1. Dead Rising 2: Case Zero (XBLA)

Dead Rising 2: Case Zero (XBLA)

De Mexicaanse griep was een ‘hot issue’ dit jaar. Er werd gevreesd voor een pandemie en in Nederland zou het een heuse epidemie worden. Dit bleef echter uit en veel vaccins die waren aangeschaft konden worden weggegooid. Ik heb me er nooit druk om gemaakt, want de mensheid is eerder door epidemieën getroffen en we zijn nog nooit volledig verslagen geweest. Denk maar aan de pestplaag uit de middeleeuwen. Dat was misschien de schuld van de mens zelf, net als cholera. Desalniettemin was het een epidemie als nooit tevoren. Ook de pokken epidemie was vele malen erger dan dit griepje. Deze drie ziektes vind ik uiterst verontrustend, maar het kan altijd erger. Stel je voor dat een virus mensen in zombies zou veranderen en miljoenen erdoor geïnfecteerd zouden raken.

Dit moeten de mensen bij Capcom ook gedacht hebben toen ze in 2006 op de proppen kwamen met het eerste deel in de Dead Rising serie. Frank West zat opgesloten in een winkelcentrum, nadat hij een rapportage wilde doen over een plaats genaamd Willamette. Deze plaats was namelijk helemaal afgesloten van de rest van de wereld door de National Guard. De reden was toen nog onbekend, maar zou wat snel duidelijk worden. Mensen veranderde in zombies en probeerde de laatste overlevenden bij hun geledere te voegen. Frank moest in dit winkelcentrum 72 uur zien te overleven, voordat hij gered zou worden uit deze benarde situatie. Dit laten we allemaal achter ons als we ons begeven naar het begin van deel twee. Het speelt zich af na het origineel en het virus heeft zich ondertussen verspreid over de Verenigde Staten.

Chuck Greene is de nieuwe held van de serie. Gewoon een doorsnee man die net als vele anderen op de vlucht is geslagen voor de hordes ondode. In zijn auto vlucht hij, samen met zijn dochter, richting Fortune City (Las Vegas). Zijn dochter heeft alleen een klein probleempje. Miljoenen mensen raakte geïnfecteerd door het virus en één van die mensen was haar moeder. Gebeten betekent helaas dat je besmet wordt en dus is Katey, een zombie in wording. Gelukkig voor de kleine meid is er een middel beschikbaar dat het proces een tijdelijke halt toeroept. Dit middel heet Zombrex en moet geïnjecteerd worden in het slachtoffer, voordat deze een zombie geworden is. Om haar de injectie te geven moest Chuck stoppen in een stadje. Vanaf daar was het nog 46 kilometer rijden naar hun eindbestemming. Ze verlieten samen de auto om naderhand terug te keren en hun auto te zien wegrijden. Het noodlot had toegeslagen!

Logischerwijs is het de bedoeling om dit stadje zo snel mogelijk te verlaten en de reis naar Fortune City voort te zetten. Helaas zal dit niet zo gemakkelijk gaan, als het klinkt. De stad die in eerste instantie verlaten lijkt, blijkt vol te zitten met de bloeddorstige zombies waar ze juist voor op de vlucht geslagen waren. Naast een manier te vinden om dit allemaal zelf te overleven, moet je ook denken aan Katey die om de zoveel tijd een nieuwe injectie nodig heeft. Doe je dit niet op tijd, dan gaat ze dood! Op je horloge kan je controleren wanneer ze haar nieuwe ‘shot’ nodig heeft en is ook te gebruiken om je overige opdrachten in de gaten te houden. Want terwijl jij je door massa’s zombies heen werkt, kom je overlevenden tegen. Zij hebben tips of handige voorwerpen voor je om je strijd tegen de zombies dragelijker te maken, maar dan moet je wel eerst iets voor ze doen. Dat doe je, want hulp zal je in ieder geval nodig hebben, dan al niet van een persoon, dan wel van voorwerpen die je vind op straat of in een winkel. Bijna alles is te gebruiken als wapen, maar niet alle wapens zijn even effectief.

Zo kan je een zwaard vinden, waarmee je zombies ontdoet van ledematen of zelfs door midden hakt! Ook zijn er bijvoorbeeld pakjes kaarten en ja… een kaart tegen het hoofd gooien van zo’n hersenloos geval is niet uiterst effectief. Mijn persoonlijke favoriet is het mes dat je in restaurants kunt vinden. Dit wapen is niet erg handig om te gebruiken tegen meerdere zombies tegelijk, maar is meesterlijk als het een één op één strijd betreft. Ieder wapen heeft namelijk een ‘speciale move’, waarmee je een toffe aanval doet. In het geval van dit mes, steekt Chuck er als een beest op los in de borst van de zombie terwijl je luistert naar een klassiek horrorgeluidje. Naast heel gruwelijk is dit ook hilarisch en dan te bedenken dat er nog veel meer wapens zijn om deze speciale vaardigheid van te ontdekken. Het mooie is dat naast de normale wapens die je kunt vinden, je ook nieuwe wapens kunt bouwen door ze te combineren. Chuck blijkt nogal handig en kan bijvoorbeeld van een propaantank en een paar spijkers een fragmentatiebom bouwen, waarmee je dood en verderf kunt zaaien.

Iedere keer dat je een zombie vermoordt, verdien je ervaring. In de game heet dit PP en je kunt extra PP verdienen als je een zombie niet op een normale manier vermoord, maar juist op een gruwelijke manier. Ook krijg je extra ervaring als je een zelfgemaakt wapen inzet. Deze ervaring zorgt ervoor dat je een level stijgt en dat betekent weer dat Chuck nieuwe vaardigheden leert en beschikking krijgt over nieuwe attributen. Omdat dit niet de volledige game is, want dit is maar de proloog, kan je maar tot level vijf komen. Koop je de volledige game, dan start je met Chuck op level vijf, in plaats van één. Je zou het kunnen zien als een voorsprong op de andere gamers. Toch zullen deze nieuwe vaardigheden ook in deze proloog, meer dan van pas komen. Zo krijg je soms extra leven, waardoor je meer klappen kunt incasseren.

Verbaasd was ik eigenlijk toen ik merkte dat meneer Greene aan één stuk door gebeten kan worden door de zombies, maar blijkbaar niet geïnfecteerd raakt. Voor zover ik weet gebruikt hij geen Zombrex, want Katey heeft dit al nodig en makkelijk te krijgen is het niet. Apart blijft het, maar natuurlijk snap ik dat de game anders erg frustrerend had geworden. Als je eenmaal wat ervaring hebt opgedaan en de opdracht van een overlevende hebt voltooid helpen ze je verder. Het is heel fijn dat de opdrachten die je moet uitvoeren duidelijk zijn, dit voorkomt dat je van hot naar her rent, zonder te weten wat je nu eigenlijk moet doen. Ik vind dit een grote vooruitgang op het origineel. Wat wel hetzelfde is gebleven, is de manier van opslaan. Je moet nog steeds toiletten zoeken en daar je vooruitgang opslaan. Gelukkig zijn er genoeg toiletten te vinden in de stad.

De stad heeft namelijk een grote verscheidenheid aan winkels en de meeste daarvan hebben een urinoir. De hele stad lijkt eigenlijk op een Wild Western setting, omdat er zoveel zand is en er ook saloons aanwezig zijn. Er hangt hierdoor een prettig sfeertje, dat door de constante dreiging van de zombies compleet wordt gemaakt. Je moet continue zien te overleven en op je hoede blijven. De hele omgeving met alles erop en eraan ziet er trouwens tip top uit. Het zijn geen overweldigend mooie graphics, maar zeker voor een game op Xbox Live Arcade is het erg netjes. Het enige minpunt op dit gebied is dat er heel soms een framedrop is, dan lijkt de game slow motion te gaan, en de reden hiervoor is me niet duidelijk. Dit gebeurde namelijk niet in het aanzien, van de grote hoeveelheid zombies die je scherm letterlijk kunnen vullen. Het gebeurde gewoon ergens binnenin een huis en er was voor mijn gevoel geen aanleiding voor.

Een ander puntje is de laadschermen. Je verplaatst je natuurlijk door de stad en op bepaalde punten zal de game deze nieuwe omgeving moeten laden. Dit duurt soms erg lang, maar je krijgt er dan wel een groot gebied voor terug zonder laadtijden. Het is dan ook niet zo dat je van het ene laadscherm naar de ander loopt, dat valt reuze mee. Ik hoop alleen wel dat het volledige spel wel beschikt over voice acting buiten de cutscenes om. Het is niet vervelend om de conversaties te lezen die je hebt met overlevenden, maar het is wel dat beetje extra om het nog beter te maken.

Al dit zombiegeweld zal na drie a vijf uur zijn afgelopen en dan heb je één van de zes eindes vrijgespeeld. Houd je ervan om alle zes de eindes zelf te vinden dan zal je hier nog een hele kluif aan hebben. Ikzelf heb er vier ontdekt, maar heb geen flauw idee hoe ik die andere twee kan ‘triggeren’. Naast het vrijspelen van de andere eindes kan je ook gewoon voor de lol terugkomen naar het spel, want laten we nu eerlijk zijn. Het vernederen en vernietigen van zombies met een glimlach op het gezicht is gewoon fantastisch.

Conclusie en beoordeling

Dead Rising 2: Case Zero is de ideale voorzet op de volledige game. Het bied je een blik in de gameplay en de vernieuwingen die zijn doorgevoerd. De manieren waarop je de zombies te lijf kan gaan lijken eindeloos en de toevoeging van Katey zorgt voor de nodige diepgang. Rond dit af met goede duidelijke missies en meerdere eindes, dan is de taart af en voor de prijs van slechts 400 Microsoft punten voeg ik de slagroom gratis toe.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Mooi voor een XBLA-game
  • Goedkoop
  • Voorproefje op wat komen gaat
  • Veel zombies op je scherm
  • Veel manieren om zombies te doden
  • Minpunten
  • Veel lange laadschermen
  • Kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 1 tales naar amerika nog 1 te gaan :P

  • lekker belangrijk

  • Klinkt weer lekker onorgineel.

  • Yeah, nu nog naar Europa en ik ben blij! :D

    Andere naam vond ik wel wat hebben, maar dit bekt lekkerder.

  • Mooi voor de RPGlovers :).

  • als ie naar europa komt ga ik m halen!!!

  • oookey……….

    (-.-)

  • Gaaf, ik neem wel aan dat hij ook gewoon naar Europa komt. Roy, leuk dat je hier de RPG club ook bij betrekt :)

  • Tales of Symphonia was echt zwaar vet. Jammergenoeg wordt dit een Wii-exclusive. -_-

  • De naam maakt me niets uit, als hij maar weer net zo vet wordt als de voorgaande delen :)

  • Deze game komt zeker in mijn collectie. Het vorige deel was de beste rpg van de vorige gen.

  • Weslii, je bedoelt de enige kwaliteitsRPG op de cube die dus automatisch de beste was op de Cube? Als je dat bedoelde, dat klopt;p

  • dit is egt het beste spel..voorganger tog een van de spellen met de mooiste herrinerringen eraan!:D

  • Yay! Tales!

  • Vond het eerste deel eigenlijk niet zo bijzonder, maar ik kijk er toch wel naar uit.



    @Weslii

    lmfao

  • Toen ik ToS onlangs herspeelde vond ik het niet meer zo boeiend. Toch leuk, ook vooral dat interactiesysteem tussen de personages.

    Ik denk dat een EU release binnenkort wel wordt aangekondigd. Nintendofans waren allemaal wel te spreken over ToS (waarschijnlijk door gebrek aan RPG's op de gamecube, maar toch) en aangezien de Wii een behoorlijke userbase heeft en weinig (lees: geen) concurrentie op RPG gebied is succes denk ik gegarandeerd

  • boeit me niet!

  • Tales of Symphonia was één van de betere RPGs van de vorige generatie, en ik kijk dan ook erg uit naar dit tweede deel, maar aangezien \"Namco Tales Studio\" er niet aan werkt, hou ik er wel mijn twijfels bij.

  • JIppie!!…..nee -_-

  • ToS was idd erg goed. Een vervolg is alleen maar beter.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren