1. Gran Turismo 5 (PS3)

Gran Turismo 5 (PS3)

“Hoeveel Japanners heb je nodig om de ideale racegame te maken? Doet er niet toe, de ontwikkeling van die game wordt er toch niet sneller van.” Dit is waarschijnlijk de Nederlandse versie van een onverstaanbare Japanse grap, die in mijn ogen helemaal niet grappig is. Met mij zullen er zijn weinig racefans te vinden zijn die vrede hadden met de lange ontwikkeltijd van Gran Turismo 5. Daarnaast creëerde de PR-machine van ontwikkelaar Polyphony Digital (PD) een zweem van “awesomeness” rondom de game. Waardoor iedereen met gezond verstand besefte dat hierdoor de eerste reacties ietwat negatief uitvielen. Wat overheerste was de teleurstelling over de vele niet nagekomen beloftes. En nu de game ruim een maand uit is, blijkt dat PD door middel van updates veel beloften alsnog na wil komen. Het is daarom nutteloos om de game te recenseren met in het achterhoofd de PR-hype rondom de game. Logischer is het om het spel in de PlayStation 3 te laden en te beoordelen op wat er te beleven valt. En geloof mij, dat is genoeg om een boek over te schrijven.

Gran Turismo 5 (GT5) profileert zich als dé rij- en racesimulator op de PlayStation 3 en haalt daarvoor zoveel mogelijk uit de kast. Het was voordat de game uitkwam al duidelijk dat er bepaalde keuzes zijn gemaakt waar niet iedereen blij mee is. Zo zijn er van de meer dan duizend auto’s maar tweehonderd tot in de kleinste details uitgewerkt en veel circuits en andere elementen zijn rechtstreeks, dus onaangepast, uit vorige versies van het spel gehaald. Daarnaast is er een systeem met ervaringspunten geïntroduceerd, waardoor de speler niet alleen beperkt wordt door zijn budget en beschikbare auto’s, maar ook door te weinig gespeelde races. Hierdoor lijkt de ontwikkelaar een nieuw element in het spel te willen forceren: grinden in een racegame. Dat niet elke keuze even goed uitpakt is een understatement, maar dat is het risico dat men loopt als er nieuwe elementen geïntroduceerd worden. Dit rechtvaardigt natuurlijk niet de ports uit oude delen van de serie en de keuze om slechts twintig procent van de auto’s als premium te bestempelen. Kan een onverstandige keuze hier en daar de uitdaging uit het spel halen? Het antwoord daarop is gelukkig een volmondig nee.

GT5 daagt iedereen uit. Ja ook jou! Of je nu van racen houdt, streeft om in alles de beste te zijn of een verzamelaar pur sang bent, in deze game kun je helemaal losgaan. In meer dan honderd events kun je het parcours betreden om lekker te racen onder verschillende omstandigheden. Daarnaast is het natuurlijk een doel op zich om in al die events eerste te worden, of een bepaalde doeltijd te halen. En ten slotte kun je met meer dan duizend auto’s het “spaar ze allemaal” concept op een hoger niveau tillen. Bovendien is het spel kwalitatief dermate inconsistent dat zowel haters als fanboys genoeg discussiemateriaal hebben om tot de aankondiging van Gran Turismo 6 door te discussiëren of de game nou wel of niet geniaal is. Hierdoor ontstaat het idee dat GT5 voor elk wat wils heeft, maar dat de wisselende kwaliteit van het spel er voor kan zorgen dat de ene doelgroep beter bediend wordt dan de andere.

Zelf val ik in de doelgroep raceliefhebbers, waarschijnlijk de grootste doelgroep die GT5 aanschaft. En zodra het woord realisme valt, vraag ik mij twee dingen af. Ten eerste, hoe valt dit te evalueren. Niet veel gamers zullen de ervaring gehad hebben om op het circuit van Suzuka in een Pagani Zonda R'09 met meer dan 250 kilometer per uur over het asfalt te scheuren. En ondanks dat het er spectaculair uitziet, moeilijk is om je auto op het parcours te houden en het geluid je het gevoel geeft dat je echt in een auto zit, valt het moeilijk te zeggen of dit de werkelijkheid benadert. Er zijn natuurlijk ook auto’s in het spel die beter te vergelijken zijn met de bolides die bij een modaal gezin voor de garage staan, maar het blijft lastig in te schatten in hoeverre de rijervaring in GT5 de rijervaring in het echte leven simuleert.

De disclaimer die bij het opstarten van het spel in beeld komt, geeft dit al aan. Acties die in het spel gemaakt worden, hoeven niet noodzakelijk in de echte wereld hetzelfde effect te hebben. Wat wel opvalt is dat elk detail invloed heeft op je rijdgedrag. De keuze van de banden, het aantal PK’s en de hoeveelheid koppel, maar ook het gewicht van de auto. Al deze factoren hebben impact op de besturing van de auto. De gevoeligheid van de besturing is natuurlijk ook afhankelijk het middel dat je ervoor gebruikt. Een racestuur voegt veel toe aan de mate van realisme, terwijl de DualShock controller meer een kunstmatig gevoel geeft. Dit heeft echter niet veel te maken met het spel, maar met de DualShock controller. Ook de vele besturingsinstellingen veranderen hier weinig aan, hoewel ze invloed hebben op het gevoel van controle. Door bijvoorbeeld de ABS af te stellen of de rembalans te veranderen kan de controle over de auto toe- of afnemen. Het is dus meer dan een willekeurige auto kiezen en racen met die hap. Ook kan de auto in de tuningshop voorzien worden van allerlei upgrades die de auto sneller maken, maar ook lastiger te beteugelen. En hoe lastiger de auto te besturen is, hoe sneller deze schade oploopt, toch?

Iets waar ik benieuwd naar was, is het progressieve schademodel dat in het spel zit. Het model houdt in dat naarmate je stijgt in level, er meer schade mogelijk en zichtbaar is aan je auto. Hierdoor merk je dat je vanaf level 21 de mogelijkheid krijgt om pitstops te maken, die op dat moment hoofdzakelijk bedoeld zijn om de banden af te stellen op het weertype. Het is echter een hele zit om het schademodel in zijn volle glorie te bewonderen, dit kan namelijk pas vanaf level 40. Sommige gamers zullen helaas evenveel tijd nodig hebben om dit level te bereiken als PD nodig had om de game te ontwikkelen. Een aspect waar PD ook meer tijd in had mogen steken is de AI. Vooral tijdens de eerste speeluren lijkt het spel meer de botsauto’s op de kermis te willen simuleren dan de echte racewereld. En omdat het schademodel niet in werking treedt aan het begin van de game, kan dit ook zonder ernstige gevolgen. De AI snijdt af, neemt niet de moeite om jou te ontwijken en dat zonder te blikken of blozen. Ook als het spel vordert neemt de AI nauwelijks de moeite om de ideale rijlijn aan te houden, waardoor veel races gemakkelijk te winnen zijn. Beginner, amateur, professional… er is nauwelijks verschil. Dit mag een grote teleurstelling heten, waardoor de game eigenlijk naar het rijtje “laat maar liggen” verwezen moet worden. Hier kan ik mezelf echter niet toe zetten.

GT5 is namelijk zo enorm uitgebreid dat teleurstelling en opwinding elkaar snel genoeg opvolgen en de opwinding groter is dan de teleurstelling. Een voorbeeld hiervan zijn de special events. Zo is het karten ongelofelijk gaaf en een verfrissing, maar als je vervolgens met een Volkswagen busje op het Top Gear circuit de felbegeerde gouden trofee wilt behalen, ben je in staat de disc door midden te breken en af te branden. Vervolgens merk je dat, met de juiste instellingen, de NASCAR events een unieke blik geven in de wereld van het (misleidend) saaie rondjes rijden. Nog duidelijker wordt de dunne lijn tussen “up” en “down” geïllustreerd bij de licenties. Zo haalde ik tijdens mijn internationale B-licentie alleen tijdens de voorlaatste proef de gouden trofee in één keer en bleef ik bij de andere negen tests na vele pogingen steken op een zilveren trofee.

Ondanks deze opmerkelijke belevenissen heeft het spel een groot voordeel: het is verslavend. Het spel biedt voldoende spelmodi om het plezier in de spelbeleving te houden. Mocht bijvoorbeeld het racen zelf tegen gaat staan, dan kun je altijd in de huid kruipen van manager. Neem een coureur onder je hoede, geef hem een auto die van de nodige upgrades voorzien is, en leid hem naar de overwinning. Ondertussen kun je dan genieten van de grafische pracht zonder gefrustreerd te raken over de AI, de besturing of het gebrek aan cockpit-view. Het manager aspect blijft namelijk beperkt tot het aansporen of kalmeren van de coureur. Deze spelmodus is ideaal om Credits en auto’s te verdienen terwijl je huiswerk maakt, een film kijkt of aan het slapen bent.

Wanneer de frustraties over de AI teveel worden kun je het altijd opnemen tegen menselijke tegenstanders. Dit kan een vriend(in) zijn die naast je op de bank zit, of een volslagen onbekende die gebrekkig Engels door een goedkope headset schreeuwt. Het risico is dat de laatstgenoemde minder serieus is dan jij en met spookrijden, onnodig hard botsen en andere kinderachtige trucjes nog meer frustraties opwekt dan de AI. Gelukkig heeft Polyphony Digital sinds kort ingesteld dat er tijdens online races ook Credits en ervaringspunten te winnen zijn, waardoor hopelijk het aantal serieuze online racers toeneemt. Tegen je vriend(in) op de bank kun je echter nog steeds alleen in de Arcade modus racen. Hier valt enkel de eeuwige roem te behalen. Daar staat dan weer tegenover dat je vriend(in) een stomp kan verwachten, zodra hij/zij niet serieus gedrag vertoont. Dat er in de multiplayer modus geen sprake meer is van realisme past in de gedachte van het spel.

Conclusie en beoordeling

Een game die kwalitatief inconsistent is, is niet per definitie slecht. Dit is iets waar veel critici anders over denken dan ik. Mede door de hoge verwachtingen rondom de game en de hype die PD zelf heeft gecreëerd, is het onmogelijk geworden om het spel enigszins met gezond verstand te benaderen. Desondanks een poging daartoe. Grafisch gezien schommelt GT5 tussen gemiddeld en magnifiek. De AI varieert van zeer matig tot gemiddeld en de gameplay gaat van vloeiend, realistisch en ongeëvenaard naar frustrerend, vermoeiend en vooral onbegrijpelijk. Elk spel dat je zo heen en weer slingert, verdient niet meer dan een matige voldoende of zelfs een vijfje. Er is hier echter sprake van een uitzondering. Mijn persoonlijk enthousiasme over bijna alle aspecten van het spel kan ik beargumenteren door simpelweg te stellen dat GT5 op z’n slechtst nog steeds de gemiddelde racegame op de PlayStation evenaart of zelfs overtreft. Tel daarbij de spelonderdelen op waarin GT5 Uitblinkt (let op de hoofdletter U) en mijn eindoordeel kan niet anders dan lovend zijn. Daar kan geen matige AI iets aan veranderen!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Adembenemende graphics
  • Immens grote collectie auto's
  • Legio gevarieerde spelmodi
  • Spel wordt regelmatig uitgebreid
  • Minpunten
  • Grote kwalitatieve verschillen
  • Direct overgenomen elementen uit eerdere delen
  • Matige AI
  • Schademodel treedt te laat in

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mag ook wel , zo laat…

  • komen ze nu mee, maar het is wel leuk dat ze het doen alleen te laat! mij intreseerd die game eigenlijk niet echt meer

  • idd komen ze nu mee……..

  • Ben meer benieuwd naar de mods die er gaan komen.

  • naja het is wel chill hehe en ik ga em denk ik wel kopen!

  • toch wil ik hem nog steeds hebben, als fanatiek pc gamer zie ik iedereen AC op hun 360 spelen en wil ik dat ook. En nu kan ik ook nog lekker inwrijven dat de pc versie uitgebreider is. Ik klaag niet

  • nice :D

  • Leuk, maar wel een beetje laat…

  • Echt een topspel, zelfs nu nog… Nix te laat!

  • Klinkt goed want ik moet tot nu toe nog steeds wachten op de PC versie.

  • was ook wel nodig…de ps3 en de xbox360 versie waren een beetje eentonig

  • Misschien dat de repetitieve er dan een beetje af is en dat er daadwerkelijk een knoeperd van een game staat.

  • meer van hetzelfde, juist hét punt van kritiek..

  • @supermokum

    nee nu is het JUIST uitgebreider!

  • Jammer dat dit niet al in de 360 versie zat…

  • Naja, AC viel vies tegen vond ik.. het werd erg saai. Hopelijk komt er voor de PC-versie bezitters verbetering.

  • Jammer dat dit nu pas komt!

  • Buh khoop dat ze mss een update met een missie fso brengen op de Consoles (PS3 en XboX 360 )

  • ja ik bedoel ac is een super game free roam op zijn best, maar het was echt eenzeiding niks interssants meer.

  • ben toch al lang op deze game aan het wachten, toch wel leuk dat er nog iets aan toegevoegd is.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren