1. BioShock 2 - Minerva's Den (PS3)

BioShock 2 - Minerva's Den (PS3)

Een half jaar geleden konden gamers opnieuw een geweldige reis naar het onderwaterutopia Rapture maken. Sindsdien is er veel nieuwe content voor BioShock 2 verschenen. Spijtig genoeg was dit geen downloadable content voor de singleplayer. 2K Games steekt in de vorm van Minerva's Den een hart onder die riem van degenen die geen interesse hebben in het indrukwekkende BioShock Infinite, of gewoon opnieuw naar Rapture willen.

Return to Rapture

Ik ben blij en opgelucht. Sinds het 1ste deel ben ik namelijk al een fervent speler in de wereld van Rapture. Ik heb dan ook intens genoten van beide games die zich afspeelden in de onderwaterwereld, gecreërd door revolutionair Andrew Ryan. Met BioShock Infinite, en met de komst van Columbia, lijkt het 3de deel van BioShock nog een vage gedachte in de hoofden van de makers. Voor vele fans is het een geruststelling geweest dat 2K veel downloadable content beschikbaar gesteld heeft. Dit betrof echter alleen content die om de multiplayer draaide. Ik mocht dan ook fijn in mijn handjes knijpen toen ik met Minerva’s Den aan de slag ging, de 1ste singleplayer DLC voor BioShock 2.

In Minerva’s Den speel jij Subject Sigma, die net als Subject Delta van de main story ook een Big Daddy uit de Alpha Series is. Jij wordt gewekt door Charles Milton Porter, die samen met Brigid Tenenbaum werkt om toegang te krijgen tot het Rapture Central Computing, waarin de maniak Reed Wahl zich heeft verschanst en waar je tevens The Thinker kunt aantreffen. The Thinker is een supercomputer, en tevens de enige van zijn soort, die zelf kan denken en delen van Rapture kan besturen. Uiteindelijk raak je als Subject Sigma betrokken tussen een persoonlijke vendetta tussen Porter en Wahl.

Dit machtsconflict is ongetwijfeld een interessant onderdeel van Minerva’s Den, maar het komt met een nadeel. Dit nadeel is het feit dat we het hier te maken hebben met een download. Je bent op z’n minst 4 uur en op zijn meest 6 uur bezig met deze DLC, en daarom voelt het verhaal enigszins kort. Begrijp me niet verkeerd, het verhaal in deze DLC doet niet onder voor de main story, maar is te kort om goed uitgewerkt te worden. Als lichtpuntje moet dan wel weer gezegd worden dat het verhaal zelf geniaal opgezet is, met plot twists en al. Zeker noemenswaardig voor een bescheiden uitbreiding.

Meer en beter

Niet alleen krijg je een compleet nieuw verhaal voorgeschoteld, maar er zijn ook een aantal toffe en vernieuwende toevoegingen in dit aparte hoofdstuk van BioShock 2 te vinden. Allereerst zul je de confrontatie aangaan met oude en nieuwe gezichten. Natuurlijk zijn er de 'standaard' Big Daddies, zoals de Bouncer en de Rosie, daarnaast heb je ook weer de Little Sister. Maar nu zul je het ook opnemen tegen de Lancer, een lichtgewicht Big Daddy die erg vlug is en uitgerust is met flash grenades en de gloednieuwe Ion Laser. Dit wapen vuurt een onophoudelijke straal van energie af die zelfs de sterkste tegenstanders doet laten bezwijken.

Verder zijn er nieuwe varianten van Splicers, waaronder ook elementaire splicers die een sterke weerstand tegen bijvoorbeeld ijs of vuur hebben. Verder krijg je een nieuwe plasmid, genaamd Gravity Well. Met deze plasmid creër je een tijdelijk zwart gat die alles opslokt wat te dichtbij komt. Voor de fans die de Protector Trials DLC ook gedownload hebben, is er ook een extra Gene Tonic beschikbaar genaamd Master Protector.

Daarentegen zijn er ook dingen weggelaten. Zo zul je de Research Camera in deze download moeten missen, en ook zijn de Power to the People Machines ditmaal afwezig, vervangen door vooraf geüpgrade wapens die je hier en daar vindt. Alles is eerder te vinden dan te kopen of te upgraden in deze DLC. Dat is jammer, aangezien je eigen personage managen toch echt een belangrijk onderdeel van BioShock 1 & 2 was.

Art deco… alweer

Wellicht dat bovenstaand kopje mijn mening wel erg pesimistisch weergeeft. Je moet dan ook begrijpen dat BioShock 1 een prachtige art-deco sfeer had. Deel 2 borduurde hierop verder, en je zag dan ook veel onderdelen terugkeren. Wederom zie je dezelfde onderdelen terugkomen in deze downloadable content. Dit kun je natuurlijk als struikelblok beschouwen, ware het niet dat de wereld van Rapture prachtig en mysterieus is, en dat zowel oude en nieuwe dingen in deze DLC perfect op elkaar inwerken en zo een strak vormgegeven wereld creëren.

Doorgewinterde spelers zullen zich onmiddellijk op hun gemak voelen zodra ze weer voet aan wal zetten in Rapture. Natuurlijk zijn de graphics inmiddels enigszins achterhaald. De game maakt dit allemaal echter meer dan goed met een wederom ijzersterke soundtrack, geluidseffecten, karakter details, de art deco, en last but not least, de prachtige watereffecten waar BioShock om bekend staat.

Conclusie en beoordeling

Eindelijk heb ik het dan gehaald, ik heb het meeste uit Rapture gehaald wat er vooralsnog uitgehaald kan worden. Ik heb dan ook het gevoel dat Minerva’s Den een waardige afsluiting is voor deze game. Wellicht dat het verhaal ietwat beter uitgewerkt had kunnen worden, maar de goede pacing, gepaard met de goede personages, zorgt ervoor dat dit verhaal je nog bijblijft. Tel daarbij nieuwe toevoegingen als de Ion Laser, Gravity Well en de nieuwe Lancer bij op, en je weet dat Rapture een mysterie zal blijven die altijd weer iets nieuws te bieden heeft. Wacht niet langer. Diegenen die zich nogmaals willen laten onderdompelen in de wereld van BioShock kunnen hun gok wagen met Minerva’s Den, een gedenkwaardige download voor een gedenkwaardige game.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Tof verhaal
  • Gedenkwaardige personages
  • Nieuwe onderdelen
  • Rapture
  • Audio
  • Minpunten
  • Verhaal voelt soms beperkt
  • Bepaalde onderdelen verwijderd
  • Voelt kort aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren