1. Ys: Book I & II (VC)

Ys: Book I & II (VC)

Mythes en sagen vormen al sinds jaar en dag een bron voor boeken, toneelstukken, films en ook videogames. Ook Keltische mythes en sagen ontkomen hier niet aan. Een goed recent voorbeeld hiervan is de game Folklore voor de Playstation 3, die ruim put uit de enorme Keltische bron van mythes. Een eigen smoel met respect voor het bron materiaal is hier key. Een serie die in het westen minder bekend is dan Folklore maar uit dezelfde Keltische bron van mythes en legendes put is de serie Ys (spreek uit: ies). Ook deze serie geeft een geheel eigen draai aan het bronmateriaal en vormt zo eigenlijk een mythologie op zich. Maar belangrijker is misschien nog wel dat de game gewoon verdomd tof is om te spelen.

De serie kent zijn roots op de Japanse PC-88 lijn van homecomputers maar kreeg hier in het westen voor het eerst aandacht op de Turbografx-16, een console gebaseerd op PC-88 architectuur van NEC en ontworpen en gefabriceerd in samenwerking met Hudson soft. De Turbografx kreeg als eerste console ter wereld ook een CD-ROM add-on waarmee Ys: Book 1 & II te spelen was. Dit is ook de versie die nu te downloaden is op Nintendo's Virtual Console service.

Ys: Book I & II is een remake van de eerste twee Ys games (gepresenteerd als één game), geheel verfrist en voorzien van een mooie soundtrack en indrukwekkende visuals. Held van de serie is de roodharige Adol Christin, een avonturier die keer op keer weer verzeild raakt in de problemen van anderen. Op zich maakt dat ook niet uit, Adol grijpt deze problemen met beide handen aan en ziet ze eerder als obstakels naar nog meer grootse avonturen. De game begint wanneer Adol met een schip aankomt in het land Esteria. Daar aangekomen wordt hij onmiddellijk aangesproken door een waarzegster, die hem op de hoogte brengt van de problemen die het land Esteria teisteren. Zij vertelt Adol dat hij op zoek moet gaan naar de boeken van Ys om zo het land te verschonen van de duisternis die Esteria opslokt.

Meteen na deze opdracht aangehoord te hebben wordt je in het avontuur gestort, en dat avontuur is behoorlijk groot. Wanneer je het dorpje uitloopt waar de waarzegster woont kom je onmiddellijk tegenstanders tegen, zowel ondefinieerbare monsters als kwaadwillende mensen zoals dieven. Deze versla je niet door het indrukken van een aanvalsknop of door een turnbased battlesysteem. Nee, de bedoeling is om simpelweg tegen je vijanden aan te lopen, liefst tegen de zijkant of de achterkant. Hierdoor loop je minder damage op dan wanneer je ze frontaal aanvalt. Dit klinkt redelijk saai maar werkt bijzonder verslavend en vooral erg snel. Je voortgang in de game wordt niet steeds weer opgehouden door ellenlange battlesequences maar gaat lekker gestaag door. Aan het begin van de game heb je gewoon een standaard zwaard, schild en armor maar naarmate de game vordert krijg je meer equipment tot je beschikking waardoor vijanden stukken makkelijker te verslaan zijn. Ook Adol zelf wordt mettertijd sterker. Door vijanden te verslaan verdien je geld en krijg je experience points waarmee je sterker wordt en waarmee je gezondheidsmeter groeit. Het battlesysteem en de rewards die je krijgt voor gevechten voelen misschien wat basic aan maar dit is enkel gewenning, want al snel heb je door dat de game draait om de fantastische dungeons in de game.

Om progressie te maken wordt je van hot naar her gestuurd in Esteria (en later in de game, tijdens Book II, ook in het mythische land Ys). Vaak houdt dit in dat je een belangrijk item moet bemachtigen die zich zeer toevallig bevindt in een van de vele dungeons die de game rijk is. Deze dungeons zijn fantastisch vormgegeven en vormen echt het hoogtepunt in de game. Dungeons bestaan uit hordes vijanden, schatten die gevonden moeten worden en vooral: puzzels die de speler dient op te lossen. De meeste puzzels zijn niet al te moeilijk maar ingewikkeld genoeg om je niet in slaap te laten vallen. Elke dungeon heeft over het algemeen bijzondere puzzels, waardoor het doorkruisen van een dungeon nooit repetitief aanvoelt. Het houdt je als speler bij de les en zorgt er voor dat de game niet langdradig is en je, net als de battles, lekker snel progressie maakt.

De combinatie van snelle gevechten en leuke themed dungeons zorgen er voor dat de link met Zelda snel gelegd is. Dit is tot op bepaalde hoogte logisch. Net als in Zelda-games maak je als speler per dungeon progressie, door middel van een item wat je vindt of een wapen of speciale kracht die je bemachtigd. Toch is Ys bijzonder genoeg om niet als kopie aan te voelen en heeft de game meer weg van een actie-RPG. Dat gezegd hebbende, RPG-liefhebbers die een game verwachten met een diep statistiek management-aspect komen ook bedrogen uit, de game is daar gewoon te oppervlakkig in. Deze game dien je te spelen als een lichte adventure, hoewel het verhaal en de personages genoeg diepgang kennen om je als speler niet meer los te laten.

Een andere bijzondere aantrekkingskracht van de game naast de leuke dungeons is de presentatie. Nooit eerder werd er zoveel zorg besteed aan de presentatie van een game en dat is er ook aan af te zien. De game bevat zelfs gesproken dialoog wat in die tijd een unicum was. Maar bovenal valt er een aspect op waar de serie Ys alles en iedereen achter zich laat: de soundtrack. Die is in een woord briljant. De gehele serie is berucht om de bijzondere soundtracks van hoge kwaliteit maar vooral deze eerste twee delen kennen muziek om van te smullen. Het is ook aan Ys merchandising te zien want de vele soundtracks van Ys zijn zelfs vandaag de dag in Japan niet aan te slepen.

Conclusie en beoordeling

Voor iedereen die geïnteresseerd is in het begin van een legendarische serie die ook vandaag de dag nog prima speelbaar is, is dit een aanrader. In Europa is ons zoveel delen ontzegd dat het eigenlijk crimineel is wanneer je jezelf deze geweldige game ontzegd. Voor RPG-liefhebbers en Adventure-fans alike is dit gewoon een must-play,
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Nog steeds fantastisch speelbaar
  • Geweldige presentatie
  • Leuke themed dungeons
  • Minpunten
  • Is het wel een RPG?
  • Wellicht een té simpel battlesysteem

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • yes, heb nu al meer zin in mario kart, dat met de wiiremote leek me niet echt wat, misschien nu wel 8player multiplay op 1 wii

  • Super !

    Imo een big +.

  • lol, hoe klein scherm wil jij hebben macho… 8 op 1 wii, ik baal al van met zijn 2en splitscreen en ik heb een flinke tv!

  • woohoo

  • Nintendo_Macho

    yes, heb nu al meer zin in mario kart, dat met de wiiremote leek me niet echt wat, misschien nu wel 8player multiplay op 1 wii



    er staat toch echt: Bevat: Singleplayer, Multiplayer (4 spelers) en Online (12 spelers)



    lijkt mij veel handiger met gamecube-controller dan met een wii controller te sturen



  • Wel heel relaxt als dat kan, voor mensen die doubledash kapot gespeeld hebben :).

  • Dit is heel relaxed als het echt zo is! Heb Double Dash echt heel veel gespeeld en ik ben helemaal gewend aan de Cube controler :D

  • Vraag mij ook af hoe je 8 controllers op de Wii wilt aansluiten ;)

  • dat ziet er tog niet uit man 8 kleine vakje op je scerm vin et al iritan met 3 of vier van die vakjes of je moet wel een heel groot tv in huis hebben (dan heb ik nix gezegt) :P

  • Zou ik mooi vinden, ik heb de Cube-Controller altijd erg chill gevonden

  • Nice :D

  • Dit is dus de reden waarom Nintendo zei dat de cube controller jaren mee zou gaan. Smash Bros gebruikt hem Mario Kart Wii gebruikt hem, de VC maakt er gebruik van.

  • Maar ja, dan moeten ze die GC controllers wel blijven maken. Je ziet ze niet op heel veel plekken meer, alleen speciaalzaken.



    Ik vind het beter. Ben immers aan die besturing gewend.

  • vet!

  • oke….!

  • Ander Mariokart nieuws



    bevestigde banen:



    Mushroom Cup

    Luigi Circuit

    Moo Moo Country

    Mushroom Canyon

    Toad Factory



    Flower Cup

    Mario Circuit - Figure-8 with underpass

    Coconuts Mall

    DK Snowboard Cross

    Wario Mines



    Shell Cup

    Peach Beach (GC)

    Yoshi Falls (DS)

    Ghost Swamp 2 (SNES)

    Mario Circuit (N64)



    Banana Cup

    Sherbert Land (N64)

    Hey Ho Beach (GBA)

    Delphino Town(DS)

    Waluigi Stadium (GC)
























  • Zijn ze bang dat de besturing niet lukt? Maar het is maar een gerucht dus even afwachten.

  • Dat is wel mooi om te horen.



    @ knirfie



    WOOHOO! MOO MOO!


  • Maar ja, dan moeten ze die GC controllers wel blijven maken. Je ziet ze niet op heel veel plekken meer, alleen speciaalzaken.

    Big Ben maakt ook uitstekende gamecubecontrollers, van die witte. kost 10 euro en zijn van prima kwaliteit

  • leuk voor de mensen die een wii hebben zonder wiimote -_-'

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren