1. Half-Life 2 (PC)

Half-Life 2 (PC)

Soms is het onmogelijk om iets uit te leggen. Een ervaring, een avontuur; het is alsof je een blinde vertelt wat pimpelpaars precies inhoudt. Ook al voeg je nog zo veel indrukwekkende bijvoeglijke naamwoorden aan je uitleg toe, ook al vertel je alles in geuren en kleuren alsof je het over je eigen kind hebt, de prooi van jou euforie zal het pas echt begrijpen als diegene het zelf meemaakt, zelf ziet of zelf speelt. Dit is een probleem waar ik mee te kampen zal hebben gedurende het schrijven van deze recensie en daarom wil ik om mee te beginnen duidelijk maken dat wat ik ook zeg, wat ik je ook probeer wijs te maken, geloof het niet. Ga het gewoon zelf uitvinden. Want Half-life 2 is een spel dat je zelf moet uitvinden, zelf moet proeven, zelf moet meemaken. Want Half-life 2 is... is...

In de futuristische wereld waarin Half-life zich afspeelt is er van vrede niet te spreken. Alsof dit woordje uit het woordenboek gebrandt is zie je overal waar je komt ruzie, oorlog en kokende woede. Jij, Gordon Freeman, een lid van het verzet tegen de Combine die City 17 en de rest van Europa in haar macht heeft, reist de stad af in de hoop je steentje bij te dragen en komt zo in de meest uiteenlopende situaties terrecht. Om te beginnen geeft de stad je, hoewel je eigenlijk bijna altijd een uitgestippeld pad volgt en niet veel toegang krijgt tot zijweggetjes en andere gebouwen, echt het gevoel dat je je ergens bevindt. Dat je in een plaats bent die bestaat en leeft. Dit zal niet aan de graphics of visuele effecten liggen, die op mij niet de grootste indruk hebben weten te maken, maar eerder aan de omgevingen. Of je je nou in een ondegronds gangenstelsel of op een groot plein bevindt, het komt altijd realistisch over en Half-life 2 laat op beide fronten, zowel buiten als binnen, zien hoe het moet.

Over realisme gesproken, dit is misschien wel het beste punt van het spel. De physics. Ze kloppen gewoon en doen niks fout. Dit is zeker iets wat maar weinig spellen kunnen zeggen over hun physics, en maakt het des te leuker om de verschillende puzzels op te lossen in het spel. Je kan namelijk een boel objecten die verspreid over de grond liggen op pakken en ze overal heen smijten op de manier die jij kiest. De breinbrekers zijn zó onvoordehandliggend dat ze echt leuk zijn om te doen en je eigendunk ook nog een stukje boosten als ze door jou en jou alleen opgelost worden. En oh jongens, nu heb ik het nog niet eens over het vechten gehad.

Half-life 2 blijft namelijk, hoe je het ook went of keert, een first-person shooter. Met zowel menselijke als aliën-wapens ga je in gevecht met de meest uiteenlopende vijanden en het is, laat ik er toch vooral niet om heen draaien, intens. In een spel als Half-life 2 moet je écht opletten op allerlei details of je bent een stuk dood vlees. Luister naar de voetstappen, de wapens, en zelfs de geluidjes van afketsende kogels op metaal of hout, echo’s en weet-ik-veel wat. Kijk naar de schaduwen, de lichteffecten, de kapotte voorwerpen, de reflecties in de ramen. En als het moment daar is, spring je op vanuit je dekking en knal je een heel magazijn leeg in je vijand. Oh, de schuldbewuste voldoening.

Het geluid is prachtig en meer dan belangrijk, zo ook nadert de muziek perfectie. Elektronische deuntjes en ritmes passen zich aan op de gebeurtenissen en zo komt het al snel voor dat je aan het vluchten bent voor de een of andere helicopter met een snel, spannend deuntje dat bonkend op je zenuwen inwerkt en het bijna als een verlossing laat aanvoelen als je dood en game-over neervalt, zo intens is het allemaal. Een andere keer bevindt je je echter in een doodstille en donkere rioolpijp met een echoend en uit de verte klinkend ritme dat je op het puntje van je stoel doet zitten, om je uiteindelijk volop achterover te doen schieten als er uit het niets een zombie verschijnt.

Conclusie en beoordeling

Is Half-life 2 dan een perfect spel? Nee, want het perfecte spel bestaat niet en dus zou dit geen spel zijn en dat is zeker een minpunt te noemen. Denk daar maar eens over na, maar laat me je eerst vertellen dat Half-life 2 een klassieker is die niet gemist mag worden. Of je hem nou op de PC of console speelt, het is spanning tot op de laatste seconde door de breinbrekende puzzels, intense gevechten en realistische omgevingen. Natuurlijk zijn er dingen waar mensen over kunnen zeuren, de personages bewegen immers ietwat stokkerig, en soms mogen de voertuigen die je gedurende je avontuur in City 17 tegenkomt wat slordig besturen, maar dit zijn gewoon dingen waar je niet op let vanwege de ervaring. Een ervaring die je niet kan uitleggen, maar die je zelf moet meemaken. Over en uit.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • City 17 is "echt"
  • Realisme in zowel omgevingen als physics
  • Puzzels zijn totaal onvoorspelbaar
  • Gevechten zijn intens
  • Geluid en muziek
  • Minpunten
  • Kleine dingetjes zijn er; trek je er niks van aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 1 woord: kutvoordeps3ventjes

  • Dat vind ik eigenlijk een beetje zwak van de ontwikkelaar, al kan ik het me wel voorstellen dat je zoiets cancelled omdat de ontwikkelingskosten de pan uit reizen.

  • de PS3 heeft al vaker ontwikkeling probelemen gehad… kocht dan ook gewoon een Wii…

  • Pff Epic doet het ook gewoon met hun engine

  • oh sh*t strx komen weer een paar fanboys met hun reacties

  • Vreemd, is het echt zo moeilijk om te ontwikkelen voor de ps3? Aan de engine ligt het niet en de ps3 is er krachtig genoeg voor dus mischien zou Sony er goed aan doen een compleet nieuwe dev kit uit te brengen?

  • K was niet van plan hem te halen voor me PS3, maar voor de mensen die hem wel willen is het K*t.

  • das best bagger… maar ik heb geen ps3 dusja ik heb geen probleem

  • Tja, kocht de game zoiezo al niet

  • Het zal pas echt kut worden als hierdoor MSG4 of Killzone2 gecanceled werd ;-)

  • Tjonge jonge, wat komen jullie hier laat mee. Dit had ik gepost toen het al bekend was gemaakt.

  • blijft toch best jammer maja



    @fleasy, dat zal niet gebeuren aangezien die 2 niet voor een andere console ontwikkeld worden en dus geen achterstand kunnen oplopen ;)

  • Daar laat THQ zichzelf alleen maar mee kennen, als andere ontwikkelaars het wel lukt en hun niet, ligt het toch gewoon aan hun \"kwaliteiten\" en niet aan de PS3, of ben ik nou gek?

  • Ik zit er niet echt mee…

  • Eerder deed THQ hetzelfde bij een poging om Saints Row van de Xbox 360 naar de PlayStation 3 om te zetten.

    Wat een amateurs dan zeg.

  • Ik zal er geen traan om laten.

  • demo gespeeld op de xbox360, is toch een troepspel



    en dit ligt trouwens niet aan de PS3 of aan de enigine maar om de ontwikkelaar die te lui is om het goed te doen

  • Agree met WiiZzhole :O



    Ik bedoel, het zijn toch 'experts'? Bovendien, als je kijkt naar UT3, ziet dat er toch een stuk beter uit en heeft die niet grote, maar enorme open opgevingen. Ach ja, Epic heeft de engine gemaakt, dus die zal er ook wel het beste mee overweg kunnen.

  • kijk iedereen kan lulle wat ie wil mar dit is gwoon kut als je een ps3 hebt en k heb er een en k had het spel wille kope

  • @ Gamer Arjen: hmmm, vooralsnog is het vooral THQ die steekjes laat vallen, andere ontwikkelaars lijken met de engine prima overweg te kunnen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren