1. Pokémon Black (NDS)

Pokémon Black (NDS)

*Onderstaande recensie is gebaseerd op de japanse versie van Pokémon Black*

Op 27 februari 2011 is het alweer 15 jaar geleden dat Pokemon langzaam aan zijn opmars begon, toen in Japan de gameboy-games Pocket Monsters Red en Green uitgebracht werden. In 1998 zagen de op Red en Green gebaseerde Red en Blue in de rest van de wereld het licht. Binnen nog geen 2 jaar hierna was Pokémon uitgegroeid tot een enorm fenomeen, bestaande uit verschillende media gecentreerd rond de immiddels honderden monstertjes. Pokémon zou vele generaties games op de markt brengen. Nu is de beurt aan de 5de generatie, beginnend met de Pokémon Black en White games.

Pokémon Black en White zetten de trend van de vorige games voort. Jij, de Pokémon-trainer, zet voet in een regio in de Pokémon wereld, om zo samen met je Pokémon je een weg door de wereld te vechten, nieuwe plaatsen ontdekken, en uiteindelijk alle Pokémon te vangen.

Dit keer zetten wij voet in de regio Unova (Isshu). Deze regio is qua architectuur geïnspireerd door New York en omgeving , en dat is te merken! Zodra men voet zet in Castelia City (Hiun City) zie je de wolkenkrabbers en grote winkelstraten overal om je heen. Maar er is ook plaats voor rustige omgevingen, zoals Kanoko Town. Ook nieuw is dat in deze regio optimaal gebruik gemaakt is van de 3D-capaciteiten van de DS, wat tot mooie taferelen leidt (Castelia City bridge). Ook al staan de Pokémon games bekend om hun 2D omgevingen, de Unova regio brengt de bekende sfeer ook in 3D goed naar voren. De Pokemon wereld kwam nog nooit zo groot en kleurrijk op je scherm.

Zoals Gold en Silver het dag/nacht systeem introduceerde, komen Pokémon Black en White met het seizoen systeem. Elke maand begint een nieuw seizoen in Unova, dat, naast het grafisch veranderen van elke omgeving ,ook tot het tegenkomen van andere soorten Pokémon leidt. Bepaalde locaties zijn ook alleen toegankelijk tijdens bepaalde seizoenen. Een heuvel die in de zomer te steil is , is in de winter opeens beklimbaar door een berg sneeuw dat ontstaan is.

Een nieuwe Pokemon regio zou geen nieuwe Pokemon regio zijn zonder een aantal nieuwe Pokémon. En ook deze keer ontbreken deze niet: Wel 156 nieuwe Pokémon maken hun introductie. Deze variëren van de krokodil Sandile tot het eencellige wezentje Ranculus. Elk met natuurlijk zijn of haar eigen set aanvallen en karakteristieken. Helaas verliezen door het grote aantal sommige Pokémon hun originalitiet. Een goed voorbeeld hiervan is het apentrio Hiyappu/Boappu/Yanappu. Deze 3 Pokémon , en hun evoluties, hebben als enig echt opvallend verschil hun kleur. Ook is het de vraag of het grote aantal Pokémon niet te onoverzichtelijk wordt voor de nieuwelingen.

De gevechten in Black en White voelen een stuk sneller aan dan de gevechten in hun voorgangers. Dit is mede te danken aan het nieuwe camerasysteem dat in de gevechten toegepast wordt. Met dit systeem focust de camera zich op de Pokémon waar de actie plaatsvindt, wat voor een meer intensieve “gevechtsfeer” zorgt. Een nadeel aan dit systeem is dat Pokémon platte, lage resolutie 2D sprites blijven, en dat komt door dit nieuwe systeem juist extra in beeld.

Ook zijn er 2 nieuwe gevechtstypes toegevoegd: Triple Battle en Rotational Battle. In een Triple Battle vechten 3 Pokémon van elk team tegelijkertijd met elkaar. In tegenstelling tot double battle uit de vorige games, houdt Triple Battle zich wel aan restricties zoals afstand tussen Pokémon: Pokémon die te ver uit elkaar staan in de opstelling kunnen elkaar niet raken. Rotational Battle is ook een 3v3 gevechtsstijl, maar met een (letterlijke) twist. Bij dit gevechttype staan beide Pokémon teams op een draaiplaat, die op commando van de trainers kan draaien. Alleen de 2 Pokémon die op het voorste uiteinde van de platen staan, kunnen aanvallen/aangevallen worden. Dit gevechttype voegt dus een extra “randomness factor” toe aan het gevecht, want wie zal de tegenstander in deze beurt vooraan zetten?

Al met al zijn Pokémon Black en White goede games in de Pokémon reeks die zich kunnen meten met Diamond en Pearl en deze misschien zelfs overtreffen. Black en White biedt voor de doorgewinterde Pokémon speler weinig vernieuwing, maar de manier waarop de nieuwe elementen in het spel zijn verwerkt, maakt dit ruimschoots goed.
8,3
83
Score: 85