfanaten kunnen ook hun hart ophalen bij Sonic Colours.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Sonic zoals het hoort
  • Wisp systeem
  • Audiovisueel
  • Leaderboards
  • Minpunten
  • Nogal kort
  • Zo nu en dan repetitief

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • jammer van het cijfer had hoger gehoopt…

  • leuk voor de kinderen

  • hahah power rangers vinden mensen van boven de 12 dat eigenlijk nog wel leuk ??

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren