1. Left 4 Dead (PC)

Left 4 Dead (PC)

Er gaat geen dag voorbij of Amerika komt in het nieuws: in de meeste gevallen gaat het over de spierballen praat van de Yanks, maar ook komen er berichten binnen over het vuurwapen gebruik in het land van "the free and brave". Als de nieuwszenders of zelfs documentaire makers in een vrij jolige bui zijn, willen ze nog wel eens een ouderwets stereotype redneck voor de camera halen: hij kan dan haarfijn uitleggen waarom het dragen van een vuurwapen het recht van iedere Amerikaan is, het staat zelfs in de wet. Eerlijk is eerlijk, dat recht is er en het kan sommige mensen zelfs redden. Bijvoorbeeld tegen criminelen die een huis willen binnendringen, de geniepige jonge man van het erf afschieten omdat deze het gedaan heeft met je dochter of geïnfecteerden neerschieten. Precies. In een wereld waarin een virus mensen verandert in monsters, zal Amerika zich tenminste kunnen verdedigen. Zij hebben vuurwapens.

Ah, een zombie shooter, daar hadden we er nog geen één van zeg. Excuses voor het sarcasme, maar in een industrie waar de ene na de andere shooter uitkomt is het zeer lastig om enthousiast te worden. Het kanonnenvoer is nu veranderd, men beschikt over wapens zoals shotguns, handguns, automatische wapens; met deze middelen is het de bedoeling om te overleven in deze nieuwe apocalyptische wereld. Het klinkt vreselijk standaard, maar Left 4 Dead blijkt juist een uitzondering te zijn. Niet vanwege de eindeloze stroom aan hondsdolle geïnfecteerden, maar omdat teamwerk er daadwerkelijk toe doet. Left 4 Dead is om die reden een multiplayer game pur sang en ook een stuk leuker wanneer je met drie andere vrienden op stap gaat in de campaign mode.

Spelers die voor het eerst de Left 4 Dead wereld binnenstappen zullen dan ook verbaast zijn dat alles zo snel gaat en belangrijker: veel fouten maken of Rambo-achtige acties zullen resulteren in een snelle dood. Vooral op Advanced en Expert zullen de geïnfecteerden geen spaan van je heel laten. Wanneer dit eenmaal duidelijk is, zal de speler zich steeds meer schikken in het “wij tegen hen” gevoel. Iedereen blijft bij elkaar in de buurt, er wordt voorzichtig rondgekeken en wanneer iemand de omgevingen gaat controleren dan is er altijd iemand bij je om rugdekking te geven. Dat is ook wel nodig gezien het feit dat de geïnfecteerden binnen enkele seconden een speler kunnen overmeesteren. Dat is ook de grootste verdienste van de game, een bepaalde sfeer neerzetten waarin de dood letterlijk om het hoekje kan staan. Nu is het wel zo dat een grootschalige zombie aanval niet direct in een pijnlijke dood zal eindigen: nee, eerst wordt de speler overmeesterd wanneer zijn healthbar opraakt. Daarna zal de speler in een soort staat van doodgaan verkeren, waarin hij/zij zich nog alleen maar kan verdedigen met een pistool. Vooral in dit soort situaties is het mogelijk dat de speler helemaal overlopen wordt door geïnfecteerden, maar het is ook mogelijk dat teamleden je al gauw genoeg vinden en weer op de been helpen.

De vraag is natuurlijk, wordt de speler overspoeld met geïnfecteerden? Nee, het is allemaal mooi gedoseerd dankzij de Director A.I. binnen de game. Die analyseert hoe de spelers de game doorlopen en op basis daarvan worden vijanden telkens op nieuwe plekken gespawned. Elke game is anders: als op punt A in de vorige speel sessie een enorme horde aan geïnfecteerden je tegemoet kwam rennen, is het zeer waarschijnlijk dat de volgende keer op hetzelfde punt er maar een paar aanwezig zijn. Het is dus telkens een verrassing wanneer de speler wordt geconfronteerd met een nieuwe massale aanval. Daarmee is de titel uitermate geschikt voor talloze nieuwe playthroughs. Overigens zijn deze simpele geïnfecteerden niet de enige dreiging binnen de game. Er zijn ook speciale geïnfecteerden in de game die zoals de naam al doet vermoeden, iets speciaals zullen brengen: de Boomer, die ervoor kan zorgen dat een hele horde aan geïnfecteerden de overlevenden gaat aanvallen. De Tank is een gigantische geïnfecteerde die over bizar veel kracht beschikt en daarmee behoorlijk veel schade kan veroorzaken. Genoeg gevaar binnen de wereld van Left 4 Dead.

Het enige waarop Left 4 Dead tekort schiet is de content die aanwezig is binnen de game. Naast de campaign en het zeer sterke versus mode zijn er maar weinig andere speelmodi aanwezig. De singleplayer is te verwaarlozen aangezien met bots spelen zeker niet dezelfde ervaring zal bieden als in co-op en multiplayer. Survival is vooral leuk voor snelle en korte potjes, maar niet om heel vaak te spelen. Tel daar ook nog eens bij op dat er in totaal maar vier campaigns zijn die ieder binnen een uur zijn te voltooien en het totaalpakket lijkt dan ook karig over te komen. Het is ook te weinig eigenlijk, maar wonderbaarlijk genoeg weet de game dit mooi te verbloemen. Dankzij de “slimme” A.I. zal het nog vaak genoeg opnieuw gespeeld worden. Belangrijker, de co-op en de multiplayer zitten zeer goed in elkaar. Zo goed zelfs dat deze fouten makkelijk overbrugd kunnen worden. Uiteindelijk zijn er ook DLC campaigns uitgekomen voor de game in de vorm van Crash Course en The Sacrifice. (Die beiden ook zeer tof zijn) Toch blijft het aantal opties binnen Left 4 Dead wat aan de magere kant, wat stiekem helemaal niet nodig was geweest.

Uiteindelijk blijft de basis die gelegd is ijzersterk en zal het uren aan speelplezier opleveren. Vooral in Versus is de game een geniale ervaring te noemen, waarin vier spelers de rol van de overlevenden op zich nemen. Aan de andere kant zullen vier spelers door het leven gaan als speciale geïnfecteerden, waardoor de game een stuk tactischer wordt. Niet alleen moeten de overlevenden het opnemen tegen standaard geïnfecteerden, maar ook tegen andere spelers die nu als zombies de servers onveilig maken. Een verontrustende gedachte, zeker als je weet dat andere spelers strategischer zullen spawnen dan hun computer gestuurde tegenhangers. Eigenlijk is de Versus mode de reden om Left 4 Dead in huis te halen: het zorgt niet alleen voor rivaliteit, maar ook genoeg hilariteit gezien de situaties waarin de spelers verzeilt zullen raken. Een uitstekend staaltje co-op/teamwork wordt er getoond met Left 4 Dead.

Conclusie en beoordeling

Misschien is het totale pakket wat klein, maar het is duidelijk dat Left 4 Dead in deze vorm niks meer dan uitstekend is te noemen. Als geen ander laat het zien waartoe co-op games daadwerkelijk toe in staat zijn, om de uitstekende versus mode niet te vergeten. In teamverband geïnfecteerden neerschieten in een aantal uitstekende campaigns is zeer tof, al is het wel jammer dat het allemaal zo snel voorbij is. Gelukkig weet de Director A.I. het telkens nieuw en fris te houden, waardoor de houdbaarheidsdatum van de game behoorlijk wordt uitgerekt. Als het iets meer content had gehad, dan was is het een echte klassieker geweest.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Toffe campaign mode
  • Teamwork doet er echt toe
  • Versus mode
  • Minpunten
  • Te weinig content
  • Singleplayer mode stelt niks voor
  • Hier en daar een glitch

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Om gewoon van te janken … :(

  • om te janken inderdaad xD

  • Snik.

  • Ik jank nu al, gezien het matige spelaanbod voor de DS ;-)

  • Toch even een traantje weggepinkt bij dit bericht, te mooi.

  • Ik jank nu al… maar dan van de reactie van Koppa zoek toch een leven man op de DS is geoeg te doen…

  • Ziek :|

  • Vet!!

  • Ze verzinnen ook elke keer wat nieuws:P.

  • 99 verhalen waarom ze beter een PSP hadden moeten kopen!

    Sorry, ik kon het niet laten!

  • WTF XD, proberen ze de speler blij te maken, laten ze je janken LOGISCH



    Mijn moeder: Is der wat ?? Ja ik ben het huilen :'( .. Waarom ??

    Ja ik ben het gamen xD

  • wat een triest vehaaltje, zou er bijna van gaan janken



    sjezus lang leven de DS, hier is echt geen fatsoenlijk spel voor he

  • De laatste keer dat de tranen in mijn ogen sprongen tijdens het gamen was toen ik de computerkast op mijn tenen liet flikkeren, omdat ik zonodig heen en weer moest wiebelen met die kast. :(

  • Huh? Ik dacht dat je juist moest lachen als je in de stress raakt!

  • Hoeso een lelijke game!

  • What a load of bullsh*t

  • Naja, ik ben in ieder geval geïntereseerd. ook al zul je me niet snel zien huilen met m'n DS in de hand, ik ben wel benieuwd wat voor verhalen dat dan zijn

  • Japanners kunnen toch geen emotie tonen. :P

  • Riiight… ze weten ze wel te verzinnen die vage spellen lol.

    Naja khoop dat het werkt voor die japanners, ik hoef het niet in ieder geval.

  • haha janken om een f*ck*ng ds game:P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren