1. Gran Turismo 5 (PS3)

Gran Turismo 5 (PS3)

Het is onvoorstelbaar hoeveel auto’s er tegenwoordig op de aardbol rondrijden. En wat heeft dit als effect? Files, ongevallen, luchtvervuiling, enzovoorts. Daarom hoor je vaak de uitspraak: ‘Laat de auto eens in de garage staan en ga met de fiets’. Ja, makkelijker gezegd dan gedaan. Ten eerste is het vermoeiend en het weer kan tegenvallen. Maar wij gamers zijn bezorgd over het milieu terwijl we het zelf niet eens beseffen. In plaats van écht met de auto te rijden, scheuren wij liever over virtuele wegen in onze video games. Gamers zijn misschien wel de meest milieuvriendelijke mensen die er bestaan! Wacht eens even… om onze console werkende te houden is er elektriciteit nodig. Ach, het is de gedachte die telt. Toch?

Er rijden inderdaad veel auto’s rond, en velen hiervan zitten in Gran Turismo 5. In totaal kun je achter het stuur kruipen van maar liefst 1031 wagens uit verschillende tijdsperiodes, een immense hoeveelheid dus. Misschien vind opa zelfs zijn oude vervoermiddel erin terug, de goede man zal in zijn nopjes zijn. Zelf heb je ook een reden om gelukkig te worden, want de game ziet er grotendeels verbluffend uit. Ja, grotendeels. Naast de standaard wagens die amper detail bevatten, zijn er zo’n 200 premium auto’s, die op hun beurt belachelijk hoge afwerkingen hebben. Maar daar heb je meteen te maken met de keerzijde van de medaille. Doordat het er zo goed uitziet, vallen de oneffenheden veel meer op. Als wagens stilstaan krijg je lelijke, hoekige schaduwen te zien. Dit zet zich helaas voort in de cockpitview. Terwijl je je een ware coureur waagt, word je tegelijkertijd een stukje uit de ervaring getrokken. Opnieuw dankzij de schaduwen van de carrosserie die op - het verder prachtige - dashboard vallen. De standaardwagens zien er een stuk minder gelikt uit, en zo krijg je de indruk dat daar slechts half werk ingestoken is. Daarnaast lijken de decoraties langs de wegen soms van karton en toeschouwers zijn ronduit lelijk. Zolang je je daar niet zo op concentreert, kom je erachter dat de parcours wél geweldig gemaakt zijn.

Ieder bestaand parcours is exact nagemaakt zoals in het echt; alle bochten, alle hobbels, gewoonweg alles. Personen die vertrouwd zijn met de racesport zullen zeker een goed gevoel hebben als ze over deze banen rijden. Die gevoelens komen tijdens het rijden zelfs sterker naar voren. Elk voertuig, uit eender welke tijdsperiode of merk, voelt anders aan. De ene komt traag op gang maar remt beter in de bochten en terwijl de andere er als een pijl vandoor schiet, is het opletten geblazen voor bochten. Natuurlijk kun je de snelheid of bestuurbaarheid aanpassen (tunen) door onderdelen te kopen of ze bij te stellen. Vaak maakt dit een wereld van verschil qua rijgedrag. Ben je echter uitgekeken op die ene auto, dan vind je zeker iets anders bij de autodealers. Bij hen duiken zelfs merken op waar je misschien nog nooit van hebt gehoord; dit is waarschijnlijk een verklaring voor het grote aantal auto’s dat de game bevat. Daarom is het een beetje raar dat er geen enkele Porsche terug te vinden is, maar daar kunnen we mee leven. Dat is slechts één klein iets dat ontbreekt in een verder heel complete racegame. Er is namelijk zoveel te doen, dat sommigen haast niet weten waar ze eerst moeten beginnen. Het meest logische begin van je ontdekkingsreis door de vele evenementen heen zal de A-spec of B-spec zijn. Door in A-spec zelf races te rijden stijg je in level en speel je verschillende races, moeilijkheidsgraden en een beter schademodel - bij premium cars - vrij. Denk niet dat je elke race met dezelfde auto kunt rijden, want het spel verplicht je om af te wisselen. Er zijn namelijk evenementen voor onder andere specifieke merken.

Natuurlijk doe je tijdens die races de nodige ervaring op en dat is maar goed ook. Laat je liever iemand anders het werk doen, door iemand anders achter het stuur te zetten, is B-spec meer iets voor jou. Je begeleidt een beginnend coureur gedurende zijn carrière. Tijdens de races geef jij hem behoorlijk beperkte instructies zoals ‘snelheid maken’ of ‘vertragen’. Zeg je hem echter iets te doen op het verkeerde moment, dan kan dat drastische gevolgen hebben voor het verdere verloop van de race. Hoewel dit alles leuk is, wordt het na een tijdje toch wat saai. Deze mode is dus toffer als tussendoortje. In beide modes maakt de AI het je vanaf het begin erg makkelijk, maar naarmate je vordert worden ze een stuk pittiger. Dat zet zich voort in het schademodel die op zijn beste is vanaf level 40. Was dit in het echte leven ook maar zo. Daar waar je in het begin amper een deukje ziet, rij je vanaf dan je vierwieler zwaar in de prak. De makers hebben dit speciaal zo gedaan om beginners ‘ook een kans te geven’. Een nogal vreemde keuze. Bovendien lijken botsingen op aanrijdingen in botsautootjes. Je hoort bij elk contact een dof geluid, wat best vreemd is. Genoeg nu over de ‘gewone’ wedstrijden. De special events verdienen tevens een vermelding. Achter een kleiner icoontje in het menu schuilen immers een hoop nieuwe activiteiten zoals Karten, Rally en noem maar op. Teveel verklappen zou een deel van de verrassing kunnen verpesten, het zelf ontdekken is een stuk leuker.

Conclusie en beoordeling

Het lange wachten op Gran Turismo 5 is voor een groot deel waard geweest. Alles ziet er op het eerste zicht zeer gelikt uit, maar al snel ontdek je enkele technische mankementen. De grote hoeveelheid wagens, die elk ander rijverdrag vertonen, zullen autoliefhebbers zeker bekoren. Om realisme nog beter na te streven is er voor het eerst in de reeks een schademodel, maar helaas ziet het er pas goed uit vanaf level 40. Gelukkig zijn de A-spec als B-spec modes vermakelijk, hoewel deze laatste niet geschikt is voor lange speelsessies. Er valt zoveel te doen in dit spel, dat je genoeg afwisseling zult hebben. Online valt er nog genoeg te racen, desondanks is hier nog ruimte voor verbetering.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Grafisch sterk…
  • Groot aantal wagens
  • Rijgedrag van auto’s
  • Enorm veel te doen
  • Schademodel…
  • Minpunten
  • met mankementen
  • B-spec niet boeiend genoeg
  • pas goed vanaf level 40

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet toch? :D

  • @Calamity-Ace



    Ja

  • dit is goed nieuws, niet dat ik van plan was deze game te gaan kopen maar tog xD

  • Ik word er niet warm of koud van… Dat er content voor dit spel zou komen, was toch al hartstikke logisch :).

  • In-game music voor de PS3-versie pleaszz…
    in-game friendlist is tóch ook al mogelijk?

    Of meer music-tracks (gratis!) naar mijn goesting in de PSS :-)

    Netjes en zowizo een hoge replay-waarde!

    Zolang het maar niet à la NFSps' onnodige content is…

  • ah sgiet nou maar op met gta 4 de rest boeit me niet egt veel

  • Dat is dan weer wel mooi. Maar uiteindelijk blijft het toch jammer dat je een HDD nodig hebt om online te spelen, want dat is toch wel het hoogtepunt van Burnout Paradise.

  • Begint wel erg populair te worden dat downloads betaald moeten worden. Een deel blijft gratis, maar als je eens wist wat ik allemaal wel niet gratis kon downloaden voor mijn PSP-games….



    Tuurlijk is de prijs van ontwikkeling voor een game ook erg hoog, maar ieder spel is in de winkel ook al zo'n 5 tot 10 euro duurder geworden. Alleen een enkeling houdt de prijs `normaal`.

  • Ok, leuk voor die gene, maar boeit mij niet zo veel. Wel maf dat iedereen zegt dat ze heel veel downloadeble content zullen uitgeven, terwijl het niet altijd zo is..

  • ik ga m denk ik halen binnekort

  • Vet cool zeker halen!

  • wel leuk dat ze hiermee komen.

  • Jeej..?

  • Dat is dan wel weer een pluspuntje.

  • kheb het spel maar ik ga geen extra content kopen voor dit spel kopen effe sparen voor de nieuwe call of duty 4 mappen

  • kut spel ik had demo gedownload en toen heb ik m na 5 min uit gezet dat er maar gratis mappen komen voor call of duty 4

  • dus…?

  • leuk?

  • Dus?

  • En die niet downloadende spelers zien natuurlijk groen van jaloezie en downloaden die bups alsnog…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren