1. Gran Turismo 5 (PS3)

Gran Turismo 5 (PS3)

Nee, ondanks het feit dat honderden Japanners jarenlang aan Gran Turismo 5 hebben gewerkt, vind ik dat deze veelbesproken racer op sommige momenten zijn land van herkomst weinig eer aandoet. Japanse producten staan namelijk bekend om hun technische zuiverheid en algemene degelijkheid; twee aspecten die we sinds jaar en dag ook terugvinden bij automerken als Toyota, Honda en Nissan. Nu blijkt echter dat Gran Turismo 5 helemaal niet zo rationeel ontwikkeld is. Om even in autotermen te blijven spreken: dit spel voelt eerder aan als een oude Italiaanse sportwagen in plaats van als een gloednieuwe Nissan GT-R. Kan je nog volgen?

Hoewel ik bovenstaande vergelijking nog wel verder zal uitdiepen in deze recensie, is het in de eerste plaats vooral belangrijk om het hele Gran Turismo 5-verhaal niet zwart-wit te gaan bekijken. De meeste racefans hadden namelijk nogal vrij hoge verwachtingen van deze vijfde telg binnen de reeks - wat ook geheel terecht is na de belachelijk lange ontwikkeltijd en de vele gemaakte beloftes - , waardoor vele gamers meteen erg teleurgesteld waren toen kort na de release bleek dat deze "ultieme racesimulator" tóch nog enkele zware missers bevatte. Het verhaal zit echter complexer in elkaar dan dat: Gran Turismo 5 is vooral een game met enorm veel tegenstellingen, met op sommige momenten ongezien hoge pieken binnen het genre, terwijl er op andere ogenblikken een stemmetje "Waarom toch?" in je hoofd zal schreeuwen.

Je allereerste ervaring met het spel zal al meteen zo'n tegenstelling zijn;

nadat je helemaal gefrustreerd bent door de optionele(maar aanbevolen) installatie van de gamedata die een klein uurtje duurt, krijg je een prachtig openingsfilmpje voorgeschoteld waarin op een originele manier de 'geboorte' van een auto wordt getoond. Weer tot rust gekomen selecteer je in het hoofdmenu vervolgens de GT Modus waarna je carrière eindelijk van start kan gaan. In dit speltype zal je in de eerste plaats overdonderd worden door de vele submodi en het onduidelijke menuscherm, dat eerder voor de pc ontwikkeld lijkt te zijn en waarin correct navigeren dan ook een echte uitdaging is.

Het A-Spec gedeelte vormt eigenlijk de basis van de singleplayer: de races zijn opgedeeld in vijf moeilijkheidsgraden die telkens negen events bevatten. Aangezien je in het begin niet erg veel keuze hebt in de showroom en de wedstrijden bovendien allesbehalve uitdagend zijn, zullen de eerste evenementen wat sloom verlopen. Daar komt echter verandering in zodra je A-Spec level stijgt, want Polyphony Digital heeft er namelijk voor gekozen om een niveausysteem in Gran Turismo 5 te verwerken. Zowel de events waaraan je kan deelnemen als de auto's die beschikbaar zijn, hangen dus af van je behaalde level. Het positieve hieraan is dat je telkens opnieuw beloond wordt met nieuwe content, het nadeel is dat de game voor de meer ervaren racefan toch wat traagjes op gang komt. Gelukkig zal je ervaringsniveau zeker in het begin snel stijgen en kan je vrij gauw meedoen aan de meer uitdagende events, waarvan de meeste leuk zijn bedacht. Denk maar aan een Mini-race door de smalle straatjes van Londen of een evenement voor klassieke Italiaanse 'supercars' in het centrum van Rome.

En dat laatste is bijvoorbeeld zo'n typisch piekmoment van Gran Turismo 5: wanneer je met een prachtige Lamborghini Miura langs het zonovergoten Colosseum te Rome scheurt, heb je echt even een moment van "beter dan dit kan het simpelweg niet worden". Datzelfde gevoel zal je eveneens overvallen tijdens een nachtrace in Toscane met een Murciélago, tijdens een ritje met een SLS AMG over de Nürburgring en tijdens nog zoveel andere races. Het enige wat je nodig hebt, zijn de juiste ingrediënten, meer bepaald één van de tweehonderd premium cars en een nagemaakt circuit. Dan komt even alle pracht en praal die deze titel te bieden heeft naar boven en zullen zelfs de meest ervaren chauffeurs even de controle over het stuur verliezen door de grafische schoonheid. Hier past ook het best mijn vergelijking met de oude Italiaanse sportwagen: het is net alsof je op een rustige zondagochtend nog eens met die oude rakker gaat cruisen op een verlaten weggetje langs het strand. Dan komt de echte ziel van zo'n auto naar boven en is het al genieten wat de klok slaat. Het enige probleem is dat zo'n bolide niet op elk moment even betrouwbaar is en hij het op technisch vlak, ondanks de vele paarden die hij onder de kap heeft, af en toe eens laat afweten. Wel, dat is nu net het probleem waar ook Gran Turismo 5 last van heeft.

Het Japanse ontwikkelteam

met Kazunori Yamauchi op kop heeft simpelweg teveel van het goede willen doen. Met een carlist van meer dan duizend bolides hebben ze weliswaar een record gebroken, maar helaas is er een iets te groot verschil tussen de standard cars en de premium modellen, waarvan de laatste met tweehonderd stuks serieus in de minderheid zijn. Waarom Yamauchi niet gewoon zijn Japanse rationaliteit gevolgd heeft, is mij alleszins een raadsel, maar ik denk dat de meerderheid geen woord geklaagd zou hebben moesten er pakweg vierhonderd premium cars op de disc hebben gestaan. De premium modellen zijn namelijk met een superieur oog voor detail ontworpen en zien er zowel in de cockpit als langs de buitenkant fantastisch uit. De standard cars zijn echter een pak minder gedetailleerd, hebben geen nagebouwd interieur en noch de koplampen, noch de ruitenwissers zijn te bedienen. Over het algemeen valt hun gebrek aan detail tijdens de races vrij goed mee, maar zodra ze in bepaalde menu's wat meer geshowd worden, valt toch moeilijk te geloven dat Yamauchi dit als eindresultaat voor ogen had. Daarnaast durft de game af en toe eens vast te lopen, verloopt het opstarten soms vrij moeizaam en zijn de laadtijden (ook na de data-installatie) net iets te lang om de vlotheid er steeds in te houden.

Een ander gedeelte binnen de GT Modus zijn de B-Spec events, welke op het eerste zicht identiek zijn aan hun A-Spec varianten, ware het niet dat je nu niet zelf plaatsneemt achter het stuur. In deze modus word je immers in de rol van coach geplaatst en is het de bedoeling om de coureur die voor jouw team wilt rijden zo goed mogelijk te begeleiden. Dit doe je door tijdens de races constant advies te geven die zijn rijgedrag beïnvloeden. Hoewel het scherm waarop je het hele gebeuren kan volgen zeer uitgebreid is, valt het aantal opties dat je hebt nogal tegen en zal dit B-Spec gedeelte waarschijnlijk niet veel meer worden dan een tussendoortje. Gelukkig zijn er nog tal van andere zaken te ontdekken als je eerder een fan bent van het actief racen; zo zijn er de Special Events die je gaandeweg je carrière vrijspeelt. Het begint allemaal zeer ludiek met kartevents en wedstrijden met een Samba-bus op het Top Gear Test Track, maar al gauw wordt het een pak serieuzer in de vorm van NASCAR-events om je inhaaltechniek bij te schaven, de AMG Academie voor het betere bochtenwerk en de WRC-wedstrijden onder het toeziend oog van rally-legende Sébastien Loeb. De kwaliteit van deze speciale events schommelt af en toe wat, maar als je kijkt met hoeveel toewijding er is gewerkt om al het beste van de autowereld (Top Gear, NASCAR, WRC, AMG, de Supercar Grand Tour,...) te verzamelen in één game, dan kan je al raden dat ook deze evenementen voor de nodige piekmomenten zullen zorgen.

En er is nog meer, nog veel meer. Zo kan je, net als in Gran Turismo 4, ook ditmaal verschillende rijlicenties behalen (en wees er maar zeker van dat het niveau wederom op een pittige hoogte ligt). Daarnaast is het mogelijk om in de Tuning Shop het rijgedrag van je wagen volledig naar jouw smaak aan te passen en kan je in de fotomodus fenomenale beelden maken van je favoriete auto. En we zouden het bijna vergeten, maar voor het eerst in de serie is er ook een onlinemodus voorzien, welke momenteel helaas niet alle verwachtingen inlost. Japanners hebben naar goede (of eerder slechte) traditie vaak moeite met het maken van degelijke online speltypes, en ook hier is dat niet anders. De basis is alvast aanwezig, meer bepaald een actieve community en de mogelijkheid om met zestien man tegelijk te racen, maar de aankleding en de beloningen hadden wat fraaier gemogen. Gelukkig brengt Polyphony Digital op regelmatige basis patches uit om deze modus te verbeteren, dus er is in ieder geval nog hoop. De arcade modus is tot slot de laatste echte modus, waarin je deel kan nemen aan een losse wedstrijd, een time trial, een driftevent of gezellig tegen elkaar kan racen; een handig gedeelte dus om snel een track of een wagen te leren kennen. Voor de rest worden we nog overstelpt met kleine extra's, zoals een museum waar je over enkele merken een schat aan informatie kan raadplegen, een track editor die zo beperkt is dat hij eigenlijk het vermelden niet waard is ten slotte Gran Turismo TV, een service die samenwerkt met de PlayStation Store en waar je zowel gratis als tegen betaling filmpjes kan downloaden over alles wat met auto's te maken heeft.

Het is dus een vrij delicate zaak om zomaar een duidelijk oordeel te vellen over deze vijfde 'Real Driving Simulator', laat staan om er even een cijfer op te plakken. Rekening houdend met de vele beloftes en de ontwikkeltijd valt echter niet te ontkennen dat Gran Turismo 5 voor het grote publiek licht teleur zal stellen. Dit ligt vooral aan de technische kant van deze game die het af en toe eens laat afweten en het feit dat het grootste deel van het wagenpark deftiger afgewerkt kon worden. Daarentegen zullen autoliefhebbers ongetwijfeld even vaak prachtige en zelfs ontroerende momenten meemaken met deze racegame en tonen de premium cars in combinatie met de gedetailleerde circuits op vele momenten waarom Polyphony Digital nog altijd heer en meester is binnen het genre.

Conclusie en beoordeling

Het ene ogenblik erger je je dood aan de standard cars of aan het wederom vastlopen van het spel, terwijl vijf minuten later de kwijl langs je mondhoeken loopt en je het ene na het andere memorabele moment meemaakt; zo kan je de spelbeleving van deze vaak wisselvallige racesimulator nog het best omschrijven. Ondanks het feit dat Polyphony Digital er dus niet in geslaagd is om een instant topper te ontwikkelen, is Gran Turismo 5 zonder twijfel verplichte kost voor elke liefhebber van realistische racegames.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Impressionante hoeveelheid content
  • Premium cars
  • Fenomenale handling van de wagens
  • Special Events
  • Enkele 'orgasmatische' momenten
  • Minpunten
  • Less' was in dit geval duidelijk 'more' geweest
  • Kwaliteit van de standard cars
  • Technische ergernissen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Waarom? Heb je aan 50 GB op een schijfje niet genoeg voor een golfspel?

  • mja deze ga ik toch laten liggen! Voor een golfspel doe ik mijn portemonnee niet open..

  • Daar was ik al bang voor stomme Sony!! Nu zul je zien dat er steeds meer spellen dat nodig hebben en dat de installatie tijd steeds langer wordt!

  • Ze zullen wel moeten, anders zijn de laadtijden extreem lang met de relatief lage lees snelheid van de blu-ray speler t.o.v een normale dvd speler.

  • uhm, dit is niet de 1e game die data op je HD wegschrijft voor een snellere laadtijd op de PS3 toch?

  • Gewoon een grote harde schijf op je ps3 aansluiten en dan maakt het geen ene **** meer uit.

  • Ik ga deze ook zowiezo niet kopen maar ik vind dit echt te gek voor woorden!!!

    Als je dan 10 games hebt ( die je volgens mij best in een jaar bijelkaar sprokkelt ) en je hebt het (on)geluk dat je dit soort installatie games tref dan kom je zelfs met je 60 gig schijf aardig in de knoop. Wat is hier nu het nut van en waarom kan het streamen wel op de 360 ( bij DMC4 ) en niet op de ps3?

  • @Chilizone : Het gaat mij er meer om dat ik er bang voor ben dat je straks bij elk spel eerst een half uur aan het installeren bent en daar heb ik geen console voor gekocht! 1 keer bij DMC 4 dat ging nog wel maar ik denk dat er nu hoelanger hoe meer spelen komen waarbij dat moet.

  • Tja.nu valt de grotere hardeschijf eigenlijk in het niet.

    Maar als je de game een tijdje niet speelt, of mee klaar bent kun je het natuurlijk de-le-ten.

  • Lekker is dat. Dan moet je straks nog een externe harde schijf aanschaffen omdat je anders niet eens genoeg ruimte hebt op je 80 gb harde schijf.

  • Alsof ik eengolf spel wil , heb wel op de Wii.Maar het is wel kut dat spellen zoveel geheugen vragen , aangezien ik vand e 40 gb nog maar 29 over heb, en nog maar 3 games heb :S:S

    Vindt ik dat het best snel met mijn geheugen gaat :S

    @Triwars , idd een console moet snel zijn , anders kan je net zo goed op je pc gamen ;)

  • Dat is niet zo weinig. Dat zou toch anders moeten kunnen.

  • Dat is best wel lame.

  • WTF!!!

    heb je zo'n grate harde schijf, heb je er met zulke spellen nog geen reet aan

  • 5GB is veel.

  • is een gerucht waar waarschijnlijk niks van klopt want was ook niet in japan waar het spel al uit is

  • Maar als je de game een tijdje niet speelt, of mee klaar bent kun je het natuurlijk de-le-ten.

    En als je hem later weer wilt oppakken kan je vervolgens de boel weer installeren. Echt een lame manier, maja ik heb toch voorlopig geen next-gen console. Heb voldoende aan mijn pc op dit moment ;)

  • Haha wat een onzin weer.. Way to go sony!

  • … hoeveel zo'n games voor het ding z'n 40g vol staat? khoop echt dat dit geen trend wordt.

  • Ik zou eerder een klap geven aan de ontwikkelaars dan aan Sony ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren