1. Ferrari: The Race Experience (Wii)

Ferrari: The Race Experience (Wii)

Het is de afgelopen jaren flink in populariteit gestegen, en daarbij heb ik het natuurlijk over het racegenre. Vooral simulation racegames staan vaak garant voor kwaliteit, gepaard met een langdurig speelvermaak. Voor Wii gamers is dit gegeven feit ietwat minder van belang, omdat de Nintendo Wii vooralsnog niet gek veel simracers kent. Spelontwikkelaar System 3 hoopt met Ferrari: The Race Experience een goed alternatief voor Wii gamers te bieden, maar is het Ferrari licentie-zegel voldoende om dit spel in huis te halen? Of moeten we deze racepaardjes in de stallen laten staan?

4 modi

Als je deze game in je console stopt, dan zul je geen gloednieuwe game voor je kiezen krijgen. Het betreft hier namelijk een port van de in oktober uitgebrachte PSN-game die dezelfde titel draagt. Dit is natuurlijk niet per sé slecht, en veel slechter dan het origineel, Ferrari Challenge: Trofeo Pirelli, kon hij volgens mij niet zijn. Dat was althans mijn aanvankelijke gedachte. Gelukkig zat deze gedachte op zijn minst in de goede richting, want Ferrari: The Race Experience is absoluut geen slechte simracer.

Allereerst kent de game in het totaal 4 modi namelijk Quick Race, Arcade, Tournament en Time Trial. Deze spreken eigenlijk allemaal al voor zich, maar ik ga er desondanks toch op in. Natuurlijk is de Tournament modus, die je meer als Career mode kunt zien, het belangrijkste onderdeel. In de Time Trial kun je vanzelfsprekend aan de gang op de verscheidene circuits die tot je beschikking staan, en daar kun je een zo snel mogelijke tijd neerzetten. Spijtig kent Ferrari: The Race Experience geen online leaderboards, en dus valt dit aspect van prestatiedrift in zijn geheel weg. Dan is er nog de Arcade modus, waarin je ook gewoon races in een bepaalde volgorde voltooit, zonder daarbij eigenlijk de echte uitdaging te voelen. En dan is er nog Quick Race, dé modus die waarschijnlijk niemand zal spelen, tenzij je maar een paar minuutjes tijd hebt.

Geen multiplayer

Een grote misser is echter het gebrek aan multiplayer. Je zult deze game helemaal in je eentje moeten spelen, System 3 heeft er immers niet aan gedacht om er een lokale of online multiplayer modus in te stoppen. Dit is een grote misser, en dit had dan ook haast verplicht in de game moeten zitten. Het had bij wijze van spreke slechts een quick race optie kunnen zijn, en ik was al tevreden geweest. Ik ben nu echter zeer teleurgesteld in System 3, dat ze in deze game geen multiplayer gestopt hebben, terwijl het er duidelijk om schreeuwt en het genre er geëigend voor is.

Besturing

Wat betreft de besturing is deze game zeer compleet. Allereerst kun je het geheel met een Wii-stuurtje besturen, maar ook de nunchuck met zijn pookje valt onder de besturingsopties. Daarnaast kun je manueel gas geven en remmen, en zodoende kun je naar eigen smaak de moeilijkheidsgraad qua besturing instellen. Vooral de Simulation mode zal bij racefanaten in de smaak vallen, hierin vind je immers de meest realistische manier van rijden in terug. Wat betreft de moeilijkheidsgraad van tegenstanders valt het vies tegen. Soms maken je tegenstanders zeer realistische en mooie manoeuvres, maar op andere momenten beuken ze je weg alsof ze in botsautootjes aan het rijden zijn. Dit zou niet erg zijn, ware niet het feit dat je aan het rijden bent in bolides die tonnen waard zijn. De AI is dus een echte hit ‘n miss, en dat soms ook vrij letterlijk.

Wagens

Hét middelpunt van elke racegame, zijn natuurlijk de bolides waarvan jij achter het digitale stuur mag kruipen. Zoals de naam al impliceert zul je hier niets anders dan Ferrari auto’s in terug vinden. Het is een breed scala, met enkele tientallen Ferrari’s die variëren in kleur, model en bouwjaar. Zo heb je echte old-timers waarin je kunt racen, maar heb je ook de nieuwste scheurijzers tot je beschikking. Natuurlijk moet je elk voertuig wel eerst vrijspelen alvorens je ermee aan de slag kunt gaan.

Jammer genoeg blijft het ook bij het uiterlijk. Het schademodel is amper tot niet aanwezig, de grafische prestaties van de game doen de auto’s ook geen goed, en onder de motorkap merk je het verschil ook amper. Het lijkt wel of de ontwikkelaars niet eens gekeken hebben naar de anatomie van elk voertuig. Alles ziet en voelt dus nogal soortgelijk aan. Als lichtpuntje dan wel weer het feit dat je uit veel wagens kunt kiezen, en niet beperkt bent tot een handvol.

Circuits

Ook in het geval van circuits is het allemaal een mengelmoesje. Terwijl het ene circuit, met asfalt en al, heel realistisch aanvoelt, is het andere circuit daarentegen een tamelijke tegenvaller. Ook de omgevingen zien er saai uit en je krijgt soms het gevoel dat je op hetzelfde circuit aan het rijden bent, terwijl dit niet het geval is. Wat betreft circuits valt het geheel dus ook een beetje tegen, en ditmaal heb je niet zo veel keuze er uit. Ondanks het feit dat circuits bekend voor zullen komen voor vele racefans, is het moeilijk om dat echte realistische gevoel te krijgen.

Audiovisueel

En dan nu weer een grote domper binnen Ferrari: The Race Experience: De audiovisuele presentatie van de game. Allereerst is de muziek verouderd, achterstallig en het loopt niet vloeiend met elkaar over. Terwijl je de ene keer rustgevende muziek hoort, moet je het een ander keer stellen met techno muziek. Ook geluidseffecten, zoals die van de wagens en van het publiek, vallen bij mij niet erg in de smaak, en ik kreeg dan ook de neiging om gewoon mijn MP3-speler op te doen, en vervolgens doof verder te spelen.

Grafisch is alles ook erg blokkerig, houterig en voelt het allemaal onnatuurlijk aan. Wagens zien er nog redelijk uit, maar het menu is onoverzichtelijk, is tergend en de omgevingen in-game zijn ook zeer onaantrekkelijk te noemen. Dus ook op dit gebied valt Ferrari: The Race Experience tamelijk tegen.

Conclusie en beoordeling

Ferrari: The Race Experience kan zich uiteindelijk bij lange na niet meten met titels als Gran Turismo 5 of Forza 3, maar weet ondanks dit toch nog zichzelf te presenteren als een uitgebreide en vermakelijke simracer. De 4 beschikbare modi zijn stuk voor stuk weliswaar standaard, maar zullen toch goed zijn voor enkele uurtjes speelvermaak. System 3 heeft wat betreft multiplayer echter de plank totaal misgeslagen, die had er namelijk met gemak in gekund, zij het lokale multiplayer in plaats van online. Het is gewoon een groot gebrek binnen de game. De AI en slechte audiovisuele presentatie willen ook niet bepaald aan de ervaring bijdragen, en op die manier kreeg ik soms het gevoel om een onafgemaakte game te spelen. Al met al is dit dus een onafgerond project, die de titel haast niet zou verdienen om te dragen. Uiteindelijk is deze game zijn licentie-zegel dus amper waard.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • modi
  • Veel Ferrari’s
  • Goede besturing
  • Minpunten
  • Multiplayer ontbreekt
  • Gemengde AI
  • Audiovisueel slordig
  • Voelt beperkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als je ziet wat het met SSBB doet, wat doet het dan wel niet met je lichaam..

  • Dit was toch al bekend?

  • Ik kan me niet voorstellen dat je tijdens het gamen wil gaan roken, en vooral niet tijdens SSBB? Zowel meekijken als spelen houd je toch al bezig?

  • Netjes van Nintendo. Microsoft zou zo iets niet doen.

  • was al bekend maar wel goede service

  • :D whahaha











    leuk dat ze het gratis schoonmaken (het is toch ook hun eigen schuld hadden ze dat maar moeten vermelden)




  • Dikke ketting rokers daar :P

  • Straks net zoals bij de 360 :P XD

    Miljard euro klaarleggen voor reparaties XD

  • Whoah! ik rook niet en ik heb geen Wii, dus NO PROBLEM for me!

  • Yes, de Wii is anti-roker =D

    Dat is nou leuk om te horen.

  • Eigenlijk zouden ze die niet moeten repareren, moet je maar niet roken….T is dan nu ook je eigen schuld..xD

  • ach ik rook toch niet!

  • Gelukkig rookt niemand hier thuis, dus is mijn Wii veilig. Het lijkt me echt heel vervelend als je op dag 1 Brawl wilt gaan spelen, en je Wii doet het vervolgens niet door meeroken.

  • ik dacht dat het om een wii met een sigaretje in zijn gleuf ging

  • lol

  • Nette oplossing van Nintendo.

  • De Wii start hiermee een officiele anti-rook campagne :)

  • Hoeveel moet iemand dan wel niet roken om een tabak aanslag binnen in een console te krijge…volgens mij wel erg veel.



    Bovendien goede service van Nintendo, alleen zou ik voorstellen dat die mensen wat vaker een raampje open zetten.

  • Aha SSBB gebruikt een Dual Layer Schijf om als die data op te slaan.

  • Als je ziet wat het met SSBB doet, wat doet het dan wel niet met je lichaam..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren